3 425 läst · 56 svar
3k läst
56 svar
Är nya luft vatten pumpar mycket effektivare än gamla?
Överlag känns det som att bergvärme eller Luftvatten var en nobrainer för 7-8 år sen. En vanlig luftluftvärmepump pallade då inte minusgrader. Det gör de idag.
Grannen bytte sin bergvärmepump 2017. Då kostade kalaset 50k. Idag 150k (Sthlmspriser) samma sak med solceller. Kostade kanske 1/4 del 2017 mot idag. Dessutom 1% ränta kontra 3%.
Det som var en bra ekonomisk kalkyl 2017 verkar inte vara det alls 2024. Sen kan man ju såklart vilja ha bergvärme för att man gillar det estetiska eller solceller för man tycker det är kul att mecka och producera egen el.
Grannen bytte sin bergvärmepump 2017. Då kostade kalaset 50k. Idag 150k (Sthlmspriser) samma sak med solceller. Kostade kanske 1/4 del 2017 mot idag. Dessutom 1% ränta kontra 3%.
Det som var en bra ekonomisk kalkyl 2017 verkar inte vara det alls 2024. Sen kan man ju såklart vilja ha bergvärme för att man gillar det estetiska eller solceller för man tycker det är kul att mecka och producera egen el.
Var ifrån har du fått att priserna på solceller ökat fyrdubbelt mot idag????Kentvirulent skrev:Överlag känns det som att bergvärme eller Luftvatten var en nobrainer för 7-8 år sen. En vanlig luftluftvärmepump pallade då inte minusgrader. Det gör de idag.
Grannen bytte sin bergvärmepump 2017. Då kostade kalaset 50k. Idag 150k (Sthlmspriser) samma sak med solceller. Kostade kanske 1/4 del 2017 mot idag. Dessutom 1% ränta kontra 3%.
Det som var en bra ekonomisk kalkyl 2017 verkar inte vara det alls 2024. Sen kan man ju såklart vilja ha bergvärme för att man gillar det estetiska eller solceller för man tycker det är kul att mecka och producera egen el.
Det är allmänt känt att kostnaden för en solcellsinstallation fullständigt exploderat över 7-8 år. Blir så när staten subventionerar. Inflation.A Argastesnickaren skrev:
Gudskelov har regeringen i din senaste budget aviserat att såväl 60 öringen samt en stor del av subventionen för installation nu slaktas
Priset på solceller minskar för varje år som går. Enligt en rapport från Energimyndigheten (sid. 18) så har priset på installerade 5 kW solcellssystem sjunkit från strax över 60 SEK/W till 15 SEK/W mellan 2010 och 2021Kentvirulent skrev:
Snygga siffror på COP men frågan blir ändå hur stor är kompressorn i kW?M MrDizzy skrev:Min nya LVVP (en Panasonic TCAP) har med fast framledning på 50C har:
* vid temperaturer på +15 eller mer, en snitt COP på 6.6
* vid temperaturer på +7 till +15 en snitt COP på 5.9
* vid temperaturer på +1 till +7 en snitt COP på 4.6
* vid temperaturer på -7 till +1 en snitt COP på 3.8
* vid temperaturer på -15 till -7 en snitt COP på 2.8-2.9
(verifierat mha fullständig energiberäkning av huset, extern mätning av hur mycket LVVPn drar samt vad LVVPn anger att den dragit & producerat. Ja jag har för mycket fritid ibland 😁)
Snitt dygnstemp de kalla månaderna där jag bor är -1 enl SMHI
(PS har inte haft dygnssnitt temp på kallare än -15C så jag vet inte vad den presterar där annat än spec)
och går jag ned i framledningtemp till 45C eller 40C ökar COP:en
exempel
Framledning 45 och -7 till +1 en COP på 4.3 (en ökning med 13%)
Frameldning 40 och -7 till +1 en COP på 4.6 (en ökning med 21% mot F50 och 7% mot F45)
Dock klarar inte mina element att leverera tillräckligt med värme till huset med framledning på 40 och -7 till +1.Så då det är så kallt måste jag köra på F45 minst.
Ska jag då jämföra med min gamla LVVP så
* vid temperaturer på +15 eller mer, en snitt COP på 4.8 (28% mindre än nya)
* vid temperaturer på +7 till +15 en snitt COP på 4.1 (30% mindre än nya)
* vid temperaturer på +1 till +7 en snitt COP på 3.2 (30% mindre än nya)
* vid temperaturer på -7 till +1 en snitt COP på 2.1 (45% mindre än nya)
* vid temperaturer på -15 till -7 en snitt COP på 1.2 (Just bättre än en elpatron, men fan inte mycket 🤣 )
Dock så kan min gamla LVVP har varit av en väldigt dålig modell/märke men tar du 15 år gamla LVVP:s så är det en extrem skillnad speciellt då det blir kallare än -10C oavsett märke och modell.
Och en produkt specifikation ger bara en tumme-pekfinger visning.
Just min LVVP ger betydligt bättre än spec av någon anledning. Kombination av värmesystemet och anti-måndagsexemplar kanske?
Om det är dina egna mätta siffror tyder det på att du enbart kört med kompressorn, dvs ingen elpatron har behövts?
Det är naturligtvis avgörande för en bra verkningsgrad (COP).
Även mindre underdimensionerade LVVP får ju fina COP-värden ner till kanske 0 grader utomhus men så fort kompressorn inte räcker till blir det betydligt sämre.
Tja nya maskinen är på 9kW , men det var den gamla medB Boende45 skrev:Snygga siffror på COP men frågan blir ändå hur stor är kompressorn i kW?
Om det är dina egna mätta siffror tyder det på att du enbart kört med kompressorn, dvs ingen elpatron har behövts?
Det är naturligtvis avgörande för en bra verkningsgrad (COP).
Även mindre underdimensionerade LVVP får ju fina COP-värden ner till kanske 0 grader utomhus men så fort kompressorn inte räcker till blir det betydligt sämre.
Elpatronen är avstängd så att den inte ska gå in öht, förutom vid avisning har jag för mig
Intressant och bra, tack! Det age en mkt mkt grovt besparing på 12-14000 sek per år, kanske är högt räknat för SE3 men mkt intressant. Utöver det blir det ju en miljö del och lite annat positivt som bättre kontroll och vetskap att den pumpen inte stannar. Bra med lite jmf siffror.M MrDizzy skrev:Om din VP är installerad för en 15år sen så har de dålig verkningsgrad under 0C och urusel om de körs under -10C
Dessutom var det så att ofta på den tiden att storleken dimensionerades bara för 80% ev effektbehovet och resten skulle tas av elpatron.
Idag kör man 100% av effektbehovet och elpatron är som backup/endast för varmvatten spets.
så gammal LVVP och kallt, säg -15c, = dyr el och den stängt av/levererar dåligt och uppvärmningen går via elpatron
Ny LVVP = levererar en COP på ca 2.5 ned till -25C och ingen elpatron behövs (annat än ev till spetsvärmen för VV)
Hur mycket du ev sparar kan jag inte gissa på, men jag gjort samma byte.
160kvm uppvärmd yta och sänkte elförbrukningen från 14500kWh med gammla LVVPn till ca 8500-9000kWh
(dock skaffat uppvärmd pool på sommaren o ett uterum med LLVP efter det så nu ligger jag på ca 11500)
Om man ser på Carnot-processen med värme-COP = 1+(TL / (TH - TL)) [T räknat i kelvin]M MrDizzy skrev:
och man räknar på 13 grader C i evaporatorn och 52 grader C i kondensorn
värmeCOP = 1 + ( (13 +273) / ((52 + 273) - (13+273)) ) = 1 + (286 / ( 325 - 286 )) = 8,33
så är värmeCOP på 6.6 rätt bra, lite för bra...
...och något stämmer inte då när jag provar med coolpack...
Med 13 grader C på evaporatorn för 2 graders överhettning av suggasen, 52 grader C på kondensorn för 2 graders underkylning av kondensatet och kompressor med 0.7 i isentropisk verkningsgrad (siffror att drömma om kompressorn inte är över 10 kW i motorkapacitet) och med R410A som köldmedel och resten standardvärden i simuleringen, så borde värme-COP ligga runt 4,56 ...
Med isentropisk verkningsgrad 0.66 på kompressorn värmeCOP ca 4.36 och då ger 0,46 av Carnotverkningsgraden
Med R290 med 30% värmeöverföring mellan kondensat och suggas¹ som ligger närmast och kanske något lite över R32 som köldmedel prestandamässigt så hamnar COP på 4.98 ungefär och Carnot-verkningsgrad av 0.544 - med 0.66 i isentropisk verkningsgrad som dagens kompressorer förmodligen ligger på i mrDizzy maskin så borde det ha hamnat på runt 4,72 och når 0,512 i Carnot-verkningsgrad
Skall man nå värme-COP 6.6 så kan inte temperaturskillnaden mellan evaporatorn och kondensorn vara 39 grader konstant utan betydligt lägre i en stor del av drifttiden - typ 13 - 41 grader och 28 grader temperaturdifferens. Man kan få ut varmvatten på 50 grader C även om kondensationspunkten i evaporatorn är 41 grader C genom att nyttja hetgasvärmeväxlare för utgående varmvatten och baserat på att kompressorn i det här fallet ger ut 58.8 grader C i hetgas i beräkningsexemplet och då får man ut ca 95 liter 50 gradigt vatten i timmen när 41-gradig vatten värms 9 grader till av hetgasvärmeväxlaren när värmeproduktionen är totalt 9 kW.
¹ På propan (R290) och isobutanmaskiner (R600a) och speciellt för HFO1234yf behöver man överhetta suggasen med värmen från kondensatet för att gasen inte skall kondensera på väggarna i kompressorn under kompressionen och späda ut oljefilm - men också ur värmehushållning då sådan överföring där man kyler kondensatet lite extra och närmare evaporatortemperatur ökar COP i systemet för köldmedier med högre molekylvikt och med detta hög termisk kapacitet, och för tex. HFO1234yf helt nödvändingt då den förutom har hög termisk kapacitet också har låg förångningsvärme och är kondensatet för varm när det går in i evaporatorn så blir det inte mycket kvar som kan kyla när det mesta av kondensatet har kokat av för att kyla sig själv till evaporatortemperaturen...
Medans för lätta molekyler som Ammoniak och R32 så straffar det istället med värmeväxlar-arrangenang mellan suggas och kondensat och bör kylas under kompressionen istället och tex. ammoniak har så mycket förångningsvärme (nästan hälftens av vattnets förångningsvärme) att det påverkar bara lite om ammoniaken går in i evaporatorn i varm skick då det mesta av kondensatet är kvar även när det kylt ned sig själv till evaporatortemperatur. Det fins en anledning till varför ammoniak används till stora industriella kylsystem...
Och varför tar jag upp HFO1234yf - när det nästan uteslutande används för bil-AC
Jo de alternativa köldmedlen till R290 för att klara GWP under 150 som bara tillåts från år 2027 för maskiner 12 kW och mindre kapacitet består nämligen till huvudelen av just HFO1234yf eller HFO1234ze och i denna har man hällt i R32 tills man nästan precis når GWP150 för att nå propantrycksområdet och med min text innan med HFO1234yf dåliga förångningsvärme och krav på värmeväxlare så kommer det innebära större slagvolymer på kompressorn för mer massamängd gas per tid och grövre rör både i evaporator/kondensor för en viss kapacitet värme/kyla samt att denna gasblandning har väldigt stor glide vilket innebär att på en liten del av evaporatorn kort efter expansionsventilens utsläpp i rörslingorna i evaporatorn kommer det att isbilda för att det är väldigt kallt trots att luften är många plusgrader varm - medans dagens maskiner så börja det frosta först vid typ 1-2 grader C över nollan och kallare...
Redigerat:
Husägare
· Norra Roslagen
· 240 inlägg
Låter som bra siffror, tyvärr lite för bra tyvärr.M MrDizzy skrev:Min nya LVVP (en Panasonic TCAP) har med fast framledning på 50C har:
* vid temperaturer på +15 eller mer, en snitt COP på 6.6
* vid temperaturer på +7 till +15 en snitt COP på 5.9
* vid temperaturer på +1 till +7 en snitt COP på 4.6
* vid temperaturer på -7 till +1 en snitt COP på 3.8
* vid temperaturer på -15 till -7 en snitt COP på 2.8-2.9
(verifierat mha fullständig energiberäkning av huset, extern mätning av hur mycket LVVPn drar samt vad LVVPn anger att den dragit & producerat. Ja jag har för mycket fritid ibland 😁)
Snitt dygnstemp de kalla månaderna där jag bor är -1 enl SMHI
(PS har inte haft dygnssnitt temp på kallare än -15C så jag vet inte vad den presterar där annat än spec)
och går jag ned i framledningtemp till 45C eller 40C ökar COP:en
exempel
Framledning 45 och -7 till +1 en COP på 4.3 (en ökning med 13%)
Frameldning 40 och -7 till +1 en COP på 4.6 (en ökning med 21% mot F50 och 7% mot F45)
Dock klarar inte mina element att leverera tillräckligt med värme till huset med framledning på 40 och -7 till +1.Så då det är så kallt måste jag köra på F45 minst.
Ska jag då jämföra med min gamla LVVP så
* vid temperaturer på +15 eller mer, en snitt COP på 4.8 (28% mindre än nya)
* vid temperaturer på +7 till +15 en snitt COP på 4.1 (30% mindre än nya)
* vid temperaturer på +1 till +7 en snitt COP på 3.2 (30% mindre än nya)
* vid temperaturer på -7 till +1 en snitt COP på 2.1 (45% mindre än nya)
* vid temperaturer på -15 till -7 en snitt COP på 1.2 (Just bättre än en elpatron, men fan inte mycket 🤣 )
Dock så kan min gamla LVVP har varit av en väldigt dålig modell/märke men tar du 15 år gamla LVVP:s så är det en extrem skillnad speciellt då det blir kallare än -10C oavsett märke och modell.
Och en produkt specifikation ger bara en tumme-pekfinger visning.
Just min LVVP ger betydligt bättre än spec av någon anledning. Kombination av värmesystemet och anti-måndagsexemplar kanske?
Min egna l/v-ecodan säger att den under sommarhalvåret när den bara producerat varmvatten ha en COP på ca 1,2. Vilket jag vet inte är korrekt. Värmepumpens egna beräkningar är inte särskilt bra i mitt fall.
Många anläggningar jag jobbar med är ofta bostadsrättsföreningar med väl dimensionerade bergvärmepumpar med borrhål och även ibland återvinning från frånluften. Där sitter det rätt typ av energi- och värmemängsmätare som kan ge en väldigt korrekt uträkning av COP. En bra anläggning med en fastighet med radiatorer brukar jobba med en COP på ca 4.
@xxargs & @Real-House
Tja COPen på 6.6 som är under sommaren har jag iofs inte kunnat verifiera, men den känns trolig då jag värmer en pool till 32C konstant dygnet runt Juni-Aug och med värmeberäkingarna jag har för hur mycket kWh som poolen BORDE dra för den värmen och ute temperatur osv osv och så verkar producerade kWh ut från LVVPn stämma. Men visst, jag är öppen för att värmeberäkningarna för poolen är fel, bara det att de stämmer ganska väl med hur mycket LVVP säger sig levererat
( Snitt temp ute för de månader jag värmer poolen via LVVPn är 18.5C )
Och hur mycket kWh el LVVP drar stämmer då jag kontrollmäter den mha en Shelly pro 3 och hur mycket husets elmätare säger att det dras.
Kollar man som sagt på vintern (Nov -> Mars) ligger LVVPns COP på 4.3 i snitt med en ute snitt temp på 1.4C
Tja COPen på 6.6 som är under sommaren har jag iofs inte kunnat verifiera, men den känns trolig då jag värmer en pool till 32C konstant dygnet runt Juni-Aug och med värmeberäkingarna jag har för hur mycket kWh som poolen BORDE dra för den värmen och ute temperatur osv osv och så verkar producerade kWh ut från LVVPn stämma. Men visst, jag är öppen för att värmeberäkningarna för poolen är fel, bara det att de stämmer ganska väl med hur mycket LVVP säger sig levererat
( Snitt temp ute för de månader jag värmer poolen via LVVPn är 18.5C )
Och hur mycket kWh el LVVP drar stämmer då jag kontrollmäter den mha en Shelly pro 3 och hur mycket husets elmätare säger att det dras.
Kollar man som sagt på vintern (Nov -> Mars) ligger LVVPns COP på 4.3 i snitt med en ute snitt temp på 1.4C
Säkert sen 2010 när det var helt ny teknik. Mem jämför istället installationskostnad 2023 mot typ 2018. Grannarna som installerade 2018-19 betalade knappt hälften för samma anläggning som idag.A Argastesnickaren skrev:
Det gäller dock alla hantverkstjänster
Ja nu slutar ju regeringen att gödsla med skattepengar samt att lånade pengar inte är gratis längre så då bör ju priserna gå ned.A Argastesnickaren skrev:
Att man fått 60 öre av skattebetalarnas pengar för kwh man producerar när elpriser är noll är vansinne