D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte ens några regler hindrar dig.
Det är bara att du skaffar lämplig storlek på batterier, så du kan ta med dig din el dit du vill förbruka den.
Jag tror det tänks på de mer smarta elnät det pratats om, där man kan sälja el till grannen osv, då skulle man kunna använda sin egenproducerade el var som helst och bara betala för transporten.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Var pratas det om sådant? Det öppnades ju upp för lokalnät. Men det handlar me om att ett hyreshusområde, bostadsrättsförening och liknande ska kunna överför el mellan hus. Inte handel mellan grannar.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Var pratas det om sådant? Det öppnades ju upp för lokalnät. Men det handlar me om att ett hyreshusområde, bostadsrättsförening och liknande ska kunna överför el mellan hus. Inte handel mellan grannar.
Det är väl den funktionaliteten man hade förväntat sig för all de pengar vi har betalat, det har skrivits om detta ett bra tag.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Var har det skrivits? Varför skulle man vilja ha en massa mikromarknader i stället för en enhetlig stor marknad?
 
D djac skrev:
Det är väl den funktionaliteten man hade förväntat sig för all de pengar vi har betalat, det har skrivits om detta ett bra tag.
Nu vet jag inte vilken funktionalitet du skriver om men man måste ju betala elkalaset på något sätt under den kalla samt mörka årstiden då solcellerna i princip är värdelösa.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Var har det skrivits? Varför skulle man vilja ha en massa mikromarknader i stället för en enhetlig stor marknad?
Tja, varför inte, om jag och grannen vill komma överens om att denna köper el av mig när jag har, till ett bestämt pris, så är det väl vår ensak?

Att i vårt fall, eon, både vill äga nätet och sälja elen kan jag förstå men det kanske inte ligger i vårt intresse.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Kostnaden för elnätet minskar ju inte för att ni flyttar ut viss elhandel utanför nätet. Övriga får således ökade kostnader.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Jag tror det tänks på de mer smarta elnät det pratats om, där man kan sälja el till grannen osv, då skulle man kunna använda sin egenproducerade el var som helst och bara betala för transporten.
Så är det väl.
Men ärligt talat har transporten av el idag blivit jäkligt dyr.
Kolla din elräkning.

Men det kanske är en förberedelse för framtiden.
I framtiden kanske de flesta producerar sin egen el nästan gratis, och elbolagens vinster i framtiden kommer vara transporttjänst ... ?! 🤔
 
D
D Daniel 109 skrev:
Kostnaden för elnätet minskar ju inte för att ni flyttar ut viss elhandel utanför nätet. Övriga får således ökade kostnader.
Jag faller inte omkull av tanken att elnätet kan användas för eltransporter åt mer än några företag, idag kan ju tex privatpersoner med enkelhet skicka paket med transportörer som förr var utpräglat företagsinriktade.

Här ser man förmodligen effekten av man har nätmonopol och elproduktion i samma bolag, med fria nät hade de såklart bara sett en affärsmöjlighet och get oss tillgång till funktionaliteten, mätarna sitter redan där, det handlar bara om en liten rutin i affärssystemen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nätbolagen och produktion ligger separerade. Vad nätbolagen får göra är reglerat, elhandel är inte en av de saker de får hålla på med. Det finns inget att vinna på den typen av direkthandel du pratar om. Du får exakt samma effekt med separata avtal. Det är så det fungerar i dag.
 
P paralun skrev:
Jo nu har vi då en massiv "ankkurva" i kväll för SE4 när solen går i moln både i Sverige samt Tyskland.

[länk]
Från artikeln:
Alltmer tysk solel har också pressat priserna totalt sett. Med bara några dagar kvar av maj ligger snittpriset i Sydsverige för månaden, elområde 4, på 45 öre/kWh, enligt elbörsen Nord Pool. Det är klart lägre än de 74 öre som gällde i maj i fjol. Liknande mönster, men på en lägre nivå, syns för resten av Sverige.
Så det är därför folk är så arga över kabeln över till Tyskland. Den leder till lägre elpris.
Tänk att det är så många som blir så förargade över lägre priser.

”Vi har ett nytt fenomen som vi redan har märkt av under våren. Det finns risk att det produceras mer el än planerat när solen skiner och det blåser mycket”, säger Pontus de Maré, driftchef på Svenska kraftnät, i en artikel på myndighetens egna sajt.
Hade han sagt "efterfrågas" så hade jag begripit. Men nu står det "planeras". Är det någon central 5-årsplan som gått snett?
Är väl det, annars hade det väl stått efterfrågas.

Med tillräcklig lagring så kommer elpriserna vara stabila. Men för att komma dit så får ju inte överheten trakassera och hindra de som vill tillhandahålla lagring. Men det är nog svårt för staten att röra sig dit.
 
D Daniel 109 skrev:
Var har det skrivits? Varför skulle man vilja ha en massa mikromarknader i stället för en enhetlig stor marknad?
Lokala marknader för det som produceras och köps lokalt låter som det mes naturliga och rimliga för mig.

Eller sitter du och är arg över att det finns flera matvarubutiker. Borde det bara finnas en i landet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Med planeras åsyftas den volym som har handlats på spotmarknaden, och efterföljande intradaghandel. Produceras det mer (eller mindre) än det planerades för (om konsumtion följer plan) så måste det hanteras av SVK.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Nätbolagen och produktion ligger separerade. Vad nätbolagen får göra är reglerat, elhandel är inte en av de saker de får hålla på med. Det finns inget att vinna på den typen av direkthandel du pratar om. Du får exakt samma effekt med separata avtal. Det är så det fungerar i dag.
Nej, de är inte separerade, när du köper en aktie i tex Eon så äger du du en andel av allt, det är samma bolag och det vet såklart alla i styrelsen om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.