Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R
N noone70 skrev:
Så du menar alltså att ca 1 biljon svenska kr per år inte är speciellt mycket pengar?
Nu förstår jag varför du tycker att FN inte är en storspelare...

Vilka skulle du säga är en storspelare? Skulle vara intressant att få reda på vad du har för referenser.
Det där är exempelvis kaffepengar för oljebolagen. Just saying.

R RoAd skrev:
Det där är exempelvis kaffepengar för oljebolagen. Just saying.
Relativisering...
Just saying

• Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
R
Vad menar du?

Du ställde en fråga om vad som kunde anses vara "storspelare". Jag påpekade att oljebolagen har enorma ekonomiska resurser. Det är väl inte osannolikt att tro att de använder dessa för att skydda sina intressen?

Eller rättare sagt. Vi VET ju faktiskt att många av de alternativa "forskare" som länkats till här har inkomster från oljebolagen så det är ju inget vi behöver tro.

• Gilla
Pernas och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N noone70 skrev:
När det gäller bekämpningen av klimatförändringarna så finns det ingen annan organisation eller land som har lika mycket kapital avsatt till det!
Men fondens pengar går just inte till att bekämpa klimatförändringar utan läser man på projektsidan https://www.greenclimate.fund/what-we-do/projects-programmes handlar det mest om att få folk i U-länder att överleva trots de klimatförändringar som redan har ägt rum och trots framtida förändringar.

• Gilla
Pernas
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men fondens pengar går just inte till att bekämpa klimatförändringar utan läser man på projektsidan [länk] handlar det mest om att få folk i U-länder att överleva trots de klimatförändringar som redan har ägt rum och trots framtida förändringar.
Jag skummade lite snabbt igenom projekten och de handlar om Climate resilience, forest restoration, climate resilient agriculture, lite vind och sol-kraft.
Det skulle jag tolka som att återställa skogar, effektivare användning av bränsle och ändra på sitt jordbruk så det blir mer hållbart och står emot klimatförändringar.

Vad är det för klimatförändringar ”vi” orsakat U-länderna och som behöver eller kan fixas med pengar?

Inga bevis endast hypoteser.
Intressant, men gammal (2008) men faktiskt lika aktuell idag. Adaktusson intervjuar Per-Olof Eriksson angående klimatet och hypotesen om koldioxid påverkar klimatet. 9:58 minuter.

• Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Eller rättare sagt. Vi VET ju faktiskt att många av de alternativa "forskare" som länkats till här har inkomster från oljebolagen så det är ju inget vi behöver tro.
Du har uppenbarligen ingen aning om att det är bl.a. Rockefellerfamiljen, gigantiskt stora inom fossil energi och bolaget Standard Oil, som ligger bakom bildandet av IPCC och att de pumpat in en icke oansenlig summa i denna klimathysteri?

• Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
Sanningen om Greta Thunberg.
Sanningen bakom fenomenet Greta Thunberg. Vad är det egentligen som ligger bakom att Greta skolstrejkade som hon gjorde? Var det klimatet, eller finns det andra kopplingar?

Klart är att det ligger starka krafter och pengar bakom lanserandet av Greta.

• Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
'Alarmist rhetoric' on climate change not borne out by figures: Coalition backbencher

Coalition backbencher Craig Kelly says new figures show the vast majority of US states endured their hottest years in the 1930s, which goes against the "alarmist rhetoric" disseminated by global warming activists.

USA har de längsta temperaturmätningarna "world wide" och de visar att den varmaste perioden närhistoriskt var under 30-talet. Ställ dig då frågan hur koldioxidhalten var i atmosfären vid denna tid. Svar: Betydligt lägre än idag. Detta om något visar att det är inte koldioxidhalten i atmosfären som driver klimatet. Glöm det! Det är och har alltid varit en vida spridd missuppfattning, för att inte säga en vida spridd osanning.

• Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men fondens pengar går just inte till att bekämpa klimatförändringar utan läser man på projektsidan [länk] handlar det mest om att få folk i U-länder att överleva trots de klimatförändringar som redan har ägt rum och trots framtida förändringar.
Skall folk i U-länder överleva behöver USA invadera och tillsätta en demokratisk regim.

Sedan behöver de sänka sina födrlsetal, överge religiösa vanföreställningar och använda kondom för att minska förekomsten av HIV. Botswana är ett rätt rikt land men 20% av den vuxna befolkningen har HIV. Och då är sprutnarkomani inte särskilt vanligt.

De behöver få moderna jordbruksmaskiner i gåva samt ett fungerande elnät så att kylhanteting och vattenrening blir var mans egendom. Runda av med matransoner till familjerna om de låter barnen hå i skola och en fungerande primärvård.

De måste själva vilja förändras på samma sätt som Sverige på 1800-talet ville förändras och man aktivt utrotade vanföreställningar och dålig hygien.

• Gilla
Stegatorparn och 2 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Sanningen om Greta Thunberg.
Sanningen om attackerna mot Greta Thunberg.
Sanningen bakom de obegripliga attackerna mot Greta Thunberg. Vad är det egentligen som ligger bakom att Greta attackeras av olika aktörer? Är det berättigad vetenskaplig kritik, eller finns det andra kopplingar?

Klart är att det är extremhögern tillsammans med oljebolagen som ligger bakom attackerna mot Greta.

https://www.desmog.co.uk/2019/09/15/attacks-greta-thunberg-right-wing-free-market-network

• Gilla
Pernas och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Sanningen om attackerna mot Greta Thunberg.
Sanningen bakom de obegripliga attackerna mot Greta Thunberg. Vad är det egentligen som ligger bakom att Greta attackeras av olika aktörer? Är det berättigad vetenskaplig kritik, eller finns det andra kopplingar?

Klart är att det är extremhögern tillsammans med oljebolagen som ligger bakom attackerna mot Greta.

[länk]
Det är nog sant som du säger men samtidigt är hon ju en hårt stylad barnstjärna och vi får inte veta vem som står bakom och rycker i trådarna. Allting känns rätt fejkat.

Som sagt, Greta är en ursäkt för medel klassen att inte förändra sin livsstil, ett modernt avlatsbrev.

Annars kunde vi ju börja med att ransonera bensin och kött samt kläder och annat. Och förbjuda direktverkande el samtidigt som vi ger bidrag till konvertering. Men sådant svider så då blir det inget.

Jag förstår inte varför Greta Thunbergs uppsåt ifrågasätts. När jag lyssnar på henne hör jag att hennes goda föresatser är precis av den modell som vägen till helvetet är kantad av, men det är inget skäl att tro att det ligger en konspiration bakom.

Jag blir mer bedrövad över att vi har ett offentligt samtal där hennes demagogi och enkla lösningar blir tagna på allvar än något annat.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår inte varför Greta Thunbergs uppsåt ifrågasätts. När jag lyssnar på henne hör jag att hennes goda föresatser är precis av den modell som vägen till helvetet är kantad av, men det är inget skäl att tro att det ligger en konspiration bakom.

Jag blir mer bedrövad över att vi har ett offentligt samtal där hennes demagogi och enkla lösningar blir tagna på allvar än något annat.
Vad hade du velat se istället?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.