H heimlaga skrev:
Först skall ni väl ha ett köpekontrakt som är bevittnat av utomstående vittnen och där det står alla betalningsvillkor och exakt vad som ingår i affären inklusive andelar i samfällighet och servitut och sandtäktsrätter och andel i fiskeläge och allt annat som kan vara knutet till fastigheten eller som fastigheten belastas av.

Sedan skall köpet betalas. Det är köparens sak att ordna lån bäst han kan och gitter ifall han inte har pengar på kontot eller kontanter i potatiskällaren.

Sedan kan köparen söka lagfart.

Allt annat luktar professionellt bedrägeri lång väg. Gå inte med på det där!
Du kan ju gå in till sparbankens kontor och fråga vad de håller på med. Antingen är banken kriminell eller så kommer du att upptäcka att er handläggare inte arbetar där. I båda fallen är polisanmälan nästa skede.
Ha ha, jag börjar överväga att skicka länken till denna tråd till banken.. :)
 
  • Gilla
redep och 19 till
  • Laddar…
M Matador01 skrev:
Jag är på väg att sälja en fastighet utan inblandning av mäklare. Nu vill köparens bank att han ska få köpebrev och lagfart först, för att banken sen ska betala. ut lånen som behövs. Hur vanligt är det? Tycker det känns lite olustigt även om jag inte misstror köparen. Vi har föreslagit att affären görs upp på köparens bank så att de kan ta köpebrevet och ansöka om lagfart åt köparen. Men det duger alltså inte.
Självklart INTE. Lagfarten är ju ett kvitto på att köparen betalt. Möts på banken och gör upp ALLA underskrifter och betalning samtidigt. Vägrar köparen, så leta efter en annan köpare.
 
  • Gilla
redep och 25 till
  • Laddar…
Nissens
M Matador01 skrev:
Jag är på väg att sälja en fastighet utan inblandning av mäklare. Nu vill köparens bank att han ska få köpebrev och lagfart först, för att banken sen ska betala. ut lånen som behövs. Hur vanligt är det? Tycker det känns lite olustigt även om jag inte misstror köparen. Vi har föreslagit att affären görs upp på köparens bank så att de kan ta köpebrevet och ansöka om lagfart åt köparen. Men det duger alltså inte.
Skriv över den på mig istället. 😂
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
redep och 10 till
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Självklart INTE. Lagfarten är ju ett kvitto på att köparen betalt. Möts på banken och gör upp ALLA underskrifter och betalning samtidigt. Vägrar köparen, så leta efter en annan köpare.
Det är alltså banken och inte köparen som krånglar. Jag har föreslagit just att vi möts på banken tillsammans med den bankman som utfärdat lånelöftet. Bankkillen hänvisar till att deras jurist kräver en mäklare för att slutföra affären. (Möjligen kan ju denna regel vara logisk vid affärer inom en familj, men inte annars.)
 
  • Gilla
Söder_om_landsvägen
  • Laddar…
Nissens
M Matador01 skrev:
Det är alltså banken och inte köparen som krånglar. Jag har föreslagit just att vi möts på banken tillsammans med den bankman som utfärdat lånelöftet. Bankkillen hänvisar till att deras jurist kräver en mäklare för att slutföra affären. (Möjligen kan ju denna regel vara logisk vid affärer inom en familj, men inte annars.)
Ta med en mäklare då. Det lär ju inte vara någon större kostnad i sammanhanget.
 
  • Gilla
islander och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ta med en mäklare då. Det lär ju inte vara någon större kostnad i sammanhanget.
Ja, det är absolut en lösning, men det kostar ju ett antal tusenlappar. Vem ska betala det när det är köparens bank som strular? Alternativt kan ju köparen byta bank, eller ordna ett överbryggningslån, eller ... Det är ju som någon har skrivit inte jag som ska lösa köparens finansieringsproblem, men det blir onekligen intressant när det dyker upp ett så här pass ovanligt krav.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
M Matador01 skrev:
Ja, det är absolut en lösning, men det kostar ju ett antal tusenlappar. Vem ska betala det när det är köparens bank som strular? Alternativt kan ju köparen byta bank, eller ordna ett överbryggningslån, eller ... Det är ju som någon har skrivit inte jag som ska lösa köparens finansieringsproblem, men det blir onekligen intressant när det dyker upp ett så här pass ovanligt krav.
Det är normalt numera att bankerna kräver en Mäklare inblandad. Normalt sett är det säljarens kostnad men ni kanske kan dela ?
 
  • Gilla
deerslayer och 3 till
  • Laddar…
Jag tror att den där bankmannen bryter mot lagen. Någon liten skit som är hög på makt.

I Finland är det alldeles normalt att göra affären utan mäklare men ett legitimerat offentligt köpvittne skall godkänna köpebrevet och bevittna när det skrivs under.
En bekant är offentligt köpvittne och det skrivs många köpebrev på hans farstubro och i hans vardagsrum.
 
  • Gilla
  • Haha
Söder_om_landsvägen och 7 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är normalt numera att bankerna kräver en Mäklare inblandad. Normalt sett är det säljarens kostnad men ni kanske kan dela ?
Du är den första som säger att det är normalt som krav, så intressant. (Att mäklare är inblandade i majoriteten av affärer är nog oomtvistat). Men att banken inte låter affären göras upp hos dem om inte en mäklare är inblandad, är det alltså normalt?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Matador01 skrev:
Du är den första som säger att det är normalt som krav, så intressant. (Att mäklare är inblandade i majoriteten av affärer är nog oomtvistat). Men att banken inte låter affären göras upp hos dem om inte en mäklare är inblandad, är det alltså normalt?
Ja, har så varit i Sverige i några år, jag tycker det är överdrivet men bankerna hittar ju på sina egna regler och rutiner som vi alla vet….
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
M Matador01 skrev:
Bankkillen hänvisar till att deras jurist kräver en mäklare för att slutföra affären. (Möjligen kan ju denna regel vara logisk vid affärer inom en familj, men inte annars.)
Jag misstänkte nästan att det var där skon klämde. Har ni skrivit köpekontrakt och har du fått handpenningen än, eller är du och köparen fortfarande i förhandlingar?
Det är inte konstigt att banken kräver att en mäklare (jurist/advokat brukar också gå bra) skriver ihop köpehandlingarna. Mäklaren känner till den formalia som ska vara med för att kontraktet och sedan köpebrevet ska bli giltigt, och affären genomföras smärtfritt. Glada amatörer kan missa viktiga detaljer, och är köpebrevet inte korrekt kan det bli så illa att Lantmäteriet inte beviljar lagfart åt köparen. Det är sånt som banken vill stävja.
Anlita en mäklare (eller motsvarande juridiskt kunnig) för ett så kallat 'skrivuppdrag'. Det kostar ett antal tusen, men då får ni en smidig affär. Och banken blir nöjd, inte minst. Blir inte banken nöjd verkar det som att du inte får betalt alls i nuläget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Problemet är ju att folk som t ex köparen i denna tråd inte har pengar. Då blir en bank inblandad. Egentligen är det köparens problem som har köpt en fastighet utan att säkra att kapital finns för att betala för den. Problemet för TS är att det inte går att inta den principiella/hårda linjen utan att riskera hela affären. D v s även som säljare får man böja sig för köparens banks infall och nycker.
 
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
Nissens
M Matador01 skrev:
Ja, det är absolut en lösning, men det kostar ju ett antal tusenlappar. Vem ska betala det när det är köparens bank som strular? Alternativt kan ju köparen byta bank, eller ordna ett överbryggningslån, eller ... Det är ju som någon har skrivit inte jag som ska lösa köparens finansieringsproblem, men det blir onekligen intressant när det dyker upp ett så här pass ovanligt krav.
Du kan ju välja. Jag hade nog kontaktat en mäklare, förhandlat fram en rimlig summa för arvodet och betalat. Du får dra av mäklarkostnaden på affären, så nettokostnaden blir lägre.

Det du bör fundera på vad det är värt för dig att slutföra affären. Normalt ligger den avdragsgilla märklarkostnaden på säljaren.

Dumsnålhet slår tillbaka…
 
  • Gilla
Frillemon och 2 till
  • Laddar…
Ja precis. Det borde ju gå att anlita en mäklare eller annan lagkunnig för att renskriva ett köpebrev där ni redan har gjort ett utkast med alla fakta som ni känner till.
Det tar inte lång stund.
En bekant som är pensionerad bankdirektör brukar hålla på med det där och det tar inte lång stund och kostnaden är därefter. Där handlar det inte om någon vanligt skyhögt mäklararvode eftersom han strängt taget bara kontrollerar att allt blev rätt och renskriver.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet är ju att folk som t ex köparen i denna tråd inte har pengar. Då blir en bank inblandad. Egentligen är det köparens problem som har köpt en fastighet utan att säkra att kapital finns för att betala för den. Problemet för TS är att det inte går att inta den principiella/hårda linjen utan att riskera hela affären. D v s även som säljare får man böja sig för köparens banks infall och nycker.
Precis så är det..! Nu får jag som lite mer van säljare (och köpare) hjälpa. min motpart så gott det går. (Därav denna tråd)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.