M mortimer skrev:
Men visst var det så att du far fått bättre produktion EFTER att optimerarna installerades? Så optimerarna verkligen finns installerade.
Ja absolut! Det stämmer. Och någon sa att de kunde jämföra augustis produktion med aprils och i augusti låg vi på 40 kWh och nu ligger vi på 60 kWh.
 
GoC GoC skrev:
Det är väl inte maxeffekten som är intressant utan mängden producerad ström på en dygn.
Maxeffekt per panel är baserad på rät vinkel mot solen, dvs att fotonerna träffar panelen i 90 graders vinkel både i horisontal och vertikaled.
Med alla de olika vinklarna du har finns ju inte en chans att anläggningen skall kunna nå Max märkeffekt. ponera att du står och ser på en solpanel framifrån, du är solen. Vrid panelen i sidled eller höjdled, du lär då se att panelen ser mindre ut beroende hur mycket du vrider på den.
På samma vis minskar solinstrålningen och effekten från panelen minskar. svårare är det inte.
även mängden producerat skiljer sig mycket åt jämfört med andra med mindre anläggningar men som också har liknande anläggningar.
 
M Michaelamela skrev:
även mängden producerat skiljer sig mycket åt jämfört med andra med mindre anläggningar men som också har liknande anläggningar.
Men när du säger "liknande anläggningar", har dessa olika väderstreck också?

Som GoC beskriver längre upp - ni har ju alltid många paneler off-set relativt solen. Det är olika väderstreck samt även en del skuggning.

Ingen av oss kommer förstås någonsin nå ända upp till märkeffekten på våra olika anläggningar på grund av olika suboptimala faktorer som inverkar.

Vad ni som har olika väderstreck får göra är att titta på totalvolymen = arean under kurvan, inte peakvärdet. Återigen precis det GoC skriver. Er anläggning vaknar förhoppningsvis tidigare och stänger av senare.

Jag tänker också att det är bara april, det riktiga testet av er maxkapacitet blir i maj-juni. Man kan helt enkelt inte nå max teoretisk kapacitet nu oavsett om himlen är blå.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Skall du kunna beräkna maximal effekt så måste du ju beräkna för stunden projicerad yta 90grader mot solen i din anläggning och de du kallar jämförbara. Det är ju enda jämförelsen du kan göra som blir korrekt.
 
GoC GoC skrev:
Skall du kunna beräkna maximal effekt så måste du ju beräkna för stunden projicerad yta 90grader mot solen i din anläggning och de du kallar jämförbara. Det är ju enda jämförelsen du kan göra som blir korrekt.
Jag är inte så säker på att den beräkningen blir särskilt korrekt. Skälet är att hela solpanelens yta tar emot ljus och omvandlar till elektrisk effekt, det är inte bara den projicerade ytan som möter solstrålarna i exakt 90 graders vinkel som bidrar till produktionen. Även vid 100% molntäcke så ger alla paneler effekt av det diffusa ljuset som faller på ytan.

Nedanstående bild (hämtat från "Bengt's nya villablogg") visar på ett bra sätt hur panelens vinkel relativt horisonten och relativt andra väderstreck än direkt sydliga reducerar uteffekten i procent av optimal instrålning i Sverige. Finns här: https://bengtsvillablogg.info/fakta-solceller/
Scrolla ner i texten så kommer bild med mer information snart upp!

Färgkodad tabell visar solenergiproduktionens effektivitet baserat på lutning och riktning för Västerås, Sverige.
 
G Gillar att bygga skrev:
Jag är inte så säker på att den beräkningen blir särskilt korrekt. Skälet är att hela solpanelens yta tar emot ljus och omvandlar till elektrisk effekt, det är inte bara den projicerade ytan som möter solstrålarna i exakt 90 graders vinkel som bidrar till produktionen. Även vid 100% molntäcke så ger alla paneler effekt av det diffusa ljuset som faller på ytan.

Nedanstående bild (hämtat från "Bengt's nya villablogg") visar på ett bra sätt hur panelens vinkel relativt horisonten och relativt andra väderstreck än direkt sydliga reducerar uteffekten i procent av optimal instrålning i Sverige. Finns här: [länk]
Scrolla ner i texten så kommer bild med mer information snart upp!

[bild]
Bra utvecklat!

Men det TS frågar efter, och GoC svarade på, var väl MAXIMAL effekt. Det kan bara inträffa vid optimala förhållanden.

Sedan är det förstås en teknisk utopi att i praktiken kunna nå max märkeffekt.

Men allt du skriver är riktigt och bra att ta med sig.
 
Kurvan från Bengts villablogg visar förväntad energi sett över hela året. Den går inte att använda när man vill jämföra anläggningar under en viss solig dag. Vid full solsken har vinklarna stor betydelse, och då är den indirekta strålningen mindre. Under mulna dagar har vinkeln nästan ingen betydelse alls. Nästan. En mulen dag ger paneler som ligger platt bäst resultat, då indirekta strålningen från molnen är rätt stark, och med platta paneler strålar hela himlavalvet mot panelerna.

I LS' fall kommer troligen anläggningen att ge lika bra effekt under mulna dagar som andra i samma storlek. Då ger optimerarna inget tillskott alls.

Under soliga dagar kommer denna anläggning alltid ge lägre toppeffekt än en lika stor som har alla paneler åt söder, men ge lite högre effekt morgnar och kvällar under längre tid. Tror inte heller man kan förvänta sig lika mycket energi över hela dagen som om alla paneler hade stått åt söder - möjligen med undantag för tiden runt midsommar då solen står rätt högt även i öster och väster.

Tycker spontant att siffrorna ser rätt bra ut.
 
Du har rätt, jag slarvade och skulle ha skrivit "... reducerar producerad energi på årsbasis i procent av optimal instrålning ......"
Jag tycker att det är glädjande att solpaneler producerar så pass bra även vid ganska stora avvikelser från optimala förhållanden.
 
G Gillar att bygga skrev:
Jag är inte så säker på att den beräkningen blir särskilt korrekt. Skälet är att hela solpanelens yta tar emot ljus och omvandlar till elektrisk effekt, det är inte bara den projicerade ytan som möter solstrålarna i exakt 90 graders vinkel som bidrar till produktionen. Även vid 100% molntäcke så ger alla paneler effekt av det diffusa ljuset som faller på ytan.

Nedanstående bild (hämtat från "Bengt's nya villablogg") visar på ett bra sätt hur panelens vinkel relativt horisonten och relativt andra väderstreck än direkt sydliga reducerar uteffekten i procent av optimal instrålning i Sverige. Finns här: [länk]
Scrolla ner i texten så kommer bild med mer information snart upp!

[bild]
Så är det, och det finns väl paneler som även tillgodogör sig ljuset som faller in från baksidan.
Men för att uppnå maxeffekten så tror jag nog du bör räkna med 90graders vinkel. så jag vidhåller att det är producerad energi per dygn/månad/år som är det intressanta. Inte vad man når i toppeffekt nån timme per dag.
det är även detta som gör att man bör ha paneler i flera väderstreck. Du når en större mängd producerad energi framför en hög toppeffekt en kort stund.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
O Ove Fredriksson skrev:
...
Då ger optimerarna inget tillskott alls.
...
Kan man inte snarare se det som att optimerarna inte behövs? Panelen nås av diffuserande ljus och producerar okej helt enkelt?
 
S Sir Duke skrev:
Kan man inte snarare se det som att optimerarna inte behövs? Panelen nås av diffuserande ljus och producerar okej helt enkelt?
I detta fallet blev det bättre produktion med optimerare. Det är en slinga som har paneler i tre olika väderstreck.

/N
 
S Sir Duke skrev:
Kan man inte snarare se det som att optimerarna inte behövs? Panelen nås av diffuserande ljus och producerar okej helt enkelt?
Optimerarna har gjort att produktionen ökat markant (vi hade inga optimerare först), så de behövs verkligen.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
16 paneler i Syd ger en teoretisk maxeffekt på 8800W
8 paneler i öst ger en teoretisk maxeffekt på 4400W
4 paneler i väst ger en teoretisk maxeffekt på 2200W

Detta är under förutsättning att de har optimal vinkel mot solen (dvs 90 grader), är skuggfria, det är molnfritt och panelerna inte blir för varma. Ovanstående kan inte hända samtidigt då ni har skugga, celler i olika väderstreck osv.

På bilderna i post 320 så har 4 paneler skugga, 8 har troligen inte optimala förhållanden (indirekt soljus), panelerna ger aldrig 100% det är kanske MAX 98% som sen degraderas under tiden som går, det är inte mitt i sommaren än när solen ger som mest. När man räknar ihop allt detta, så stämmer troligen (tyvärr) vad du får med vad du kan få med de förutsättningarna som du har.

Som jämförelse: Jag har 18.3kWp installerat, jag har de senaste dagarna fått runt 16.3 - 16.5kW som absolut max.

Vad har de lovat för årsproduktion i offerten?

Mvh Niklas
 
Redigerat:
M Michaelamela skrev:
Optimerarna har gjort att produktionen ökat markant (vi hade inga optimerare först), så de behövs verkligen.
Förstår absolut att optimerarna gör nytta totalt sett i er anläggning mtp vinklar, väderstreck och skuggor.

Det var bara en tanke om att just vid situationen allmänt diffuserande ljus från en molnig himmel så behövs de inte, alternativt ger inget tillskott som Fredriksson skrev.

Mitt inlägg var alltså mer semantiskt än praktiskt betydelsefullt för er anläggning.
 
  • Gilla
Michaelamela
  • Laddar…
M Michaelamela skrev:
Optimerarna har gjort att produktionen ökat markant (vi hade inga optimerare först), så de behövs verkligen.
Vad har du haft för daglig produktion nu när det varit soligt?
Bra att kolla på det i stället för maxeffekt
Du kanske har en bred utsmetad kurva och det är ju det som innehåller mycket volym, en spets innehåller inte mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.