Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det jag sett kring batterier till elbilar är att co2 utsläppen från tillverkning av materialet till batteriet inklusive brytning av metaller mm står för ca 15 %, med att resten kommer 85% kommer från själv tillverkningen av batteriet. Det blir därmed oerhört viktig att produktion sker co2 neutralt. Även kostnaderna för batteriet borde samma förhållande.

Att lägga en batteriefabrik i polen med nästan bara el från kol är därmed inga bra idé.
 
Det gick ut en rapport för inte så länge sedan att rena elbilar är mer miljövänliga dag ett än motsvarande fossil
 
Och jag har sett ett klipp på en kille som bytte batteri på en prius, han hade köpt ett renoverat batteri, dvs någon hade plockat isär ett gammalt trasigt, mätt upp batterierna och matchat ihop ett nytt pack. Så det görs redan idag.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Ja det stod för en tid sedan i Vasabladet om en karl i Vallgrund som köpte en begagnad elbil med havererat batteri och bytte de havererade cellerna.
Fast det var helt uppenbart att konstruktören och tillverkaren inte hade menat att det skulle gå att byta enskilda celler. Han var bara så envis så han hittade på ett sätt att göra det endå.
 
optimum
kashieda kashieda skrev:
Förhoppningsvis blir de återvunna och gjorda till nya batterier...
Hoppas du har rätt för annars är det katastrof.
 
40 kWh-batterier till Nissan brukar kosta runt 35.000 kr på skroten. De är max ett år gamla då bilarna inte sålts med denna kapacitet längre än så. Det kostar alltså inte skjortan att byta batteri om man skulle få olösliga problem..
 
optimum
Vore det inte lämpligt med en miljöskatt på batterier till elbilar?

De är under tillverkningen en belastning för miljön och när de laddas också en belastning samt när de är förbrukade en rejäl belastning.

Varför ska sådant få slippa undan?
Är ni verkligen seriösa i eran kamp för miljön?
Dessutom behövs det för att kompensera bortfallet av skatt på bensin och diesel,

Vem i hela friden köper en elbil om hela sanningen kommer fram?
Den ser ren ut men är skitig som alla andra bilar.

De som har dem idag är oftast som tjänstebilar där förmånsvärdet ger brukaren en gynnsam ekonomi. Oftast kommer miljötänket inte med. Det är plånboken som styr.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
optimum
T tompaah7503 skrev:
40 kWh-batterier till Nissan brukar kosta runt 35.000 kr på skroten. De är max ett år gamla då bilarna inte sålts med denna kapacitet längre än så. Det kostar alltså inte skjortan att byta batteri om man skulle få olösliga problem..
Och när du inte får tag i ett på skroten, skulle du då betala 300.000 för ett byte på märkesverkstaden?
 
optimum optimum skrev:
Vore det inte lämpligt med en miljöskatt på batterier till elbilar?

De som har dem idag är oftast som tjänstebilar där förmånsvärdet ger brukaren en gynnsam ekonomi. Oftast kommer miljötänket inte med. Det är plånboken som styr.
1) Du tycker att de som betalar för att övergå till renare energi samtidigt skall betala för att folk slutar med olja? Det låter kontraproduktivt.

2) Folk byter till elbil för att det är ekonomiskt. Källa på det tack? Jag har nämligen räknat på det ..

3) Folk som köper elbil bryr sig inte om miljön. Kan vi få din källa på det också tack? Kan svårligen förstå att någon vill ha en Nissan Leaf eller E-Niro för att de är tuffa. Tesla är väl en annan sak, men du får ändå hänvisa till en vettig undersökning.

Du får givetvis svara att det är din personliga magkänsla om du vill.
 
hsd
Hur är verkningsgraden på batterirna, om man matar in 40kWh hur mycket får man ut vid körning
Hur stor självurladdning är det, hur mycket finns kvar av kapaciteten efter ett halvårs stillasående från fulladdad, utan underhållsladdning
 
Ett litet tips i dessa klimattider. För den som behöver bredda sina klimatkunskaper så kan boken FALSKT ALARM - Klimatfrågan ur vetenskapligt perspektiv, kanske vara någonting att beakta. Den kan helt gratis laddas ner här: http://falsktalarm.se/

Författaren Gösta Petterson, professor emeritus i biokemi vid Lunds Universitet, går metodiskt igenom flera av de delfrågor som diskuteras och förser läsaren med information både om hur han själv och andra ser på dessa frågor. Avsikten med boken är att läsaren ska få hjälp att söka efter sanningen i den hetsiga och i många fall obalanserade klimatdebatten som pågår i media och i samhället.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
optimum
elpaco elpaco skrev:
1) Du tycker att de som betalar för att övergå till renare energi samtidigt skall betala för att folk slutar med olja? Det låter kontraproduktivt.

2) Folk byter till elbil för att det är ekonomiskt. Källa på det tack? Jag har nämligen räknat på det ..

3) Folk som köper elbil bryr sig inte om miljön. Kan vi få din källa på det också tack? Kan svårligen förstå att någon vill ha en Nissan Leaf eller E-Niro för att de är tuffa. Tesla är väl en annan sak, men du får ändå hänvisa till en vettig undersökning.

Du får givetvis svara att det är din personliga magkänsla om du vill.

Skatt på bensin och diesel påstås vara för miljön och göra att det blir dyrt att använda bensin och diesel och då ska tillverkare av bilar välja att ta fram miljövänligare alternativ.

Precis så anser jag om dagens elbilar. De är inte miljövänliga som det påstås.
Skatt på deras stora batterier skulle få tillverkarna att utveckla miljövänliga batterier och med beståndsdelar som kan tas fram utan så höga miljöbelastningar som dagens kobolt och litiumbehov som dessutom är ett elände att återvinna.

Som svar på din sista fråga. Om man sätter samma förmånsvärde på en elbil som övriga så försvinner nog många så kallade "miljövänner" med tjänstebil. Förmånsvärde på bil är ju egentligen för att de får lön genom att företaget betalar deras bil istället för att de själva med skattade pengar får betala för egen bil. Att ge dem skattelättnader för en bil som INTE är så miljövänlig som påstås är fel. Och de som inte kan få en tjänstebil skall alltså vara med och finansiera deras förmåner.

Elbilar av 2019 modell är en bluff för miljön.
 
optimum optimum skrev:
Skatt på bensin och diesel påstås vara för miljön och göra att det blir dyrt att använda bensin och diesel och då ska tillverkare av bilar välja att ta fram miljövänligare alternativ.

Precis så anser jag om dagens elbilar. De är inte miljövänliga som det påstås.
Skatt på deras stora batterier skulle få tillverkarna att utveckla miljövänliga batterier och med beståndsdelar som kan tas fram utan så höga miljöbelastningar som dagens kobolt och litiumbehov som dessutom är ett elände att återvinna.

Som svar på din sista fråga. Om man sätter samma förmånsvärde på en elbil som övriga så försvinner nog många så kallade "miljövänner" med tjänstebil. Förmånsvärde på bil är ju egentligen för att de får lön genom att företaget betalar deras bil istället för att de själva med skattade pengar får betala för egen bil. Att ge dem skattelättnader för en bil som INTE är så miljövänlig som påstås är fel. Och de som inte kan få en tjänstebil skall alltså vara med och finansiera deras förmåner.

Elbilar av 2019 modell är en bluff för miljön.
Visa mig din källa till att elbilen just nu är en miljöbov. Visst kostar batteri i produktion, men den tjänas även in.

Såväl jag som du vet att förmånen är en del av kostnaden vid leasing. Du får även ett bruttolöneavdtag. Förmånsvärdesminskningen motsvarar kanske ca 15-25% beroende på bil.

Men inga källor til det som du hävdade sist alltså? Det var fin magkänsla om folk?
 
tompas11 tompas11 skrev:
Ett litet tips i dessa klimattider. För den som behöver bredda sina klimatkunskaper så kan boken FALSKT ALARM - Klimatfrågan ur vetenskapligt perspektiv, kanske vara någonting att beakta. Den kan helt gratis laddas ner här: [länk]

Författaren Gösta Petterson, professor emeritus i biokemi vid Lunds Universitet, går metodiskt igenom flera av de delfrågor som diskuteras och förser läsaren med information både om hur han själv och andra ser på dessa frågor. Avsikten med boken är att läsaren ska få hjälp att söka efter sanningen i den hetsiga och i många fall obalanserade klimatdebatten som pågår i media och i samhället.
Här kommer en bemötande debattartikel om en liknande hemmaforskare som publicerar ej granskade artiklar och böcker - Tegelanf. Pettersson nämns i sammanhanget.
https://www.dt.se/artikel/missuppfattningar-kring-klimatforskningen

Här kommer en privatpersons noggranna och sakliga kritik till Petterssons bok. Med referenser. Skall man läsa texten du länkar skall man även lästa detta. Gärna i omvänd ordning.
https://mathsnilsson.se/tag/gosta-pettersson/
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
hsd
Lite ot men i Kalmar län ska enligt reklamen bussar köras fossilfritt men nu drar de in ett antal busslinjer på grund av höjda bränslekostnader :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.