38 910 läst · 327 svar
39k läst
327 svar
Är det rimligt att få inköpspris på EL vid installation?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 259 inlägg
Jag invände mot ditt påstående om attR Robert-san01 skrev:
"Men räkna då med att de även vill få betalt för restider, beredning, hämtning osv.
Allt sådant har man annars med i påslaget på materialet "
Min upplevelse är att man allt som oftast får betala även för den tiden, trots det höga påslaget.
Skulle tippa på att även den tiden är inkluderad i den offererade arbetstiden.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Nja, varför skulle det behövas?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Är det rimligt att räkna så på varor som du bara flyttar från handlaren till kunden? ICA som faktiskt lever på just handel, har varor på hyllan och inte tar betalt gör tjänsten har en marginal på 5%. De ses dessutom som bra. Så att en hantverkare som tar betalt för tjänsten att köpa in och leverera varorna måste kunna redovisa en klart högre marginal på varorna har jag svårt att förstå.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Menar du att ICA har 5% TB på det dem säljer?D Daniel 109 skrev:Är det rimligt att räkna så på varor som du bara flyttar från handlaren till kunden? ICA som faktiskt lever på just handel, har varor på hyllan och inte tar betalt gör tjänsten har en marginal på 5%. De ses dessutom som bra. Så att en hantverkare som tar betalt för tjänsten att köpa in och leverera varorna måste kunna redovisa en klart högre marginal på varorna har jag svårt att förstå.
Lokala ICA här redovisar 17,13%. Det får han inte med 5% påslag på det han säljer vidare.
Nej, vinstmarginal.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Fakta.SCB:s undersökningR Robert-san01 skrev:
● Enligt SCB är livsmedelsbranschernas marginaler första halvåret 2023 i genomsnitt 5,8 procent, grossistled och butiksled sammantaget. Butikernas ligger på 1,7 procent.
● Enligt Icas senaste kvartalsrapport är grossisten Ica Sveriges marginal 3,7 procent, mot 4,3 2022. Ica Sverige levererar omkring 80 procent av Icahandlarnas sortiment.
Butikernas marginaler för 2023 blir inte offentliga förrän i nästa årsredovisning. En del av Ica Sveriges marginaler kommer från de största butikerna, genom vinstdelning.
Ta in fler offerter!A Andreas Kneg skrev:Hej
Jag skall renovera en hel lägenhet. Jag har fått ett pris på arbetet som jag är hyffsat nöjd med men materialet ligger ganska högt. Det är fördragen flexslang, central, massa uttag/knappar och en hel del olejd. För att lomma ner till ett fair pris tänker jag att jag betalar deras inköpspris och tar del av deras rabatter och att de redovisar inköp. Är det rimligt? Om inte vad är normalt påslag på deras inköpspris?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
ICA MAXI HäggvikD Dilato skrev:Fakta.SCB:s undersökning
● Enligt SCB är livsmedelsbranschernas marginaler första halvåret 2023 i genomsnitt 5,8 procent, grossistled och butiksled sammantaget. Butikernas ligger på 1,7 procent.
● Enligt Icas senaste kvartalsrapport är grossisten Ica Sveriges marginal 3,7 procent, mot 4,3 2022. Ica Sverige levererar omkring 80 procent av Icahandlarnas sortiment.
Butikernas marginaler för 2023 blir inte offentliga förrän i nästa årsredovisning. En del av Ica Sveriges marginaler kommer från de största butikerna, genom vinstdelning.
Hantverkaren förädlar inte varorna nämnvärt. Den transporterar varorna från en grossist/säljare till sin kund, men det är ett arbete som borde räknas in bland övrig arbetskostnad.D Daniel 109 skrev:
Det debiterar de ju som sagt för. Så varför behöver de en högmarginal?