B Blackfear skrev:
Får jag köpa denna utan licens? [länk]

Behöver bespruta 600m2 innan matjorden läggs på så all ogräs stendör

kommer tullen stoppa detta om de nu skickar det till sverige?
Tycker du att du ska prova om du är rädd för konsekvenser?

X xLnT skrev:
Tycker du att du ska prova om du är rädd för konsekvenser?
Det går inte att köpa roundup i sverige och jag behöver något starkt som fungerar, ville bara kolla om någon vet om det ens går nu när det är förbud i sverige på roundup.

Claes Sörmland
B Blackfear skrev:
Det går inte att köpa roundup i sverige och jag behöver något starkt som fungerar, ville bara kolla om någon vet om det ens går nu när det är förbud i sverige på roundup.
Det finns inget förbud mot Roundup i Sverige, det är företagen som inte tycker det är värt att sälja vissa produkter på vår lilla marknad så de struntar i att söka tillstånd. De färdigblandade produkterna finns till salu.

B Blackfear skrev:
Det är klart att det går att köpa det.
Är du rädd för konsekvenser kanske du ska täcka marken med presenning eller heltäckande duk istället.

• Gilla
Villabergskuben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns inget förbud mot Roundup i Sverige, det är företagen som inte tycker det är värt att sälja vissa produkter på vår lilla marknad så de struntar i att söka tillstånd. De färdigblandade produkterna finns till salu.

Det var de på granngården som sa att de hade förbjudit den koncentrerade roundup:en pga folk överdoserade m.m

• Gilla
Gamla gubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Blackfear skrev:
Det var de på granngården som sa att de hade förbjudit den koncentrerade roundup:en pga folk överdoserade m.m
Nope. Företaget har inte ansökt om tillstånd för Roundup G som är koncentratet. Troligen bättre lönsamhet att sälja vattenutspädd Roundup.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nope. Företaget har inte ansökt om tillstånd för Roundup G som är koncentratet. Troligen bättre lönsamhet att sälja vattenutspädd Roundup.
Folk blir nog mindre sugna på att köpa den utspädda varianten med tanke på hur mycket det kostar :/

B Blackfear skrev:
Får jag köpa denna utan licens? [länk]

Behöver bespruta 600m2 innan matjorden läggs på så all ogräs stendör

kommer tullen stoppa detta om de nu skickar det till sverige?
Vad ska du med den mängden till?
Man blandar knappt 2% glyfos i vattnet, vilket innebär 250L färdig blandning:surprised:
Räcker gott och väl om du köper 1L från Agrarking, därifrån kan man beställa utan problem.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med, jag förstår inte vurmen för koncentrerat glyfosat annat än av ekonomiska skäl. Det ska ju ändå späs till brukskoncentration och mer är inte bättre eftersom glyfosat enbart tas upp via bladen. Att spruta det på jorden gör ingen nytta alls i ogräsbekämpningen, det är bara en väldigt dyr typ av kvävegödsling.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vad ska du med den mängden till?
Man blandar knappt 2% glyfos i vattnet, vilket innebär 250L färdig blandning:surprised:
Räcker gott och väl om du köper 1L från Agrarking, därifrån kan man beställa utan problem.
Jag ska inte ha allt själv uta kommer dela det med andra :) Ska man räkna med 2% blandning alltså?

B Blackfear skrev:
Jag ska inte ha allt själv uta kommer dela det med andra :) Ska man räkna med 2% blandning alltså?
Jag trodde det, men jag hittade den här tabellen på Monsantos hemsida nu.
Det verkar som man bör anpassa koncentrationen efter vad man vill utrota.
Men 2% är precis svenskt lagom:)
Tabell från Monsantos hemsida visar olika koncentrationer av Roundup för bekämpning av olika typer av ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag trodde det, men jag hittade den här tabellen på Monsantos hemsida nu.
Det verkar som man bör anpassa koncentrationen efter vad man vill utrota.
Men 2% är precis svenskt lagom:)
[bild]
tack som tusan för denna tabell :) jag har alla möjliga varianter utav ogräs som jag tänkte ta kol på innan jag sår en ny gräsmatta, går detta medel ned till rötterna eller kommer de upp igen?

Det är på gång mängder med stämningar i USA pga cancer kopplat till Glyfosater just nu.

Just saying....

• Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
B Blackfear skrev:
går detta medel ned till rötterna eller kommer de upp igen?
Med rätt dos dödar det även rötterna.

Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Det är på gång mängder med stämningar i USA pga cancer kopplat till Glyfosater just nu.

Just saying....
Det finns ingen vetenskapligt hållbar länk mellan glyfosat och cancer. Ingen rimlig mekanism och inga övertygande studier finns. Vetenskapligt är frågan död, glyfosat orsakar inte cancer.

I en rättssal där jurister och inte naturvetare sätter spelets regler kan det naturligtvis gå hur som helst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.