61 885 läst · 226 svar
62k läst
226 svar
Är detta ett fastighetstillbehör? Slangvinda
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 544 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 544 inlägg
Benäms "brandstege" och skall finnas tillgänglig i / på fastigheten.kisumisu skrev:Intressant det här med stege, själv tog jag med från förra huset och den jag köpte mitt nuvarande hade heller inte lämnat stege. Nu hade förra huset även en fast stege till sotning, vilket ju givetvis lämnades kvar. Men mitt nuvarande hus har inga fasta stegar, fast sotning behöver göras.
Men generellt måste man väl lämna saker som sitter fast.
Fastbultade saker exv maskiner eller annat skall framgå klart och tydligt i kontraktet om det inte följer med i köpet
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Fånigt om man säljer ett hus för nån miljon och vill ha 500 kr för en slangvinda.😌MathiasS skrev:Bjud 500 för slangvindan och om han inte accepterar och tar bort den så får han säkerställa att hålen är fogade på fackmannamässigt sätt (mjukfog). Ni är båda två tjockskallar om ni inte kan enas om det.......
Slangvindan är förövrigt väldigt bra att ha, även om jag håller med om att priset var högt.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 544 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 544 inlägg
Tar han bort den, så får han fixa hålen i väggen givetvisN Nyatag skrev:Hej gott folk,
Har nyligen köpt hus och väntar på tillträde - under tiden har ägaren skickat en lista med saker han vill sälja och det har blivit ett par frågetecken där. Han har tagit med på listan vissa saker såsom växthus vilket är ett klart fastighetstillbehör men också ett par punkter vart jag är osäker om det ska ingå eller inte
Han vill att jag betalar en extra 1000kr for elektriska slangvindan bredvid vattenutkastet utomhus vilket jag inte var intresserad av och nu skriver han att den kommer lämna hål och märken i bruket på fasaden när han tar bort den - detta låter ju inte så kul så undrar vad som är rätt lösning har. Den sitter ju fast på byggnaden och är för stadigvarandebruk
Saker som robotgräsklippare kommer jag betala honom för, men känns surt att betala extra för saker man inte vill ha bara för att slippa hål
Tack!
Som jag har uppfattat det så är en TV som sitter fast i en ställning och där ställningen är fastskruvad i väggen inte något som ingår. Däremot om TVn är inbyggd i väggen, dvs det blir ett "hål" eller skada på väggen om man avlägsnar den så ingår den.Alfredo skrev:
Slangvindan är inte fast monterad. Däremot är fästet för ca 500 kr fast monterad och ska sitta kvar.
De batteridrivna slangvindorna är guld värda och finns inte att köpa längre. Antagligen för att de var för dyra för att sälja. Jag hade lätt betalat 1000 kr för en i hyfsat skick om jag inte haft två redan.
De batteridrivna slangvindorna är guld värda och finns inte att köpa längre. Antagligen för att de var för dyra för att sälja. Jag hade lätt betalat 1000 kr för en i hyfsat skick om jag inte haft två redan.
Har för mig att jag någon gång sett att robotgräsklipparen är lös egendom men att laddstationen är fast och ska följa med om man inte explicit undantar den. Låter knepigt men det var väl därför jag minns det.
Man skulle ju kunna resonera samma för en slangvinda där fästet får sitta kvar men att man kan ta med sig själva slangvindan (om det är den jag tror så är den batteridriven). Dyr i inköp så 1000 kr skulle jag troligtvis se som ett klipp. Att flytta till hus kostar i saker man behöver så kanske kan du pruta med något annat istället, tex spade och andra redskap
Man skulle ju kunna resonera samma för en slangvinda där fästet får sitta kvar men att man kan ta med sig själva slangvindan (om det är den jag tror så är den batteridriven). Dyr i inköp så 1000 kr skulle jag troligtvis se som ett klipp. Att flytta till hus kostar i saker man behöver så kanske kan du pruta med något annat istället, tex spade och andra redskap
Nej, det kommer inte att uppstå några hål.N Nyatag skrev:
Hålen finns redan där, däremot kommer dom att synas.
Du kan väl sätta upp något annat på väggen eller täta kålen.
Stickan
Helt oseriöst att komma med sådan lista efter kontraktskrivning.
Detta visste väl han/hon innan? Klart man kan ha lista men lägg korten på bordet direkt!
Detta visste väl han/hon innan? Klart man kan ha lista men lägg korten på bordet direkt!
Som du säger "för stadigvarande bruk" och monterat så om det inte specifikt framgick vid visning att den inte ingick i köpet så är den solklart juridisk din utan betalning. Stöld om han tar den 😉N Nyatag skrev:Hej gott folk,
Har nyligen köpt hus och väntar på tillträde - under tiden har ägaren skickat en lista med saker han vill sälja och det har blivit ett par frågetecken där. Han har tagit med på listan vissa saker såsom växthus vilket är ett klart fastighetstillbehör men också ett par punkter vart jag är osäker om det ska ingå eller inte
Han vill att jag betalar en extra 1000kr for elektriska slangvindan bredvid vattenutkastet utomhus vilket jag inte var intresserad av och nu skriver han att den kommer lämna hål och märken i bruket på fasaden när han tar bort den - detta låter ju inte så kul så undrar vad som är rätt lösning har. Den sitter ju fast på byggnaden och är för stadigvarandebruk
Saker som robotgräsklippare kommer jag betala honom för, men känns surt att betala extra för saker man inte vill ha bara för att slippa hål
Tack!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 929 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 929 inlägg