N Nyatag skrev:
Hej gott folk,

Har nyligen köpt hus och väntar på tillträde - under tiden har ägaren skickat en lista med saker han vill sälja och det har blivit ett par frågetecken där. Han har tagit med på listan vissa saker såsom växthus vilket är ett klart fastighetstillbehör men också ett par punkter vart jag är osäker om det ska ingå eller inte

Han vill att jag betalar en extra 1000kr for elektriska slangvindan bredvid vattenutkastet utomhus vilket jag inte var intresserad av och nu skriver han att den kommer lämna hål och märken i bruket på fasaden när han tar bort den - detta låter ju inte så kul så undrar vad som är rätt lösning har. Den sitter ju fast på byggnaden och är för stadigvarandebruk

Saker som robotgräsklippare kommer jag betala honom för, men känns surt att betala extra för saker man inte vill ha bara för att slippa hål

Tack!
Vad som ingår eller inte ingår i en fastighet i form av fastighets- och byggnadstillbehör regleras i jordabalken. Googla t.ex. på "jordabalk mäklarsamfundet egendom" så har mäklarsamfundet en pdf som på ett bra sätt sammanfattar vad som gäller. Säljaren har antingen ingen koll på vad som gäller eller så chansar han på att du inte har det ... Informera mäklaren om vad säljaren håller på med så får denna informera säljaren om vad som gäller.
 
Lycka till med att reda ut vad som måste ingå vid en försäljning, Det är inte uppenbart... Läs jordabalken och glöm allt om att allt som är fastskruvat skulle ingå.
För en säljare är det naturligtvis enklast att ta ner allting som inte skall ingå före visning (gärna före fotografering) för det är som gjort för att skapa problem. Antalet trådar om det är ganska stort...
Stege avsedd för sotning är ett intressant objekt...
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vad menar du egentligen? Du skriver:
K Kjellot skrev:
Det som sitter fast tillhör nya ägaren. Finns inga diskussioner om annat.
Tolkningen av detta kan inte vara annan än att du helt tveklöst anser att allt som är fastskruvat, eller på likvärdigt sätt fäst, i byggnaden, är ett byggnadstillbehör som ska ingå i fastighetsköpet.

Senare skriver du dock:
K Kjellot skrev:
Är tv:n upphängd så ska den klassas som lös egendom
Så vad menar du egentligen gäller för en normal TV monterad på normalt sätt med ett normalt väggfäste, alltså en TV som hänger på en vägg ej inbyggd men väl ordentligt fastskruvad i väggen?
 
F Fideliox skrev:
Även t ex vägghängd tv?
Väggfästet skall då ingå om inget annat avtalats
 
P PetRinAhl skrev:
Väggfästet skall få ingå om inget annat avtalats
Och stöd för det finns var?
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du egentligen? Du skriver:

Tolkningen av detta kan inte vara annan än att du helt tveklöst anser att allt som är fastskruvat, eller på likvärdigt sätt fäst, i byggnaden, är ett byggnadstillbehör som ska ingå i fastighetsköpet.

Senare skriver du dock:

Så vad menar du egentligen gäller för en normal TV monterad på normalt sätt med ett normalt väggfäste, alltså en TV som hänger på en vägg ej inbyggd men väl ordentligt fastskruvad i väggen?
Inte jag som skrev det, men kanske lämpligt att lämna själv fästet? TV-sidan är ju standardiserad, så fästet fungerar för det flesta apparater på marknaden, men hålbilden för fästet är inte standardiserad så lär inte gå att återanvända hålen i väggen för ett nytt fäste.

Så utan någon juridisk värdering i det hela, så hade jag nog personligen lämnat fästet, för det känns smidigast för alla inblandade parter.
 
P PetRinAhl skrev:
Väggfästet skall få ingå om inget annat avtalats
Länk till rättsfall - tack!
 
R
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Lycka till med att reda ut vad som måste ingå vid en försäljning, Det är inte uppenbart... Läs jordabalken och glöm allt om att allt som är fastskruvat skulle ingå.
För en säljare är det naturligtvis enklast att ta ner allting som inte skall ingå före visning (gärna före fotografering) för det är som gjort för att skapa problem. Antalet trådar om det är ganska stort...
Stege avsedd för sotning är ett intressant objekt...
Hej,

Det var jag som skrev att stegen bör ingå vid köp av hus..
Det är inte bara pga. sotning utan man behöver stege till att sköta sitt hus med årliga tillsyner mm. Har sålt två st hus med olika mäklare båda sa likadant stege ska följa med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och stöd för det finns var?
Jag skulle ljuga om jag skulle påstå att jag hade orken att leta upp exakt lagtext kring detta.

Men tips kan vara att kontakt utbildande lärosäte för framtida fastighetsmäklare.

Kan säga med 110% säkerhet att de kommer säga att allt som sitter fastskruvat i byggnaden ingår om inget annat avtalats.

Sen om man ska bråka om grejer eller ens bry sig om saker som tex en slangvinda. Det är en helt annan sak.
Men är affären klar och inget annat avtalats så har köparen ingen anledning att betala för det han defakto redan köpt.
 
  • Gilla
Kent Henell och 1 till
  • Laddar…
K Kjellot skrev:
Fasta installationer ingår i husköpet om inget annat har skrivits
Många har tagit med sig t.ex el- laddare till bilen, och det får man inte heller göra
Det som sitter fast tillhör nya ägaren.
Finns inga diskussioner om annat.
Tyvärr generaliserar du alltför mycket. Prylen ska vara "ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna". Annars bli ju varenda uppskruvat prydnadsföremål ett byggnadstillbehör.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Slangvinda är inte fast monterade om fästet är skruvat i väggen.
Men är slangen fast ansluten så det behövs verktyg 🛠️ att ta bort den så är det fastmontage slangklämmor är inte fastmontage
Då menas enkel nippel som du normalt kan lossa förhand är inte fast montering.
Ta ex, en sladdvinda som du kan dra ut kontakten så är den inte fastmontage även om fästet är skruvat med hundra skruvar 😂. Det är så jg har fått lära mej.
 
P PetRinAhl skrev:
Kan säga med 110% säkerhet att de kommer säga att allt som sitter fastskruvat i byggnaden ingår om inget annat avtalats.
Och jag kan säga med 120% säkerhet att du har 100% fel!

Verkligheten är inte så enkel och fyrkantig som du och flera andra helt felaktigt tror, och även tyvärr framför, i denna tråd.
 
Redigerat:
  • Gilla
BiFuel och 6 till
  • Laddar…
K kimmens skrev:
Men är slangen fast ansluten så det behövs verktyg 🛠️ att ta bort den så är det fastmontage slangklämmor är inte fastmontage
Hur tar du bort en slangklämma utan verktyg? Eller missförstår jag dig?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ärligt talat så har jag inte energin att bråka om petitesser som en slangvinda, dock tar det verkligen emot att betala extra för något som jag anser ingår - så kommer helt enkelt svara honom igen att jag inte kommer betala för den, han får göra hur han vill
 
  • Gilla
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Lycka till med att reda ut vad som måste ingå vid en försäljning, Det är inte uppenbart... Läs jordabalken och glöm allt om att allt som är fastskruvat skulle ingå.
För en säljare är det naturligtvis enklast att ta ner allting som inte skall ingå före visning (gärna före fotografering) för det är som gjort för att skapa problem. Antalet trådar om det är ganska stort...
Stege avsedd för sotning är ett intressant objekt...
Detta med "fastskruvat" är (förmodligen) en lekmanna-tolkning av vad som står i lagen. För både byggnads- och fastighetstillbehör gäller att de är föremål som tillförts fastigheten för STADIGVARANDE BRUK, dvs där står mig veterligen inget om "fastskruvat". Ett exempel på något som normalt inte är fastskruvat men som räknas som byggnadstillbehör är gnistgaller. Gränsfall går inte att undvika med tanke på alla tänkbara pryttlar som kan förekomma vid en försäljning men en el-slangvinda fastskruvad på fasaden räknas rimligtvis som ett byggnadstillbehör (skippa egna hittepå-tolkningar om att det bara är t.ex. fästet som är "fastskruvat" och att det som sitter på fästet inte ingår i ett köp, det har med tanke på hur lagen är skriven inte med saken att göra).
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.