M MrDizzy skrev:
Ah sorry
Då ska jag inte fortsätta dilla om luft/vatten
dock borde luft/luft iofs vara ungf samma har jag för mig.
När du väl fel på det med tanke på att JAG startade tråden … trist att inte kunna skriva själv…
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Att du orkar ens fråga det..
Så är det inte …. Jag är chevan och har inte något med någon annan att göra … varför ha två konton larvigt att inte kunna fråga en egen fråga!
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Noll då dom stängde av vid ca -10 C , så det blev inget COP, utan elpatron gick in och drog hela lasset med värmen. Nu har CTC och övriga andra typer av LVVP som går ner till omkring -20 C strecket, Vid - 20 så blir det inte mycket värme, men lite blir det och elpatron stöttar.

EDIT Nu har Nibe gått över till Propan, på sina LVVP, är nog lika på andra med. Ska vara mer miljövänligt och hamnar under det med gasers miljöpåverkan.
Japp, jag tom att jag har min ställd på att slå av vid -5 för att spara med tanke på den dåliga effekten när det är kallt…
 
Fairlane
C chevan skrev:
Japp, jag tom att jag har min ställd på att slå av vid -5 för att spara med tanke på den dåliga effekten när det är kallt…
Jämfört med det så är moderna luft/vattenvärmepumpar mycket bättre.
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jämfört med det så är moderna luft/vattenvärmepumpar mycket bättre.
definiera mycket bättre!
 
Fairlane
returen returen skrev:
definiera mycket bättre!
En modern luftvärmepump ger värme även under -5
 
Modern inverterstyrd kompressor kan man varva upp betydligt mer vid minusgrader och behålla massaflöde suggas även ned en bit på minusgradersidan, vilket en ON/OFF med fix varvtal inte klarar då om sugvolymen (slagvolymen) är tillräckligt stort för att vara effektivt vid många minusgrader så kommer den vara för stor i cylindervolym och gå för tungt när det är varmare ute och för att strypa ned en slagvolymmässigt för stor kompressor i det läget ger stor påverkan på COP, ja om den inte var variabel cylindersvolym eller liknande arragemang som tex. finns på bil-AC-kompressorer.

Inverterstyrning av kompressorn är 'nästan' hela hemligheten att man i dagens maskiner klarar betydligt kallare temperatur då just med varvtalsreglering vid starkare kyla kan få kompressorn att växa i suggkapacitet och suga mer massa per tid av den tunnare suggasen genom att varva den högre.

Nu är det inte gratis att göra så då kompressorn tappar isentropisk verkningsgrad (interna förlusterna ökar gentemot pumpad mängd gasmassa) när den är bit utanför sin normalhastighet och av samma orsaker som när man trimmar motorer att flödesdynamiken blir beroende på hur gaskanalerna utformas när det öppnar och stänger i mycket högre takt där sugförmågan försämras för att att sugtiden är mycket kortare genom samma area och gasen är mycket tyngre att accelerera när den skall flyttas på halva tiden och att det är trögare att få ut gasen på högtryckssidan med högre övertryck när mängden gas skall tryckas ut på kortare tid och mer viskösa förluster.

Att göra kompressor med flöden som fungerar lika bra vid höga som låga varvtal är svårt precis som förbränningsmotorer är svåra få att dra med jämn moment över stort varvtalsområde utan att justera ventiltider mm. samtidigt.
 
  • Gilla
Fredandel och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En modern luftvärmepump ger värme även under -5
det har de gjort i många år så det är inte speciellt modernt
sedan R407C förvann i luft(vatten för 20 år sedan fungera de väldigt bra långt under -5C
 
Fairlane
returen returen skrev:
det har de gjort i många år så det är inte speciellt modernt
sedan R407C förvann i luft(vatten för 20 år sedan fungera de väldigt bra långt under -5C
Ja, då är vi överens. Jämfört med en pump som ger så dålig effekt att den slås av vid -5 så är en modern (behöver inte vara särskilt modern ens) mycket bättre.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Attitudeswe
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Då kör man begränsat. Drar lätt över 6000 kwh per år in i elbilen
3000mil/år är lite mer ån snittbilisten.

2 elbilar från juli:

Diagram över elförbrukning 2023 med 4439.54 kWh total energiförbrukning och kostnad 3592.40 SEK. Visar månad för månad från januari till december.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe
13000kwh/år för 205kvm med LLVP och elektrisk VVB i Göteborg.

Diagram över årsförbrukning av el på 17,312 kWh med en kostnad på 13,288 kr, visar månadsvisa kostnader för året 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
3000mil/år är lite mer ån snittbilisten.
Inte så svårt att nå upp om man bor lite utanför storstäderna för att hitta egen hus till överkomligt pris.

huspris + resekostnader för att åka till arbetet är ungefär konstant om man tar det väldigt grovt när det gäller dyrare hus nära storstad och kort till jobbet eller billigare hus ett antal mil bort och längre resa...

Själv kör jag upp runt 2500 mil/år och med pluginhybrid så täcker elen för ena färdriktningen för jobbfärden då det tyvärr inte fins möjlighet att ladda på jobbet.

Och även med pluginhybrid så syns laddningen ordentligt på fastighetens totala elförbrukning - typ 55% upp mot tidigare förbrukning i jämförelse med månad förra året utan elhybrid i september/oktober. Givetvis blir den skillnaden mindre ju kallare det är ute med allt högre värmebehov, men omärkligt är inte laddningen av pluginhybriden och med ren elbil skulle bli värre ändå.

249 arbetsagar för en heltidsanställning och 8 kWh per arbetsdag i laddningen av pluginhybriden så står elförbrukningen för bilfärd för ca 2000 kWh/år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.