381 läst · 4 svar
381 läst
4 svar
Är vanliga spisplattor jordade
Jag hade anledning att kolla jordningen av en vanlig standard spis. Mellan spisplatta och bakstycket så var resistansen flera kOhm. Är det normalt att själva plattan inte är ordentligt jordad?
Om det är en utsatt del (ledande del åtkomlig för beröring som vid ett fel kan bli spänningsförande) så ska den vara ansluten till skyddsjord och det ska vara ett tillräckligt lågt motstånd i kretsen så skyddet kan lösa ut direkt.
Om detta är en utsatt del eller inte vet jag ej. Tillverkaren ansvarar för att sin produkt är säker så man får nog lita på att det är i sin ordning. Det är ju inte tänkt att vi ska behöva skruva isär alla våra produkter och undersöka dessa innan vi använder dem.
Om detta är en utsatt del eller inte vet jag ej. Tillverkaren ansvarar för att sin produkt är säker så man får nog lita på att det är i sin ordning. Det är ju inte tänkt att vi ska behöva skruva isär alla våra produkter och undersöka dessa innan vi använder dem.
Skit mellan platta och häll kanske blir övergångsmotstånd. Är du orolig, det än bult på mitten av plattan md mutter. En del spisar har en joprdledningg som går runt, anslutna med kabelskor till bulten. Dra själv en ledning mellan plattorna och till en jordplint, så är problemet ur världen.S SvenD skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur byter eller fixar man läckande avluftning av denna ovanliga sort?
Vatten & Avlopp -
Hur flexibel är en fasadskiva, eller är det vettigare med vanliga skivor?
Isolering -
Vad för typ av innerdörrar är detta? Ovanliga mått...
Fönster & Dörrar -
Hur funkar det för vanliga människor? Ivt greenline ht plus.
Värmepumpar -
Vanliga ovala cylindrar till altandörr?
Fönster & Dörrar