27 591 läst ·
166 svar
28k läst
166 svar
Är Hemnet värt priset?
Just nu är det väl väldigt trögt, så kolla med mäklaren vad ni behöver stå för om mäklaren misslyckas att sälja, om ni får betala många kostnader, foto, hemnet osv är risken att ni är "fast" med en mäklare som antingen bara vill sälja billigt och snabbt eller lägger minimalt med jobb på försäljningen. Även om jag förstår deras syn att de vill ha fast pris.
Även om hemnet suger tror jag fortfarande det är som några sagt, det kan ge fler spekulanter så det är värt priset.
Även om hemnet suger tror jag fortfarande det är som några sagt, det kan ge fler spekulanter så det är värt priset.
Hur passar det in i något av de scenarier som du gav ovan?H HenrikP skrev:
Kanske ser mäklaren att 20 personer visat intresse, men mäklaren kan ju inte veta om det i slutändan bara är en som är beredd att lägga bud. Då blir det ingen budgivning. Kanske kommer ytterligare 5 intresserade om man lägger ut det på Hemnet och en av dessa är också beredd att lägga bud. Nu har man en möjlighet att de bjuder över varandra, vilket är precis vad säljaren normalt vill.
I verkligheten är ett nog större chans att siffrorna 5 och 20 byter plats med tanke på hur många som letar bostad på Hemnet versus Booli.
Du missar att Hemnet har oerhört många fler potentiella köpare som använder deras tjänster.H HenrikP skrev:Scenario 1: Du annonserar på Booli, får 30 sällskap på visning och det blir en hetsig budgivning. Hemnet behövdes inte.
Scenario 2: Du annonserar på Booli, men det är segt att få folk till visning och de få som kommer lägger inga bud. Du ber då mäklaren att annonsera på Hemnet också. Det kan ju trots allt finnas en seriös spekulant där som är redo att köpa i just ditt område, men som konstigt nog inte känner till Booli och därmed missar var femte objekt
[länk]
Det spelar då mindre roll hur mycket info Booli har.
Just nu är bostadsmarknaden väldigt trög, så dina scenarior är utopier. Har en kompis i en förort till Sthlm som säljer just nu. Första visningen kom det 6 spekulanter, inget bud.
Då är det ett välskött radhus i ett område med bra kommunikationer, affärer etc.
Så, det gäller att nå ut till så många som möjligt, och då räcker det inte med Booli, det blir mer ett kompliment.
Du kan tycka att det är petitesser, men dina scenarier saknade två viktiga detaljer:H HenrikP skrev:Nu är vi verkligen inne på semantik men om vi ändå ska bryta ner så;
1: Mäklaren/säljaren kan inte välja - bostaden visas på Booli hur man än gör.
2: Booli säger ju själva att de inte är en annonsplats. Hemnet kallar sig "Bostadsplattform". I praktiken gör båda tjänsterna samma sak: Genom olika sök- och bevakningsfunktioner listar man objekt till salu och länkar sedan till fastighetsmäklarens annons. Skillnaden för användaren är obefintlig när det gäller själva funktionen.
1) Du måste använda mäklare för att synas på sajterna. Det gäller både Booli och Hemnet.
2) Du kan inte påverka om du syns på Booli eller inte, eftersom detta sker automatiskt. Du kan heller inte påverka hur mycket/bra du syns på Booli, eftersom det inte finns någon annonseringsmöjlighet. Tycker du som säljare att du syns för dåligt på Hemnet kan du välja att betala för att synas mer.
Jag är litet skeptisk till 1. Jag har hittat både privatpersoner och "grå" mäklare på booliS saltis99 skrev:Du kan tycka att det är petitesser, men dina scenarier saknade två viktiga detaljer:
1) Du måste använda mäklare för att synas på sajterna. Det gäller både Booli och Hemnet.
2) Du kan inte påverka om du syns på Booli eller inte, eftersom detta sker automatiskt. Du kan heller inte påverka hur mycket/bra du syns på Booli, eftersom det inte finns någon annonseringsmöjlighet. Tycker du som säljare att du syns för dåligt på Hemnet kan du välja att betala för att synas mer.
Jag sammanfattade det som står på Boolis egen sajt:lilytwig skrev:
Kan jag synas på Booli utan att ha en mäklare?
Nej, vi visar bara bostäder kopplade till en mäklare för att säkerställa att det rör sig om en riktig försäljning. Behöver du hjälp att hitta en mäklare för din försäljning kan vi matcha dig mot de som passar bäst utifrån hur aktiva de är i ditt område, deras tidigare försäljningar och omdömen.Ja, man kan vända och vrida på det där, men det verkar som att vi alla är överens om att om man vill vara säker på att nå alla relevanta spekulanter så behövs fortfarande Hemnet.
Faktum kvarstår ändå att Booli har en klar fördel som ur en köpares perspektiv måste trumfa allt annat; man visar hela marknaden. Lek med tanken på ett års intensiv marknadsföring för Booli där man gör det tydligt för alla Hemnet-användare att de missar var femte objekt. Det hade förändrat spelplanen ganska snabbt.
Jag argumenterar alltså för att ingen spekulant borde nöja sig med Hemnet.
Faktum kvarstår ändå att Booli har en klar fördel som ur en köpares perspektiv måste trumfa allt annat; man visar hela marknaden. Lek med tanken på ett års intensiv marknadsföring för Booli där man gör det tydligt för alla Hemnet-användare att de missar var femte objekt. Det hade förändrat spelplanen ganska snabbt.
Redigerat:
Ja från köpares perspektiv. För säljaren är ändå Hemnet intressantare för många köpare inser inte fördelen med Booli.H HenrikP skrev:
Som säljare vill jag ha bra betalt och vill nå så många potentiella köpare som möjligt. Jag har inte samma vilja att sätta Hemnet på plats som vissa andra. Jag är nog för girig.
Jag har inga egna intressen i förflyttningen, och inte heller någon vilja att sätta specifikt Hemnet på plats. Det handlar nog mer om att jag tror på att kapitalismens effektiviserande mekanismer kommer att reda ut den här situationen på egen hand. Det ska inte behöva kosta upp till 50000 kr(!) för att länka en annons på en bostad 2025 😊Fairlane skrev:
På samma sätt som att Blocket till slut fick krypa till korset och erbjuda gratis annonsering av vissa varor efter att Marketplace slagit igenom.
Vi får se om min teori håller 😊
Ja fast frågeställningen från TS var ju om det var värt på priset (7000 kr) nu inte om Booli kommer ta över på sikt. "Våga vägra Hemnet" har jag läst i tråden, några är nog mer intresserade av att sätta dit Hemnet än att tjäna pengar (iallafall om det är andra pengar).H HenrikP skrev:Jag har inga egna intressen i förflyttningen, och inte heller någon vilja att sätta specifikt Hemnet på plats. Det handlar nog mer om att jag tror på att kapitalismens effektiviserande mekanismer kommer att reda ut den här situationen på egen hand. Det ska inte behöva kosta upp till 50000 kr(!) för att länka en annons på en bostad 2025 😊
En premiumannons av en villa för 20 miljoner i Djursholm kostar 20990 kr. Vad är det man ska sälja för att det ska kosta 50000?
Jag tror den gör det, men det hjälper inte TS idag.H HenrikP skrev:
Det är lite som alla som de senaste 20 åren sagt att man inte ska köpa en dieselbil/bensinbil/elbil för snart kommer vätgasbilarna. Kanske har de rätt till slut, men tills dess...
Ja, den ursprungliga frågeställningen har vi ju som så många andra gånger svävat iväg från. Så det vi är inne på nu är ju inga råd till TS här och nu, men kanske ändå en intressant diskussion.
Hittade detta:
”Procentbaserad prismodell
Hemnet tar ut en avgift på 0,125% av utgångspriset för din bostad. Detta betyder att för en bostad med ett utgångspris på 2 000 000 kr skulle grundkostnaden för annonsen vara 2 500 kr (2 000 000 x 0,125%). Det är dock viktigt att notera att det finns både en minimikostnad och en maxkostnad.
https://www.mäklarsmart.se/pris/hemnet-annonskostnad
Hittade detta:
”Procentbaserad prismodell
Hemnet tar ut en avgift på 0,125% av utgångspriset för din bostad. Detta betyder att för en bostad med ett utgångspris på 2 000 000 kr skulle grundkostnaden för annonsen vara 2 500 kr (2 000 000 x 0,125%). Det är dock viktigt att notera att det finns både en minimikostnad och en maxkostnad.
- Minimikostnad: 3 750 kr (inklusive moms)
- Maxkostnad: 50 000 kr (inklusive moms)
https://www.mäklarsmart.se/pris/hemnet-annonskostnad
Redigerat:
Ingen säljare behöver nöja sig med Hemnet eftersom du automatiskt får Booli i alla fall.H HenrikP skrev:Ja, man kan vända och vrida på det där, men det verkar som att vi alla är överens om att om man vill vara säker på att nå alla relevanta spekulanter så behövs fortfarande Hemnet.
Fairlane skrev:
Ja fast frågeställningen från TS var ju om det var värt på priset (7000 kr) nu inte om
Jag tror den gör det, men det hjälper inte TS idag.
Det är lite som alla som de senaste 20 åren sagt att man inte ska köpa en dieselbil/bensinbil/elbil för snart kommer vätgasbilarna. Kanske har de rätt till slut, men tills dess...
Det har vi redan rett ut ett flertal gånger, men ingen spekulant ska nöja sig med Hemnet. Utan tvärtom, det räcker med Booli för att se hela utbudet och man kan i lugn och ro avinstallera Hemnet-appen.S saltis99 skrev:
Nu letar jag inte bostad så jag nyttjar vare sig Hemnet eller Booli i någon utsträckning, men det kan ju finnas fördelar med Hemnet även för en spekulant tänker jag mig, så det kanske är dumt att avinstallera appen? Kanske bättre att börja med Hemnet om man tycker den appen är bättre, lättare att söka i, bättre presentation eller vad det nu kan vara man gillar. Sen bör man då komplettera med Booli om man inte hittar det man söker.H HenrikP skrev:
Eller tvärtom om man så föredrar.
Jag testade just att skriva in området jag bor i både i Hemmets app och i Boolis app.
Hemnet: till salu 41, kommande 11
Booli: till salu 32 (de har "på gång" i samma grupp)
De ritar ut området olika (Booli ritar ett för litet område och missar bostäder).