301 581 läst · 5 241 svar
302k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Den enda rimliga vägen framåt med tanke på miljön och klimatet vore att minska produktionen av plastavfall så det blir mindre mängder som skall fraktas och förbrännas.AndersMalmgren skrev:
Anna_H
Det är ju bra när det finns spillvärme att ta tillvara men tyvärr finns det ingen sådan gratisvärme på de flesta orterna.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Det är väl en klassfråga som med allt annat. Folk har inte råd köpa kvalitet. Personligen skulle jag aldrig köpa skit med plast i. Köper jag en kamera ska det vara aluminumhus osv, osvH heimlaga skrev:
@heimlaga nu blir det lite fel om man ska jämföra en kamin i en stuga i skogen som eldar egen ved med en stor fjärrvärmeverk i staden.
Det bästa sättet att värma stugan i skogen är såklart att elda i stugans kamin, eftersom det blir väldigt olönsamt att anlägga värmeledningar till alla hus i skogen.
I staden är det däremot mycket bättre att elda veden i ett modern fjärrvärmeverk och transportera värmen i värmeledningar till alla hus i staden.
Sedan kan man såklart jämföra med andra värmekällor som el och olja, men det är ingen tävling var veden gör mest nytta, för det gör den där värmebehovet finns.
Det bästa sättet att värma stugan i skogen är såklart att elda i stugans kamin, eftersom det blir väldigt olönsamt att anlägga värmeledningar till alla hus i skogen.
I staden är det däremot mycket bättre att elda veden i ett modern fjärrvärmeverk och transportera värmen i värmeledningar till alla hus i staden.
Sedan kan man såklart jämföra med andra värmekällor som el och olja, men det är ingen tävling var veden gör mest nytta, för det gör den där värmebehovet finns.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag omformulerar mig. en person som bor ett kvarter bort häller ut 1m3 diesel i som trädgård, ska vi då inte försöka hindra grannen som bor intill oss att hälla ut diesel i sin trädgård? Eller ska vi skita i det för att han ett kvarter bort är värre?KnockOnWood skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Kommer i en fin tygpåse. Unboxing med plastpåse, icke premium.KnockOnWood skrev:
edit: Största vinsten med köpa premium är ju dock att det inte går sönder lika ofta. Och om den går sönder är det mer incitament att få den lagad än slänga och köpa ny. Jag är stor motståndare av slit och släng
Redigerat:
Som någon sa i tråden, - Köp dyrt, gråt bara en gång ...AndersMalmgren skrev:
Nu har du rätt för en gångs skull tycker jag!AndersMalmgren skrev:
Även en fattig kan ofta unna sig att köpa kvalitet men då blir det begagnade saker med reparationsbehov. Därav min fixering vid tillgången på reservdelar och konstruktioner som går att reparera.
Precis och då funderar jag på hur man reparerar ett batteri till en elbil?H heimlaga skrev:
Nej det gör man inte för de slänger man.
Fast med det tänkandet blir kvalitetsgrejor oåtkomliga för alla utom de allra rikaste och vi övriga tvingas hålla tillgodo med skräpkvalitet.kashieda skrev:
Reparerbarheten skapar ett kryphål i klassbarriären och leder till att flera kan minska sin avfallsproduktuion genom att köpa begagnad kvalitet.
Så länge kvalitetsvaror endast är tillgängliga för ett fåtal får vi ingen avfallsminskning till stånd.
Jag antar att råvarorna är en stor del av kostnaden för batterierna, och dessutom en ändlig resurs baserat på nuvarande teknologi, så nya batterier tillverkade av återvunnet material bör vara betydligt billigare än helt nya.
optimum skrev:
Då kan jag ju också kontra med frågan hur man reparerar batteriet till en kvalitetskamera. Det går inte heller.H heimlaga skrev:
Ett slitet däck brukar man inte heller reparera, i alla fall inte till personbilar.
Men däck, batterier, kamrem, mm är saker som sliter och ska ersättas förr eller senare.
Skulle det vara slit och släng mentalitet, skulle man inte kunna ersätta bilbatterier och behöva skrota bilen när batteriet blir dåligt.
Men batteriet är dyrt och innehåller dyra och sällsynta metaller, så det är såklart bra om de återvinnas. Det gör också att nya batterier inte behöver bli allt för dyra.
Men att återvinna metaller ur avfallet blir vanligare och vanligare och man blir bättre och bättre på det.
Egentligen är det inte så konstigt eftersom halterna med de olika metaller kan vara högre i askan från avfallsförbränningen än det är i gruvorna
https://www.sysav.se/Om-oss/pressrum/nyheter/nu-atervinner-vi-mer-metall-172264/
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Steget innan återvinning är återbruk. Batterierna är väldigt modulära och lär/bör gå att använda i applikationer där prestanda/vikt inte är lika kritiskt. Det är inte som att ett bilbatteri med 70% prestanda kvar (eller ens bara 30%) skulle vara värdelöst.optimum skrev: