R
D Dilato skrev:
Grejen är att det blir inte bättre med kraftigare giftigare medel, bara dyrare.
Att branchen påstår något (ifrågasätter) betyder inte att det är sant.
Hade det varit så enkelt så hade inga andra medel sålts..
D Dilato skrev:
Vår undersökning visar att inget tvättmedel klarar att hålla möglet borta ens ett år.
Tvättmedel är normalt för milt och skonsamt för påväxt av alger mm..
D Dilato skrev:
Efter fyra år har de flesta färger lika mycket påväxt som innan tvättningen, eller mer.
Ja detta beror på att färgerna får inte innehålla gifter..

Färg diskussion tänker jag inte ge mig in i när det kommer till färger till träfasader det är en djungel som bara den😀
 
A Anders AGJO skrev:
Jag undrar om det har någon betydelse om man ska måla om vad gäller vidhäftning o.s.v.
Vid målning ska du använda medel som även gör ytan mattare, du märker skillnad. Och här finns många medel, men där de kan påverka glas, är du orolig så tejpa bara lite plast över.
Så det skiljer mellan att tvätta fasad och att rengöra före målning.
Använder mig av Jape's produkter Grön Fri, Prick Fri, Målartvätt och Fasadtvätt.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
C
R Rejäl skrev:
Det står tydligt i artikeln..
Att man från branschens sida ifrågasätter det är väl förvisso ganska förväntat(?)

Frågan är om det spelar någon roll att man dödar mögelsporerna? Som de flesta säkert noterar i sin vardag kommer nytt mögel att etablera sig ändå om miljön är gynnsam. Jag tänker att så länge behandlingen inte skapar en långsiktigt ogynnsam miljö för möglet lär det inte heller ha någon långtidseffekt(?)
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
R
C cpalm skrev:
Att man från branschens sida ifrågasätter det är väl förvisso ganska förväntat(?)

Frågan är om det spelar någon roll att man dödar mögelsporerna? Som de flesta säkert noterar i sin vardag kommer nytt mögel att etablera sig ändå om miljön är gynnsam. Jag tänker att så länge behandlingen inte skapar en långsiktigt ogynnsam miljö för möglet lär det inte heller ha någon långtidseffekt(?)
Jag vet av egen erfarenhet vilket gissel påväxt kan vara, jag skulle inte själv välja milda medel vid fasad tvätt innan tex. ommålning..
Men det är upp till var och en men det är vida ifrågasatt och hade Yes varit ett mirakelmedlet så hade dom marknadsfört och sålt det som fasadtvättnings medel..
 
R Rejäl skrev:
Hade det varit så enkelt så hade inga andra medel sålts..
Det finns hur många aningslösa kunder som helst som går på reklamens budskap i varenda upptänklig varukategori.
 
  • Gilla
Jimbo.S och 2 till
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Det finns hur många aningslösa kunder som helst som går på reklamens budskap i varenda upptänklig varukategori.
Jo det är förvisso sant, men jag menar mer att skulle Yes fungera som algdödande och bra fasad tvätt så hade dom själva sålt det som fasadrengörnings produkt..

Men det är en omdiskuterad produkt till fasadtvätt, var och en får testa och göra en egen bedömmning..
 
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Procter & Gamble är inte dummare än att dom säljer fasadtvätt separat, dom tjänar mer på det än att kanibalisera på varumärket Yes.
Detsamma gäller väl för övrigt fönsterputs? Alla proffs verkar ju köra med vanligt diskmedel.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Procter & Gamble är inte dummare än att dom säljer fasadtvätt separat, dom tjänar mer på det än att kanibalisera på varumärket Yes.
[länk]
Och det är exakt samma produkt?
 
R Rejäl skrev:
Och det är exakt samma produkt?
Nej, men vattenbaserad, svanenmärkt och dom vanliga tensiderna säger att det är inte särskilt giftigt/starkt, det skummar dock mer.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Here we go again.

Tvätta gärna fasaden med yes som UNDERHÅLLSTVÄTT.

Tvätta INTE FASADEN MED YES, innan målning. Använd en riktigt målartvätt samt algdödande medel.

Jotun gick ut med att de tar inga reklamationer ifall man använt yes innan målning.

Skulle man få för sig att använda yes innan målning, för att grannen som är bagare sagt att det fungerar lika bra. Så måste du skölja av det med vatten tills du skäms. Grannen doserar på sitt sätt, du doserar på ett annat. Du kanske sköljer vad du tycker är mycket, det är rester kvar. Det blir lirar inte ihop med färgen. Vem kommer ta den kostnaden?

Skippa två flaskor vin och köp ordentliga grejer istället. Dyrare än så är det inte. Tänk på att druvor också är billigt.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
martin43 och 5 till
  • Laddar…
När det gäller målning så ser man skillnad i hur matt ytan blir. Sedan kan jag bara utgå från den målartvätt jag använder. Långt tidigare körde jag ned ammoniak.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Man ska någ vara lite försiktig med att säga att Yes är lika bra på fasadtvätt som andra mer specifika produkter är..
Yes tvättar säkert lika rent men tror inte att den dödar alger och annan påväxt som riskerar att bli kvar efter tvätten och då kommer dessa tillbaks snabbare..
Häll även i lite klorin.
 
R
D Dinjo skrev:
Häll även i lite klorin.
En egen blandad grogg😀
Ja klorin kan man även spruta på utsatta bitar och låta det sitta en stund innan man tvättar av ytan.. men detta gäller vid ommålning då det kan bleka färgen..
 
Yes fungerar antagligen utmärkt till fönsterputs. Jag putsar för det mesta med handdiskmedel.

Däremot skulle jag inte ge mig på trä med Yes. Sonen fuskade lite på trädäcket då han var ombedd att använda såpa. Men han tyckte Yes var enklare då det gjorde renare snabbare. Det såg iofs bra ut initialt, men där det användes endast såpa höll det sig mycket längre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.