Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
N noone70 skrev:
Apropå idioti saker
Jag jobbar på en generalagent för ett stort bilmärke. I dag fick jag reda på att reda de har slutat ta in till sverige eller om de helt slutat tillverka den bensinbil som släpper ut minst co2 i hela deras modellprogram, en modell som dessutom är väldigt populär. Ist ska den bara finnas som elbil, en modell som knappt säljer någonting för den är alldeles för dyr. Detta gör att köparna som vill ha en lite miljövänlig småbil tvingas att välja en större och smutsigare bil (om de vill hålla sig till märket)

Varför gör då de så? Det är pga EU och deras regler om hur högt snitt CO2 nivå deras modellprogram har. Så genom att göra så här sänker de snittet så de klarar kravet. Men i praktiken så kommer utsläppen från deras nya bilar att öka. Allt tack vare våra politikers plakatpolitik
Räknar man med att sälja något av elbilen? Annars förstår jag inte hur genomsnittliga CO2-släppet ska minska, eftersom det baserat på sålda bilar (med superkrediter för elbilar).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Är det inte de mänskliga utsläppen av koldioxid som allt egentligen handlar om eller..?
Men ett barns görande och vetande kanske är undantaget?
Ännu en gång, vad Greta the child propagerar för är inte miljöhot utan klimathot.
Har faktiskt inte hört ett ord från barnet om eventuella miljöhot, kanske jag inte lyssnat tillräckligt uppmärksamt och det kan såklart vara förståeligt. Ett barn som ska leda mänskligheten i "rätt riktning" hur sjukt är inte detta?
Kol och oljeindustrin försvinner inte av sig själv det krävs politiska beslut, om hon kan få folk att stödja/rösta på politiker som vill ta sådana beslut så är väl det långt viktigare än dom utsläpp hon gör när hon reser.
Men det är tydligt att klimatförnekare har som strategi att fokusera på den enskilde individen för att flytta fokus ifrån dom stora problemen.

Hon leder väl världen till att lyssna mer på forskningen isf. och det är väl sunt, forskarna har varnat sedan början på 1900 talet och det har inte hänt mycket, tänk om vi hade börjat dra ned utsläppen för 30 år sedan vad mycket lättare det hade varit.

• Gilla
  • Haha
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
D Drömtroll skrev:
Räknar man med att sälja något av elbilen? Annars förstår jag inte hur genomsnittliga CO2-släppet ska minska, eftersom det baserat på sålda bilar (med superkrediter för elbilar).
Det är tydligen lite rörigt i regelverket så jag kan ha missuppfattat hur de fungerar Det är snittet i modellprogrammet som reglerna avser, inte snittet i försäljningen.
Sen så har du satt fingret på min poäng, det kommer inte minska co2 för de kommer inte sälja speciellt många av den bilen. Den är alldeles för dyr i det segmentet för att sälja i någon större mängd.

Pernas Pernas skrev:
Men det är tydligt att klimatförnekare har som strategi att fokusera på den enskilde individen för att flytta fokus ifrån dom stora problemen.
Som du säkert vet finns ingen som förnekar att vi har ett klimat. Vad gäller de stora frågorna är väl det den springande punkten. Flera av oss som är skeptiska mot att klimatet ska få vara en allt överskuggande fråga är det för att vi tycker att det finns viktigare frågor och/eller att resurserna som läggs på klimatpolitik synes bortkastade.

Pernas Pernas skrev:
Hon leder väl världen till att lyssna mer på forskningen isf.
Nej, hon leder journalister och en liten del av allmänheten till att skrämma upp sig själva och få en närmast patologisk oro för vad som händer om inte politiker ”gör något”.

• Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som du säkert vet finns ingen som förnekar att vi har ett klimat.
Varför klagar du bara på ena sidans användning av ord?
Klimatalarmist förekommer väldigt många gånger i tråden men det är ingen som larmar om att vi har ett klimat, vilket ju är vad det ordet ska tolkas som om nu klimatförnekare ska tolkas som en som förnekar att det finns ett klimat.

• Gilla
Pernas
  • Laddar…
D
N noone70 skrev:
Det är tydligen lite rörigt i regelverket så jag kan ha missuppfattat hur de fungerar Det är snittet i modellprogrammet som reglerna avser, inte snittet i försäljningen.
Sen så har du satt fingret på min poäng, det kommer inte minska co2 för de kommer inte sälja speciellt många av den bilen. Den är alldeles för dyr i det segmentet för att sälja i någon större mängd.
Har du någon länk till att det skulle vara genomsnittet i modellutbudet som räknas? De flesta som arbetar inom området verkar vara av uppfattningen att det är genomsnittet av sålda fordon (per tillverkare) som avses. Annars hade ju reglerna om att superkrediter för elbilar kan gälla för max 20 000 fordon per tillverkare varit meningslösa.

Det kan ju också vara så att olika märken gör strategiska val när det kommer till modellutbudet eftersom CO2-snittet räknas på EU-nivå och den svenska marknaden är en mindre andel. Såvitt jag vet är det ganska långa köer till både plug-in-hybriderna och elbilarna för de flesta märken, så en anledning att att byta modellprogram kan ju vara att man vill ”vara med”. Men det är rena spekulationer från min sida.

‘average specific emissions of CO2’ means, in relation to a manufacturer, the average of the specific emissions of CO2 of all new passenger cars of which it is the manufacturer;”
https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars_en#tab-0-0

BirgitS BirgitS skrev:
Varför klagar du bara på ena sidans användning av ord?
Klimatalarmist förekommer väldigt många gånger i tråden men det är ingen som larmar om att vi har ett klimat, vilket ju är vad det ordet ska tolkas som om nu klimatförnekare ska tolkas som en som förnekar att det finns ett klimat.
För att jag tycker att den sidan som svepande och nedsättande kallas klimatförnekare är intressantare att fördjupa sig i och problematisera.

Jag har flera gånger skrivit att jag tror på den globala uppvärmningen, men inte på den politik som emanerar från den. Därför intresserar jag mig mer för att diskutera med dem som tror på vetenskapen men har en enögd uppfattning av vad den bör leda till än dem som har hemsnickrade idéer om hur allt hänger ihop.

Sen finns det ju faktiskt klimatalarmister. Greta Thunberg säger exempelvis själv att hon vill att folk ska få panik och vara rädda. Så att det ordet används är ju i sig inte så konstigt, även om jag personligen tror att det ofta missbrukas och generellt är kontraproduktivt det med.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Drömtroll skrev:
Har du någon länk till att det skulle vara genomsnittet i modellutbudet som räknas? De flesta som arbetar inom området verkar vara av uppfattningen att det är genomsnittet av sålda fordon (per tillverkare) som avses. Annars hade ju reglerna om att superkrediter för elbilar kan gälla för max 20 000 fordon per tillverkare varit meningslösa.

Det kan ju också vara så att olika märken gör strategiska val när det kommer till modellutbudet eftersom CO2-snittet räknas på EU-nivå och den svenska marknaden är en mindre andel. Såvitt jag vet är det ganska långa köer till både plug-in-hybriderna och elbilarna för de flesta märken, så en anledning att att byta modellprogram kan ju vara att man vill ”vara med”. Men det är rena spekulationer från min sida.

‘average specific emissions of CO2’ means, in relation to a manufacturer, the average of the specific emissions of CO2 of all new passenger cars of which it is the manufacturer;”
[länk]
Ska jag vara ärlig då vet jag inte exakt hur det ligger till. Återger bara vad någon förklarade för oss när vi undrade varför de gjort något som vi tyckte var totalt ologiskt

Men det jag hittade hittade var detta:
https://www.mestmotor.se/automotors...or-co2-tvingar-fram-laddhybrider-och-elbilar/
1. Till att börja med måste biltillverkarna ha en snittsiffra för koldioxidutsläpp för samtliga modeller på 95 gram per kilometer redan om drygt två år, 2021.”

Eftersom det är omöjligt att veta hur många bilar man säljer av vilken modell och med vilken motor så går det aldrig att säga om man kommer under 95 gram så det måste nästan syfta på snittet på modellerna.

Sen har du helt rätt i att de vill visa att de är med, men det sker via helt andra modeller främst i premium segmentet men det är inget de hinner få ut i tillräcklig många modeller innan 2021.

Sen att det är så långa köer till elbilar i sverige beror mycket på att många av dem köps upp och (efter det att miljöbilspremien betalts ut) exporteras till Norge
Där är det inga köer till att köpa en 6 månader gammal bil som bara gått några få mil ;)

tompas11 tompas11 skrev:
Vilket naturligtvis är en utopi, precis som klimathotet.
Visst, du kan kanske eventuellt uppnå denna aktningsvärda ålder, vilket är få förunnat(?), men det är föga troligt och ska man förhålla sig till verkligheten så är det faktiskt en utopi precis som det mesta när det gäller eventuella hot som klimatmaffian orerar om och kring. Lev gott, lev väl och lev i nuet för ingen vet vad framtiden har i sitt sköte.
Du fortsätter med dina spydigheter ("klimatmaffian", "orerar"). Vad vinner du på det?
Lyckligtvis är det rätt många här som tar hotet (som du av någon obegriplig anledning kallar "utopi") på allvar.
Och mina solpaneler producerar för fullt. I nuet.

• Gilla
  • Haha
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Pernas Pernas skrev:
Här är ett filmtips till dig Tompa som du kan titta på i helgen det är 2 avsnitt, kliv ut ur mörkret och lämna klimatförnekelsen vi tar i mot dig med öppna armar

[länk]
Tack för tipset och länken, kollat halva 1'a delen nu, tar resten ikväll eller imorgon.

Det slog mig raskt att detta program naturligtvis kommer avfärdas som en del av den stora konspirationen från klimatförnekarlägret, vilket tompas11 snabbt bevisade.

Det är ju så lätt i deras värld, allt som inte stämmer överens med deras tro och förhoppningar är inte bara lätt att förneka, det är ju ännu trevligare än, det blir ju själva bevisen för den stora komplotten i sig självt.

• Gilla
  • Haha
tompas11 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju så lätt i deras värld, allt som inte stämmer överens med deras tro och förhoppningar är inte bara lätt att förneka, det är ju ännu trevligare än, det blir ju själva bevisen för den stora komplotten i sig självt.
Haha ja exakt!

optimum
Hahaha Vi lever i samma värld allihop. Har ni missat det?
Skillnaden är att en del går och hoppas på jordens undergång.
Åtminstone tror på att elände ska infinna sig.
Alla har vi klimat och vissa tror det går att ändra på.

Det vi kan påverka är miljön.

• Gilla
Mattias00 och 3 till
  • Laddar…
Vi lever i samma föränderliga värld allihop..... men somliga tycker det är bekvämare att ansluta sig till en förnekelsesekt än att ta sin del av ansvaret.

• Gilla
Pernas
  • Laddar…
optimum
Vissa tror att vi kan förändra världen genom att förinta Sverige.
Sveriges total utsläpp motsvarar 8 veckors globala utsläppsökningar.

De flesta jag känner inklusive mig själv vill gärna medverka till att förbättra miljön. Dock känner jag ingen som kan trolla och få de jättestora utsläppsnationerna att förändra sitt sätt att leva då det hotar deras välfärd.

• Gilla
Mattias00 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som du säkert vet finns ingen som förnekar att vi har ett klimat. Vad gäller de stora frågorna är väl det den springande punkten. Flera av oss som är skeptiska mot att klimatet ska få vara en allt överskuggande fråga är det för att vi tycker att det finns viktigare frågor och/eller att resurserna som läggs på klimatpolitik synes bortkastade.”.
Klimatförnekare och klimatskeptiker är ett vedertaget begrepp som används av tidningar och media i hela världen hur kan du ha undgått att förstå innebörden av det ordet?, om du tycker att du tillhör den gruppen eller inte får du avgöra själv men vissa här tillhör definitivt den gruppen.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Klimatskepticism

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.