Status
Tråden går ej att kommentera.
optimum
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo, man får väl också säga viss produktion, för man har väl fler fabriker?
Undrar hur mycket av de ingående delarna som tillverkas i Sverige :thinking:
Ja med ökade skatter så blir det väl ingenting som tillverkas här.

Nöjd?
 
optimum
Pernas Pernas skrev:
Något positivt laddat ersättnings ord för klimatförnekare tror jag är svårt att hitta, tycker skeptiker eller förnekare beskriver bra vad som menas.
Däremot verkar inte du tillhöra den gruppen vad jag förstår av ditt resonemang, att man har olika åsikter om hur fort och vilka åtgärder som bör vidtas för att lösa klimat krisen är ju inget konstigt

Jag avslutar med en tweet ifrån Michael E Mann, ha en trevlig Söndagkväll.

To be clear, take the fossil fuel industry-funded disinformation campaign out of the equation & the climate problem would have been solved decades ago. So don't tell me the problem is hopelessly complicated. Our politics may be hopefully compromised-but that's different matter.
Realist är ett bra ord.
Eller varför inte "De som kan tänka själva."

Klimatet har alltid ändrats här på jorden och mycket tveksamt om människan rår på detta.

Klimatalarmisterna försökte ett tag förtränga den varma period vi hade på medeltiden och den så kallade "lilla istiden"
Orsak troligen för den passade inte in.
Jobbigt.

Under medeltidens varmare period, gick jorden under då?
 
Här är en bild som illustrerar temperaturförändringar över tiden:
https://xkcd.com/1732/

Och den har till och med "lilla istiden" utmärkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pernas och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja med ökade skatter så blir det väl ingenting som tillverkas här.

Nöjd?
De får ju Bonus på sina hybridmodeller, och hade de haft en enklare modell kvar i sortimentet hade detta varit mer nåbart för gemene man.

Men visst, detta är ju en ickediskussion, du tror inte att människan påverkar klimatet genom sina koldioxidutsläpp, därmed blir alla försök att minska koldioxidutsläppen idioti.
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Realist är ett bra ord.
Eller varför inte "De som kan tänka själva."
Du menar som jag och alla andra som anser att människan påverkar klimatet.

optimum optimum skrev:
Klimatet har alltid ändrats här på jorden och mycket tveksamt om människan rår på detta.
Nej, det är inte tveksamt utan det finns inget annat som har kunnat orsaka den drastiska globala temperaturhöjning som skett de senaste årtiondena. Om du vet att något annat förklarar den temperaturhöjningen så fram med det och låt det inte bli din hemlighet.

optimum optimum skrev:
Klimatalarmisterna försökte ett tag förtränga den varma period vi hade på medeltiden och den så kallade "lilla istiden"
Orsak troligen för den passade inte in.
Jobbigt.

Under medeltidens varmare period, gick jorden under då?
Du menar väl klimatrealisterna. De förtränger inte tidigare små temperaturvariationer men de är rätt betydelselösa i jämförelse med de senaste årtiondenas globala temperaturhöjning.

Jorden gick inte under då och den har inte gått under nu heller fast vi har en högre global temperatur än under medeltidens varma period. Ingen har påstått att jorden går under av en högre global temperatur utan bara att det medför att våra barn, barnbarn och alla andra som växer upp på jordklotet får en sämre livsmiljö i stället för att få det bättre som vi väl alla önskar kommande generationer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana och 7 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Realist är ett bra ord.
Eller varför inte "De som kan tänka själva."

Klimatet har alltid ändrats här på jorden och mycket tveksamt om människan rår på detta.

Klimatalarmisterna försökte ett tag förtränga den varma period vi hade på medeltiden och den så kallade "lilla istiden"
Orsak troligen för den passade inte in.
Jobbigt.

Under medeltidens varmare period, gick jorden under då?
Realist? Är man realist om man inte tror på forskningen, jag tror du behöver läsa på lite, börja med SVT klimatkrisen, följ några klimatforskare på Twitter eller gå in på skepticalscience så får du svar.

https://skepticalscience.com/climate-change-little-ice-age-medieval-warm-period.htm
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
De får ju Bonus på sina hybridmodeller, och hade de haft en enklare modell kvar i sortimentet hade detta varit mer nåbart för gemene man.

Men visst, detta är ju en ickediskussion, du tror inte att människan påverkar klimatet genom sina koldioxidutsläpp, därmed blir alla försök att minska koldioxidutsläppen idioti.
Volvos nya 48 volts mildhybrider kommer i alla fall inte rädda världen.:)
Vit Volvo mildhybridbil sett bakifrån i rörelse på vägen.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Volvos nya 48 volts mildhybrider kommer i alla fall inte rädda världen.:)
[bild]
Nej, såna tramsmotorer gör ingen glad, troligtvis får den inte heller någon Bonus utan snarare Malus.
Jag tänker främst på plugin-hybriderna.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Realist är ett bra ord.
Eller varför inte "De som kan tänka själva."

Klimatet har alltid ändrats här på jorden och mycket tveksamt om människan rår på detta.
Eller
"Skeptisk till att klimatförändringarna orsakas av människan"
= klimatskeptiker

Jämför det med
"Övertygad om att klimatförändringarna orsakas av människan"
=klimathysteriker

Men du får gärna kalla mig klimathysteriker om du vill, inte för att jag känner mig speciellt hysterisk, men jag förstår nyttan med ett lättanvänt ord för folk som mig, så vi inte lägger alltför stor möda på just detta beskrivande och missar att prata om det viktiga.
Så kalla mig gärna klimat-kramare, -hysteriker, -fundamentalist, -idiot eller vad du vill. Jag hör till den skaran som tror på majoriteten av den seriösa forskningen, och kan käka i mig alla dessa epitet, som alltså i princip betyder att jag tror på forskningen.
Du är välkommen.

Kan vi återgå till den viktiga frågan nu.
 
  • Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
hsd
Om jag inte är skeptisk utan jag vet att vi inte kan påverka klimatet, vad kallar Du mig då?¿
 
hsd hsd skrev:
Om jag inte är skeptisk utan jag vet att vi inte kan påverka klimatet, vad kallar Du mig då?¿
Idiot?
 
hsd
kashieda kashieda skrev:
Idiot?
Det visar bara Din nivå ☺
 
Mikael_L
hsd hsd skrev:
Om jag inte är skeptisk utan jag vet att vi inte kan påverka klimatet, vad kallar Du mig då?¿
Om du med det menar att du är säker på att människan inte påverkar klimatet (den betydelsen tycker jag det du skrev har) så kan jag tycka att "klimatförnekare" är ganska rätt benämning.
Om du anser att troligen har inte människan någon roll i detta, men du är inte helt säker så känns "klimatskeptiker" kanske mer rätt.


Jag förstår också att ni som inte tror på den mänskliga påverkan kanske tycker "förnekare" och "skeptiker" dels är lite negativt laddat och dels ger ett värdeomdöme om vad som är det korrekta (men det tycker dock inte jag, jag ser en skeptiker som en som inte litar på framlagda "bevis", utan att jag sen lägger någon annan värdering däri).

Men det skulle vara helt OK för mig också att vi byter på dessa benämningar.
Vi som tror på forskningen kan få kallas "klimatskeptiker" och ni som inte tror på klimatforskningen får kallas "klimathysteriker", problemet just nu är bara att denna förändring ska slå igenom hos så många som redan valt sina ord för resp grupptillhörighet. Men för mig skulle det vara helt OK.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
Klimatet ändrar sig med eller utan människan.

Den mängd kol som finns lagrad i fossila bränslen fanns tidigare i atomsfären och jorden fungerade då också.

Detta har inte klimatalarmisterna förstått ännu. Förhoppningsvis kommer de till insikt att det inte är så allvarligt som de hoppas på.

Det finns enligt min åsikt betydligt allvarligare saker att bry sig om.

Exempel.

Svält på jorden
Förbrukning av mineraler,
Vatten som går att använda som livsmedel.
Allvarliga sjukdomar.
Krig.

Men det mesta är bortprioriterat för nu jagar man koldioxid.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ja, koldioxiden fanns förr, har du tänkt på hur länge sedan det var och hur världen såg ut då?

Ja, det är klart klimatet ändrar sig, men människan har på senare tid en väldigt stor påverkan som är högre än den naturliga.

Går klimatet åt skogen så tror jag inte det kommer göra att färre svälter...

Och det är inget som säger att man inte kan jobba med det andra samtidigt?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.