121 445 läst · 660 svar
121k läst
660 svar
Ärver vårat halvsyskon en tredjedel av pappas bostadsrätt?
Sen har inte TS frågat efter olagliga metoder att undanhålla arv utan hur det kan minimeras med lagliga metoder.B Byggdjuret skrev:Moralkakor hör inte hemma på bygga hus framför allt inte om de serveras på ett lite väl fult sätt. Vi är vuxna människor. Att du inte tycker som ts eller ts pappa. Det kan man säga på ett så mycket bättra sett. Du får hata det men om du behöver berätta det för ts och hela världen. Du har rätt att ha dina känslor och åsikter. Men man kan vara lite mer lugn som sagt. Självklart får man tåla att bli emotsagd. Men som i ts fall tycker inte jag att det var rätt att ts pappa en rejäl avhyvling. Som var döende. Han var inte där för att försvara dig. Ts kan försvara sig därför kan man berätta att man tycker det är fel.
Sen tycker jag att vi inte ska dömma så enkelt varför ts inte har gjort sitt val.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Visst finns det vägar som kan fungera.T Takläggare skrev:Har en vän som fick detta , pappan blev sjuk i cancer , där han fick begränsad tid kvar o leva , pappan beställde ut euro sedlar i valör 500 , Sonen fick över 4 miljoner i kontanter från pappan, där pappan även köpte han ett vapenskåp som stora delar av pengarna skulle förvaras i. Sonen har genom åren lagt in pengar på sina sparkonton samt finansierat sitt dagliga levnadsliv.
Vart pengarna pappa tagit ut visa sig vara omöjligt att bevisa vart dom tagit vägen. så lagligt eller olagligt pappan viste vart hans pengar skulle gå.
Lagligheten kan man diskutera.
Om man har ett barn som man inte vill ska ärva får man börja tidigt med att flytta pengar. Desta nämare döden desto svårare kan de bli
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
En vårdnadstvist är ett riktigt fult krig där det bara finns en förlorare, barnen.F fsn skrev:
För det handlar inte om barnen.det handlar enbart om deras eget ego.
Genom att jag har upplevt detta även via mitt gamla ex , när hennes pappa dog så fanns inga pengar kvar att ärva , bara hans gamla hus som gått i generationer fanns kvar, pappan hade alltid jobbat mycket, samt att han var högt uppsatt och hög lön, han hade även sålt deras barndomshus 30 år innan där han lyckats lura till sig alla pengarna, varav mamman alltid snackade skit om han , ända in tills hans bortgång.B Byggdjuret skrev:
Där efter börja jag forska i hur detta är möjligt, hur kan pengar vid arv försvinna? kan inte bara vara jag som har en massa vänner och nära som upplevt detta.
Jo. Men som det lagts upp här så handlar det om en samägd bostadsrätt. Om man antar att TS far här är god för 2miljoner (bara för att sätta en siffra på det) så är en minimerad arvslott som i detta faller är 1/12 inte så mycket pengar i sammanhanget att det är värt att skita ner sig för. Det enda som behövs för det är ett skapligt rakt testamente som är korrekt bevittnat. Allmänna husgeråd, helt vanliga möbler och skiten man har i förråd har i sådana här fall ett värde av noll kronor.B Byggdjuret skrev:
Eftersom ingen vet vilken situation och förhållande som ligger bakom beslutet att inte ha nån relation alls med sitt särkullsbarn så är det skapligt svårt att vara moraliskt fördömande med.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 121 inlägg
Helt rätt, jag har exakt noll erfarenhet (även om jag har barn med en person som jag inte längre lever ihop med) av vårdnadstvister. Däremot har jag hyfsad erfarenhet av frånvarande fäder. Jag hoppas att det lyser igenom med..F fsn skrev:
Frågan var ju vad man skulle gjort i ett specifikt fall, vill du bidra kan du ju svara på samma fråga?
Jag kan svara att det går inte att svara på pga för många okända parametrar samt att detta är känslostyrda och kanske inte helt rationella beslut.Dan_Johansson skrev:Helt rätt, jag har exakt noll erfarenhet (även om jag har barn med en person som jag inte längre lever ihop med) av vårdnadstvister. Däremot har jag hyfsad erfarenhet av frånvarande fäder. Jag hoppas att det lyser igenom med..
Frågan var ju vad man skulle gjort i ett specifikt fall, vill du bidra kan du ju svara på samma fråga?
Ja, det syns på ditt svar att det finns ett visst fokus på hur du tycker en frånvarande far skulle ha agerat. Jag tror dock inte verkligheten är så jävla enkel. Jag håller med dig om att det finns en hel del riktiga arslen till fäder där ute men det är långt ifrån en digital sanning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 641 inlägg
Jag tror du blandar ihop mig med någon annan. Vem får du gå tillbaka till början av tråden och kolla själv.B Byggdjuret skrev:Moralkakor hör inte hemma på bygga hus framför allt inte om de serveras på ett lite väl fult sätt. Vi är vuxna människor. Att du inte tycker som ts eller ts pappa. Det kan man säga på ett så mycket bättra sett. Du får hata det men om du behöver berätta det för ts och hela världen. Du har rätt att ha dina känslor och åsikter. Men man kan vara lite mer lugn som sagt. Självklart får man tåla att bli emotsagd. Men som i ts fall tycker inte jag att det var rätt att ts pappa en rejäl avhyvling. Som var döende. Han var inte där för att försvara dig. Ts kan försvara sig därför kan man berätta att man tycker det är fel.
Sen tycker jag att vi inte ska dömma så enkelt varför ts inte har gjort sitt val.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 641 inlägg
Är det verkligen så? Jag tolkar det redan i trådstarten som att fadern försökt undanhålla särkullbarnet möjlighet att ärva genom att inte ha sin egendom skriven på sig själv.F fsn skrev:
Jag säger inte bestämt att det begåtts några olagligheter eller att det skulle gjorts det om man kunnat, men jag skulle inte heller med bestämdhet hävda motsatsen.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Förmodligen tycker du så då du kanske ärvt din pappas moraliska kompass. Du och din far uppvisar ett moraliskt svinaktigt beteende.L Lolle333 skrev:
Man får hoppas att ditt halvsyskon brås på sin mor när det gäller moral och etik. Vem vet, kanske det var en välsignelse för ditt halvsyskon att hen sluppit ha eran far i sitt liv. Kanske gjort så hen fått en normal moralisk kompass. Blivit lite mänsklig helt enkelt.
Faktiskt det bäst formulerade svaret i denna tråden...Chrissofsweden skrev:Jag ska erkänna att jag allt som oftast inte tar illa vid mig, men att ni syskon tror att ni gör gott för att uppfylla hans önskan är sannolikt helt galet. Uppenbarligen finns barnet kvar i tankarna.
Min far valde att ha mig varannan helg när jag när jag var 6 år. Sedan blev det längre och längre mellan gångerna. Sen jag var 14 år har vi inte haft en riktigt relation och senast jag såg han var för ca 15 år sen.
Skulle mina halvsyskon resonera som du skulle jag bli oerhört ledsen. Arvet skulle jag påstå är det sista tecknet på att jag var värd något - om det så vore ett brev med texten förlåt och 50-lapp.
Kortfattat kan man aldrig välja bort sitt barn. Hur kul tror du det är att gå genom livet utan pappa - men med vetskapen att han lever och mår bra med sin nya familj? Det slutar aldrig gnaga.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 121 inlägg
Tja, det du kanske inte förstår är att ingen skulle behöva tvinga mig att ta ansvar för ett barn jag inte ville ha. Även om det kom till under de hypotetiska förhållandena i fråga.S SueCia skrev:Nu har jag iofs. inte ens tagit upp frågan om ekonomisk stöttning. Dan tycker att man ska överge sitt eget liv och ta ansvar för vart man har stoppat in snoppen. Detta skrev han som ett svar på när jag frågade om en man ska behöva överge sitt eget liv för att tvingas vara farsa till ett barn han inte vill ha.