R
Alfredo Alfredo skrev:
Du anser alltså att en TV som är fastskruvad i vardagsrummet ingår i fastighetsaffären?
Jädrans då kommer ju alla nakentavlor som vi har skruvat fast bli kvar i huset😂
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
R Rohliin skrev:
Vad är det för hål som skulle uppstå? Är det pga att klammer tas bort? En sladdvinda får inte monteras som fast installation. Bättre att låta en elektriker göra ett jobb här och installera en fast matning.
Slang-, inte sladd-.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Düsseldorff
Helvete vad konstig den här tråden blev. Love it! Nu önskar man ju bara att Löken kunde dyka upp och sprida random dumheter.
 
  • Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 6 till
  • Laddar…
N Nyatag skrev:
Hej gott folk,

Har nyligen köpt hus och väntar på tillträde - under tiden har ägaren skickat en lista med saker han vill sälja och det har blivit ett par frågetecken där. Han har tagit med på listan vissa saker såsom växthus vilket är ett klart fastighetstillbehör men också ett par punkter vart jag är osäker om det ska ingå eller inte

Han vill att jag betalar en extra 1000kr for elektriska slangvindan bredvid vattenutkastet utomhus vilket jag inte var intresserad av och nu skriver han att den kommer lämna hål och märken i bruket på fasaden när han tar bort den - detta låter ju inte så kul så undrar vad som är rätt lösning har. Den sitter ju fast på byggnaden och är för stadigvarandebruk

Saker som robotgräsklippare kommer jag betala honom för, men känns surt att betala extra för saker man inte vill ha bara för att slippa hål

Tack!
Av den säljaren skulle jag inte köpa något alls men vara ganska tydlig med att slangvindan blir kvar om han inte återställer fasaden...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Hur gör man om man lånar grannens stege för att komma upp på taket då? Ingår den i försäljningen då?


:)
Hela grannens fastighet ingår så klart. Eftersom den är tillbehör till stegen.

🙂
 
  • Gilla
  • Haha
Lindalolsson och 4 till
  • Laddar…
Vi tog faktiskt ner våra vid husförsäljning. Nya 30 meters för 3000kr tillsammans.

Satt på trävägg. Tyvärr var de med på mäklarens bilder då de kom direkt och fotade. Men på visningen var de borta.

Hade de varit med på visningen så skulle de självklart sitta kvar.

Det med robotklippare kan ju vara hysteriskt roligt så vi sa direkt att slinga finns till robot att bara koppla in men att klipparen inte ingår och redan flyttat.
 
En elektrisk slangvinda känns som en oerhört praktisk grej. Ha 25 meter slang ute och trycka på en knapp och bara stå där och den blir fint inrullad. Automatiska slangvindor finns ju också så vad en elektrisk egentligen ger för fördel vet jag inte men antagligen är det coolhetsfaktorn. Den kanske också matar ut slangen så du slipper att dra?

Köpa ett dyrt hus och sen 1 000 kr för en ganska unik elektrisk slangvinda som dessutom är fast monterad med el och allt känns som vettigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu
J Janne.J skrev:
Benäms "brandstege" och skall finnas tillgänglig i / på fastigheten.
Fastbultade saker exv maskiner eller annat skall framgå klart och tydligt i kontraktet om det inte följer med i köpet
Ja brandstege är väl helt annat. Men sådan lag finns väl inte i Sverige däremot i Finland är det lag på brandsstege om det är ett hus på två våningar eller mer.

I Sverige verkar det vara en norm att man oftast har en lös stege man använder till tex sotning.
 
F
A AG A skrev:
Det är inget snack om att den slangvindan är fast monterad, och på så vis tillhör huset. Något som måste skruvas loss, och lämnar stora märken i fasaden, råder det inget snack om. Tala om för mäklaren vad säljaren gör. Det känns som om det är flera saker på den där listan, som du inte sks betala för.
Vad är det för ett växthus du talar om. Är det ett liten löst plasttält från "Biltema", kan jag möjligen förstå. Annars har jag aldrig hört talas om att ett växthus inte skulle tillhöra huset.
Fast samma argument kan man ju lämna för en möbel som är skruvad i väggen? Räknas inte min vägghängda tv bänk då också eftersom det är hål i väggen? Vägghängda TVn också kanske?

Men ja stege brukar ju normalt ingå. Lämnar alla sin stege så har ju alla en stege, slipper man dra med den i flyttlasset.
 
N Nyatag skrev:
Hej gott folk,

Har nyligen köpt hus och väntar på tillträde - under tiden har ägaren skickat en lista med saker han vill sälja och det har blivit ett par frågetecken där. Han har tagit med på listan vissa saker såsom växthus vilket är ett klart fastighetstillbehör men också ett par punkter vart jag är osäker om det ska ingå eller inte

Han vill att jag betalar en extra 1000kr for elektriska slangvindan bredvid vattenutkastet utomhus vilket jag inte var intresserad av och nu skriver han att den kommer lämna hål och märken i bruket på fasaden när han tar bort den - detta låter ju inte så kul så undrar vad som är rätt lösning har. Den sitter ju fast på byggnaden och är för stadigvarandebruk

Saker som robotgräsklippare kommer jag betala honom för, men känns surt att betala extra för saker man inte vill ha bara för att slippa hål

Tack!
Allt som är fastskruvat ingår i fastighetsköpet. Inte svårare än så.

Exempel:
Elfa hyllsystem. Skenor som är skruvade i vägg skall ingå i fastighetsköpet. Däremot så kan säljaren plocka med sig konsolerna och hyllplanen.
 
P PetRinAhl skrev:
Allt som är fastskruvat ingår i fastighetsköpet. Inte svårare än så.
Nej det stämmer inte!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F
P PetRinAhl skrev:
Allt som är fastskruvat ingår i fastighetsköpet. Inte svårare än så.

Exempel:
Elfa hyllsystem. Skenor som är skruvade i vägg skall ingå i fastighetsköpet. Däremot så kan säljaren plocka med sig konsolerna och hyllplanen.
Även t ex vägghängd tv?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du anser alltså att en TV som är fastskruvad i vardagsrummet ingår i fastighetsaffären?
Fastighetsköp regleras i jordabalken. En väggmonterad tv kan antingen räknas som fast egendom i form av byggnadstillbehör eller som lös egendom. Byggnadstillbehör är fast inredning och annat som försetts till byggnaden som är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna (2 kap. 2 § JB). En utgångspunkt är att bland annat sådant som är inmonterat brukar räknas som byggnadstillbehör.

Det framgår inte helt klart ifall tv:n är inmonterad, dvs inbyggd i väggen, eller bara upphängd på väggen. Ifall tv:n är inmonterad ska den i regel räknas som bostadstillbehör. Är tv:n upphängd så ska den klassas som lös egendom. Ifall det rör sig om fast egendom har köparen rätt till tv:n om inte annat nämns, men rör det sig om lös egendom så har köparen inte rätt till tv:n om inte annat nämns.

Således kan man hänga upp sig på det och agera keyboard worrier. Sitter det fast monterat så gör det.
 
Redigerat:
kisumisu
R Rejäl skrev:
Ja det stämmer generellt men inte med just stegar. Enligt mäklaren så är åtkomsten det viktiga så oavsett skorsten eller inte så behöver alla husägare göra sina årliga kontroller utav taket därav att stegen räknas som husets. är samma sak om du har en inv. lucka till vinden som inte har en inbyggd stege så ska man lämna kvar den lösa stegen för att kunna inspektera vinden.
Intressant. Fast det är en grej som generellt inte ingår nya hus (det gör ju visserligen inte tv antenn osv heller).

Bra veta om man flyttar, har själv flera stegar. Att man då tar undan den bästa, så ingen ser den 😉 och att man även gör rätt att man lämnar stege kvar.

Hade själv en gång liten fundering angående gräsklippare. Då jag fick gräsklippare mm med förra huset, men lämnade inte själv och den jag köpte min nuvarande hus lämnade inte ens trädgårdsslang....vilket man kan tycka är snålt när vi ändå talar om hus som kostar 1 miljon. Mitt gamla hus sålde jag ju för runt 200 000.

Bara lite som perspektiv till de som pratar om att det är snålhet inte lämna kvar saker. Hus är olika värda och kostar lite olika vars i landet man befinner sig.

Men sen kan jag tycka det är bra att vi har regler. Lite jobbigt köpa ett hus där det bara ingår väggar 🤔
 
Redigerat:
Jag hade vidarebefordrat listan till mäklaren och föreslagit att den informerar sin klient om att den är på väg att begå kontraktsbrott, och att du givetvis kommer att söka skadestånd ifall fastighetstillbehör avlägsnats. Det blir ju lätt att fastslå vilket belopp du ska kräva eftersom säljaren redan gett sin syn på dess (överdrivna) värde. Jag skulle inte gå in på vilka delar jag själv anser vara fastighetstillbehör utan låta mäklaren lösa det med säljaren i första hand, och bara om de senare kommer tillbaks med något du inte håller med om avslöja din ståndpunkt.

För övrigt är det urbota dumt att komma med sådant här efter kontraktsskrivning, betydligt smartare att ta den innan och bara öka köpeskillningen med ett par tusenlappar om man kommer överens, som någon skrev ovan betalar man ju då med "låtsaspengar", många har nog snålt med kontanter i samband med husköp redan så är inte rätt person att försöka mjölka extra pengar från i det läget.

Enda anledningen att ta det efter kontraktsskrivning är ju om man medvetet försöker luras om saker som egentligen ingår, för hade man försökt det innan hade definitivt mäklaren satt ner foten direkt.
 
  • Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.