Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Vissa tror att vi kan förändra världen genom att förinta Sverige.
Sveriges total utsläpp motsvarar 8 veckors globala utsläppsökningar.

De flesta jag känner inklusive mig själv vill gärna medverka till att förbättra miljön. Dock känner jag ingen som kan trolla och få de jättestora utsläppsnationerna att förändra sitt sätt att leva då det hotar deras välfärd.
Jag skulle kalla dig alarmist, varför skulle Sverige förintas för att vi ställer om mot mer förnyelsebar energi och börjar använda solceller och elbilar?.

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Pernas Pernas skrev:
Klimatförnekare och klimatskeptiker är ett vedertaget begrepp som används av tidningar och media i hela världen hur kan du ha undgått att förstå innebörden av det ordet?, om du tycker att du tillhör den gruppen eller inte får du avgöra själv men vissa här tillhör definitivt den gruppen.

[länk]
Jag förstår vad som avses. Det är dock inte detsamma som att jag tycker att det är ett oproblematiskt ordval.

Att pejorativa uttryck är vanliga är i mitt tycke inget skäl till att använda dem. Jag tycker att man kan hålla en mer respektfull och mindre avfärdande ton, och jag tror att debatten skulle bli bättre om den typen av uttryck undveks, oavsett vilka som brukar dem.

Samtidigt har du säkert rätt, vissa passar nog in i en allmän definition av de termer du beskriver – men som sagt, även om det är så, tror du att du tillför debatten något genom den typen av nedsättande omdömen?

• Gilla
intrestin och 1 till
  • Laddar…
Pernas Pernas skrev:
Jag skulle kalla dig alarmist, varför skulle Sverige förintas för att vi ställer om mot mer förnyelsebar energi och börjar använda solceller och elbilar?.
Om någon ska kallas alarmist så är det väl Greta om någon.
Elförbrukningen i landet kan såklart inte förlita sig på förnyelsebar el såsom solel och vindkraft.
Kolla gärna in hur det ser ut på Kontrollrummet: https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Utan vattenkraften och kärnkraften så skulle Sverige stå sig slätt. Elenergin skulle helt enkelt inte räcka till.
Solceller finns inte ens registrerat för att de står för så extremt lite, faktum är att det är försumbart.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vissa tror att vi kan förändra världen genom att förinta Sverige.
"Vissa tror" --- kan du nämna någon med namn?

optimum
L Lasse Morin skrev:
"Vissa tror" --- kan du nämna någon med namn?
Det finns många som tror man kan vräka på med skatter och annat vilket driver upp kostnaderna för att producera i Sverige.
Stor del av svensk produktion är borta och kommer aldrig tillbaka.
De flesta som försvunnit har ersatts av produktion i länder med betydligt mer påverkan av miljön.
Straffskatter och förbud gör att produktionen blir dyrare än på andra platser och leder till utarmning av landet.
Trots rådande högkonjunktur är arbetslösheten stor (ca 7%) och med kommande lågkonjunktur blir läget allvarligt och fler företag kommer försvinna.

Vi ligger illa till och ändå ska vi straffa landet ännu mer för att som det påstås vara ett föregångsland.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/A...het/Arbetsloshet---internationell-jamforelse/

Så vilka är det jag syftar på? Jo de som gärna ser att vi fortsätter utarma Sverige och de som gärna ser Sverige tillbaka i 1800 talets misär. Naivt att tro att någon ska ta efter vad vi gör i Sverige.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
optimum
Förklaring vad jag menar med straffskatter.
Exempel.
Vi har infört bonus malus system för bilar i Sverige
Detta gynnar bilfabrikat med elbilar och hybrider.

Vi har en biltillverkare kvar i Sverige med bilar som folk har råd att köpa men då är det diesel eller bensinbilar.
Ok Volvo har också bilar som kommer fram vid sökning efter så kallade miljöfordon men ligger på 500-600.000 kr vilket få vanliga arbetare har råd med.

Resultat:
Bonus malus straffar svensk produktion.

Sök själv så ser man vilka bilmärken som kommer upp.
Välj sedan Volvo så blir första alternativet en bil för 608.900 kr.

https://www.miljofordon.se/bilar/so...fety=false&pages=1&adv=True&sort=&order=&tab=

• Gilla
noone70
  • Laddar…
S
En ny istid kommer förr eller senare ändå och utsläppen från stora mega vulkaner som Yellowstone kommer mörklägga jorden i en sådan grad att större delen av allt liv kommer dö ut och Jorden kommer kylas ner. När istäcket täcker större delar av jorden kommer solljuset att reflekteras bort och istiden kommer att pågå i all oändlighet.
Det enda som kan bryta istiden är rejäla meteoritnedslag smälter isen och skapar enorma flodvågor över klotet. Precis det som hände för 12000 år sedan.

Vi kan sitta här och vara hur miljövänliga vi vill, men när naturens krafter sätter igång så är våra insatser helt i onödan.

Värt att notera, växter behöver mer kolutsläpp. Ser man till hur växter förr i tiden absorberade kol så är det idag en bristvara för växtlivet.

All information som produceras är färgad på ett eller annat vis. Oljebolag stödjer en studie och miljöaktivister stödjer en annan. Ska sanningen fram så är fakta en bristvara. Olja, krig, religion, miljö, humanitärt stöd och bistånd är en grogrund för korruption.

optimum optimum skrev:
Det finns många som tror man kan vräka på med skatter och annat vilket driver upp kostnaderna för att producera i Sverige.
Stor del av svensk produktion är borta och kommer aldrig tillbaka.
De flesta som försvunnit har ersatts av produktion i länder med betydligt mer påverkan av miljön.
Straffskatter och förbud gör att produktionen blir dyrare än på andra platser och leder till utarmning av landet.
Trots rådande högkonjunktur är arbetslösheten stor (ca 7%) och med kommande lågkonjunktur blir läget allvarligt och fler företag kommer försvinna.

Vi ligger illa till och ändå ska vi straffa landet ännu mer för att som det påstås vara ett föregångsland.
[länk]

Så vilka är det jag syftar på? Jo de som gärna ser att vi fortsätter utarma Sverige och de som gärna ser Sverige tillbaka i 1800 talets misär. Naivt att tro att någon ska ta efter vad vi gör i Sverige.
Det klassiska sättet att motverka sånt där är att sätta importtullar på varor från länder som har orimliga konkurrensfördelar.

Som du själv konstaterar så handlar internationella konkurrensfördelar i dag om större frihet för industrin att utnyttja befintliga resurser utan att behöva ta något ansvar för följderna.
Kina och Bangladesh och Vietnam tillåter att storföretagen utnyttjar arbetskraft på träldomsliknande villkor.
Brasilien tillåter att skogsbolagen och köttdjursuppföderna beslagtar enorma arealer skog som inte är deras.
Vissa afrikanska stater tillåter dumpning av extremt farligt och i vissa fall radioaktivt avfall var som helst.
Etiopien beslagtar småbönders hemman och säljer ut jorden som storgods åt utländska jordbruksföretag för en spottstyver.
Det är så man skaffar sig konkurrenskraft i dag.

Skall vi kunna konkurrera på en fri marknad mot de länderna dit produktionen har flyttat så måste vi återinföra träldomen inklusive ägarens rätt att slå ihjäl gamla eller icke arbetsföra trälar. Vi måste också avskaffa all lagstiftning som finns gällande arbetarskydd och miljöskydd. Framför allt måste vi tillåta industrin att expropriera mark och råvaror när de behöver.

Först då har vi ett övertag i konkurrensen....... men är det ett sådant samhälle som vi vill ha?

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Pernas Pernas skrev:
Och ... hysterisk... ;)

• Gilla
Pernas
  • Laddar…
Mikael_L
S DanielF skrev:
Det enda som kan bryta istiden är rejäla meteoritnedslag smälter isen och skapar enorma flodvågor över klotet. Precis det som hände för 12000 år sedan.

Vi kan sitta här och vara hur miljövänliga vi vill, men när naturens krafter sätter igång så är våra insatser helt i onödan.
Nu har jag personligen lite mer perspektivet att mina barn ska kunna få ett någorlunda liv.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det finns många som tror .... Så vilka är det jag syftar på? Jo de som gärna ser att vi fortsätter utarma Sverige och de som gärna ser Sverige tillbaka i 1800 talets misär.
Du kommer ju med mer av samma sort. Kan du nämna namn på någon som "gärna ser Sverige tillbaka i 1800 talets misär"?

Åtminstone sedan den internationella miljökonferensen i Stockholm 1972 har miljö varit en marknad. Det är bara att se hur många företag som har ordet "miljö" i namnet. Och det finns massor att göra. Intelligenta tekniker och forskare och framtåriktade företagsledare skulle kunna jobba ännu mer med det som behövs för att stoppa klimathotet (i stället för återvändsgränder som kärnkraft).

Jag tror t ex att solpaneler är ett sidospår som inte kommer att lösa klimatkrisen. Det går åt för mycket sällsynta metaller i tillverkningen. Och lagringen, i den form som reklamen från ett elbolag föreslog mig häromdan: litiumbatterier, lider ju av samma problem.

Där har Marockos kung, av alla vänsterextremister i världen, satsat på en tekniskt sett mycket enklare lagringslösning. Han beordrade byggandet av en anläggning med enorma mängder av speglar som koncentrerar solstrålarna till toppen av ett torn där värmen smälter ett salt i en behållare. Speglarna höjer saltets temperatur till 500 grader Celsius. Värmen används för att driva en turbin som producerar el. Och eftersom värmen finns kvar när solen gått ner finns det solenergi att hämta även på natten. Samma genialiska princip har börjat tillämpas i USA och Israel, läste jag i en artikel av en reporter från Svenska Dagbladet (en annan klimatkramande hysterisk vänsterextremist) som besökt den marockanska anläggningen.

Just nu måste jag ut men jag ska leta reda på artikeln och ge dej en länk.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Mikael_L
S
L Lasse Morin skrev:
Du kommer ju med mer av samma sort. Kan du nämna namn på någon som "gärna ser Sverige tillbaka i 1800 talets misär"?

Åtminstone sedan den internationella miljökonferensen i Stockholm 1972 har miljö varit en marknad. Det är bara att se hur många företag som har ordet "miljö" i namnet. Och det finns massor att göra. Intelligenta tekniker och forskare och framtåriktade företagsledare skulle kunna jobba ännu mer med det som behövs för att stoppa klimathotet (i stället för återvändsgränder som kärnkraft).
Kärnkraft är framtidens energikälla...

Vi har gått igenom den där diskussionen redan flera gånger.

Innan vi kan börja propagera för kärnkraft krävs det att Thoriumreaktorer tas i bruk och visar sig fungera. Det krävs också säker slutförvaring för det avfall som uppstår.
Thoriumreaktorer kan bli en lösning men vi är inte där ännu vad än propagandafilmerna säger...... och förövrigt är den kärnktraft som man nu propagerar för och vill bygga någonting helt annat.

Å nej, vi är nog ganska många som ser även dagens kärnkraft som en bättre energikälla än den ständigt dödsbringande (och klimatfarliga) fossilkraften.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.