P
D Dilato skrev:
Det blir väl osant intygande om man inte fått några pengar men ändå skriver på köpebrevet och då intygar att köpeskillingen är betald.
Att bevisa det efteråt kanske inte är så lätt.
 
P Peter787 skrev:
Det är ju BANKEN och eventuellt mäklaren
Mäklaren???
M Matador01 skrev:
Jag är på väg att sälja en fastighet utan inblandning av mäklare.
 
C
P Peter787 skrev:
Att bevisa det efteråt kanske inte är så lätt.
Det är väl lätt att jämföra datumet då köpebrevet undertecknats med datumet när köpeskillingen erlades?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Mäklaren???
Läs innantill, det står 'eventuellt'.
Mäklaren kan ju vara en del av upplägget (i maskopi med köparen).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Läs innantill, det står 'eventuellt'.
Mäklaren kan ju vara en del av upplägget (i maskopi med köparen).
Eller varför inte bankens "jurist" och banktjänstemannen som vill ha både köpebrev och lagfart utställd på köparen innan pengar betalas ut till säljaren...
 
P
C cpalm skrev:
Det är väl lätt att jämföra datumet då köpebrevet undertecknats med datumet när köpeskillingen erlades?
Köparen kan ju påstå att den erlades kontant.
Kontanter är ju trots allt fortfarande ett giltigt betalningsmedel.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Eller varför inte bankens "jurist" och banktjänstemannen som vill ha både köpebrev och lagfart utställd på köparen innan pengar betalas ut till säljaren...
Läs mitt inlägg #59.
Eventuellt gäller enbart mäklaren i mitt inlägg.
Nu tror jag inte på riktigt att bankens tjänstemän är brottslingar, de är bara inkompetenta.
 
P Peter787 skrev:
Nu tror jag inte på riktigt att bankens tjänstemän är brottslingar,
Hur ska du ha det. Nyss menade du att de begick bedrägeri.
P Peter787 skrev:
Det är ju BANKEN och eventuellt mäklaren som försöker förleda TS.
 
C
P Peter787 skrev:
Köparen kan ju påstå att den erlades kontant.
Kontanter är ju trots allt fortfarande ett giltigt betalningsmedel.
Jo, det blir knepigt för säljaren om köparen påstår att köpeskillingen är erlagd trots att den inte är det. Det är rimligtvis huvudorsaken att inte ge sig in i ett sådant här upplägg. Jag tänkte mer på att när köpeskillingen väl erlagts är det lätt att se att det inte stämmer med köpebrevet.

Även om det vid en rättslig prövning inte är så trovärdigt om inte köparen kan utveckla närmare var dessa kontanter skulle kommit ifrån.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Hur ska du ha det. Nyss menade du att de begick bedrägeri.
Nu snurrar du till det, att bankens 'jurist' inte begriper hur ett köpebrev ska utformas och när, är troligtvis mer inkompetens än bedrägeri, men du ska nog läsa några tidigare inlägg där bedrägeri föreslås föreligga av @Dowser4711 i inlägg #54.
 
P
P Peter787 skrev:
Läs innantill, det står 'eventuellt'.
Mäklaren kan ju vara en del av upplägget (i maskopi med köparen).
Nu såg jag i TS första inlägg att affären sker utan mäklare, my bad 🫣.
Det brukar ju innebära att banken är ännu mer försiktiga, men här har de antagligen överreagerat.
Men TS borde fortfarande inte skriva på något köpebrev innan pengarna överförs, då gärna hos banken.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
men du ska nog läsa några tidigare inlägg där bedrägeri föreslås föreligga
Det var det inlägget jag ifrågasatte. 😉
 
M Matador01 skrev:
En sparbank..
Swedbank…skulle aldrig göra affärer med den banken. Oavsett vad
 
M Matador01 skrev:
Jag är på väg att sälja en fastighet utan inblandning av mäklare. Nu vill köparens bank att han ska få köpebrev och lagfart först, för att banken sen ska betala. ut lånen som behövs. Hur vanligt är det? Tycker det känns lite olustigt även om jag inte misstror köparen. Vi har föreslagit att affären görs upp på köparens bank så att de kan ta köpebrevet och ansöka om lagfart åt köparen. Men det duger alltså inte.
Det låter som om ni har missuppfattat banken, troligtvis är köpeskillingen säkrad och i samband med utbetalningen vill de ha undertecknat bevittnat köpebrev. Sker tillträdet inte på plats så brukar man kunna skanna in köpebrevet och maila det i samband med överföringen av köpeskillingen och sedan posta originalet. Privatpersoner tror jag kan söka lagfart digitalt på det skannade dokumentet. Det är några olika transaktioner som sker vid tillträdet, har säljarens lån ska de lösas i samband med tillträdet och befintliga pantbrev frigöras för köparens lån. Om ni inte har hjälp av någon juridisk kunnig, tex egen bankman, mäklare eller jurist så känns det som om ni behöver det. Lycka till!
 
TRJBerg
M MiWi skrev:
Swedbank…skulle aldrig göra affärer med den banken. Oavsett vad
Fel. En sparbank är inte Swedbank.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.