Status
Tråden går ej att kommentera.
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har läst att Wetterstrands biobränsle faktiskt bidrar till mer CO2 än om man tankar med vanlig flygfotogen, jag misstänker att detta faktiskt är korrekt. Tragiskt om det också stämmer.
Med stor sannolikhet är det så, de som kan skog och vet hur den fungerar som kolsänka hävdar att det är så. Alltid nettoeffekten som räknas.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
R
A Abies koreana skrev:
Med stor sannolikhet är det så, de som kan skog och vet hur den fungerar som kolsänka hävdar att det är så. Alltid nettoeffekten som räknas.
Hur blir det då när skogen blir för gammal och ruttnar ned?
 
optimum
T tompaah7503 skrev:
Farbror Putin är ingen auktoritet i min värld gällande vare sig klimatvetenskap eller agronomi.
Men vad tror du själv om det han påstår? Vore det inte bra för Ryssland med lite högre medeltemperatur?

Även Sverige borde få bättre förutsättningar att odla och vi har faktiskt haft det så på vikingatiden och medeltiden, alltså betydligt varmare än det är nu och inte gick väl jorden under då.

Vem var det då som orsakade klimatförändringen då ? Någon vild viking kanske.

Graf som visar temperaturanomali relativt 1961-1990 medeltal över år 1 till 2000 e.Kr., med en uppvärmningstrend mot slutet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är absolut inte bra för Ryssland med höjda medeltemperaturer. De har redan problem med att permafrosten försvinner, hela samhällen börjar stå på ostadig grund. Byggnader och annan infrastruktur för stora belopp förstörs.
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Hur blir det då när skogen blir för gammal och ruttnar ned?
Det finns inget så levande som ett dött träd :D det blir hemvist för miljoner småkryp och lavar och mossor och fåglar som hittar mat i det murkna trädet. Tyvärr lider våra skogar brist på murknande träd som kan gynna den biologiska mångfalden.
Allt kol som trädet tagit upp under sin livstid återgår till atmosfären, det ingår i kolets kretslopp till skillnad från den kol och olja som lagrats djupt i marken under miljoner år. Dessutom blir trädet näring för nästa generation.
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
R
optimum optimum skrev:
Men vad tror du själv om det han påstår? Vore det inte bra för Ryssland med lite högre medeltemperatur?

Även Sverige borde få bättre förutsättningar att odla och vi har faktiskt haft det så på vikingatiden och medeltiden, alltså betydligt varmare än det är nu och inte gick väl jorden under då.

Vem var det då som orsakade klimatförändringen då ? Någon vild viking kanske.

[bild]
Stora vulkanutbrott, ändrade havsströmmar kanske. Alternativt att Röde Orm mixtrade med termostaten.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Stora vulkanutbrott,
Stora vulkanutbrott sänker jordens temperatur. Askan och partiklarna som slungas ut i atmosfären blir som ett täcke över jorden som hindrar värmeinstrålningen.
 
optimum
A Abies koreana skrev:
Stora vulkanutbrott sänker jordens temperatur. Askan och partiklarna som slungas ut i atmosfären blir som ett täcke över jorden som hindrar värmeinstrålningen.
Vulkaner släpper ut massor med koldioxid, kanske vore lämpligt att beskatta dem för sådant elände.

"Nu visar flera studier enorma utsläpp från vulkaner över och under havsytan.
Inklusive sprickor mellan kontinentalplattor är vulkaniska koldioxidutsläpp cirka 30 gånger större än utsläpp från mänsklig aktivitet."

Källa: https://www.dt.se/artikel/insandare/mest-koldioxidutslapp-fran-vulkaner
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vulkaner släpper ut massor med koldioxid, kanske vore lämpligt att beskatta dem för sådant elände.
Visst är det så men det motsäger inte det jag påstod, att partiklarna hejdar värmeinstrålningen mot jorden.
 
optimum
A Abies koreana skrev:
Visst är det så men det motsäger inte det jag påstod, att partiklarna hejdar värmeinstrålningen mot jorden.
Ja partiklarna hindrar solen och bidrager även till ökad molnbildning. Men utsläpp av koldioxid verkar vara enormt mycket större än vad vi människor bidrager med.
Dock inte säker på att den källa jag angav är helt korrekt. Någon kan kanske ge mer uppgifter på detta.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Äpplen och päron odlar man sällan i växthus :cool:


Jag nämnde vete, majs och soja.
Att det har avlats fram mer produktiva mjölkkor hör inte dit. De vill säkert också ha sin beskärda del av en ökande växtproduktion för att kunna ge mera mjölk.


Intressant, berätta hur det skall gå till att föda en till exempel fördubblad befolkning i världen.
Redan nu verkar ju många i Afrika och kanske också Mellanöstern leva på svältgränsen.

Jag hänger inte med i dina resonemang. Om du anser att klimatförändringar inte existerar varför skule de då påverka matförsörjningen?
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Nu är ju vulkanutbrott till land eller till havs inte något som plötsligt dök upp. Dessa utsläpp hanteras inom den normala kolcykeln. I ett längre perspektiv har vulkaners utsläpp av co2 varit betydelsefulla.

Pacman. Har du källa på vilka delar som havhöjningen beror av. Jag har bara hört detta beror på temperaturhöjning i haven och därmed volymexpansionen.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Pacman. Har du källa på vilka delar som havhöjningen beror av. Jag har bara hört detta beror på temperaturhöjning i haven och därmed volymexpansionen.
Än så länge sjunker nivån p.g.a. temperaturökningen eftersom 90% av havens vatten ligger på mellan 1-3C och volymen blir mindre om temperaturen skulle nå 4C. Det lär dröja, men sedan får vi ju problem om det går uppåt 6-7C. Men det är nog långt bort.

Edit: Problemet i nuläget är ju all is som smälter ovan vattenytan.
 
Redigerat:
R RapidSledge skrev:
Hur blir det då när skogen blir för gammal och ruttnar ned?
En mycket stor kolsänka är det kol som binds i jorden genom att växterna pumpar ner sockerarter genom rötterna som tas upp av mikrolivet. Det är bland annat därför återplantering av skog är så viktig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.