A Anders AGJO skrev:
Vill helst inte använda något som etsar på glasrutor.
Använder själv oftast Biokleen Eco Fasadtvätt. Ibland Yes. Båda fick toppresultat i Folksams test och etsar vare sig glas eller ögon.
Började med att jag läste på Alcros fasadtvättflaska att man ska täcka fönsterglasen för att de inte ska skadas, precis som du var rädd för. Frågade då Alcro hur i hela friden man hindrar vattnet från att komma i kontakt med glasen. Frågade också hur man skyddar ögonen för om glas kan etsas kan sannolikt ögon skadas. Ska man använda cyklopglasögon,? Detta hade Alcro inget svar på vilket förvånade mig.

• Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Grejen är att det blir inte bättre med kraftigare giftigare medel, bara dyrare.
Att branchen påstår något (ifrågasätter) betyder inte att det är sant.

Vår undersökning visar att inget tvättmedel klarar att hålla möglet borta ens ett år.
Efter fyra år har de flesta färger lika mycket påväxt som innan tvättningen, eller mer.

Färgtillverkarna som ifrågasätter:
Nästan ingen av dom stora färgtillverkarna verkar klarar av att göra färg som är riktigt bra och prisvärd,
Tre av de fyra testvinnarna tillhör färgtestets billigaste.
Rusta & Biltema i topp!
Inget av de tre dyraste alternativen får godkänt i färgtestet.
[länk]
De blev "testvinnare" för att just de fyra eller fem klarade miljökravet. Det var väl ytterligare ett tjugotal som fick godkänt på funktionsdelen men bara inte klarade miljökraven.

Ser att Alcro Bestå Täckfärg hamnade i gruppen med sämre miljöegenskaper men fortfarande funktionsmässigt godkänt.

Har målat ett 10-20 hus per sommar under mer än 30 års tid och hitintills inte fått en enda reklamation där vi använt den färgen. Tror jag fortsätter med Alcro Bestå Täckfärg

Tvättmedel finns helt säkert medel som kanske fungerar lika bra som fasadtvätt men det är ju en garantifråga. Tror inte Alcro ställer upp om jag säger att jag tvättat med något hemkokt.

Finns många ideer när det gäller målarfärg. Toppen var gubben som ville vi skulle blanda råttgift, köpt i Norge, i färgen för att den inte skulle mögla för det hade han gjort förra gången.😆

• Haha
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
C
StigPeter StigPeter skrev:
Detta hade Alcro inget svar på vilket förvånade mig.
Lite förvånande då svaren är rätt uppenbara. Fönstren får man plasta in, och ja, cyklop(skydds-)glasögon vid arbeten där vanliga skyddsglasögon inte skyddar helt mot stänk.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rotekopp skrev:
De blev "testvinnare" för att just de fyra eller fem klarade miljökravet. Det var väl ytterligare ett tjugotal som fick godkänt på funktionsdelen men bara inte klarade miljökraven.

Ser att Alcro Bestå Täckfärg hamnade i gruppen med sämre miljöegenskaper men fortfarande funktionsmässigt godkänt.

Har målat ett 10-20 hus per sommar under mer än 30 års tid och hitintills inte fått en enda reklamation där vi använt den färgen. Tror jag fortsätter med Alcro Bestå Täckfärg

Tvättmedel finns helt säkert medel som kanske fungerar lika bra som fasadtvätt men det är ju en garantifråga. Tror inte Alcro ställer upp om jag säger att jag tvättat med något hemkokt.

Finns många ideer när det gäller målarfärg. Toppen var gubben som ville vi skulle blanda råttgift, köpt i Norge, i färgen för att den inte skulle mögla för det hade han gjort förra gången.😆
Har det någonsin uppstått en garantidiskussion om hur du tvättade fasaden innan du målade, eller är det bara Alcro som är så osäkra på sin färg att det ens blir en grej?

Självklart säger alla tillverkare att du ska använda alla deras produkter annars....

Samma som bilservice och måste ske på märkesverkstad, mest skitsnack inget mervärde bara fattigare konsument.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
A Anders AGJO skrev:
Målade sommarstugan efter vaskat med yes. Lärde mig efter att färgen flagnade att Yes är drygt och det går åt en jävla massa vatten och skrubbning för att få bort allt diskmedel.

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Har det någonsin uppstått en garantidiskussion om hur du tvättade fasaden innan du målade, eller är det bara Alcro som är så osäkra på sin färg att det ens blir en grej?

Självklart säger alla tillverkare att du ska använda alla deras produkter annars....

Samma som bilservice och måste ske på märkesverkstad, mest skitsnack inget mervärde bara fattigare konsument.
Nej, aldrig uppstått eftersom det aldrig varit några reklamationer. Skulle det hända så är det ju gott att veta att man gjort enligt tillverkarens anvisningar. Har dock sett vid ett tillfälle att det gjordes mycket ingående undersökningar när det gällde en större plåtfasad.

A Anders AGJO skrev:
Vad har du för grejor hemma som etsar glas?
Fluorvätesyra etsar glas annars är det nog inte så många kemikalier som ger sig på glas.
Misstänker att du inte tänker tvätta fasaden med fluorvätesyra? 😅

E ehlmatlab skrev:
Vad har du för grejor hemma som etsar glas?
Fluorvätesyra etsar glas annars är det nog inte så många kemikalier som ger sig på glas.
Misstänker att du inte tänker tvätta fasaden med fluorvätesyra? 😅
Helt vanlig målartvätt riskerar att etsa glas om man låter det torka på glaset. Men det finns ju alternativ idag. Så det är inte så konstigt.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Det som är mest intressant är att det bara är Folksam ( ett försäkringsbolag) som utfört ett omfattande test i frågan.

Ingen tillverkare eller branschorganisation av varken färger eller rengöring har bemödat sig att göra något test, men dom har synpunkter på resultatet av Folksams tester utan någon som helst vidimerad fakta, bara löst tyckande.

Om det finns så himla mycket bättre grejer borde det vara busenkelt för tillverkaren av den överlägsna produkten att bevisa detta, det är ju skitenkelt att testa men jag har i vart fall inte sett någon sådan bevisning....

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:

Vår undersökning visar att inget tvättmedel klarar att hålla möglet borta ens ett år.
Efter fyra år har de flesta färger lika mycket påväxt som innan tvättningen, eller mer.

Nästan ingen av dom stora färgtillverkarna verkar klarar av att göra färg som är riktigt bra och prisvärd,
Rusta & Biltema i topp!
[länk]
Det blir bättre med ett fungerande antimögelmedel.
Jag tycker inte att €7,89 (ca 90 kronor) låter dyrt för medel till 10 liter färg från tyska eBay.

Flaska med mögelförebyggande medel, etikett på tyska, stoppar mögel och alger, långtidseffekt, 250 ml. Made in Germany.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen kan man ta kopparbaserade medel, de brukar innehålla kopparsulfat som är 'snällare' emot naturen.
Det fungerar bra men kan ge en blå-grön ton på färgen efter ett tag, så rekommenderas inte till en vit färg.

P Peter787 skrev:
Det blir bättre med ett fungerande antimögelmedel.
Källa på det?

Yes för att rengöra fasaden etc. Få det fint igen.
Basisk målarsoda/målartvätt för att tvätta och preparera ytan inför en ommålning.

Skulle aldrig använda det omvänt.

Har man en fasad full med "svartprick" mögelgrånad etc så skulle jag ta mig en rejäl funderare inför tvättningen.
Om man inte vill ha tillbaka det med en gång.

D Dilato skrev:

Rusta & Biltema i topp!
[länk]
Fast här har de ju testar att tvätta ytor som inte målas efteråt.
En väldigt stor skillnad.

Självklart kommer det tillbaka då inget av medlen innehåller några gifter som är kvar mer än ett kort tag.

Yes duger finfint för att rengöra en träyta.
Få inte för dig att måla på den sedan.
Kanske kan funka i områden med generellt lite problem med mögelpåväxt. Typ Norrlands inland.

P
D Dilato skrev:
Källa på det?
Källa på vad då?
Källa på att 1 + 1 = 2 , eller andra självklarheter?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Fast här har de ju testar att tvätta ytor som inte målas efteråt.
En väldigt stor skillnad.

Självklart kommer det tillbaka då inget av medlen innehåller några gifter som är kvar mer än ett kort tag.

Yes duger finfint för att rengöra en träyta.
Få inte för dig att måla på den sedan.
Kanske kan funka i områden med generellt lite problem med mögelpåväxt. Typ Norrlands inland.
Vad är skillnaden, en ren yta är ren oavsett.

Min planksteksbräda full med mögel efter att ha stått i kylen tre månader med möglig köttbit på håller sig mögelfri för all framtid efter att den diskats med yes.

Jag behöver inte diska den med målarsoda eller annat basiskt dundermedel.

Men målat fasadträ kanske beter sig annorlunda, men jag tvivlar...🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.