Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
A Abies koreana skrev:
Visst är det så men det motsäger inte det jag påstod, att partiklarna hejdar värmeinstrålningen mot jorden.
Och när partiklarna är borta är väl koldioxiden kvar. Eller?

• Gilla
lat
  • Laddar…
optimum
A Abies koreana skrev:
Tjaa, länkar en gång till den spektakulära sammankomsten

[länk]
Förnekelser är aldrig bra. Däremot riktiga fakta utan påverkan av egen ekonomisk vinning.

Objektivt är bäst.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Och när partiklarna är borta är väl koldioxiden kvar. Eller?
Har något påstått att denna koldioxid inte också bidrar till växthuseffekten? Det gör den så klart.

tompas11 tompas11 skrev:
Det du benämner katastrofer har alltid inträffat och är inget annat än väderhändelser. Klimat är väderförändringar på lång sikt, helst 60 år eller mer, för att man ska kunna se någon trend i någon riktning.
Alltid är ett udda ordval men ja det stämmer att det inträffat massutdöenden förr. På miljoner års sikt så återuppstår artrikedomen igen i nya former.

Jag motsäger inte det du säger om klimat och lång sikt och nu säger FN att det går åt helt fel håll på sikt.

trähandtag trähandtag skrev:
Pacman. Har du källa på vilka delar som havhöjningen beror av. Jag har bara hört detta beror på temperaturhöjning i haven och därmed volymexpansionen.
Bästa sammanfattande länken är:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Past_sea_level

Har läst mängder med artiklar i området. Länken ovan är inte komplett, men den sammanfattar det jag läst rätt bra.

Havshöjningen pga landvatten (sjöar, grundvatten mm) hade varit ännu större om det inte vore för att vi i kraftverksdammar dämmt upp väldigt mycket vatten också. Under ca 30 år till 80-talet så har vi dämmt upp lika mycket vatten som vi pumpat upp ur sjöar/floder/jorden men nu hinner vi inte bygga dammar i samma takt längre.

C C.Lundin skrev:
Än så länge sjunker nivån p.g.a. temperaturökningen
Ok, så de dränkta öarna i Indiska oceanen och Stilla havet beror på sjunkande havsnivå???

L lat skrev:
Ok, så de dränkta öarna i Indiska oceanen och Stilla havet beror på sjunkande havsnivå???
Nej, det beror på bl.a. det som jag beskrev i mitt inlägg. Att du valde att ta bort det när du citerade mig kan jag dessvärre inte hjälpa.
Vattennivån handlar om enkel fysik, så klimatteorier behöver ej blandas in där.

L lat skrev:
På en ö norr om Australien hävdar man att havshöjningen har utrotat en liten gnagare. Intressant nog så är det havssänkning där denna ö ligger. Flera av de andra öarna som man hävdar håller på att dränkas har också havssänkning. Tyvärr kan man inte tro på allt man läser om...

ok, så alla rapporter om stigande havsnivå och "dränkta" öar är fake news?
Ja menar, ni har koll & jag bara frågar eftersom jag inget vet.

Staffans2000
pacman42 pacman42 skrev:
På en ö norr om Australien hävdar man att havshöjningen har utrotat en liten gnagare. Intressant nog så är det havssänkning där denna ö ligger. Flera av de andra öarna som man hävdar håller på att dränkas har också havssänkning. Tyvärr kan man inte tro på allt man läser om...
"Tyvärr kan man inte tro på allt man läser om"
Det har du helt rätt i! Har du något som helst underlag för det du påstår?

Staffan tvivlaren

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Inte alla, men många. Tyvärr än en gång. Om man bara höll sig till sanningen och inte överdrev så mycket så skulle mycket vara vunnet.

Havet har inte heller stigit en meter på några år som Al Gore hotade med.

Havshöjningen kommer att fortsätta att ligga på ca 3 mm per år under mycket lång tid. Isarna i Antarktis kommer troligen att växa pga ökande snömängder (mer nederbörd).

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"Tyvärr kan man inte tro på allt man läser om"
Det har du helt rätt i! Har du något som helst underlag för det du påstår?

Staffan tvivlaren
Rörande ön utanför Australien så kollade jag själv upp mätningarna från en ö i närheten. Men havsnivåerna där bör rimligen sjunka utifrån de tektoniska plattornas rörelser, så det var inte oväntat. Det var därför jag tvivlade på påståendet i TT:s artikel.

Men än en gång, man vill få det till något annat än vad det är. Det finns stora problem, men man behöver inte ljuga för att visa på dem. Det räcker med att tala om sanningen. Den är illa nog.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
optimum
W witten skrev:
Har något påstått att denna koldioxid inte också bidrar till växthuseffekten? Det gör den så klart.
Då ska vi satsa på straffskatt till alla jäkla vulkaner.
Få vi bort dem kan vi satsa mer på att mygla med skatterna folket betalar in.

optimum
Hur kan ni lita på "forskare" som är beroende av anslag som tilldelas de som kommer med "fakta" om jordens undergång?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.