175 512 läst · 435 svar
176k läst
435 svar
Är Roundup koncentrat borttaget från marknaden
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 714 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 714 inlägg
Det finns inget förbud mot Roundup i Sverige, det är företagen som inte tycker det är värt att sälja vissa produkter på vår lilla marknad så de struntar i att söka tillstånd. De färdigblandade produkterna finns till salu.B Blackfear skrev:
Det är klart att det går att köpa det.B Blackfear skrev:
Är du rädd för konsekvenser kanske du ska täcka marken med presenning eller heltäckande duk istället.
Claes Sörmland skrev:
Det var de på granngården som sa att de hade förbjudit den koncentrerade roundup:en pga folk överdoserade m.m
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 714 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 714 inlägg
Vad ska du med den mängden till?B Blackfear skrev:
Man blandar knappt 2% glyfos i vattnet, vilket innebär 250L färdig blandning
Räcker gott och väl om du köper 1L från Agrarking, därifrån kan man beställa utan problem.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 714 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 714 inlägg
Håller med, jag förstår inte vurmen för koncentrerat glyfosat annat än av ekonomiska skäl. Det ska ju ändå späs till brukskoncentration och mer är inte bättre eftersom glyfosat enbart tas upp via bladen. Att spruta det på jorden gör ingen nytta alls i ogräsbekämpningen, det är bara en väldigt dyr typ av kvävegödsling.
Jag ska inte ha allt själv uta kommer dela det med andra Ska man räkna med 2% blandning alltså?Peter2400 skrev:
tack som tusan för denna tabell jag har alla möjliga varianter utav ogräs som jag tänkte ta kol på innan jag sår en ny gräsmatta, går detta medel ned till rötterna eller kommer de upp igen?Peter2400 skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 714 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 714 inlägg
Det finns ingen vetenskapligt hållbar länk mellan glyfosat och cancer. Ingen rimlig mekanism och inga övertygande studier finns. Vetenskapligt är frågan död, glyfosat orsakar inte cancer.pacman42 skrev:
I en rättssal där jurister och inte naturvetare sätter spelets regler kan det naturligtvis gå hur som helst.