3 445 läst · 56 svar
3k läst
56 svar
Är nya luft vatten pumpar mycket effektivare än gamla?
Japp, jag tom att jag har min ställd på att slå av vid -5 för att spara med tanke på den dåliga effekten när det är kallt…J jonaserik skrev:Noll då dom stängde av vid ca -10 C , så det blev inget COP, utan elpatron gick in och drog hela lasset med värmen. Nu har CTC och övriga andra typer av LVVP som går ner till omkring -20 C strecket, Vid - 20 så blir det inte mycket värme, men lite blir det och elpatron stöttar.
EDIT Nu har Nibe gått över till Propan, på sina LVVP, är nog lika på andra med. Ska vara mer miljövänligt och hamnar under det med gasers miljöpåverkan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 154 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 154 inlägg
Modern inverterstyrd kompressor kan man varva upp betydligt mer vid minusgrader och behålla massaflöde suggas även ned en bit på minusgradersidan, vilket en ON/OFF med fix varvtal inte klarar då om sugvolymen (slagvolymen) är tillräckligt stort för att vara effektivt vid många minusgrader så kommer den vara för stor i cylindervolym och gå för tungt när det är varmare ute och för att strypa ned en slagvolymmässigt för stor kompressor i det läget ger stor påverkan på COP, ja om den inte var variabel cylindersvolym eller liknande arragemang som tex. finns på bil-AC-kompressorer.
Inverterstyrning av kompressorn är 'nästan' hela hemligheten att man i dagens maskiner klarar betydligt kallare temperatur då just med varvtalsreglering vid starkare kyla kan få kompressorn att växa i suggkapacitet och suga mer massa per tid av den tunnare suggasen genom att varva den högre.
Nu är det inte gratis att göra så då kompressorn tappar isentropisk verkningsgrad (interna förlusterna ökar gentemot pumpad mängd gasmassa) när den är bit utanför sin normalhastighet och av samma orsaker som när man trimmar motorer att flödesdynamiken blir beroende på hur gaskanalerna utformas när det öppnar och stänger i mycket högre takt där sugförmågan försämras för att att sugtiden är mycket kortare genom samma area och gasen är mycket tyngre att accelerera när den skall flyttas på halva tiden och att det är trögare att få ut gasen på högtryckssidan med högre övertryck när mängden gas skall tryckas ut på kortare tid och mer viskösa förluster.
Att göra kompressor med flöden som fungerar lika bra vid höga som låga varvtal är svårt precis som förbränningsmotorer är svåra få att dra med jämn moment över stort varvtalsområde utan att justera ventiltider mm. samtidigt.
Inverterstyrning av kompressorn är 'nästan' hela hemligheten att man i dagens maskiner klarar betydligt kallare temperatur då just med varvtalsreglering vid starkare kyla kan få kompressorn att växa i suggkapacitet och suga mer massa per tid av den tunnare suggasen genom att varva den högre.
Nu är det inte gratis att göra så då kompressorn tappar isentropisk verkningsgrad (interna förlusterna ökar gentemot pumpad mängd gasmassa) när den är bit utanför sin normalhastighet och av samma orsaker som när man trimmar motorer att flödesdynamiken blir beroende på hur gaskanalerna utformas när det öppnar och stänger i mycket högre takt där sugförmågan försämras för att att sugtiden är mycket kortare genom samma area och gasen är mycket tyngre att accelerera när den skall flyttas på halva tiden och att det är trögare att få ut gasen på högtryckssidan med högre övertryck när mängden gas skall tryckas ut på kortare tid och mer viskösa förluster.
Att göra kompressor med flöden som fungerar lika bra vid höga som låga varvtal är svårt precis som förbränningsmotorer är svåra få att dra med jämn moment över stort varvtalsområde utan att justera ventiltider mm. samtidigt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 154 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 154 inlägg
Ja, då är vi överens. Jämfört med en pump som ger så dålig effekt att den slås av vid -5 så är en modern (behöver inte vara särskilt modern ens) mycket bättre.returen skrev:
Inte så svårt att nå upp om man bor lite utanför storstäderna för att hitta egen hus till överkomligt pris.Attitudeswe skrev:
huspris + resekostnader för att åka till arbetet är ungefär konstant om man tar det väldigt grovt när det gäller dyrare hus nära storstad och kort till jobbet eller billigare hus ett antal mil bort och längre resa...
Själv kör jag upp runt 2500 mil/år och med pluginhybrid så täcker elen för ena färdriktningen för jobbfärden då det tyvärr inte fins möjlighet att ladda på jobbet.
Och även med pluginhybrid så syns laddningen ordentligt på fastighetens totala elförbrukning - typ 55% upp mot tidigare förbrukning i jämförelse med månad förra året utan elhybrid i september/oktober. Givetvis blir den skillnaden mindre ju kallare det är ute med allt högre värmebehov, men omärkligt är inte laddningen av pluginhybriden och med ren elbil skulle bli värre ändå.
249 arbetsagar för en heltidsanställning och 8 kWh per arbetsdag i laddningen av pluginhybriden så står elförbrukningen för bilfärd för ca 2000 kWh/år
Liknande trådar
-
Var köpa nya friskluftsventiler till husgrund?
Ventilation -
Lufta ur nya golvvärmeslingor från pannans påfyllning
Värme allmänt -
Behövs ingen tilluft till kamin vid nyare hus ?
Värme allmänt -
Min nya IVT frånluftsvärmepump ger inte någon bra golvvärme i badrum?
Värmepumpar -
Har nya fönster tystare luftspaltsventiler?
Fönster & Dörrar