304 133 läst · 5 241 svar
304k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jasså..... människan är neofil...... men jag som ständigt är på väg framåt brukat få en massa skäll för att jag inte står stilla och biter mig fas i konsumtionssamhället årsmodell 1989.AndersMalmgren skrev:Folk vill ha kattfan, mao bra det forskas på material osv, mer engerisnåla framställningsmetoder osv, osv. Sedan kanske det bolaget som gör den där inte är just det bolaget som står för R&D utan något annat bolag som de supportar genom att köpa råvaror därifrån. Människan är i grunden neofil, mao vill den bara framåt, inte bakåt. Så det är bara ny teknik som klan lösa det
Skall vi hålla oss till någotsånär förnyelsebara och någotsånär miljövänliga råvaror blir vi tvungna att avstå från väldigt mycket av den där onödiga produktionen som tompaah7503 talar om.
Den moderna masskonsumtionen av onödigt skräp förutsätter dels billiga plastmaterial och dels extremt lågavlönad närapå slavarbetskraft och dels billig kolkraft i bland annat Kina och dels billiga oljedrivna transporter. Tar man bort en av de faktorerna så stiger tillverkningskostnaderna radikalt och de där prylarna blir lika bisarra och irrelevanta och föråldrade som antimakasser och höghjulingar och valbenskrinoliner.
Eftersom förutsättningarna är på förhand dömda att förändras radikalt tycker jag att det är dags att gå framåt och lägga plastprylarnas och konsumtionshysterins tidsålder bakom oss medan vi ännu har möjlighet att välja en annan väg.
Du är bättre än de flesta tror jag, men om dina pellets istället eldades i ett kraftvärmeverk (istället för sopor tex) så kunde de dels värma några bostäder via fjärrvärme och dels ge dig el till en effektiv bergvärmepump istället, så kanske kunde 2-3 bostäder värmas med samma mängd pellets.trähandtag skrev:Modern österrikisk pelletpanna, som har låga co2 utsläpp, men som alla förbränningsprocesser blir det ju en del luftföroreningar. Även om de är låga i jämförelse för denna typ av förbränning. Har ett äldre hus, med självdrag. Där huset mår bra av att värmas upp inifrån, osv osv.
Nu antar jag att jag ska få något i huvudet, hur djxxx dum i huvudet jag är. Om det är så vill jag ärligt veta allt om ditt liv.
Det mesta i ditt fotavtryck ligger i uppvärmning av dina lokaler, om du flyger och åker bil minimalt vilket det verkar som. Så även du kan göra en stor insats fortfarnde. Du skulle dessutom spara pengar på att köra BVP istället så investeringen skulle troligen vara betald inom 10 år.
Mitt liv? Värmer huset med sjövärme, 100% effekttäckning. Jag håller liv i många äldre prylar, lagar och köper inte nya vitvaror o TV vart 3e år bara för att jag kan. Kör bil så lite det går men det blir ändå en hel del (så mkt etanol det går där) då vi bor på landet, flyger mkt lite, blev en Greklandsresa förra året och en enkel flyg från Riga i år (leverans av en begagnad bil som jag exporterade), komposterar och återanvänder tex virke när jag bygger på mitt hus.
Har du inte öppnat en tidning de senaste 40 åren?T tompaah7503 skrev:
Feck, jag har till och med sett miljöaktivister förespråka att man inte ska vidta åtgärder mot svält för att minska befolkningen på jorden, det har till och med förekommit aktiva sabotage mot forskning mot svält.
Självbyggare
· SE4
· 3 174 inlägg
Då bör det finnas gott om material att länka till, om det varit så vanligt de sista 40 åren. Du får som sagt gärna plocka fram något.T Troberg skrev:
Med miljörörelse antar jag att du menar större organisationer såsom Naturskyddsföreningen, Greenpeace eller liknande, och inte enstaka whackos som man kan hitta i alla idéburna samlingar.
Renoverare
· Stockholm
· 18 598 inlägg
Det håller jag med om dock, lägg ner H&M och IKEA och alla andra lågprismärken.H heimlaga skrev:Jasså..... människan är neofil...... men jag som ständigt är på väg framåt brukat få en massa skäll för att jag inte står stilla och biter mig fas i konsumtionssamhället årsmodell 1989.
Skall vi hålla oss till någotsånär förnyelsebara och någotsånär miljövänliga råvaror blir vi tvungna att avstå från väldigt mycket av den där onödiga produktionen som tompaah7503 talar om.
Den moderna masskonsumtionen av onödigt skräp förutsätter dels billiga plastmaterial och dels extremt lågavlönad närapå slavarbetskraft och dels billig kolkraft i bland annat Kina och dels billiga oljedrivna transporter. Tar man bort en av de faktorerna så stiger tillverkningskostnaderna radikalt och de där prylarna blir lika bisarra och irrelevanta och föråldrade som antimakasser och höghjulingar och valbenskrinoliner.
Eftersom förutsättningarna är på förhand dömda att förändras radikalt tycker jag att det är dags att gå framåt och lägga plastprylarnas och konsumtionshysterins tidsålder bakom oss medan vi ännu har möjlighet att välja en annan väg.
Greenpeace ar kategoriserade som en terroristorganisation i vissa länder, bara så att du vet.T tompaah7503 skrev:Då bör det finnas gott om material att länka till, om det varit så vanligt de sista 40 åren. Du får som sagt gärna plocka fram något.
Med miljörörelse antar jag att du menar större organisationer såsom Naturskyddsföreningen, Greenpeace eller liknande, och inte enstaka whackos som man kan hitta i alla idéburna samlingar.
Men, sure, Greenpeace har deltagit i attacker mot kärnkraftverk, forskningsfartyg, raffinaderier, GMO-görsöksanläggningar och så vidare. Det kan du kolla själv på wikipedia.
Sedan, sök på begrepp som "överbefolkning", "försurning", "GMO", "kärnkraft", "hormoslyr", "konstgödning", "vaccin" och de andra sakerna jag nämnde. För vartenda ett så kommer du att se en drös miljöaktivister och organisationer som använder det för att skrika varg.
tompas11 skrev:
Tack, det är ju mycket bättre med källan.
Jag får erkänna att jag inte håller med ett antal av individerna på deras förslag på lösningar.
Jag gillar även frågeställningen vid runt ca 2 minuter och 16 sekunder där frågeställaren från SD faktiskt bekräftar att vi har en klimatutmaning framför oss .
Håller du med om det påståendet?
Jag kan förstå att verkligheten kan uppfattas som en aning brutal, men så här ser det i många fall ut, tyvärr.Pernas skrev:
Beroende på bristande kunskap om klimatfrågan och vad som kan/bör göras så kan man få sådana här hårresande förslag.
Vilka som är desperata eller ej överlåter jag åt läsaren/tittaren att fundera över.
@tompas11,mathiash77 skrev:Tack, det är ju mycket bättre med källan.
Jag får erkänna att jag inte håller med ett antal av individerna på deras förslag på lösningar.
Jag gillar även frågeställningen vid runt ca 2 minuter och 16 sekunder där frågeställaren från SD faktiskt bekräftar att vi har en klimatutmaning framför oss .
Håller du med om det påståendet?
Saknar fortfarade ett svar på inlägget du själv postade!
Håller du med om påståendet vid 2:16 i videon?
Jag ville se dig svara.tompas11 skrev:
Så med inlägget lyckades du visa på att vissa människors oro kring klimathotet och vad de vill göra åt det är väldigt långt från realistiska.
Det jag ville visa på är att det kan finnas fel i all ”fakta” , det betyder inte att helheten är fel utan bara att vi är olika människor och allt går inte att få perfekt.
Jag väljer fortfarande att hellre göra något åt klimatutmaningarna än att sitta här om 20-40år med:
- Massiva mängder klimatflyktingar
- Länder som orsakat förändringarna som inte vill dela med sig av välfärden
- Risk för krig kring resterande resurser
Vad är det som övertygar DIG så att du väljer att riskera barn och barnbarns levnadsstandard?
Det skulle vara ärligare och mer uppskattat med dina ord, inte en länk..
Nu är inte jag tompas11, och jag är ENDAST intresserad av retoriken nu, men det är väl rätt uppenbart att intervjuaren i klippet inte redovisar vem han är eller politisk ståndpunkt, utan ställer ledande frågor, troligen i syfte att få ut så mycket tossigheter som möjligt (vilket verkade rätt enkelt). Det är ju inte en debatt direkt. Trodde du det?mathiash77 skrev:
Om hon hade pratat om ett rymdskepp bakom månen, vilket väntade på att hämta hem delar av befolkningen, och han ställt en fråga om det, kanske inte det betydde att han ville åka med detsamma?
Och nej, rymdskeppet är inte en liknelse till klimatet. Om du frågar mig mer om rymdskepptet nu, så betyder inte det heller att du tror på att det väntar. Det utesluter inte det heller.
Redigerat:
J Jocke Best skrev:Nu är inte jag tompas11, och jag är ENDAST intresserad av retoriken nu, men det är väl rätt uppenbart att intervjuaren i klippet inte redovisar vem han är eller politisk ståndpunkt, utan ställer ledande frågor, troligen i syfte att få ut så mycket tossigheter som möjligt (vilket verkade rätt enkelt). Det är ju inte en debatt direkt. Trodde du det?
Om hon hade pratat om ett rymdskepp bakom månen, vilket väntade på att hämta hem delar av befolkningen, och han ställt en fråga om det, kanske inte det betydde att han ville åka med detsamma?
Och nej, rymdskeppet är inte en liknelse till klimatet. Om du frågar mig mer om rymdskepptet nu, så betyder inte det heller att du tror på att det väntar. Det utesluter inte det heller.
Vad vill du förmedla med ditt inlägg?