Status
Tråden går ej att kommentera.
R
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
[bild]
För dem av oss som främst bryr oss om mänsklighetens välstånd känns det rätt skönt att ingen drog i nödbromsen för 47 år sedan. Jag gissar att man kommer säga samma sak om 50 år givet att ingen lyckas dra i någon nödbroms nu.
Relativism, min är större än din.
Har du ett diagram på hur mycket den rikaste 1% av befolkningen har dragit ifrån?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande LENR så säljer ju Rossi numera värme från sina "omöjliga uppfinningar" till ett pris långt under marknadens normala.
Vad han säljer till för pris bevisar iofs ingenting i sig, men är produktionskostnaden lägre än vad han kan få betalt kommer det säkerligen att bli en makalös succé även om det skulle vara magi som var svaret på hur det funkar.

Jag väljer att vara försiktigt skeptisk, men uppenbarligen finns det finansiering att få även för vissa vetenskapligt hånade fält, vilket ju egentligen var min poäng.
 
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Det gick inte att tvärnita för 47 år sedan heller.
Precis.
 
R RapidSledge skrev:
Relativism, min är större än din.
Har du ett diagram på hur mycket den rikaste 1% av befolkningen har dragit ifrån?
Nej, jag är mer intresserad av hur många som inte svälter ihjäl än av hur rika de rikaste är.

Men ja, vi ”klimatskeptiker” relativiserar ofta klimatforskningen eftersom att vi inte tycker att klimatet är ett mål i sig.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Under bronsåldern var det så varmt här i Sverige att vindruvor växte vilt här.
Ingen som bryr sig om att funderar på varför det var så varmt här och varför inte det var en katastrof utan det fungerade bra?

På Grönland var det under medeltiden så varmt att folk flyttade dit.
Var det en katastrof här på jorden då?

[länk]
[bild]
Det har du rätt i, det sker vissa omslag i cykler. Titta gärna på vetenskapens värld i länkat avsnitt. Där finns möjlighet att förstå varför den nu pågående cyklen inte behöver vara fullständigt naturlig.

https://www.svtplay.se/video/209576.../vetenskapens-varld-varlden-i-vaxthuset-del-1
 
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Under bronsåldern var det så varmt här i Sverige att vindruvor växte vilt här.
Ingen som bryr sig om att funderar på varför det var så varmt här och varför inte det var en katastrof utan det fungerade bra?

På Grönland var det under medeltiden så varmt att folk flyttade dit.
Var det en katastrof här på jorden då?
Hur var det i övrigt på jorden när det var varm period under bronsåldern?

Hur var det, och vad skedde i bortre asien, i Nildeltat, vid eufrat och tigris, i syd och nordamerika osv, under samma tid.
Fick de missväxt?, slog skördar fel, drevs folk att flytta ifrån områden?

På den tiden var världens befolkning kanske ungefär 50 miljoner, om 10 miljoner drevs på flykt så var det naturligtvis en jättekatastrof i området.
Men om det idag blir en folkförflyttning på 1 eller 2 miljarder människor, och numera människor med en vapenarsenal som aldrig tidigare i historien skådats, så kan man ganska lätt inse att vi kanske står inför vissa större problem nu, än då.
 
  • Gilla
Drömtroll och 9 till
  • Laddar…
R
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, jag är mer intresserad av hur många som inte svälter ihjäl än av hur rika de rikaste är.

Men ja, vi ”klimatskeptiker” relativiserar ofta klimatforskningen eftersom att vi inte tycker att klimatet är ett mål i sig.
https://www.globalis.se/Statistik/Extrem-fattigdom

Man blir lite fundersam när man ser att många länder från latinamerika ligger högt.

Det ser mer ut att fattigdom påverkas mer av politik än klimat.
 
R RapidSledge skrev:
[länk]

Man blir lite fundersam när man ser att många länder från latinamerika ligger högt.
Gissa varför Trump inte ger sig rörande muren mot Mexiko. Kan det finnas ett samband?
 
Vet inte vad det där är för lista, men den är uppenbart ofullständig. Hälften av alla extremt fattiga finns i Indien och Kina. Störst andel av befolkningen är de i ett antal länder i Afrika söder om Sahara.
 
R
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vet inte vad det där är för lista, men den är uppenbart ofullständig. Hälften av alla extremt fattiga finns i Indien och Kina. Störst andel av befolkningen är de i ett antal länder i Afrika söder om Sahara.
Den wiki sidan du tog ditt diagram på är från 2014...

Vem i hela världen kan man lita på.. ;)
 
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur var det i övrigt på jorden när det var varm period under bronsåldern?

Hur var det, och vad skedde i bortre asien, i Nildeltat, vid eufrat och tigris, i syd och nordamerika osv, under samma tid.
Fick de missväxt?, slog skördar fel, drevs folk att flytta ifrån områden?

På den tiden var världens befolkning kanske ungefär 50 miljoner, om 10 miljoner drevs på flykt så var det naturligtvis en jättekatastrof i området.
Men om det idag blir en folkförflyttning på 1 eller 2 miljarder människor, och numera människor med en vapenarsenal som aldrig tidigare i historien skådats, så kan man ganska lätt inse att vi kanske står inför vissa större problem nu, än då.
Jo det stämmer att det varit missväxt och torka på andra platser.
Håller med om att det finns en stor risk i våldsamma folkvandringar mm.
Då är det alltså inte dammar mot vatten vi ska bygga utan murar mot folkvandring.
Låter som en fruktansvärd framtid.

Tror du det hjälper om vi avskaffar alla bilar i Sverige och om vi övergår till det sätt folk levde på här under 1800 talet?
Möjligen att det inte blir så intressant att flytta hit.
 
R
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vet inte vad det där är för lista, men den är uppenbart ofullständig. Hälften av alla extremt fattiga finns i Indien och Kina. Störst andel av befolkningen är de i ett antal länder i Afrika söder om Sahara.
Håller inte med om Kina... de verkar lika fattiga som Australiensarna ;) åtminstone har de samma färg.

Infograf över global fattigdomsminskning och fördelningen av extrem fattigdom per region 2015.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Så är det, men trenden är tydlig. Däremot har tillväxten i Kina och Indien gjort att de inte alls står för hälften av alla extremt fattiga längre.

Jag erkänner att jag målar med breda penslar, men ungefär såhär ser förekomsten av extremt fattiga ut över världen.
Infografik som visar minskningen av extrem fattigdom globalt, fördelning per region och var extrem fattigdom kvarstår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att tro att vi skulle kunna hålla tillbaka klimatförändringarna utan att dessa människor blir extremt drabbade finner jag farligt naivt.

Visst, jag kör laddhybrid för att ge ett litet tillskott till teknikutvecklingen och jag tror att det finns ett antal saker vi kan göra för att inte elda på klimatet i onödan, men att satsa tiotals procent av vårt välstånd på teknikskifte utifrån dagens kunskapsläge (vilket väl är det minsta som krävs för att vi ska göra vår del) det är inte realistiskt och kommer aldrig att hända. Därför måste vi också (eller främst) prata om vår anpassning till klimatförändringarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Håller inte med om Kina... de verkar lika fattiga som Australiensarna ;) åtminstone har de samma färg.
Såg också det på den grafen (som jag googlade mig fram till lite långsammare än du. :geek:

Nu är de hopbuntade i samma grupp av länder, så färgen stämmer nog inte på landnivå, men även om den gjorde det skulle 2,3 % av Kinas 1,4 miljarder människor bli 32 miljoner människor, medan Australiens 24 miljoner skulle ge 550.000 extremt fattiga. Men som sagt, det är inte så man ska läsa grafen, utan Ostasien och Oceanien är alltså hopbuntade till en grupp.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Tror du det hjälper om vi avskaffar alla bilar i Sverige och om vi övergår till det sätt folk levde på här under 1800 talet?
För klimatet, nej.

Vad ser du själv för lösningar?

Själv ser jag att strategin skulle slagits fast för 30-40 sen, och ett långsiktigt arbete skulle startats då.
Och dessutom håller jag väl med nötegårdsgubben, målet ska rimligtvis inte vara en exakt nivå på CO2 i atmosfären eller något sånt, utan en rimlig avvägning mellan välstånd och miljöpåverkan, samt så ser jag att större internationell jämlikhet och välstånd skulle varit prioriterat. Mycket för internationell stabilitet, men naturligtvis även för att minska mänskligt lidande.



Men var inte orolig, vi kommer snart eldat upp sista oljedroppen, det tvekar jag inte det minsta över.
Det kommer absolut inte uppstå någon politisk handlingskraft förrän mänskligheten står nära sin utrotning, om ens då. Vi fortsätter att köra full fart, rakt emot kaklet.
Och om, om, nu några stora nationer minskar sin oljekonsumtion, så blir oljan billigare, och andra kommer gladeligen köpa istället.
Så att vi debatterar är ju lite kul, men det kommer tyvärr inte att förändra något.
 
  • Gilla
Buford och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.