Dizzy84 Dizzy84 skrev:
[bild]
Hittade denna hemma som jag ”ärv” av farsan.
Den har några år på nacken.
Är den ”the real deal”?

Sprutade på allt som växte i min grusade framsida men ingen hänt än, 48 timmar sedan.

Blandade 4 kapsyler (á 20ml) i 2 liter vatten, låter det rimligt?
Det borde bli ca 12ml av hög koncentrerat per liter, eller 60ml till 5l. Till den jag har rekommenderar man nästan det dubbla.

Men på 48h hände det inte så mycket för mig heller. Typ 1v tog det för mig innan det började dö på riktigt.
 
Jepp det kan ta tid, jag hade lite maskrosor som jag ville bort utan att knäcka gräset intill. penslade i centrum på bladverket, det tog ca en vecka innan dom gav sig, men dom gav sig :D. Så det är bara att bida sin tid.
 
J jonaserik skrev:
Det behövs inte någon stark blandning och man duschar på och det ska göras när solen skiner och inte regnar på 6 timmar, det kan bara ta något längre tid innan skiten ger sig, men har ju igen betydelse bara det ger sig, samt att smörjan räcker längre. Jag har använt och blandat ca 3 deciliter till 10 liter vatten och det fungerar. Det är inte fel att prova sig fram.Det med kirskål blir många vändor, för den liksom stänger av en del av sig och kommer igen.
Jo, ok. Nu tog jag 0,5-0,7 dl/l ungefär så det blir väl snarlikt. Inte omöjligt att lägga till 0.3 dl dock.

Tänkte också att jag hugger det värsta runt var tredje dag men sedan även sparar vissa där jag då även stryker på med glyfosaten (kan inte duscha något för då är risken överhängande att mycket annat dör också). Jag tänker att kirskålen, om mycket är avhugget, bör dra mer glyfosat av de plantor som väl står kvar (då de är de enda som då ger fotosyntes, dvs energi åt rötterna osv).

Förstår att det blir många vändor, tänkte att jag kan stryka på lite varannan dag så att man hela tiden är där och ger skiten något dåligt. Har väldigt många olika zoner med kirskål därav glyfosaten då det letat sig in under allt möjligt och omöjligt. Att ta bort allt manuellt skulle kräva att man grävde upp halva tomten i princip.
 
Allt ska komma på bladen och sugas ner tillsammans med klorofyllen från solen, du behöver inte stryka på så ofta , gör det en gång så går dom sin väg, det hjälper inte att dränka dom mer eller mindre. Testa får du se.Mina maskrosor tog lite tid men blev svarta i centrum och dog.
 
Klorofyll kommer inte från solen.
 
useless useless skrev:
Klorofyll kommer inte från solen.
Ursäkta då , men kommentera med rätta namnet då
 
Vatten?
 
useless useless skrev:
Vatten?
Så du menar att växten tar vatten från himlen och transporterar ner det i roten , har fått lära mig att det är tvärtom, men rätta mig om jag har fel. Sen är det fotosyntes som ger klorofyll till växten att omvandla till glucos ( socker )
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Nej, klorofyll ären förutsättning för att fotosyntesen ska fungera. Det är inget som bildas vid fotosyntes. Fotosyntesen omvandlar vatten och koldioxid till sockerarter. Det är sannolikt dessa ni syftar på.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Y
Har också sett den nya versionen. Men inte prövat den. Det är väl just glyfosat som är grejen?
10428172828702_1266726_a_53029_jpg.jpg

Jag har istället kört deras färdigblandade roundup refill med glyfosat men är inte alls nöjd med effekten.
Den koncentrerade med glyfosat var mer fart i - kanske jag som överdoserade.

Istället var ihopmixen av olika skvättar av ogräseffekt+dubbelättika+grönfri bättre än roundup-refillen.
Men resonerar att ättika bara dödar växen ovan mark. Roundupen tar rötterna så det tar emot att lägga tid på att spraya ättika.
 
  • Wow
  • Gilla
Carneq och 1 till
  • Laddar…
Roundup finns i koncentrat. MEN det kan bara köpas av exempelvis bönderna, som använder det till dina åkrar. Där spädes det 1% medel, resen vatten. Kan säga att det funkar super. Köpte av min granne som råkar vara lantbrukare, å han förklarade vad det var han använde på sina åkrar.
 
Går att beställa Roundup Power flex 480 på eBay från Tyskland.
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Går att beställa Roundup Power flex 480 på eBay från Tyskland.
Ja
Maxwells demon TotalControl skrev:
Går att beställa Roundup Power flex 480 på eBay från Tyskland.
Jag beställde från Tyskland via E-bay; My-shoppingworld-24 med bra betyg på E-bay. 1 liter för 1200 skr med frakt. Jag fick vatten. Ett luktlöst vatten som inte tog en tistel fast det var 360 g/liter outspätt. Tistlar är ett av de lättaste att utrota med ogräsmedel. Inget hände trots en stor dos. Jag blev misstänksam när det inte luktade något så därför blev det en stor dos på den. Nu så svarar säljare med att skylla på importören men jag kommer inte bara att bråka via E-bay utan även polisanmäla i Tyskland för bedrägeri. Jag har använt Roundup i många, många år. Då jag ägt tidigare hus, torp m.fl. och vet exakt hur medlet fungerar.
VARNING alltså för My-shoppingworld-24 på E-bay!
 
G gluecifer skrev:
Har varit runt på Granngården, Bauhaus och Jula men överallt är Roundup koncentrat 1l slut.
Vet någon om det är förbjudet nu (igen?) eller var det finns? Blir lite mer ekonomiskt än att köpa färdigblandat som ff fanns.
Just nu är "gamla" Roudup 360 g/liter förbjudet att köpa. Ruondup finns att köpa med bedrägeriet att det bara är 7,2 g/liter Glyfosat i. Det skulle vara förbjudet att fortsätta kalla sig Roundup. De är säkert medvetna att fastghetsägare är rasande över att ha blivit lurade. Gissningsvis sitter någon affärsman som tar ut det goda av det goda ryktet och försvinner sen till något annat. Roudup som det finns att köpa nu är helt värdelöst, tar inte död på något som helst ogräs.
VÄGRA KÖP!
Lantmännen får visst sälja till jordbrukare men då måste de registrera sig och man måste nog bevisa att man bedriver jordbruk. Jag köpte via E-bay ( den starka 360 g/L men blev lurad, det vara bara vatten. 1 liter 1200 skr med frakt men håller på att klaga på det. Nu har det plötsligt kommit upp flera säljare på E-bay. Bäst att passa på men fråga först om styrkan och skriv att ni lämnar tillbaka om styrkan inte stämmer.
Det här ämnet är som gjort för att luras. Äkta stark Glyfosat ska lukta kemiskt-liksom något slags lim. Testa det outspädda när ni får hem produkten på något ogräs, är det inte borta nästa dag (utan regn) så lämna tillbaka det!
 
Jag handla min från ff - versandhandel.
Typ 1100:- för en 5 liters 480g/l dunk powerflex.
Tog död på allt jag bespruta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.