27 591 läst ·
166 svar
28k läst
166 svar
Är Hemnet värt priset?
Och för vilken gång i ordningen verkar det som att jag behöver upplysa om att den viktigaste frågan för en säljare bör vara "hur många besökare har sajten?", d v s hur många tänkbara köpare finns det där?. Jag redovisade statistik från SimilarWeb för någon dag sedan som visade att Hemnet hade ungefär 3 gånger som mycket besök som Booli i december, besökare som dessutom stannar längre och med lägre bounce rate (d v s de som inte går vidare) än för Booli.H HenrikP skrev:Detta har länkats till ett flertal gånger i tråden, men du kanske inte läser så noga? Bra att du frågar i alla fall, och säg till om det är något mer du tycker verkar krångligt
”
Hur kan Booli visa flest bostäder till salu?
Vi är inte en traditionell annonsplats, vi tar inte betalt. Booli sammanställer information om bostäder till salu som finns tillgängliga på mäklarnas hemsidor eller som publiceras på Booli av mäklarna via deras mäklarsystem. Det gör att vi kan visa alla bostäder som finns till salu eller snart till salu på mäklarnas hemsidor - även de som inte aktivt annonseras ut på andra bostadssajter.”
[länk]
Jag har kollat runt litet på Hemnet och Booli. Har tittat på ett litet område och bara villor. Från detta kan konstateras. På Booli finns dubbelt så många objekt som på Hemnet. En hel del av dessa objekt är sålda. Det finns också objekt från privatpersoner och icke ackrediterade mäklare. På Hemnet fanns inte objekt utan pris och inte "kommande" objekt.
Sedan skiljer det ganska mycket på möjlighet att filtrera sin sökning. Som köpare bör man nog kolla båda. Men som sagt jag har bara kollat på ett litet område, så det kan vara fel att dra några slutsatser.
Sedan skiljer det ganska mycket på möjlighet att filtrera sin sökning. Som köpare bör man nog kolla båda. Men som sagt jag har bara kollat på ett litet område, så det kan vara fel att dra några slutsatser.
Det är ju inte frågan om erfarenhet, utan statistik.H HEM2121 skrev:
Men det är riktigt, var och en får göra sin egen bedömning om man vill ha många potentiella köpare eller många säljobjekt när man säljer...
Jag svarade på ett inlägg där någon ifrågasatte att Booli visar hela marknaden, och bifogade källa till det.S saltis99 skrev:Och för vilken gång i ordningen verkar det som att jag behöver upplysa om att den viktigaste frågan för en säljare bör vara "hur många besökare har sajten?", d v s hur många tänkbara köpare finns det där?. Jag redovisade statistik från SimilarWeb för någon dag sedan som visade att Hemnet hade ungefär 3 gånger som mycket besök som Booli i december, besökare som dessutom stannar längre och med lägre bounce rate (d v s de som inte går vidare) än för Booli.
Det kan vara bra att läsa hela konversationen och inte bara citera ett enskilt inlägg mitt i replikväxlingen. Ett tips i all välmening.
Jag har läst hela konversationen flera gånger. Det är bra att du visar källan till Boolis affärsmodell men jag är trots det förvånad över hur många som fokuserar på utbud och inte på efterfrågan, så min frustration var inte riktad till dig enbart utan till frågeställningen som sådan.H HenrikP skrev:
Jag förstår.S saltis99 skrev:
Min take är att om man som säljare vill vara helt säker på att maximera exponeringen så behövs fortfarande Hemnet. Beroende på objekt så kan det vara vettigt att börja med Booli och om man inte är nöjd med antalet spekulanter så kör man Hemnet senare.
Den dagen en kritisk massa förstår att man faktiskt missar en massa objekt om man inte kollar Booli så kan det hända grejer.
Så din hypotes är att det inte är optimalt att ha så många budgivare som möjligt samtidigt?H HenrikP skrev:
Kan du motivera det?
H HenrikP skrev:
Självklart vill man ha så många budgivare som möjligt. Därför blir frågan om du tror att du har nått alla relevanta spekulanter på andra sätt än Hemnet. Om svaret är ja så annonserar du inte på Hemnet, annars gör du det.Nissens skrev:
Du missade ordet SAMTIDIGT…H HenrikP skrev:
Som jag sagt tidigare så hade jag som säljare använt Booli OCH Hemnet SAMTIDIGT. Inte som du säger efter varann…
Scenario 1: Du annonserar på Booli, får 30 sällskap på visning och det blir en hetsig budgivning. Hemnet behövdes inte.Nissens skrev:
Scenario 2: Du annonserar på Booli, men det är segt att få folk till visning och de få som kommer lägger inga bud. Du ber då mäklaren att annonsera på Hemnet också. Det kan ju trots allt finnas en seriös spekulant där som är redo att köpa i just ditt område, men som konstigt nog inte känner till Booli och därmed missar var femte objekt
https://www.sbab.se/1/privat/tips_o..._allt_fler_bostader_saljs_utanfor_hemnet.html
Scenario 3. Du annonserar på Booli och får några intresserade, men bara en lägger bud. Du går ut på Hemnet också och hittar en till intresserad som vill lägga bud, men den första budgivaren är inre längre kvar.H HenrikP skrev:Scenario 1: Du annonserar på Booli, får 30 sällskap på visning och det blir en hetsig budgivning. Hemnet behövdes inte.
Scenario 2: Du annonserar på Booli, men det är segt att få folk till visning och de få som kommer lägger inga bud. Du ber då mäklaren att annonsera på Hemnet också. Det kan ju trots allt finnas en seriös spekulant där som är redo att köpa i just ditt område, men som konstigt nog inte känner till Booli och därmed missar var femte objekt
[länk]
Inget av dessa scenarier finns eftersom du inte kan annonsera på Booli. Däremot kan din mäklare visa bostaden där.H HenrikP skrev:Scenario 1: Du annonserar på Booli, får 30 sällskap på visning och det blir en hetsig budgivning. Hemnet behövdes inte.
[länk]
Nu är vi verkligen inne på semantik men om vi ändå ska bryta ner så;S saltis99 skrev:
1: Mäklaren/säljaren kan inte välja - bostaden visas på Booli hur man än gör.
2: Booli säger ju själva att de inte är en annonsplats. Hemnet kallar sig "Bostadsplattform". I praktiken gör båda tjänsterna samma sak: Genom olika sök- och bevakningsfunktioner listar man objekt till salu och länkar sedan till fastighetsmäklarens annons. Skillnaden för användaren är obefintlig när det gäller själva funktionen.
En rutinerad mäklare lägger ut objektet som "På gång" eller "aktiv matchning" för att sondera intresse. På en vecka eller två vet man om man behöver bredda annonseringen.Fairlane skrev: