Status
Inte öppen för fler kommentarer.
blackarrow blackarrow skrev:
Det (o)lustiga med CO2-rörelsen är att drevet går och tex motorvägar genom Amazonas och regnskogsskövling inte längre är något att bry sig om.
Det där är en djupt orättvis beskyllning. Jag grät när jag såg bilder från Brasilien, jag ser det som inte syns på bilderna för jag vet att det sker. Alla döda djur vars hemvist är skövlad, det finns ingen mat, ingenstans att ta vägen. Alla fåglar vars häckplatser, kanske med nykläckta ungar rasar i marken när stora maskiner fäller träden. Alla markdjur som körs över och jorden som packas hårt av maskinerna och omöjliggör allt biologiskt liv för årtionden framöver. Fjärilar och bin som inte längre hittar nektar, bara sönderbränd och torkad mark som aldrig mer kommer bli en levande regnskog. Och allt annat som jag inte har en aning om.

• Gilla
  • Ledsen
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
Jag har oxå ett litet klimatexpetiment som man med fördel kan utföra en lördagskväll.

Blanda en drink eller häll upp en rejäl whisky (går oxå bra med ett alkoholfritt alternativ tex minst hälften äpplecider + någon fruktjuice).

Lägg sedan i några isbitar som flyter. (De får inte nå botten så det är lite synd på en fin whisky).
Gör ett streck på glastet vid ytan.
Vänta tills isbitsrna smällt.
Hur mycket steg nivån i glaset?

Vad händer med havsnivån när isen på nordpolen smälter?

All is flyter i och för sig inte på vatten men jag har märkt att journalister har problem med detta. Sov dom på fysik- och geografilektionerna i grundskolan?

Jag fäller också en tår när Sebastian Kirppu blir gråtfärdig när han står på ett kalhygge i det som en gång var en artrik svensk skogsmiljö. Skogen är borta, fälld av statliga Sveaskog. Själv fortsätter han att berätta om vad som sker i den svenska skogen. Han blir hånad, förlöjligad och uthängd...Homo sapiens den visa människan vart har hen tagit vägen?

https://www.natursidan.se/nyheter/exempel-pa-det-svenska-kalhyggesbruket/

• Gilla
lat
  • Laddar…
Jag har oxå ett litet klimatexpetiment som man med fördel kan utföra en lördagskväll.
Jag vet mycket väl att smältande havsis inte höjer vattennivån en enda mm, det är smältande landis som kan orsaka havsnivåhöjning - men så är jag ju inte journalist heller.

• Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Detta ( tror jag ) är vad som lärs ut i våra skolor:

"Antarktis, som nästan är dubbelt så stor som Australien, är den högsta, torraste och kallaste kontinenten på jorden.
Det har funnits is på Antarktis under minst 20 miljoner år. Om man skulle ta bort all is från Antarktis skulle landet höja sig ca 600 meter. Det beror på att Sydpolen tyngs ner av den upp till 4 kilometer tjocka isen.
Landarealen täcker ungefär 14 miljoner kvadratkilometer och isen utgör 90 procent av all is på vår jord. Om all is på Antarktis smälte skulle vattenytan i världens alla hav stiga 70 meter. Det skulle innebära att miljonstäder som London, Paris och New York skulle hamna under havets yta..."

Allt enligt https://www.so-rummet.se/kategorier...lander-geografi/antarktis-och-arktis-geografi

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag fäller också en tår när Sebastian Kirppu blir gråtfärdig när han står på ett kalhygge i det som en gång var en artrik svensk skogsmiljö. Skogen är borta, fälld av statliga Sveaskog. Själv fortsätter han att berätta om vad som sker i den svenska skogen. Han blir hånad, förlöjligad och uthängd...Homo sapiens den visa människan vart har hen tagit vägen?

[länk]
Jag tycker det är okay att hugga ner träd och bygga hus med. Det är miljövänligt, inte tungt att transportera och en jättebra koldioxidfälla. Ger så mycket mindre miljöpåverkan än betong.

Men man behöver ju inte fälla alla träd på en gång över allt för stora ytor.

Och visst, det är ett problem att skogen är så "renodlad", gallrad granskog, att det inte längre finns nyttoinsekter som klarar av att ta hand om skadeinsekter (barkborre) när skogen blir gammal.

Nu har man ju genom politik och miljömedvetenhet fått till ett internationellt system där skogsägare fantastiskt får mer betalt för miljömedvetet skogsbruk.

Men hur många bryr sig om att köpa FSC / PFSC märkta stolar till vardagsrummet?

pacman42 pacman42 skrev:
@lat, ungefär så.

Ärligt talat så ligger det en hel del i skeptikernas utsagor. Vilket i sin tur behöver belysas och beaktas, men som det är idag så sker det inte.

Rörande Grönland så var hela jorden varm då. Det var inte en begränsad geografisk utbredning. Man odlade vin i England. Teorierna är bland annat att det var ovanligt få vulkanutbrott då (precis som nu, inte särskilt många stora sedan slutet av 1800-talet).

Att vi är för många på jorden är ett faktum.

Vi har bekymmer, men det löser man inte genom att ljuga och överdriva, samt att ignorera andra orsaker till problemen. Havshöjningen kommer inte att vara mer än ca 3mm per år, dvs samma som den varit de senaste 6000 åren. Detta enligt IPCCs egna forskare.

Man odlar vin i England än idag. England har dock dåligt med väldränerade kalkdalar vilket begränsar odlingsmöjligheterna, bättre att då odla i floddalarna i Frankrike, Italien och Tyskland för att nämna några.
Att vi skulle vara för många på planeten är ett ointressant resonemang. Dels för att det är konsumtionstrycket som är problemet, inte befolkningen i sig och dels för att ingen vill rösta bort sig själv från planeten. Att istället vara konstruktiv och resonera kring fördelningspolitik och andra bevisligen genomförbara indatser är alltid att föredra: hur kan vi, du och jag minska vår konsumtion?

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det är okay att hugga ner träd och bygga hus med. Det är miljövänligt, inte tungt att transportera och en jättebra koldioxidfälla. Ger så mycket mindre miljöpåverkan än betong.
Glöm inte att betongbyggnationer fortsätter binda koldioxid så länge de står kvar också. Än så länge inte riktigt lika mycket som det går åt till att tillverka cementen, men ändå någonting att ta hänsyn till.

Edit: Fick det nog att låta bättre än vad det är. Det är mellan 15-25% i Sverige idag.
Tyskland t.ex. har som mål att fram till 2025 (osäker på exakt årtal, men snart) nå 100%.

Redigerat:
Excel
Lite hisorisk data, källa wikipedia.

• Grafer som visar temperaturvariation, koldioxidnivå och dammkoncentration över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
H Huzzbutt skrev:
Man odlar vin i England än idag. England har dock dåligt med väldränerade kalkdalar vilket begränsar odlingsmöjligheterna, bättre att då odla i floddalarna i Frankrike, Italien och Tyskland för att nämna några.
Att vi skulle vara för många på planeten är ett ointressant resonemang. Dels för att det är konsumtionstrycket som är problemet, inte befolkningen i sig och dels för att ingen vill rösta bort sig själv från planeten. Att istället vara konstruktiv och resonera kring fördelningspolitik och andra bevisligen genomförbara indatser är alltid att föredra: hur kan vi, du och jag minska vår konsumtion?
Dessa konsumerar bara lite foder och vatten, men vilket tråkigt liv..

Skall man tänka på framtida generationers livskvalitet så är det viktigt att befolkningen inte ökar.

Tätt packade höns i ett industriellt uppfödningshus med flera våningar.

• Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Lite hisorisk data, källa wikipedia.
Det måste vara nåt fel på grafen med co2. Dagens värde ligger väl på ca 400ppm.

Mikael_L
Enligt NASA ser det ut såhär; drygt 400 ppm

Graf över atmosfärisk koldioxidnivå över 400 000 år med dagens höga nivå markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Excel
Mikael_L Mikael_L skrev:
Menas det med den grafen att det för 125000 år sedan var nästan lika mycket CO2 i atmosfären som idag?

Över 400ppm idag ...
[länk]
Utan att vara expert på ämnet, alla klimatförändringar på jorden kanske inte beror på människan?

Mikael_L
Men du får väl ändå hålla med om att människan i huvudsak utvecklats under de sista 30.000 åren, och de samhällen vi byggt, den teknik vi har, och de livsbetingelser som allt är konstruerat runt är vid betydligt lägre CO2-nivåer och lägre medeltemp.

Jag ser inte speciellt mycket tröst i att CO2 var 66% av dagens nivå för 125 tusen år sedan, när alla städer, allt jordbruk osv är baserat på de sista 300 årens klimat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.