Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kabeln ses rimligen som fastighetstillbehör. Robot och laddstation brukar dock inte göra det.
Kan du utveckla vad rimligen innebär?
Är kabeln ett fastighetstillbehör enligt Jordabalken?
Ja eller nej...

lunnabo lunnabo skrev:
Är kabeln ett fastighetstillbehör enligt Jordabalken?
Ja eller nej...
Det blir en diskussion om påvens skägg. Jag tycker man ska se kabeln som ett fastighetstillbehör. Den är fast förankrad i jorden och har därtill ett betydligt mindre värde uppriven än den har där den ligger (oklart om det är ett argument som håller iofs.).

Samtidigt är det ekonomiska värdet så litet att det aldrig kommer vara värt att bråka om.

Då tycker jag att frågan om roboten och laddstationen är intressantare. Min uppfattning är att de inte är fastighetstillbehör, men jag är inte alls förvånad om någon argumenterar för motsatsen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
G
Om en laddkabel är kompatibel med alla klippare kan jag förstå att man kan dela på kabel och klippare vid försäljning. Annars borde kanske allt ingå vid försäljning.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Claes Sörmland
Som säljare hoppas jag att den där kabeln kan ses som fastighetstillbehör för inte sjutton vill jag behöva gräva upp den om jag missade att specifikt lista den i köpeavtalet...

• Gilla
  • Haha
sir_daniel och 8 till
  • Laddar…
Nu när slinglösa klippare är på ingång så vill väl ingen köpare ha kvar den bråten nergrävd på tomten, gräv upp skiten 🤣

• Haha
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Har man någon gång köpt ett hus som är äldre än 70-talet så vet man att diverse nedgrävd bråte ingår i köpet :)

• Gilla
  • Haha
Joakim654 och 4 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Nu när slinglösa klippare är på ingång så vill väl ingen köpare ha kvar den bråten nergrävd på tomten, gräv upp skiten 🤣
Med tanke på hur eländigt lätt det är att gräva av de där kablarna, så stör det inget genom att ligga kvar.

Stickan56
lunnabo lunnabo skrev:
Är kabeln ett fastighetstillbehör enligt Jordabalken

Ja eller nej...
Det är självklart att slingan ingår, det ju hörs på ordet "jordabalken". 😂😂😂

Stickan

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Som i alla dessa fall när det kan vara tveksamt så som köpare så frågar man tidigt om allt.
Och som säljare plockar man bort sådant man vill ha med sig innan visning eller är tydlig att vissa sker inte ingår.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Som i alla dessa fall när det kan vara tveksamt så som köpare så frågar man tidigt om allt.
Och som säljare plockar man bort sådant man vill ha med sig innan visning eller är tydlig att vissa sker inte ingår.
Så är det såklart men ibland möter man en annan verklighet och det är väl därför den här typen av frågor - säljare som tar med sig saker som köparen antar skall finnas kvar - dyker upp med jämna mellan rum på nätforum och i juridikspalter.

Alla gör helt enkelt inte som "man" borde...

Att säljaren lämnar laddboxen brukar vara ett mindre problem men även kvarlämnat kan vålla en del bryderier...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
F
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det är självklart att slingan ingår, det ju hörs på ordet "jordabalken". 😂😂😂

Stickan
Tveksam, ingår den så finns det väl samtidigt krav på att den skall vara hel och fungera?

F fsn skrev:
Tveksam, ingår den så finns det väl samtidigt krav på att den skall vara hel och fungera?
Om den fungerade på visning borde det vara så.

F
Alfredo Alfredo skrev:
Om den fungerade på visning borde det vara så.
Precis, om det är listat. Alltså bättre att inte lista och bara lämna kvar.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
F fsn skrev:
Alltså bättre att inte lista och bara lämna kvar.
Bäst tycker jag är att köra med helt öppna kort. Lista som defekt. Då finns det inga möjligheter för en köpare att klaga i efterhand och den köpare som påverkas av att en defekt begränsningskabel finns nerpetad i backen vill man ändå inte göra affär med. 😀

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det blir en diskussion om påvens skägg. Jag tycker man ska se kabeln som ett fastighetstillbehör. Den är fast förankrad i jorden och har därtill ett betydligt mindre värde uppriven än den har där den ligger (oklart om det är ett argument som håller iofs.).

Samtidigt är det ekonomiska värdet så litet att det aldrig kommer vara värt att bråka om.

Då tycker jag att frågan om roboten och laddstationen är intressantare. Min uppfattning är att de inte är fastighetstillbehör, men jag är inte alls förvånad om någon argumenterar för motsatsen.
Nej, den gubben går jag inte på.
Påven har inte skägg.
Slangvindan finns.

Att Nötegårdsgubben duckar frågan med snömos är tydligt.

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.