21 185 läst · 126 svar
21k läst
126 svar
Är det dyrare att öka värmen
Precis. Ska man göra en besparing så ska man sänka vid källan. Annars kommer några att strunta i att sänka sina termostater och några kommer att höja igen när dom kommer på att det var skönt med 25 grader inne.Luc Reiner skrev:
Det enkla svaret på frågan är att ju lägre temperatur ni alla har inomhus, desto mindre energi går det åt. Värmepumpen anpassar sig och producerar inte mer värme än ni behöver.
Rent tekniskt ger det bättre verkningsgrad att ha öppna termostater och reglera ner produktionen centralt, men nu handlar det om ett stort system för flera hushåll, så det lär inte ha någon betydelse vad man gör med enskilda element här och där.
Att någon sur grannkärring skulle bestämma hur varmt eller kallt jag ska ha hemma är inte aktuellt, så diskussionen borde avslutas direkt.
Rent tekniskt ger det bättre verkningsgrad att ha öppna termostater och reglera ner produktionen centralt, men nu handlar det om ett stort system för flera hushåll, så det lär inte ha någon betydelse vad man gör med enskilda element här och där.
Att någon sur grannkärring skulle bestämma hur varmt eller kallt jag ska ha hemma är inte aktuellt, så diskussionen borde avslutas direkt.
Det du refererar till är ett optimalt kondenseringsintervall för icke-azeotropa kylmedium, typ 407c.useless skrev:
Verkningsgraden är alltid bättre ju lägre framledningstemperatur man kan ha. Det är en termodynamisk lag.
Precis vad är det som diskuteras? Vill hon att det skall skrivas in i föreningens stadgar att man inte får ha termostaterna på mer än 3?
Om alla är överens om att spara pengar genom att sänka värmen så sparar man mer genom att sänka på värmepumpen än genom att alla sänker sina termostater.
Om alla inte är överens så kan de som vill spara pengar genom att sänka värmen på sina termostater. Andra kan fortfarande ha varmare inne.
Ja. Man sparar pengar genom att sänka termostaterna. Men föreningen kan inte gärna kräva att alla gör det.
Om alla är överens om att spara pengar genom att sänka värmen så sparar man mer genom att sänka på värmepumpen än genom att alla sänker sina termostater.
Om alla inte är överens så kan de som vill spara pengar genom att sänka värmen på sina termostater. Andra kan fortfarande ha varmare inne.
Ja. Man sparar pengar genom att sänka termostaterna. Men föreningen kan inte gärna kräva att alla gör det.
Ja, och det är ju tvärtemot vad Claes skrev. Ju större delta-T man har desto lägre blir radiatorns medeltemperatur (och därmed värmeavgivningen). Behöver man en viss effekt från en radiator så är det bättre om t ex framledningstemperaturen är 50 grader och returen 40 än om framledningen är 60 grader och returen 30 även om temperaturen i rummet blir i stort sett densamma.M MagHam skrev:
För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras.
Steg 1:
Injustering av förinställningen dels "grovinställning" på STAD-ventilerna (slingorna), dels "förinställning" på radiatorerna/gv-shuntar/gv-slingorna, så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje enhet.
Steg 2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att framledningstemperaturen blir "rätt".
Steg 3:
Montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Difftemperaturen över en radiator/gv-shunt bör vara 7-10⁰, över gv-slinga ca 3-5⁰.
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Liten film från RörmokarLäraren,
Steg 1:
Injustering av förinställningen dels "grovinställning" på STAD-ventilerna (slingorna), dels "förinställning" på radiatorerna/gv-shuntar/gv-slingorna, så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje enhet.
Steg 2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att framledningstemperaturen blir "rätt".
Steg 3:
Montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Difftemperaturen över en radiator/gv-shunt bör vara 7-10⁰, över gv-slinga ca 3-5⁰.
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Liten film från RörmokarLäraren,
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Jag tänkte att värmepumpen känner av att temperaturen som kommer i returen är hög och då drar ned på värmeproduktionen till en nivå att returen kommer tillbaka vid en låg temperatur. D v s att värmepumpen svarar på ett minskat värmebehov i kretsen. Men det kanske var att önska för mycket?useless skrev:Ja, och det är ju tvärtemot vad Claes skrev. Ju större delta-T man har desto lägre blir radiatorns medeltemperatur (och därmed värmeavgivningen). Behöver man en viss effekt från en radiator så är det bättre om t ex framledningstemperaturen är 50 grader och returen 40 än om framledningen är 60 grader och returen 30 även om temperaturen i rummet blir i stort sett densamma.
Stryper du flödet med termostaterna (lägre rumstemperatur) så kommer deltaT över radiatorerna att öka samtidigt som flödet minskar.Claes Sörmland skrev:
Tack vare av att flödet minskar så behöver inte VPn gå lika mycket MEN samtidigt så måste VPn producera hög framledningstemperatur.
Men om man sänker framledningstemperaturen men med samma "höga" flöde som innan så kommer VPn att behöva producera lika mycket energi som efter strypningen men lägre temperatur och på det sättet sparas det elenergi eftersom COP-värdet blir bättre med lägre framledningstemperatur.
Värmepumpen i sig "producerar" en viss temperatur utifrån inställd kurva oavsett om några radiatotermostater stryper. Och Agda i 7B vill väl kunna ha varma element även om sparsamma Ove har dragit ner alla element till trean.Claes Sörmland skrev:
Sen kommer såklart kompressorn att gå kortare tid ju mindre energi som avges av värmesystemet.
Lämnar man termostaterna vidöppna och sänker framledningstempen så finns risken att varmvattnet inte fördelas jämt över byggnaden. Min uppfattning är att man behöver låta termostaterna välja hur mycket de "plockar ut" från kretsen och att det ska finnas varmvatten så det räcker, för att man ska få jämn värme.
När vi flyttade in i ett nybyggt kontor så hade hyresvärden begränsat termostaterna så att de bara kunde vridas till sjuan. Antar att detta är "rätt" sätt att göra det på, tillsammans med en sänkning av framledningstempen. Det tog mig dock tre minuter och en smal skruvmejsel innan jag listat ut hur man låste upp termostaterna så att våra frusna anställda slapp sitta med filt...
När vi flyttade in i ett nybyggt kontor så hade hyresvärden begränsat termostaterna så att de bara kunde vridas till sjuan. Antar att detta är "rätt" sätt att göra det på, tillsammans med en sänkning av framledningstempen. Det tog mig dock tre minuter och en smal skruvmejsel innan jag listat ut hur man låste upp termostaterna så att våra frusna anställda slapp sitta med filt...