N niblom skrev:
Du har troligen för få paneler för att igång ena slingan ordentligt. De som är i öst och väst kommer inte få sol samtidigt. Då har du 4 i väst och 8 öst, räcker det ens för att få invertern att starta på den slingan?

Sen är inte 16 för många? Hur är det kopplat?

/N
4 väst, 8 öst och 4 syd är i en slinga med optimerare.
12 syd är i en slinga utan optimerare (då de inte har någon skugga alls mer än när solen försvinner)

Alla paneler är 550w
 
Vad har ni för takvinkel?

Har ni skugga på panelerna?

Mvh Niklas
 
@Michaelamela : du får nog göra en lagom ordentlig sammanfattning av vad du har för anläggning för att få vettiga svar här. Du har ju haft en "resa" och har en lite att betrakta som utspridd installation på taket.

En(1) ordentlig bild där man ser taket med panelerna, väderstreck, vilka som har optimerare, vilka som sitter ihop i resp. sträng, bild på hur det ser ut på växelriktaren som du hade på husfasaden en bit upp.

Vad du har för grejer(inkl. datablad)
Växelriktare
Panel
Optimerare

Och även vart i landet du och denna anläggningen finns.
 
M mortimer skrev:
@Michaelamela : du får nog göra en lagom ordentlig sammanfattning av vad du har för anläggning för att få vettiga svar här. Du har ju haft en "resa" och har en lite att betrakta som utspridd installation på taket.

En(1) ordentlig bild där man ser taket med panelerna, väderstreck, vilka som har optimerare, vilka som sitter ihop i resp. sträng, bild på hur det ser ut på växelriktaren som du hade på husfasaden en bit upp.

Vad du har för grejer(inkl. datablad)
Växelriktare
Panel
Optimerare

Och även vart i landet du och denna anläggningen finns.
Och eventuell skugga, och om det är skugga, när på dagen och är det bara mindre skugga t.ex. träd eller är det byggnad, skorsten osv.

/N
 
M Michaelamela skrev:
Senaste som hänt är att jag satte mig på tvären.
Ville få dokumentation samt information om vem som ska göra arbetet. Han vill skicka upp en person som just nu pluggar till solcellsintallatör, medan jag menar att man inte släpper upp någon som inte är färdigutbildad.
Fick dokumentation hur de tänker göra om strängarna. Som det ser ut så vill de lägga de fyra i väst, tillsammans med de 4 i söder, tillsammans med de 8 i öst i en sträng där alla har optimerare, och sedan de övriga 12 i söder i en egen sträng utan optimerare.

[bild]

Ska jag vara ärlig är jag ganska trött och ledsen på allting och känner mig mest uppgiven.
När man tittar på denna bilden så klarnar det lite. Du har paneler i alla 4 väderstreck. Du har 12 i söder, 4 i norr, 8 i öst och 4 i väst. Sen har du två skorstenar som kommer ge skugga. Jag tror tyvärr att pga skuggning från skorstenarna, att du har 4 paneler i norr (inte i syd) gör att det tyvärr inte blir så mycket bättre än såhär. Möjligen möjligen mitt på sommaren när solen är som högst kommer du får sol på alla panelerna.

Har du fått någon årsuppskattning på produktion från leverantören?

/N
 
N niblom skrev:
När man tittar på denna bilden så klarnar det lite. Du har paneler i alla 4 väderstreck. Du har 12 i söder, 4 i norr, 8 i öst och 4 i väst. Sen har du två skorstenar som kommer ge skugga. Jag tror tyvärr att pga skuggning från skorstenarna, att du har 4 paneler i norr (inte i syd) gör att det tyvärr inte blir så mycket bättre än såhär. Möjligen möjligen mitt på sommaren när solen är som högst kommer du får sol på alla panelerna.

Har du fått någon årsuppskattning på produktion från leverantören?

/N
Som jag tolkar bilden i inlägg #281 ihop med TS' text, så är söder till höger på bilden med 12 paneler. Motsatt norrsida har 8 paneler. Med den branta takvinkeln så bidrar nog inte norrpanelerna mycket till produktionen.

TS du kanske i praktiken har typ en 11 kWp-anläggning, svårt att säga med alla kombinerade väderstreck där anläggningens alla sidor inte är lika belysta någon gång. Om man tänker bort norrsidan så är kanske uppmätt produktion mer rimlig. Med optimerarna kan man ju läsa av det. Jag är för ovan för att tolka alla dina senaste bilder.

Vore intressant att se projekteringen och kalkylen ja. Ovanligt att sätta i norr vad jag vet.

Med reservation för att jag är nybörjare och kan ha tolkat informationen fel.
 
I inlägg #50 så ser man en bild på hur panelerna sitter på taket.
Där är det inga paneler åt norr utan bara åt S,V och Ö
 
M mortimer skrev:
I inlägg #50 så ser man en bild på hur panelerna sitter på taket.
Där är det inga paneler åt norr utan bara åt S,V och Ö
okej, I inlägg 281 såg det annorlunda ut.

Nu när det är optimerare på slingan så tror jag det är svårt att göra något mer. Det blir nästan ingen tidpunkt på dagen när man får skuggfritt och sol på alla cellerna samtidigt. Möjligen mitt i sommaren, mitt på dagen, men de två skorstenarna skuggar nog en del.

/N
 
Om jag läst rätt och minns rätt sitter det en Sungrow 17kw där på 15,4kwp(28*550w). Med alla de ytor och 3 väderstreck så borde man kanske gått på en mindre växelriktare, typ 12kw eller 15kw som ofta har lägre startspänning
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
Japp då är det fel i skissen i #281. Det finns alltså inga paneler i norr. Och det är ju bra rent tekniskt och stämmer med TS övriga text.

Nån kunnig i forumet eller någon som TS anlitar får väl djupdyka i avlästa data och utvärdera. Besiktiga om något verkar tokigt. Samt vänta en hel säsong och se hur det blir med bättre solvinkel? Det blir ju ett komplett praktiskt test.

Dataavläsningen var från en dag i början av april då det var molnigt i Mellansverige, jag hade bara 10 kWh produktion på hela dagen då.
 
M mortimer skrev:
Om jag läst rätt och minns rätt sitter det en Sungrow 17kw där på 15,4kwp(28*550w). Med alla de ytor och 3 väderstreck så borde man kanske gått på en mindre växelriktare, typ 12kw eller 15kw som ofta har lägre startspänning
Ja det där är som rött vs. vitt vin... Ska man över- eller underdimensionera VR? Att sätta in en "för stor" är väl bara vettigt om man tänker bygga ut anläggningen senare?
 
S Sir Duke skrev:
Ja det där är som rött vs. vitt vin... Ska man över- eller underdimensionera VR? Att sätta in en "för stor" är väl bara vettigt om man tänker bygga ut anläggningen senare?
Jag skummade igenom databladen för växelriktaren och det är samma startspänning för alla modeller. Jag tror det är någon gammal skröna som går att det skall vara bättre med en mindre för att de har lägre startspänning. Har kollat flera olika tillverkare och det verkar vara samma på alla.

/N
 
  • Gilla
grilja och 4 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Om jag läst rätt och minns rätt sitter det en Sungrow 17kw där på 15,4kwp(28*550w). Med alla de ytor och 3 väderstreck så borde man kanske gått på en mindre växelriktare, typ 12kw eller 15kw som ofta har lägre startspänning
Är du säker på att en mindre växelriktare skulle ha lägre startspänning? Huawei har samma för 12-20kW och det är samma på 8-10kW. Alla har 200V som startspänning.
 
N niblom skrev:
Jag skummade igenom databladen för växelriktaren och det är samma startspänning för alla modeller. Jag tror det är någon gammal skröna som går att det skall vara bättre med en mindre för att de har lägre startspänning. Har kollat flera olika tillverkare och det verkar vara samma på alla.

/N
Bra input!
Men är det vettigt att ha en som tål HÖGRE spänning än anläggningens märkeffekt?
Större VR är väl alltid dyrare
 
S Sir Duke skrev:
Bra input!
Men är det vettigt att ha en som tål HÖGRE spänning en anläggningens märkeffekt?
Större VR är väl alltid dyrare
Du menar högre effekt?

Max spänning bestäms av komponenterna i burken och isoleringen. Även det brukar vara samma, 1000, 1100 eller i väldigt stora för parker, 1500V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.