61 850 läst · 226 svar
62k läst
226 svar
Är detta ett fastighetstillbehör? Slangvinda
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 724 inlägg
Det blir en diskussion om påvens skägg. Jag tycker man ska se kabeln som ett fastighetstillbehör. Den är fast förankrad i jorden och har därtill ett betydligt mindre värde uppriven än den har där den ligger (oklart om det är ett argument som håller iofs.).lunnabo skrev:
Samtidigt är det ekonomiska värdet så litet att det aldrig kommer vara värt att bråka om.
Då tycker jag att frågan om roboten och laddstationen är intressantare. Min uppfattning är att de inte är fastighetstillbehör, men jag är inte alls förvånad om någon argumenterar för motsatsen.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Som säljare hoppas jag att den där kabeln kan ses som fastighetstillbehör för inte sjutton vill jag behöva gräva upp den om jag missade att specifikt lista den i köpeavtalet...
Som i alla dessa fall när det kan vara tveksamt så som köpare så frågar man tidigt om allt.
Och som säljare plockar man bort sådant man vill ha med sig innan visning eller är tydlig att vissa sker inte ingår.
Och som säljare plockar man bort sådant man vill ha med sig innan visning eller är tydlig att vissa sker inte ingår.
Så är det såklart men ibland möter man en annan verklighet och det är väl därför den här typen av frågor - säljare som tar med sig saker som köparen antar skall finnas kvar - dyker upp med jämna mellan rum på nätforum och i juridikspalter.snuttjulle skrev:
Alla gör helt enkelt inte som "man" borde...
Att säljaren lämnar laddboxen brukar vara ett mindre problem men även kvarlämnat kan vålla en del bryderier...
Bäst tycker jag är att köra med helt öppna kort. Lista som defekt. Då finns det inga möjligheter för en köpare att klaga i efterhand och den köpare som påverkas av att en defekt begränsningskabel finns nerpetad i backen vill man ändå inte göra affär med. 😀F fsn skrev:
Nej, den gubben går jag inte på.Nötegårdsgubben skrev:Det blir en diskussion om påvens skägg. Jag tycker man ska se kabeln som ett fastighetstillbehör. Den är fast förankrad i jorden och har därtill ett betydligt mindre värde uppriven än den har där den ligger (oklart om det är ett argument som håller iofs.).
Samtidigt är det ekonomiska värdet så litet att det aldrig kommer vara värt att bråka om.
Då tycker jag att frågan om roboten och laddstationen är intressantare. Min uppfattning är att de inte är fastighetstillbehör, men jag är inte alls förvånad om någon argumenterar för motsatsen.
Påven har inte skägg.
Slangvindan finns.
Att Nötegårdsgubben duckar frågan med snömos är tydligt.