Hej
Vi har i princip ritat klart ett hus men har nu efterfrågat några ändringar/tillval.
Nu undrar vi bara om priserna vi fått på ändringarna är rimliga?
Vi har ett klassiskt tvåplanshus på 205 m^2 med 5 sovrum/kontor. (1 nere och 4 uppe)
1. OSB i hela huset - 100 000 kr
2. Entrétak över huvudentrén 3,6 m^2 - 24 000 kr
3. Utökad balking - 40 000 kr (Vi har valt att bygga ihop de båda balkongerna med en gång utanför burspråket (7m2)
Uppskattar all form av input
Hälsningar
Anton
Vi har i princip ritat klart ett hus men har nu efterfrågat några ändringar/tillval.
Nu undrar vi bara om priserna vi fått på ändringarna är rimliga?
Vi har ett klassiskt tvåplanshus på 205 m^2 med 5 sovrum/kontor. (1 nere och 4 uppe)
1. OSB i hela huset - 100 000 kr
2. Entrétak över huvudentrén 3,6 m^2 - 24 000 kr
3. Utökad balking - 40 000 kr (Vi har valt att bygga ihop de båda balkongerna med en gång utanför burspråket (7m2)
Uppskattar all form av input
Hälsningar
Anton
Moderator
· Stockholm
· 52 411 inlägg
Med en lite snabb överslagsberäkning från planritningen får jag det till att du har ca 190 - 200 löpmeter väggyta.
Då går det åt ca 210 st 90 cm breda OSB skivor. som på byggmax kostar 259 kr. Ca 55 000 i material. Till det kommer ca 5000 skruvar, för 2 - 5000 kr. Om vi ansätter att varje skiva tar 10 minuter (skall bäras fram, kapas och skruvas upp), så får du en arbetskostnad på 20 - 30 000.
Och sedan kan det finnas massor med fel i min uppskattning.
Då går det åt ca 210 st 90 cm breda OSB skivor. som på byggmax kostar 259 kr. Ca 55 000 i material. Till det kommer ca 5000 skruvar, för 2 - 5000 kr. Om vi ansätter att varje skiva tar 10 minuter (skall bäras fram, kapas och skruvas upp), så får du en arbetskostnad på 20 - 30 000.
Aha, med andra ord verkar det relativt rimligt även om det då ligger lite i överkant.H hempularen skrev:Med en lite snabb överslagsberäkning från planritningen får jag det till att du har ca 190 - 200 löpmeter väggyta.
Tack för att du bröt ner siffrorna och visade en ungefärlig uträkning!
Känns tryggare att gå vidare när man har lite mer kött på benen...
fast en osbskiva tar inte 10 minuter att montera du kan mer än dubblera den för rätt tid.H hempularen skrev:Med en lite snabb överslagsberäkning från planritningen får jag det till att du har ca 190 - 200 löpmeter väggyta.
man brukar samskruva OSB och gips med längre skruv.H hempularen skrev:Med en lite snabb överslagsberäkning från planritningen får jag det till att du har ca 190 - 200 löpmeter väggyta.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
för att man inte gör det.A AG A skrev:
däremot blir ju skruvningen av gipsskivan dyrare den med då man tvingas använda gipsskruv för två lager vilket är lite dyrare även arbetsmomentet att skruva 2-lager är dyrare än 1-lager.
finns å andra sidan andra saker som blir enklare med gipsningen om man använder osb