Fairlane
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Att du orkar ens fråga det..
Ska det tolkas som ett JA?
Varför inte använda ett konto istället för att hoppa mellan två olika fram och tillbaka?
Det blir väldigt mycket lättare att veta vem som skriver vad om inte samma person använder flera konton, särskilt när de ger olika information med de olika kontona.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ska det tolkas som ett JA?
Varför inte använda ett konto istället för att hoppa mellan två olika fram och tillbaka?
Det blir väldigt mycket lättare att veta vem som skriver vad om inte samma person använder flera konton, särskilt när de ger olika information med de olika kontona.
Suck. Inte fan har jag flera konton. Vem fan orkar med det?
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Fairlane
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Suck. Inte fan har jag flera konton. Vem fan orkar med det?
OK,

Chevan startade denna tråd: länk = Chevan är trådskapare, TS
I #13 skriver du: "Jag är ts och jag skrev fel :) Menade luftluft"

Förstår du nu varför det blir otydligt och varför det blir sammanblandning mellan luft/vatten och luft/luft?
 
Fairlane Fairlane skrev:
OK,

Chevan startade denna tråd: länk = Chevan är trådskapare, TS
I #13 skriver du: "Jag är ts och jag skrev fel :) Menade luftluft"

Förstår du nu varför det blir otydligt och varför det blir sammanblandning mellan luft/vatten och luft/luft?
Sorry. Svarade i fel tråd där. Då förstår jag!
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Säkert sen 2010 när det var helt ny teknik. Mem jämför istället installationskostnad 2023 mot typ 2018. Grannarna som installerade 2018-19 betalade knappt hälften för samma anläggning som idag.

Det gäller dock alla hantverkstjänster
Installatörerna är väldigt pressade idag.
Har aldrig varit billigare per kW färdigt på taket.
Kolla priserna på solceller. Graf över prisutveckling för solpaneler 2018-2023 i eurocent per watt; priser sjunker efter en ökning runt 2022. Källa: pvXchange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Argastesnickaren skrev:
Installatörerna är väldigt pressade idag.
Har aldrig varit billigare per kW färdigt på taket.
Kolla priserna på solceller.[bild]
Ja nu slutar ju regeringen att gödsla med skattepengar samt att lånade pengar inte är gratis längre så då bör ju priserna gå ned.

Att man fått 60 öre av skattebetalarnas pengar för kwh man producerar när elpriser är noll är vansinne
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ja nu slutar ju regeringen att gödsla med skattepengar samt att lånade pengar inte är gratis längre så då bör ju priserna gå ned.

Att man fått 60 öre av skattebetalarnas pengar för kwh man producerar när elpriser är noll är vansinne
Det var inte det du skrev utan du skrev att priserna exploderat dubbelt upp eller hur?
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Det var inte det du skrev utan du skrev att priserna exploderat dubbelt upp eller hur?
vet inte hur mycket jag litar på solcellskollens opartiskhet i frågan.

Överlag verkar lobbyisterna för solceller ha allt annat än rent mjöl i påsen med stora glädjekalkyler;

https://www.radron.se/vardagskunskap/darfor-ar-sa-manga-missnojda-med-sina-solceller/

Kan bara tänka mig hur många av alla dessa missnöjda kunder tycker nu när 60-öringen slopas

Jag vet vad grannar lade 2018 mot de offerter som fanns 2022-2023. Möjligt att det gått ned nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
vet inte hur mycket jag litar på solcellskollens opartiskhet i frågan.

Jag vet vad grannar lade 2018 mot de offerter som fanns 2022-2023. Möjligt att det gått ned nu.
Jag installerade våren 2020 så jag har koll på vad mina kostade och vad nya kostar och jag bara konstaterar att dom har blivit billigare.
Att sen mina har genererat över 70 procent av sitt inköpspris pgr av ett par riktigt bra år (bästa månaden var augusti efter invasionen av Ukraina, då fick jag in strax över 4000 kr plus min egen el betald på bara den månaden) gör ju att även om mina var dyra i förhållande till idag så var det nog en bättre affär då än nu.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jag installerade våren 2020 så jag har koll på vad mina kostade och vad nya kostar och jag bara konstaterar att dom har blivit billigare.
Att sen mina har genererat över 70 procent av sitt inköpspris pgr av ett par riktigt bra år (bästa månaden var augusti efter invasionen av Ukraina, då fick jag in strax över 4000 kr plus min egen el betald på bara den månaden) gör ju att även om mina var dyra i förhållande till idag så var det nog en bättre affär då än nu.
Hur mycket hade du tappat utan 60-öringen?

Du hade tur helt enkelt. Eller du kanske kunde förutspå Rysslands invasion? Strongt isf.

Tack vare invasionen är din investering isf ganska exakt i linje med börsens utveckling under samma period. Men utan kriget skulle det ärligt talat inte varit en så imponerande investering.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
C chevan skrev:
Hmmm, skulle verkligen vilja se om någon har siffror runt hur mkt effektivare luft vatten blivit på låt säga 15 år - borde väl finnas någon som samlar på statistik. Finns många siffer samlare eller helt enkelt mkt kunniga personer, eller?
det är bara fråga om några få procent
det har och är aldrig lönt att byta en fungerande pump
du skall räkna hem en nyinstallation i 150tkr regionen och du vet inte hur länge den fungerar för att tjäna 5ish% i elförbrukning
 
B Boende45 skrev:
Delvis sant. Men om du läser produktspecifikationen för t ex en Nibe LVVP ser du att verkningsgraden COP är beräknad utifrån effektiviteten vid endast drift av kompressorn vid olika scenarier på utomhustemperatur/framledningstemperatur.

Då blir COP väldigt bra, mellan ca 4 - 5,5.
till skillnad från SCOP är COP väldigt väl definierat och det bästa sättet att i given temperatur jämföra olika pumpar, men det har ju inte hänt några dramatiska skillnader på de senaste åren i detta fallet
 
returen returen skrev:
till skillnad från SCOP är COP väldigt väl definierat och det bästa sättet att i given temperatur jämföra olika pumpar, men det har ju inte hänt några dramatiska skillnader på de senaste åren i detta fallet
Tillverkarna redovisar inte COP identiskt.

Det vanligaste måttet är vid 7/35 och 7/55 men vissa använder andra utomhustemperaturer.

Samtidigt gäller COP för värmepumpen, dvs utomhusdelen. Inomhusdelen innehåller en varmvattentank och en elpatron som används i kombination med utomhusdelen.

Om tillskott från den valda inomhusenheten behöver användas, effekten från utomhusdelen/kompressorn inte räcker till, får man naturligtvis ett sämre COP för värmeavgivningen.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Tillverkarna redovisar inte COP identiskt.

Det vanligaste måttet är vid 7/35 och 7/55 men vissa använder andra utomhustemperaturer.

Samtidigt gäller COP för värmepumpen, dvs utomhusdelen. Inomhusdelen innehåller en varmvattentank och en elpatron som används i kombination med utomhusdelen.

Om tillskott från den valda inomhusenheten behöver användas, effekten fr jag skall icke väcka digån utomhusdelen/kompressorn inte räcker till, får man naturligtvis ett sämre COP för värmeavgivningen.
dröm vidare jag skall icke väcka dig
 
Det var ju en intressant tråd, dock något snurrigt vad den handlar om...Men åter till LVVP.
Har det inte varit så att de "etablerade VVS-firmorna" gärna säljer gamla LVVP från tex CTC som inte producerar när det blir kallt?

Det passar ju inte bra att sälja in en LVVP som helt lägger av vid -16 grader till en gammal pensionär i ett äldre hus? Dålig pension och höga elräkningar.
Måste säga att jag blev förvånad när jag pratade med min granne...Det var en imponerande stor pjäs som står där och brummar hos honnom, men han var inte så imponerad. Kaminen räcker inte för att värma huset.

Det passar extra dålig med dagens energipolitik och energimarknad med "volatila priser".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.