302 953 läst · 5 241 svar
303k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kanske bra att undersöka lite för man skriver.BirgitS skrev:Om du hade följt med i tråden så hade du vetat att Kina stänger ner kolkraftverk inom landet. De nya kolkraftverk som det pratas om gäller sådana som Kina ska bygga någon annanstans, och då bygger de förstås det som har beställts. Men inom landet drar de ner på koldioxidutsläppen. Som sagt inte sant att de bara använder bensinbilar heller.
I Kina är det personbilar som drivs med bensin.
Jag har sett det själv.
Blått är Diesel och rött är bensin
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.mestmotor.se/automotors...0141126/hela-varldens-bilmotorer-pa-en-karta/
Du påminner om ett barn som vägrar inse något som det inte tycker om. Hur mycket fakta du än får presenterat så vägrar du att ta till dig ett dugg av det.optimum skrev:
Ett par frågor som borde vara enkla för dig att svara på eftersom du är så säker på att koldioxid inte är ett problem för klimatet:
1. Håller du med om att koldioxid är en växthusgas?
2. Håller du med om att människans förbränning av fossila bränslen ökar mängden koldioxid i atmosfären?
Om du håller med om ovanstående så vill jag att du förklarar hur det INTE innebär en ökad temperatur på jorden. Om du inte håller med om någon av ovanstående så vill jag att du förklarar varför.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 172 inlägg
Vi lever i ett fritt land där vi alla får ha våra åsikter.R RoAd skrev:Du påminner om ett barn som vägrar inse något som det inte tycker om. Hur mycket fakta du än får presenterat så vägrar du att ta till dig ett dugg av det.
Ett par frågor som borde vara enkla för dig att svara på eftersom du är så säker på att koldioxid inte är ett problem för klimatet:
1. Håller du med om att koldioxid är en växthusgas?
2. Håller du med om att människans förbränning av fossila bränslen ökar mängden koldioxid i atmosfären?
Om du håller med om ovanstående så vill jag att du förklarar hur det INTE innebär en ökad temperatur på jorden. Om du inte håller med om någon av ovanstående så vill jag att du förklarar varför.
Du får ha dina och du bör respektera att jag har mina åsikter.
Kan du nöja dig med det?
För dina frågor lär jag aldrig besvara, det vet du redan.
Någonstans fattar du ju själv att du har fel om du inte ens kan svara på de väldigt enkla frågor jag ställde ovan. Det är faktiskt löjligt att hålla på som du gör.optimum skrev:
Du får ha vilka åsikter du vill men räkna med att bli ifrågasatt. Det är faktiskt vanlig hyfs att kunna argumentera för sina åsikter, annars är de ju inte värda ett skit.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 374 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 374 inlägg
Det var inget argumentR RoAd skrev:Ok, då kommer det inte finnas ett argument i världen som biter på dig. Allt är ju fabricerat så vilka bevis som än läggs fram så kan du avvisa dem bara genom det. Som med alla konspirationsteorier av den här kalibern har du ju förstås så in i bängen fel. Det är såklart helt omöjligt att hålla en konspiration med så många inblandade personer hemlig.
@tompas11 Är du också med på Edgars konspirationståg?
Det argumentet har varit uppe tidigare så jag hänvisar bara till vad jag svarade då:
[länk]
Det är ett konstaterande.
Redigerat:
Medlem
· Väster götaland
· 379 inlägg
I USA dominerar fortfarande STORA bilar gärna V8 och bensin. Så är det jag har varit där fler gånger än jag har fingrar och tår.
Kina , jo där händer det en del. Dock är det andra problem där om man tittar på CO2 som jag förmodar du tycker är intressant.
Det ena är gigantiska kolfyndigheter. Och de försörjer sin massiva tillverkningsindustri genom att bränna just kol. Där pratar vi CO2! De bygger visst 2st nya kollraftverk i månaden och skall hålla på och bygga ut med samma takt till 2030.
En annan utsläppsgigant av CO2 i Kina är dess betongindustri som också släpper ut gastronomiska mängder av just CO2.
Kina , jo där händer det en del. Dock är det andra problem där om man tittar på CO2 som jag förmodar du tycker är intressant.
Det ena är gigantiska kolfyndigheter. Och de försörjer sin massiva tillverkningsindustri genom att bränna just kol. Där pratar vi CO2! De bygger visst 2st nya kollraftverk i månaden och skall hålla på och bygga ut med samma takt till 2030.
En annan utsläppsgigant av CO2 i Kina är dess betongindustri som också släpper ut gastronomiska mängder av just CO2.
Medlem
· Väster götaland
· 379 inlägg
1. Ja vissa är lite trögfattade och lär sig inte så mycket oavsettmathiash77 skrev:
2. Vad har du själv bidragit med i debatten? ingenting! Eftersom du inte har några kunskaper tillför du inget och lär dig tydligen inget heller pga punkt 1.
Nej den är fortfarande lika inaktuell. Det är sorgligt att se kompetenta äldre män som helt tappat ett vetenskapligt synsätt. Det går att läsa lite här om just Per-Olof http://uppsalainitiativet.blogspot.com/2009/06/per-olof-eriksson-vilseleder-i-ny.htmltompas11 skrev:
Just Kina och landets arbete med klimat är såklart problematiskt. Visst hade det varit relevant att inte alltid klaga på män som kör bil, utan ta med att all den konsumtion som vi har i väst, hjälpt till att skapa en ohållbar utveckling i Kina. Även elbilar är ju ett stort problem om inte de sällsynta metallerna utvinns mer miljövänligt än de görs för tillfället i Kina.B Bockstensmannen skrev:I USA dominerar fortfarande STORA bilar gärna V8 och bensin. Så är det jag har varit där fler gånger än jag har fingrar och tår.
TipsR RoAd skrev:Någonstans fattar du ju själv att du har fel om du inte ens kan svara på de väldigt enkla frågor jag ställde ovan. Det är faktiskt löjligt att hålla på som du gör.
Du får ha vilka åsikter du vill men räkna med att bli ifrågasatt. Det är faktiskt vanlig hyfs att kunna argumentera för sina åsikter, annars är de ju inte värda ett skit.
Sluta läs mina inlägg för du verkar må dåligt av dem.
mvh
Det är ingen idé att behandla lunginflammation, för det finns de som har lungcancer.
Jag ska inte spara pengar, för det finns andra som är rikare.
Det är ingen idé att skolbarn tränar löpning, för Usain Bolt sprang jättesnabbt.
Jag ska inte spara pengar, för det finns andra som är rikare.
Det är ingen idé att skolbarn tränar löpning, för Usain Bolt sprang jättesnabbt.
Exakt därför vi kanske skulle fundera på mer åtgärder än att höja bensinpriset. Borde vara mycket effektivt om vi såg över vår konsumtion, eller byggsektorn t.ex.kashieda skrev:
Känns osmart att förbjuda saker som fungerar när det inte ens finns alternativ....mathiash77 skrev:Jag har redan skrivit att vi behöver vänta några år för att se vilka innovationer som kommer. Papperssugrör fannns redan innan och var dåliga redan då. Så inget nytt...
Kan du då visa på att sänkta skatter ger ökade intäkter? Mig veterligen så argumenteras det fortfarande bara om detta och det finns inget bevis för att det är en sanning.
Se på rut och rot. En explosion i arbete och skatteintäkter tack vare en sänkt skatt. Du är även välkommen att presentera en källa på hur en höjd klimatskatt gynnar ett företags intäkter.