304 136 läst · 5 241 svar
304k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Tänkte jag skulle ta mig lite mer tid att avfärda den här, inte så mycket för att jag tar åt mig av den eller att tycker att allt är fel i den, men den kan få symbolisera en sorts ytlig godhetssignalering och sammanblandning av saker och ting som jag har svårt för.Pernas skrev:
Jag tar en handfull exempel, och ja, det är dem jag stör mig mest på, men ordningen är den de kommer i på bilden, inte något annat.
Hur ska skatt på plastpåsar och flyg rädda världen?
Plastpåsar är inte en klimatfråga, utan en miljöfråga. I den mån det är en klimatfråga är det nog mindre energikrävande med dagens återvunna plastpåsar än de reella alternativen. Skatt på flyg flyttar exempelvis atlantflyg från Sverige till Danmark. Nyttan kan rimligen delvis ifrågasättas.
Miljörörelsen är hjärntvätt.
Utöver att jag inte riktigt förstår vad som avses tycker jag att det finns en åsiktsintolerans i miljörörelsen. Det räcker inte med att tro på samma vetenskap, man måste tycka rätt också. Något som väl det här bingot visar.
Varför ska Sverige göra nåt när Kina, USA och Ryssland är värre?
Vad är ”att göra nåt”? Jag hör ett bud om askes och åtstramning. Kanske övertolkar jag, men viljan att göra något, oavsett nytta skrämmer mig faktiskt. Inte för att mitt bekväma liv är hotat, utan för att jag är rädd att de symbolhandlingar som jag tror blir effekten sannolikt skulle vara skadliga.
Flyg mer så att forskarna får mer pengar.
Jag undrar om någon, någonsin argumenterat så. Kanske ”med medvetna flygresenärer som eftersträvar mindre utsläpp...”, men knappt ens det tror jag någon hävdat. Det är inte för att göra flyget bättre som flyg efterfrågas.
Jobben försvinner om vi blir miljövänliga.
Om den underliggande meningen är ”om vi skattar skiten ur de svenska företagen och förbjuder allt som kan vara farligt så försvinner arbetstillfällen” så ja, så är det förstås. Vem tror något annat?
Kärnkraft löser alla problem.
Förmodligen inte alla, men just avseende koldioxidutsläpp är det den i särklass bästa lösning vi känner. Hur den kan vara med på ett klimatförnekarbingo kan nog bara förklaras med utvecklingsskam parat med teknikfientlighet.
Världen är överbefolkad.
Det här är ju en smula befängt, för det är normalt tvärtom att de som är oroligast för klimatförändringarna som brukar hävda det. X antal jordklot talas det inte sällan om. Som människovän kan jag konstatera att jordens befolkning har sjufaldigats på 200 år och de närmaste 100 åren väntas den öka med 50 % till för att sen plana ut. Överbefolkning, tja, det är i alla fall en rejäl utmaning att få dessa att få ett värdigt liv samtidigt som resurserna ska räcka.
Koldioxid behövs för växternas skull.
Ok, jag tar den bara för att jag ändå huggit på betet och det kan vara kul att vara konträr även i en ”riktig” klimatfråga. Jag tror inte att fördelarna med mer koldioxid överväger nackdelarna, eller rättare sagt – jag har ingen jävla aning. Men att så komplexa system som vi pratar om skulle kunna få en positiv utveckling av mer CO2, totalt eller i vissa delar, synes mig långt från omöjligt. Det är inte en anledning till storskaliga irreversibla experiment, men inställningen där man bara kan se riskerna och nackdelarna är inte heller sund. Om fördubblad koldioxidhalt skulle ge fyra graders temperaturökning och en modest havsnivåhöjning, men också innebära blommande öknar och ett bördigare jordklot, hur många skulle då se ett stort problem? Nu tror jag som sagt inte att det blir så, men om?
Som jag tidigare sagt, jag är aktiv i den här tråden för att jag tar frågan på allvar, om än ser på den annorlunda än de flesta andra som skriver här. Förhoppningsvis berikar perspektivet mer än det irriterar – om inte det så kanske det i alla fall berikar något, trots irritationen.
Hehe, nu gjorde du det ...Nötegårdsgubben skrev:
dissekerade en groda ... För bingobrickan är väl humor, va?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Jag tror att det i bästa fall är ett pekoral. Men då vi inte är i humortråden tänker jag att man ibland får försöka bryta ner och diskutera saker i deras beståndsdelar, även om det förstör det eventuella skämtet.
Snälla tompas11, om och om igen kommer du med information utan källa. Det ligger i sakens natur att komma med bevis på sina påståenden annars är det bara DITT tyckande eller DINA LÖGNER.tompas11 skrev:Ja vad måste vi göra för att rädda klimatet, kan ju synas vara en adekvat fråga.
För någon vecka sedan så genomfördes en demonstration i Stockholm för att rädda klimatet.
Här följer några kloka förslag från olika demonstranter hur man kan rädda klimatet.
- Riva alla villaområden och bygga höghus på dessa områden. Därför att bo i villa är den mest resurskrävande boendeformen.
- Avskaffa kapitalismen för den går bara ut på vinstmaximering. Så fort det bara knakar lite i fogarna så hotar det kapitalistiska systemet att klappa ihop. Det är många som dör i länder med kapitalism.
- Fossil energi. Hade vi inte utnyttjat fossil energi från början så hade vi inte behövt fossil energi nu.
- Totalt flygförbud och inför medborgarlön.
- Krossa patriarkatet, inte vår planet.
- Ha mörkt hemma, släck ner all belysning när du äter eller duschar t.ex.
- Färre vita män. Oklart hur detta ska genomföras.
Detta är ett måste för tiden rinner ut, vi har bara åtta år på oss...
En demonstrant fick frågan hur hon tänkte spendera dessa åtta år som återstår.
- Jag ska göra konst.
Vem som helst kan skriva ihop roliga meningar, men kommer det från förskolan Klimatet är det mycket mer SÖTT än något man ska ta seriöst.
Det skulle vara samma som att skriva:
Någon berättade om ett möte mellan oljebolagen och vissa i denna tråden... Det pratades om vilken kompensation som skulle utgå per onödligt/irrelevant inlägg som fick bort samtalen från fakta.
Nu har INTE någon berättat detta men det ligger i sakens natur att komma med bevis på sina påståenden annars är det lögn.
https://www.gp.se/debatt/fossilindustrin-lobbar-inte-för-att-lösa-klimatfrågan-1.10041580
https://www.svd.se/rapport-oljebolagen-driver-dold-agenda-om-klimatet
https://www.dn.se/ekonomi/rapport-oljejattar-branner-miljarder-pa-att-sinka-klimatsatsningar/
Från en källa som betalas av ?L Lars48 skrev:Alarmisterna tycker att man kan förutspå klimatet om 40 eller 100 år med hjälp av matematiska modeller. En som har försökt att lösa en inhomogen differential ekvation på egen hand vet med stor sannolikhet att såna ord kommer ifrån folk som inte vet vad de pratar om.
Faktum är att såna matematiska modeller har visat sig vara falska. De kan inte ens förutse hur klimatet varit med givna data och facit i hand.
In his February 2, 2016 testimony before the U.S. House of Representatives Committee on Science, Space & Technology, University of Alabama-Huntsville climatologist Dr. John Christy compared the results of atmospheric temperatures as depicted by the average of 102 climate models with observations from satellites and balloon measurements. He concluded: “These models failed at the simple test of telling us ‘what’ has already happened, and thus would not be in a position to give us a confident answer to ‘what’ may happen in the future and ‘why.’ As such, they would be of highly questionable value in determining policy that should depend on a very confident understanding of how the climate system works.”
Läs mer @ [länk]
Miljörörelsen är de som använder dessa saker som politisk ammunition.T tompaah7503 skrev:Hur är det möjligt att du associerar miljörörelsen generellt med så vitt spridda saker som "atomvinter" (politiskt oberoende rädsla under kalla kriget), "Y2K" (teknisk issue främst inom teknikkonsultbranschen före millenieskiftet), "chemtrails/vaccin/gmo" (kunskapsfientligt opolitiskt läger)?
Miljörörelsen, om man får svepande tala om den som en enad rörelse, har väl ändå ingenting med dessa saker att göra.
Självbyggare
· SE4
· 3 174 inlägg
Självbyggare
· SE4
· 3 174 inlägg
Det går inte rakt av säga att all konsumtion måste bibehållas eller öka, samt att det leder till innovation, effektivitet och mer klimatsmarta produkter.AndersMalmgren skrev:
Väldigt mycket av det som konsumeras i västvärlden är lyxprodukter som i en värld med resursbrist inte har en plats. Det gäller både våra ständiga renoveringar där man sliter ner fullt fungerande hem och ersätter med nytt, men även all omöjlig prylkonsumtion.
Exempelvis denna pennvässare i form av ett kattanus där katten skriker när man stoppar in pennan, var någonstans leder det till innovation, effektivitet och klimatsmarthet? Om du tycker att detta är ett löjligt exempel så ska du veta hur extremt mycket totalt meningslöst bullshit det finns att köpa.
Det behövs riktad R&D på områden för matproduktion, energiproduktion/konsumtion, mobilitet, urban planering och lite annat i samhällssvängen. Vi behöver inte fler katt-anus-pennvässare.
Renoverare
· Stockholm
· 18 601 inlägg
Folk vill ha kattfan, mao bra det forskas på material osv, mer engerisnåla framställningsmetoder osv, osv. Sedan kanske det bolaget som gör den där inte är just det bolaget som står för R&D utan något annat bolag som de supportar genom att köpa råvaror därifrån. Människan är i grunden neofil, mao vill den bara framåt, inte bakåt. Så det är bara ny teknik som klan lösa detT tompaah7503 skrev:Det går inte rakt av säga att all konsumtion måste bibehållas eller öka, samt att det leder till innovation, effektivitet och mer klimatsmarta produkter.
Väldigt mycket av det som konsumeras i västvärlden är lyxprodukter som i en värld med resursbrist inte har en plats. Det gäller både våra ständiga renoveringar där man sliter ner fullt fungerande hem och ersätter med nytt, men även all omöjlig prylkonsumtion.
Exempelvis denna pennvässare i form av ett kattanus där katten skriker när man stoppar in pennan, var någonstans leder det till innovation, effektivitet och klimatsmarthet? Om du tycker att detta är ett löjligt exempel så ska du veta hur extremt mycket totalt meningslöst bullshit det finns att köpa.
[bild]
Det behövs riktad R&D på områden för matproduktion, energiproduktion/konsumtion, mobilitet, urban planering och lite annat i samhällssvängen. Vi behöver inte fler katt-anus-pennvässare.
Redigerat:
Hur värmer du bostaden?trähandtag skrev:Om man nu ska etikettera sig själv: klimatoroad.
Är utbildad meteorolog, forskat inom luftkemi och modellering.
Försöker leva något så när miljömässigt klokt, med så få inköp som möjligt och inget slit o släng. Flexitarian, tankar hvo100 så ofta det går, uppvärmning och el så miljövänligt o klimatneutralt det går. Hemestrar, men kör lite mycket bil. Pendlar med tåg och cykel/går till jobbet.
Länk:mathiash77 skrev:Snälla tompas11, om och om igen kommer du med information utan källa. Det ligger i sakens natur att komma med bevis på sina påståenden annars är det bara DITT tyckande eller DINA LÖGNER.
Vem som helst kan skriva ihop roliga meningar, men kommer det från förskolan Klimatet är det mycket mer SÖTT än något man ska ta seriöst.
Modern österrikisk pelletpanna, som har låga co2 utsläpp, men som alla förbränningsprocesser blir det ju en del luftföroreningar. Även om de är låga i jämförelse för denna typ av förbränning. Har ett äldre hus, med självdrag. Där huset mår bra av att värmas upp inifrån, osv osv.
Nu antar jag att jag ska få något i huvudet, hur djxxx dum i huvudet jag är. Om det är så vill jag ärligt veta allt om ditt liv.
Nu antar jag att jag ska få något i huvudet, hur djxxx dum i huvudet jag är. Om det är så vill jag ärligt veta allt om ditt liv.