301 030 läst · 5 241 svar
301k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Alltid är ett udda ordval men ja det stämmer att det inträffat massutdöenden förr. På miljoner års sikt så återuppstår artrikedomen igen i nya former.tompas11 skrev:
Jag motsäger inte det du säger om klimat och lång sikt och nu säger FN att det går åt helt fel håll på sikt.
Bästa sammanfattande länken är:trähandtag skrev:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Past_sea_level
Har läst mängder med artiklar i området. Länken ovan är inte komplett, men den sammanfattar det jag läst rätt bra.
Havshöjningen pga landvatten (sjöar, grundvatten mm) hade varit ännu större om det inte vore för att vi i kraftverksdammar dämmt upp väldigt mycket vatten också. Under ca 30 år till 80-talet så har vi dämmt upp lika mycket vatten som vi pumpat upp ur sjöar/floder/jorden men nu hinner vi inte bygga dammar i samma takt längre.
Nej, det beror på bl.a. det som jag beskrev i mitt inlägg. Att du valde att ta bort det när du citerade mig kan jag dessvärre inte hjälpa.L lat skrev:
Vattennivån handlar om enkel fysik, så klimatteorier behöver ej blandas in där.
På en ö norr om Australien hävdar man att havshöjningen har utrotat en liten gnagare. Intressant nog så är det havssänkning där denna ö ligger. Flera av de andra öarna som man hävdar håller på att dränkas har också havssänkning. Tyvärr kan man inte tro på allt man läser om...L lat skrev:
"Tyvärr kan man inte tro på allt man läser om"pacman42 skrev:
Det har du helt rätt i! Har du något som helst underlag för det du påstår?
Staffan tvivlaren
Inte alla, men många. Tyvärr än en gång. Om man bara höll sig till sanningen och inte överdrev så mycket så skulle mycket vara vunnet.
Havet har inte heller stigit en meter på några år som Al Gore hotade med.
Havshöjningen kommer att fortsätta att ligga på ca 3 mm per år under mycket lång tid. Isarna i Antarktis kommer troligen att växa pga ökande snömängder (mer nederbörd).
Havet har inte heller stigit en meter på några år som Al Gore hotade med.
Havshöjningen kommer att fortsätta att ligga på ca 3 mm per år under mycket lång tid. Isarna i Antarktis kommer troligen att växa pga ökande snömängder (mer nederbörd).
Rörande ön utanför Australien så kollade jag själv upp mätningarna från en ö i närheten. Men havsnivåerna där bör rimligen sjunka utifrån de tektoniska plattornas rörelser, så det var inte oväntat. Det var därför jag tvivlade på påståendet i TT:s artikel.Staffan2000 skrev:
Men än en gång, man vill få det till något annat än vad det är. Det finns stora problem, men man behöver inte ljuga för att visa på dem. Det räcker med att tala om sanningen. Den är illa nog.