Hammarn skrev:
700? Ovanlig modell. Men de är suveräna att ha, oavsett om det är Makita, DeWalt eller Bosch. Viktigt är dock att slipa klingan med jämna mellanrum så att man slipper "tuggat" trä.
Listklingan (60 tänder) har jag inte ens använt, klarar mig bra med originalklingan.

Nu såg jag att de rackarna har satt på laser för att man verkligen skall veta var kaplinjen går, huvva.
Ja vad fan, jag minns väl fel då.
Laser, jaha.
Då måste man alltså köpa en ny ;)

Det går att lära sig hur man "hittar kapet", men det vore mumma med en laser som visade...

Och en slipad 24-tands sågar bättre än en halvslö 60-tands...
Det är huvudanledningen till att jag har två klingor.
För att kunna ha en på slipning.
Däremot blir det lite snyggare kap med 48-klingan.
Jätteviktigt när man kapar reglar ;)
 
Funkar biltemas rullstöd? Eller välter dom när jag slänger upp reglarna? Funkar dom är det ju ett bra sätt att skaffa sig en mobil anläggning till en väldigt billig

Angående klingan så tycker jag att den som följer med Boschen är lite väl grov. Virket blir lite fnasat (hur mycket beror på hur man bär sig åt) på en sida. En annan klinga krävs helt klart för att fixa lister och finsågning. Vad skall man ha då?
 
Håhå
lite sågteknik, det är kul...


1. lägg ett litet snitt i överkant, innan du sågar genom hela
2. såga utifrån och in! Här har jag sett flera gånger att TV-snickarna gör helt fel. Titta på klingans rotationsriktning och jämför med cirkelsågen.
Hur många drar cirkelsågen mot sig???
Nej just det! Dra ut sågen max på glidskenorna, sänk den, skjut in.
Så står det i alla fall i min instruktionsbok!
3. Såga långsamt. Ju högre hastighet du trycker med, desto frasigare kap.
4. fler tänder på klingan...
 
[quote ] Längden på tumstocken?  ::)[/quote]

En pojke har alla fingrar kvar? 8)
PRISET PÅ LEKSAKERNA SÅ KLART!!! ;D 8) ;D 8)

 
jureit skrev:
[länk]  ;D ;D ;D
De kan man kalla såg, vi amatörer kan slänga oss i......... ;D ;D ;D
 
jag säger som vanligt...

Aldrig får man vara riktigt glad. :-[
Enda lilla trösten är att du i alla fall inte äger sågverket själv. ;D

För du skulle jag riva huset, proppa dörren till balkongen och aldrig visa mig offentligt igen! :-X
 
Precis, såga ner försvarslösa träd bara för nöjets skull. Attans miljötölp där.
 
Hammarn skrev:
Lustigt nog sågar jag just inifrån ut och upplever att snitten blir renare. :surprised:

Instruktionsbok, ska man verkligen läsa den?  8)

Sänk inte heller sågen för snabbt, det kan leda till fnasat trä. (Såg nu att Nix nämnde det)

Rullstöden fungera mycket bra. Nu ska erkännas att jag inte har baxat upp 2x6 reglar på dem. Det finns å andra sidan lösa stöd att köpa som man kan dra fast i en bänk, kanske en bättre lösning om man ska såga mycket "tungt" virke. Viktigast är dock att sågen själv står stadigt. På det sågbord som Niz använder är sågen fastklämd i stativet, om man avänder workmate eller liknande bör man säkra sågen med en liten tving eller motsvarande. (praktiska erfarenheter, inte behagliga...)

Jag hittade prima arbetsbockar på Jula i Kungenskurva idag, halvapriset pga någon liten skruv saknades (300=>149). Nu slipper jag ligga på mage och såga med Bossscchen. Skall nog komplettera med ett rullstöd från Biltema.
 
MathiasS skrev:
Nu slipper jag ligga på mage och såga med Bossscchen.
Har du ingen bild? ;D
 
Jag har länge tyckt att ni är sanslöst händiga här på forumet, men att det faktiskt finns de bland oss som SÅGAR NER träd och styckar dem för att kunna bygga sitt eget hus - det går utanpå det mesta!!! Helt fantastiskt! Grymt imponerad. Blåser ni glas till fönstren också?
 
Lycke skrev:
Blåser ni glas till fönstren också?
Nä, det hinner vi inte ;D.
 
Immobil skrev:
Nä, det hinner vi inte ;D.
;D
 
Bob_the_builder
Lycke skrev:
...SÅGAR NER träd och styckar dem
Styckar. ;D
 
Hörru Byggare Bob! Jag skrev faktiskt "styckar" för att betona det mordiska som KarlXII anspelade på med sina "försvarslösa" träd ;)

Nä men ärligt: jag är rätt imponerad att man bygger sitt hus med eget virke.
 
Ok, nu tycker jag vi kommit från ämnet - det är ju min nya såg vi skall dregla över..... ::)

;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.