61 849 läst · 226 svar
62k läst
226 svar
Är detta ett fastighetstillbehör? Slangvinda
Det kan den faktiskt göra, tex om sladdar är dragna genom väggen och det är byggt en särskild nisch för TV:n. Har kikat på en sådan lägenhet, där stod det tydligt i prospektet att fast monterad TV och högtalarsystem inte ingick, just av detta skäl.Alfredo skrev:
Hål i fasaden eller liknande är ett fel på fastigheten. Så om han tar bort slangvindan måste det åtgärdas.
Tänk på att foök alltid glömmer saker på vindar och liknande, detta skall ni kräva att han forslar bort. Mest för att jävlas tillbaka
Tänk på att foök alltid glömmer saker på vindar och liknande, detta skall ni kräva att han forslar bort. Mest för att jävlas tillbaka
Självklart är fastskruvat föremål som är till för stadigvarande bruk (slangvindan) ett fast föremål, robotgräsklipparens laddstation och el slinga är också fast och sannolikt kan man hävda att samma sak gäller för klipparen. Meddela säljaren (och mäklaren) vilket du anser vara fast egendom och köp inget av honom! Meddela mäklaren att du vill besiktiga huset på tillträdesdagen innan du betalar så inget är bortskruvat!
Robotgräsklippare med en nedgrävd kabel. Kan man anse detta tillhöra fastigheten?N Nyatag skrev:Hej gott folk,
Har nyligen köpt hus och väntar på tillträde - under tiden har ägaren skickat en lista med saker han vill sälja och det har blivit ett par frågetecken där. Han har tagit med på listan vissa saker såsom växthus vilket är ett klart fastighetstillbehör men också ett par punkter vart jag är osäker om det ska ingå eller inte
Han vill att jag betalar en extra 1000kr for elektriska slangvindan bredvid vattenutkastet utomhus vilket jag inte var intresserad av och nu skriver han att den kommer lämna hål och märken i bruket på fasaden när han tar bort den - detta låter ju inte så kul så undrar vad som är rätt lösning har. Den sitter ju fast på byggnaden och är för stadigvarandebruk
Saker som robotgräsklippare kommer jag betala honom för, men känns surt att betala extra för saker man inte vill ha bara för att slippa hål
Tack!
Jag vet inte, bara tänker att det är en väldigt fast installation som en köpare kanske kan förväntas ingå.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 724 inlägg
Kabeln ses rimligen som fastighetstillbehör. Robot och laddstation brukar dock inte göra det.