GoC GoC skrev:
Har du läst skuggningshandboken?
Där beskrivs båda fallen
[länk]
Jag ser inget fel i det Daniel109 skrev.
Tigo och Huawei optimerare är buck-omvandlare med bypass, dvs de gör antingen imgenting (leder bara vidare) eller sänker utspänningen och höjer strömmen precis som Daniel 109 skrev. Detta så att även skuggade paneler kan vara med och leverera samma strängström som de oskuggade. De bidrar dock inte med samma spänning till stärngen och på så vis kam de avge sin lägre "skuggade" effekt. Sedan kommer växelriktarens DC/DC-omvandlare (som styrs av en MPPT) att höja eller sänka totalspänningen till DC/AC-omvandlingen. Därför kan en VR ha ett brett inspänningsområde tex. 200-900V.

Solaredge-optimerare är buck/boost. Dvs de kan både höja/sänka spänning och ström. Det behövs eftersom det inte sitter någon DC/DC-omvandlare i växelriktaren utan strängspänningen går direkt till DC/AC-steget och optimerarna styrs i grupp så totalspänningen blir rätt. Finurligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det är väl snarare så att optimeraren höjer spänningen från en skuggad panel. Sänker strömstyrkan och höjer spänningen.
Vilket förövrigt är ganska logiskt
Men intressant att du ser dig veta mer än en person som jobbat inom området i årtionden och nu driv ett företag inom solenergibranschen
Panelen belastas med en lägre ström och panelens utspänning ökar ev. något pga den lägre lasten (beror på skuggningen och övriga paneler).
Men optimeraren höjer panelens ström och sänker panelens spänning ut till strängen.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Har du läst skuggningshandboken?
Där beskrivs båda fallen
[länk]
Nej, det har jag inte. Jag har skummat igenom den utan att hitta motsvarande fall. Kanske för att man helt enkelt inte gör så.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det har jag inte. Jag har skummat igenom den utan att hitta motsvarande fall. Kanske för att man helt enkelt inte gör så.
Och jag kan inget om detta, var mest en reaktion på att du som lekman anser att en som jobbat i årtionden med styr och regler, är utbildad civilingenjör inom området och efter pensioneringen driver en firma inom solel har helt fel.
Finns massa självutnämnda experter på detta forum som är mer eller mindre tvärsäkra på sin sak. Saxat från skuggningshandboken.
”Moduloptimerare har ett spänningsintervall, inom vilket de kan arbeta, se tabellen nedan. Om spänningen från modulen sjunker under den lägsta nivån, kommer optimeraren att justera upp den till en nivå där optimeraren kan arbeta. Detta sker på bekostnad av strömstyrkan, som då sjunker avsevärt, liksom modulens uteffekt”
 
  • Gilla
U.H.J.O
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Och jag kan inget om detta, var mest en reaktion på att du som lekman anser att en som jobbat i årtionden med styr och regler, är utbildad civilingenjör inom området och efter pensioneringen driver en firma inom solel har helt fel.
Finns massa självutnämnda experter på detta forum som är mer eller mindre tvärsäkra på sin sak. Saxat från skuggningshandboken.
”Moduloptimerare har ett spänningsintervall, inom vilket de kan arbeta, se tabellen nedan. Om spänningen från modulen sjunker under den lägsta nivån, kommer optimeraren att justera upp den till en nivå där optimeraren kan arbeta. Detta sker på bekostnad av strömstyrkan, som då sjunker avsevärt, liksom modulens uteffekt”
Men gör verkligen Tigo optimerarna det?
Som jag förstått det så det som händer då är att just den optimeraren bara inte kan leverar sin ström "bypass"
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Finns massa självutnämnda experter på detta forum som är mer eller mindre tvärsäkra på sin sak. Saxat från skuggningshandboken.
”Moduloptimerare har ett spänningsintervall, inom vilket de kan arbeta, se tabellen nedan. Om spänningen från modulen sjunker under den lägsta nivån, kommer optimeraren att justera upp den till en nivå där optimeraren kan arbeta. Detta sker på bekostnad av strömstyrkan, som då sjunker avsevärt, liksom modulens uteffekt”
Den formuleringen är olycklig tycker jag.
Den är korrekt på det sättet att när optimeraren gör sitt jobb och förhindrar att panelen bypassas så höjer den panelens spänning från t.ex. -3 V (ingen optimerare, ingen produktion) till + 40 V. Men det är inte för att optimeraren ska kunna arbeta, det är för att panelen ska arbeta!!

Det optimeraren gör är att "hela tiden justera den individuella panelens driftspunkt (spänning och ström) till den driftspunkt som ger högst effekt. Optimeraren omvandlar sedan panelspänning och ström till den utström som gäller i hela strängen. Därvid sänker optimeraren sin utspänning för att matcha panelens effekt".

U_panel*I*panel=U_optimerare*I_sträng.
U- och I-panel valfria för optimeraren att optimera.
I_sträng dikteras av växelriktarens uttagna strängström.
U_optimerare justeras av optimeraren för att få ihop ekvationen.

(Det finns många exempel på forumnördar och entusiaster som kan mer om enstaka detaljer än diverse yrkesfolk. En elinstallatör eller projektör behöver heller inte förstå all teknik på minsta nivå. Det kostar bara pengar som ingen vill betala. Det är också vanligt att forumnördar och entusiaster inte är så bra på att se helheten utan fastnar i enstaka detaljer. Även yrkesfolk med lång erfarenhet har fel ibland eller uttrycker sig otydligt. )
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Och jag kan inget om detta, var mest en reaktion på att du som lekman anser att en som jobbat i årtionden med styr och regler, är utbildad civilingenjör inom området och efter pensioneringen driver en firma inom solel har helt fel.
Finns massa självutnämnda experter på detta forum som är mer eller mindre tvärsäkra på sin sak. Saxat från skuggningshandboken.
”Moduloptimerare har ett spänningsintervall, inom vilket de kan arbeta, se tabellen nedan. Om spänningen från modulen sjunker under den lägsta nivån, kommer optimeraren att justera upp den till en nivå där optimeraren kan arbeta. Detta sker på bekostnad av strömstyrkan, som då sjunker avsevärt, liksom modulens uteffekt”
Du har nog missförstått vad det betyder. Modulen håller uppe strömmen genom att spänningen ut sänks, men det finns en nedre gräns för spänningen. När den nås sänks strömmen genom hela slingan.

Så du tycker att jag ska hålla tyst bara för att en som du ser som auktoritet på området har sagt något annat? Även om jag inte arbetat med solkraft vet jag ungefär vilka egenskaper solceller har, och jag har viss kunskap om energi. Det här är inte så extremt komplicerat, även om många som arbetar med det inte tycks förstå hur det fungerar.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Om firman gnäller om förlustaffär, så beror det ju enbart på att de själva klantat sig så mycket!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K
M mortimer skrev:
Är det motiverat att sätta extra separata på DC sidan även om det finns inbyggt i växelriktaren ?
Kan vara lättare att byta externa. Vet inte om DC-skydden finns i olika nivåer som AC-skydd gör.
https://senergia.se/teknikblogg/inlagg-17-overspanningsskydd/

S Sir Duke skrev:
Aha.
Jag fick en sån här box (lilla vita till höger om växelriktaren)
Det är en riktig vridbrytare, samt 3 dvärgbrytare som jag uppfattar som säkringar bredvid.
Vet inte vad de har för funktion eftersom de sitter efter växelriktaren. Skyddar väl huset/huvudsäkringarna då, inte växelriktaren?
[bild]
Vridbryaren är nödvändig, en arbetsbrytare som man bryter vid arbete på växelriktaren. Säkringen känns överflödig då den ändå ska avsäkras i centralen.

Huawei har inbyggt DC-skydd som skyddar elektroniken i växelriktaren och ditt hus vid åska.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det är väl snarare så att optimeraren höjer spänningen från en skuggad panel. Sänker strömstyrkan och höjer spänningen.
Vilket förövrigt är ganska logiskt
Men intressant att du ser dig veta mer än en person som jobbat inom området i årtionden och nu driv ett företag inom solenergibranschen
Nej, det finns båda varianterna av optimerare. Funktionerna kallas "Buck" och "Boost". SolarEdge optimerare använder sig av båda funktionerna medan Huawei och Tigo bara använder Buck tekniken som sänker spänningen. Boost höjer spänningen.

Båda varianterna utgår från att försöka få bästa möjliga MPPT för just de förutsättningar som den panelen den är kopplad till har för stunden.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Nej, det finns båda varianterna av optimerare. Funktionerna kallas "Buck" och "Boost". SolarEdge optimerare använder sig av båda funktionerna medan Huawei och Tigo bara använder Buck tekniken som sänker spänningen. Boost höjer spänningen.

Båda varianterna utgår från att försöka få bästa möjliga MPPT för just de förutsättningar som den panelen den är kopplad till har för stunden.
Du höjer inte spänningen från en skuggad panel oavsett. Man sänker den för att få samma ström som resten av slingan.
 
D Daniel 109 skrev:
Du höjer inte spänningen från en skuggad panel oavsett. Man sänker den för att få samma ström som resten av slingan.
Jo, det kan inträffa med SolarEdge då deras system jobbar med konstant spänning i strängen och varierar strömmen.

Edit: Tilläggas bör att SolarEdge måste ha optimerare på alla paneler. Tigo och Huawei behöver inte det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jo, det kan inträffa med SolarEdge då deras system jobbar med konstant spänning i strängen och varierar strömmen.

Edit: Tilläggas bör att SolarEdge måste ha optimerare på alla paneler. Tigo och Huawei behöver inte det.
Ja, men en skuggad panel levererar lägre spänning än övriga. Såvida systemet inte är dimensionerat så att panelernas spänning är klart lägre än växelriktarens inspänning, så kommer en optimerare på en skuggad panel att sänka spänningen.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, men en skuggad panel levererar lägre spänning än övriga. Såvida systemet inte är dimensionerat så att panelernas spänning är klart lägre än växelriktarens inspänning, så kommer en optimerare på en skuggad panel att sänka spänningen.
Inte med ett SolarEdge system då det även kan öka spänningen. Skulle det vara så att den inte har energi från panelen så optimerare inte startar är den per default i "förkopplings" läge. Har den energi så den startat kommer den att ge 750-800V/på antalet aktiva optimerare.

Minsta antal som måste vara aktiva beror på modell av optimerare och växelriktare.
 
Jo, läs en gång till så kan du nog konstatera att mitt inlägg stämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.