R Robert-san01 skrev:
Han hade väl fått fast pris på både arbete och material?

Nu vill han få materialet till inköp + påslag.
Jag invände mot ditt påstående om att
"Men räkna då med att de även vill få betalt för restider, beredning, hämtning osv.
Allt sådant har man annars med i påslaget på materialet "
Min upplevelse är att man allt som oftast får betala även för den tiden, trots det höga påslaget.
Skulle tippa på att även den tiden är inkluderad i den offererade arbetstiden.
 
  • Gilla
nuco och 6 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
10-20%. Tar man 10% eller mindre går man back. Gäller inte bara elektriker utan i andra branscher också. Är man Amazon eller IKEA är det annorlunda, men din elektriker är inte Amazon.
Det är ju konstigt att andra hantverkare klarar sig på 5-10%.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju konstigt att andra hantverkare klarar sig på 5-10%.
Då har de troligen även en bonus som kommer sedan.
 
  • Gilla
lynx_se och 4 till
  • Laddar…
Nja, varför skulle det behövas?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nja, varför skulle det behövas?
Varför skulle de ha ett upplägg där de går under en rimlig nivå för företagets vinstmarginal?

Ökad omsättning som sänker vinstmarginalen kan ge sämre kreditvärdighet. Vem eftersträvar det?

8-10% på sista raden brukar vara det minsta man vill ha.
 
  • Gilla
Franken. och 5 till
  • Laddar…
Är det rimligt att räkna så på varor som du bara flyttar från handlaren till kunden? ICA som faktiskt lever på just handel, har varor på hyllan och inte tar betalt gör tjänsten har en marginal på 5%. De ses dessutom som bra. Så att en hantverkare som tar betalt för tjänsten att köpa in och leverera varorna måste kunna redovisa en klart högre marginal på varorna har jag svårt att förstå.
 
  • Gilla
  • Ledsen
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det rimligt att räkna så på varor som du bara flyttar från handlaren till kunden? ICA som faktiskt lever på just handel, har varor på hyllan och inte tar betalt gör tjänsten har en marginal på 5%. De ses dessutom som bra. Så att en hantverkare som tar betalt för tjänsten att köpa in och leverera varorna måste kunna redovisa en klart högre marginal på varorna har jag svårt att förstå.
Menar du att ICA har 5% TB på det dem säljer?

Lokala ICA här redovisar 17,13%. Det får han inte med 5% påslag på det han säljer vidare.
 
  • Gilla
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
Nej, vinstmarginal.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, vinstmarginal.
Och hur tänker du att han får till 17,13% på sista raden efter overhead mm om han säljer för inköp +5%?
 
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Menar du att ICA har 5% TB på det dem säljer?

Lokala ICA här redovisar 17,13%. Det får han inte med 5% påslag på det han säljer vidare.
Fakta.SCB:s undersökning
● Enligt SCB är livsmedelsbranschernas marginaler första halvåret 2023 i genomsnitt 5,8 procent, grossistled och butiksled sammantaget. Butikernas ligger på 1,7 procent.

● Enligt Icas senaste kvartalsrapport är grossisten Ica Sveriges marginal 3,7 procent, mot 4,3 2022. Ica Sverige levererar omkring 80 procent av Icahandlarnas sortiment.
Butikernas marginaler för 2023 blir inte offentliga förrän i nästa årsredovisning. En del av Ica Sveriges marginaler kommer från de största butikerna, genom vinstdelning.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Jag skall renovera en hel lägenhet. Jag har fått ett pris på arbetet som jag är hyffsat nöjd med men materialet ligger ganska högt. Det är fördragen flexslang, central, massa uttag/knappar och en hel del olejd. För att lomma ner till ett fair pris tänker jag att jag betalar deras inköpspris och tar del av deras rabatter och att de redovisar inköp. Är det rimligt? Om inte vad är normalt påslag på deras inköpspris?
Ta in fler offerter!
 
D Dilato skrev:
Fakta.SCB:s undersökning
● Enligt SCB är livsmedelsbranschernas marginaler första halvåret 2023 i genomsnitt 5,8 procent, grossistled och butiksled sammantaget. Butikernas ligger på 1,7 procent.

● Enligt Icas senaste kvartalsrapport är grossisten Ica Sveriges marginal 3,7 procent, mot 4,3 2022. Ica Sverige levererar omkring 80 procent av Icahandlarnas sortiment.
Butikernas marginaler för 2023 blir inte offentliga förrän i nästa årsredovisning. En del av Ica Sveriges marginaler kommer från de största butikerna, genom vinstdelning.
ICA MAXI Häggvik

Skärmdump som visar finansiella nyckeltal för ICA MAXI Häggvik, inklusive omsättning och resultat.
 
R Robert-san01 skrev:
Och hur tänker du att han får till 17,13% på sista raden efter overhead mm om han säljer för inköp +5%?
Det menar jag inte.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Så att en hantverkare som tar betalt för tjänsten att köpa in och leverera varorna måste kunna redovisa en klart högre marginal på varorna har jag svårt att förstå.
Hantverkaren förädlar inte varorna nämnvärt. Den transporterar varorna från en grossist/säljare till sin kund, men det är ett arbete som borde räknas in bland övrig arbetskostnad.
 
Det debiterar de ju som sagt för. Så varför behöver de en högmarginal?
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.