Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Varför inte säker? Ärigt nyfiken. Jag la 350 h och det var ju mycket tid men är supernöjd såhär 5 år senare. Hela klabbet gick på 100k inkl vitvaror så jag tyckte inte pengabiten var så farlig. Sen är ju såklart tid pengar.
Det tog mer tid än vi räknat med och resten av familjen uppskattade inte projektet. Tyvärr fanns det inte några bra naturliga punkter att kliva av på vägen eftersom alla mått är helt lokalanpassade. Jag kan inte direkt slänga på färdiga luckor efter att alla ledsnat. 350h är trots allt rätt mycket tid det också
 
Fulkemisten
F fiskbuggaren skrev:
Det tog mer tid än vi räknat med och resten av familjen uppskattade inte projektet. Tyvärr fanns det inte några bra naturliga punkter att kliva av på vägen eftersom alla mått är helt lokalanpassade. Jag kan inte direkt slänga på färdiga luckor efter att alla ledsnat. 350h är trots allt rätt mycket tid det också
Mjo. 350 h är mycket tid. Men vi hade tillsammans funderat över projektet i ungefär 5 år. Vi var helt överens. Kanske däri skillnaden ligger? Jag måste utifrån mina egna förutsättningar rekommendera alla att platsbygga sitt eget kök. Pallar man inte är det bara att börja sjuga om kärlek, glass, gröna ängar ock King Kongs tass...
 
  • Haha
Noramasen
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Vi var helt överens. Kanske däri skillnaden ligger?
Ja, det lär göra all skillnad.
 
En hel del att ta igen här och komma med svar, men jag ska försöka att uppdatera lite oftare.
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Hur har du tänkt kring stommar skåp och lådor? Material? Byggmetod? Ytbehandling?
Det kommer att bli ett hopkok av olika varianter och material. Huvudingredienserna kommer att bestå av fukttrögt mdf i det som blir direkt synligt. Och det kommer att målas i traditionell linoljefärg för att få en känsla av att det tidigare blivit en renovering utförd. Stilen är ett typ funkiskök med släta och lutande luckor med tidstypiska beslag. Lådor kommer att tillverkas i björkplywood och förses med rullande skenor för bekvämlighetens skull. Stommen kommer att bestå av mdf samt nertorkat furu. Och utöver det en diskbänk i rostfritt stål som vi låter Isakssons tillverka enligt våra önskemål. Och utöver tidigare tankegångar så kommer också skafferi att tillverkas men då med furu och dessa i stil med vad som var gängligt då huset i övrigt byggdes.
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har du nån planritning över köket? Vore intressant att få ta del av
Befintliga planlösningen:
Ritad planlösning av rum med möbler och måttangivelser, daterad 2023-06-02, enkelt skissad layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och den nya men utan det nytillkomna skafferiet och andra lite smärre lösningar. Märkligt vad tiden kan göra för förändringar allteftersom.
Henningelvis Henningelvis skrev:
Och fascinerande fotografier. Jag förstår ibland inte riktigt vad jag tittar på, utan det är som om någon bara satt ihop en massa olika material på lite olika ledder.
Helt klart en konsekvens av att det som är självklart för egen del inte behöver vara klart för en utomstående betraktare. Men absolut tänkvärt och förhoppningsvis kan jag ta till mig det 🙄 😉
Oldboy Oldboy skrev:
Upptäckte i höstas att vårat hus också har duktigt sneda väggar och obegripligt snikiga små fönsteröppningar i de inre "nyrenoverade" (<50 år) väggskikten. Ändå har jag aldrig tidigare noterat att väggen förefaller sned.
Lite snett är också rakt. Men mycket rakt kan vara rakt åt helvete😵‍💫😂
C Crippe_Crull skrev:
Det här följer jag. Kommer inom kort ställas inför samma projekt som du. ”Tyvärr” förefaller mitt renoverade timmerhus inte bjuda på samma spännande överraskningar som ditt.
Kul. Men då du kommer i det taget, så kommer det säkerligen att bjudas på överraskningar av olika art. Själv så känns det lite mättat av den saken här. Men börjar få ett grepp om allt nu när rivningen är nästan färdig.

Sådär! Hoppas jag inte missat någon.
Jag får backa tillbaka lite i arkivet och förhoppningsvis så kommer jag rätt i minnet.
Här ungefär var jag.
Renoveringsarbete, rivet golv, exponerade bjälkar och rör, byggrus, två fönster med utsikt mot gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sett åt motsvarande håll så ser man att avloppsröret samt golvbjälkarna bitvis ligger direkt mot berg och därav den krypgrundens begränsning och inget som vi kan göra något åt annat än att anpassa oss till den rådande verklighet som erbjuds.
Renoveringsprojekt, upprivet golv, träbjälkar synliga, skadad vägg, byggnadsavfall, fönster med utsikt, byggarbetsplats, avskalat interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite märkligt att bjälkarna ligger åt olika håll, men det ska det bli ändring på då vi vill ha golvet i längsriktning mellan rummen. Och därför rivs de bortre bjälkarna och andra som inte håller rätt kvalité. De plintar som syns ovan är enbart lösa och en har "halkat" ner lite så att bjälken inte ligger an!! Men jag kommer att armera de kommande och därmed så kommer de ingen vart. Men först så ska berget dammsugas innan det blir gjutning.
Renoveringsprojekt, riven interiör, nakna träreglar, gammal tapet, byggavfall, övergivet utrymme, dammsugare, dagsljus från fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och för att underlätta fortsatt verksamhet så har jag skyndsamt mellan skurarna sett till att få upp väderskydd på ca 4*4 m Och självklart är kontrollansvarige på plats för inspektion.
Byggplats med ställning, trämaterial, skottkärra och hund vid röd byggnad under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Underlättar att plattformen med dess raka kant kan utgöra 90º för tillverkning av gjutform.
Träkonstruktion hållen av tving på arbetsbord, skruvar i låda, Makita högtalare i bakgrunden. Arbetsplats utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och som ett brev på posten så dyker det upp lite hjälpmedel för kommande tillverkning.
Plastinslagen pall med varor på palltruck utomhus på grusväg nära grönt skogsområde och bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plintarna på plats i alla fall och sitter som berget gör dom. ( i alla fall tills plyfan tas bort😉) Kanhända lite överkurs vad gäller underlag för spännvidden för bjälkarna, men ingen skada skedd, utan nu ska det hjälpa till att avlasta andra bjälkars belastningar.
Under renovering, rörmokarens verktyg och material, gammal tapet och trä, ojämnt golv, byggspill, öppet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Formarna rivna och kors i berget vad bra det blev.

Och Här kommer nästa lass med virke som kommer att vara till väggarna. Kan vid det sammanhanget nämna att de tidigare levererade delar som inte höll rätt kvalité är utbytta och därmed nöjd med detta inköp.
Skåpbil laddad med träplywood, säkerhetsväst hängande, verktyg, stegar synliga, redo för arbete eller transport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att slippa ovälkomna gäster i form av ociviliserade varelser som pinkar och skiter i isoleringen så sätts det upp aluminiumnät vid alla öppningar som här till exempel grundventilationen.
Bild på en öppning i ett golv med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial. Trångt, rörigt utrymme, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trossbottenskivor läggs i och det är inte den största av marginaler som gäller mot berget, men alternativet att spräcka berget med dess risker är att betrakta som värre för huset.
Renovering pågår, gammalt rum, exponerade träbjälkar, isoleringsmaterial, byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I en annan del av kommande golv så var det en öppning mot angränsande rum som var för stort att det inte kommer att finnas möjlighet att fästa golvbjälke, så jag "hängde" ner en plyfaskiva för att utgöra underlag för en bjälke. Samt att läget för grundventilationen innebär att en avgränsning görs så att luften får härja fritt under trossbotten. Det blir dåligt med isolering där men det kommer att finnas en lösning på det också framöver.
Renoveringsprojekt, borttaget golv, träbjälkar, verktyg, byggmaterial, rör, sprucket väggmaterial, exponerad jord, konstruktion pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite ändring av köksavloppet, och montering av bjälklag med både balkskor som dras fast i tidigare gjuten betong samt vinkeljärn på motsvarande sida trots att balkskor är att föredra. Men för att slippa riskera att den kommande på motsvarande sida kommer att krocka med skruvningen så blev det så. Håller gör det i alla fall med garantier motsvarande RH😉
Renovering pågår, gammal tapet, träbjälkar, rörledningar och isolering synliga. Byggarbetsplats med öppet golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trossbotten inlagd med aluminiumnätet vid öppningarna.
Renoveringsarbete pågår, isolering och golvbjälkar synliga, verktyg och byggmaterial utspridda, inomhusmiljö, pågående projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Balken som syns på föregående bild i nederkant till vänster visade sig vara lite röten så den var bara att ta bort och ersättas med en frisk variant. Böset på berget är resultatet från lite hamrande på denna balk. Mera Jobb!!
Spis med skadad fundament och golv, renovering pågår, byggrus och trä synligt, verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommande utrymme för spis villkoras av att det måste skäras lite i murningen som tydligen är av det modernare slaget än vad jag misstänkte från början. Det kommer att lämnas en liten springa för ventilationens skull mellan dessa två spisar.
I renoveringsfas, murverk, spis, verktyg, nedfallna puts, byggmaterial synliga, oavslutat arbete, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett lite större väderskydd blev tvunget att fixas till då det var i minsta laget med det tidigare. Lampor installerades för att välkomna det svarta mörker som ovillkorligen är på gång.
Byggarbetsplats med presenning, stegar, arbetsbänk och olika verktyg utomhus i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dert var det för denna gång och nu kommer besök att innebära en liten paus från arbetet fram till på måndag.
 
  • Handritad skiss över planlösning för köksrenovering daterad 2023-06-02, med möbler och vitvaror markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Torpardrönaren och 14 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
En hel del att ta igen här och komma med svar, men jag ska försöka att uppdatera lite oftare.
Hoppsan hejsan! Här har det visst bara gått en dryg gnutta av ett ögonblick sedan jag nämnde att uppdatering skulle ske lite oftare. Och med tanke på den fadäsen av bokstäver så kommer jag inte att upprepa den målsättningen annat än att det kommer att åtminstone försökas...
Lite mera har hänt ,men inte med den framfarten som jag skulle önskat. Men mest troligt är det att faktor ålder och ambition inte är de mest kompatibla enheterna av egenskaper man går och bär på numer.
Men åter till vad som varit görligt under dessa två veckor av aktiviteter med köket.

Det var till att åka och hyra en stenkap för att avverka lite av teglet som blir i vägen för den nya spisen. Då det dessvärre inte är görligt att kapa rakt av och ner, så fick det bli avverkning med sneda kapningar tills rätt djup erhölls och därefter lättare kunna knacka loss det som blev i vägen. Maskinen jag använde mig av för detta ändamål var en batterimaskin med möjlighet att bevattna för att undvika alltför mycket damm. Och riktigt sidigt får jag lov att säga att det var och det hela tog ca tre timmar effektiv tid. Och absolut ett måste att göra detta innan trossbotten var på plats så att det kunde rinna ner till grunden utan att orsaka skada.

Gammal, förfallen spis, tegelstenar, rör, röran, byggsäck, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det bara att mysa ner isoleringen jämte bjälklaget på 195 mm. Hoppas att det kommer att bli betydligt varmare golv av denna åtgärd.
Renoveringsarbete, rivna väggar, blottlagt isoleringsmaterial på golv, oavslutad inredning, konstruktion synlig, nedbrutet rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete i rum med isolering på golvet och oskyddade väggar, synligt trä och rörledning, halvfärdigt projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det bara att smaska på golvet och det var ett tämligen blandat parti av olika bredder och konungar, så jag försökte att få de som hade skavanker att hamna under de kommande skåpen, och början gjordes vid den utstickande spisen för att den har minsta marginalerna att få en passform utan att behöva göra en fris eller dylik. Annars så kommer de andra sidorna att täckas av både vägg och sockellister, så där kan det lämnas springor utan vidare. Innan läggningen så kollade jag fuktkvoten och den låg på ca 14-15 % och med tanke på det så kommer golvet att senare mot vintern att dra ihop sig med större glipor som resultat. Likväl för att vara på säkra sidan så lämnades en springa på ca en till två mm. för att säkerställa möjligheten att svälla ytterligare utan att det ska komma att bråka med sig själv med resningar som följd. Fastdragningen av ändarna med skruv kommer senare att släppas på för att framöver spikas i bjälklaget. En liten rundvandring kommer här och ursäkta den taffliga kvalitén på filmen men kanhända ett resultat av isoleringsdamm och sågspån och annat mjäfs, snarare än kamerans egenskaper.

Den befintliga öppningen för köksfläkten blev tvungen att modifieras för att passa den nya fläktens motsvarighet till flödeskrav. Och arean är numer nästan densamma som kanalens area, så det kommer förhoppningsvis att räcka till. Gäller bara att se till att ventilationen för övrigt i rummet är anpassat för detta också. Men det är en senare fråga och åtgärd.
Ett hål i en vitmålad vägg med synliga tegelstenar, kablar, flaskor på golvet och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inför att elektrikern ska komma och göra sitt så blev jag tvungen att kolla hur de befintliga ledningarna är förlagda i taket, och med tanke på att vi kommer att göra nytt undertak så vill vi ju inte råka sätta spik i dessa ledningar.
Orenoverat rum med träbjälktak, kala väggar, fönster med utsikt mot gräs och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så för att försäkra oss om att minimera riskerna så sågades panelen upp där osäkerhet fanns. Och visst där gick en ledning och den var till spisen, och de andra var förlagda i ovankant om reglarna så då är det ingen risk att punktera dessa i alla fall.
Renoveringsarbete, synligt isoleringsmaterial, träpanel i tak, figur hängande upp och ner, gammalt fönster, belysning, byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och nu till det som tagit mycket av tiden. Att få rätsida på de kommande väggarna. Att det är snett är ingen överraskning, men att få till det med de nya förutsättningarna med planlösning är ett tidskrävande uppdrag. Och då det inte är stora marginaler så gäller det att man har lite tur, eller anpassar turen till att förhoppningsvis kalla det för skicklighet framöver😎.
Renoveringsprojekt, skadade väggar, träreglar, isolering synlig, fönster, golvplankor, inomhusarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och då fönstret har en lutning som snarast påminner om att sitta på lustiga huset har det funnits en tanke om att inte ändra på det utan låta innerväggarna följa dess lutning med vad det innebär. Och då kylskåpet är helt otroligt nog tvunget att också stå i lod, så låg tanken i att göra en brytning därvid för att senare ta upp skillnaden med en konisk list jämte kylskåpets framkant.
Renovering pågår, isolering synlig, träramverk, gamla och nya byggnadsmaterial blandat, verktyg på golvet, inomhusarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att rivit bort den gamla tretexen så uppdagades det anledningen till det sneda fönstret. Det har tidigare varit en dörr där och förmodligen av en smalare variant då det blivit ersättning av tillkommande stockar under fönstret. Och då det är en försvagning av konstruktionen att inte sätta en förstörande got som håller ihop timret så har det blivit en förskjutning i stället. Och det har också gjort att fönstret följt med. Men det är inget som oroar mig då det numer är plank på utsida timmer som håller ihop denna konstruktion. Kan detta räknas som ett dolt fel😂. Med denna insikt så blev det att komma på andra tankar vad gäller att låta väggen följa fönstret då det skulle visa sig att det skulle bli alltför omfattande att få till en lösning som gick ihop med kommande fortsättning av vägg över och förbi fönstret. Så här rätades väggen upp över hela linjen och fönstrets komme därmed att få sitt vinda utförande. Kanske därför fönster kommer från det gamla ordet vinduer, eller vindruta som är lite modernare. Här är det vint i alla fall och ska så förbli.
Fönster, skadad vägg med synliga träbjälkar och isolering, renovering pågår, gammalt tapetmönster, oavslutat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med fönstrets gamla bräda så var det en fin liten profilering som jag ska efterlikna, men för att kunna göra det så måste det göras förutsättningar innan det är för sent. Kapning av denna gjordes grovt med multiverktyg för att senare hyvlas till en slät yta vilket möjliggör att senare kunna förlängas med nytt virke.
Närbild på fönsterkarm med slitage, smuts, spindelnät vid ett öppet fönster, verktyg syns nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vidare mera rivning av vägg och en lerklining tronar fram med intressanta tapeter som hade en attraktion då det begav sig. Och den röda känns väldigt spännande och jag har inte sett motsvarighet till denna tidigare. Men jag kan tro att den kommer från en formgivning med hjälp av hallucinatoriska svampar eller åtminstone ett par flaskor absint. När kan den vara gjord? Tjugo till trettiotalet med lite böljande jugendformer kanske. Är det någon som vet så skulle det vara intressant att få reda på.
Renoveringsprojekt, exponerade stockar, rivna väggar, gammalt tapetlager, byggmaterial, elledningar, oavslutad golvläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oj! Klockan är visst mycket nu (01:13) och jag återkommer med en fortsättning under morgondagen om gud vill och redskapen håller...
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Som utlovat så kommer en liten fortsättning här.
Efter hyvlingen så visade det sig att jag varit lite för grov med maskinen tidigare och det blir ett kommande äventyr att få till den resterande biten, men det blundar jag inför och skjuter framåt i tiden. Tillbaka med drevet som jag var tvungen att dra loss med tanke på att underlätta för hyveln att inte trassla in sig.
Inomhusvy av timrad vägg med fönster, isoleringsmaterial synlig, renovering pågår, avskalat golv, struktur, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid ingången till köket satt tidigare vid inflyttningen en dörr, som förpassats upp till sovrummet och därmed har ingången stått öppet. Men nu när all gipssanering ägt rum och plåtreglar slängts ut så kom den nakna väggen fram, däribland den tidigare nämnda röda tapeten. Där visade sig nästa lilla överraskning. Det saknades en förstärkande got även där, och med verkan av att det känns lite jullrigt så behövs det därmed en förstärkning på något vis. Med ett par tvingar och lite reglar på högkant så går det att spänna ihop väggen så den blir rakare och därmed också möjlighet att kunna såga med motorsågen ett spår för en förstärkning av en got. Vad urtaget i väggen en bit upp har för funktion kan jag bara spekulera i och kanske det är en konsekvens av ett tidigare hjärnsläpp.
Renovering inomhus, oavslutat byggprojekt, träreglar, verktyg, rör, utsikt genom fönster till trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man också hur krokigt timret är i ospänt läge och viker sig därmed. linjerna är dragna när det var hopspänt och nu blev det bara att dra igång sågen igen och försöka efter förmåga att få till ett par snitt på insidan av linjerna och sedan få tvinga dit goten på plats.
Inomhusarbetsplats med träkonstruktioner, byggställning, verktyg, och öppet tak, under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr infann sig inte kameramannen på plats vid det färska tillfället, utan jag fick hämta honom för att fota av den inträngda goten nu på kvällningen i stället.


Med den bilden som underlag kan också berättas att uppreglingen av den väggen inte blev riktigt så enkel som man hade önskat. Av de tre nedersta reglarna så utgår de från den andra som har utgångspunkt från fönstret och som också har en given vinkel ( 90º) från den intilliggande väggen. Och därmed hamnar de andra där de gör med det merarbete som tillkommer. (Urfräsningar och tilltstickningar av spån för utfyllnad) Och med tanke på att diskbänken är under tillverkning så finns inget annat att göra än att anpassa sig till faktum. Och att det dessutom tagits beslut om att en diskmaskin kommer att ta plats efter denna vägg så finns det en definitiv säkerställd minstahöjd att ta i åtanke inför seglingens förutsättningar. Dessa tre reglar är i lod och kommer att få en brädinklädning till den övre av de tre, och med en delning som följd av den avvikande vägglutningen till den fjärde som går upp till taket. Denna lutning kommer sedan i och för sig att döljas av de kommande skåpen framöver. Här har även elektrikern dragit lite tåtar bakom reglarna, samt en kortling för kommande montering av väggkran har utförts.

Renoveringsarbete, vägg med synliga ledningar, fräsningar i trävägg, kablar, konstruktionsram i trä, oavslutad installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns inte helt rätt att blanda in plastmaterial, men mot yttervägg med den konstruktion som finns så kommer det inte att skada ändå, utan enbart vara både hängsle och livrem när det används av glasull som isolering. Säkert någon som har annan uppfattning, men häri ligger vårat beslut.
Dåså börjar väggbeklädnaden att ta sin början. De plank med lite fulheter passas in bakom skåp eller där de inte kommer att möta det första ögat så att säga. För att sedan spara på de finare som sätts där de i sin helhet blir synliggjorda. Det gäller också att se till att längsgående skarvar inte hamnar på opassliga ställen.Och det visar sig inte vara bara när det handlar om olika bredder och koningar.
Byggarbetsplats med isolering, fönster, träreglar, och ångspärr i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett litet hörn har tagit form.
Pågående renovering, träpanel, isolering synlig, rörigt, byggmaterial, oavslutade väggar och tak, konstruktionsfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ett till hörn har påbörjats med avslut i väntan på att elektrikern ska komma och göra en installation av kabel och dosor.
Renoveringsarbete inomhus, isolering synlig, träpaneler, arbetsstege och verktyg, ofärdigt golv och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här inväntar jag på en ny dag med kommande utmaningar. Jag ska bara korrekturläsa lite först då autocorrekten lever utanför vårat vackra språk och hittar andra bokstavskombinationer än de tilltänkta.



Sådå var det gjort 😎
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Ja, plast i ett torp är kanske inte så vanligt. Hoppas ni kommer ha huset eller iaf köket uppvärmt och väl isolerat året om?
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, plast i ett torp är kanske inte så vanligt. Hoppas ni kommer ha huset eller iaf köket uppvärmt och väl isolerat året om?
Det är ett åretruntboende med all den komfort man ställer på både värme och ventilation. Så det ska inte bli några negativa konsekvenser av denna inblandning. Och förhoppningsvis ska det inte vara det som kommer att avgöra om torpet en dag säger upp sig som komfortgivare.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hoppsan vad tiden drar iväg😵‍💫
Inga andra ursäkter för att det inte blivit uppdateringar annat än att jag blev kidnappad av utomjordingar. Men de hade inte kraften att hållas med en mas så jag blev varsamt hemsänd, och då var det bara att fortsätta med köket.
Elektrikern var här och drog lite kabel och när vi ändå har nya väggar så var det bara att ha ledningar inuti dessa, även om vi sen tidigare på övervåningen har uteslutande utanpåliggande.
Renoveringsarbete, timmervägg, elinstallationer, utstickande ledningar, trästomme, partiell isolering, byggmaterial synligt, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörmokeriet är lika bra att även det köpa in för att säkerställa kvalitén och här drogs det för en kommande väggmonterad kran. Lite nervöst med tanke på att det var en liten specialbeställning och osäker på att standarden skulle hålla med vår svenska, men med överläggning med mokaren så skulle det inte vara något problem.
Renovering, oskyddat isoleringsmaterial, träreglar, rörinstallation, byggarbetsplats, pågående elinstallation, fönster, öppen väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ibland hittar man på lite utrymme för att dölja sina svagheter....
Staplade trästockar med utskurna hålrum och en klättrande insekt. Texturen av sågade ytor syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och samtidigt kan man efterlämna lite information för kommande renoveringar.
Handskriven text på ett papper, träbakgrund, slitet. Brev eller meddelande. Personligt, möjligen en ursäkt eller förklaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med tanke på att man har bananväggar att göra med så får man improvisera lite och kila med de medel man har. och då passar det utmärkt att såga dessa distanser med sänksågen, så att man får lite enklare att sala reglarna så att de hamnar i lod. Åtminstone de som kommer att utgöra underlag för diskbänken och nedanför mot golvet.
Cirkelsåg med sugslang vid arbetsstation utomhus, sågar träplanka, otydlig bakgrund med grönska och röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite tidskrävande var det att få till så att det inte blir några kommande svårigheter, Tur att man har ett långpass i det läget.
Byggplats interiör, isolering, elinstallationer, träreglar, tätning, delvis omstrukturerad byggnad, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dåså kom nästa överraskning!
Vedspisen ser ut att ha ett material liggande som inte hör hemma där. Men likväl så ska tydligen man inte bli förvånad över vad som döljs. FOGSKUM! Hoppas bara att det enbart är just på detta lilla ställe det förekommer.
Slitna kablar och isolering genom en betongvägg med skador och sprickor, omgivna av byggmaterial och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men detta lämnar vi därhän åt kommande arbete och går tillbaka till förberedelserna för kommande läge av kylfrys. och för att få till ett skydd mot denna så kommer det att placeras en lackerad cembritskiva som skiljer spisen från ovan nämnda koloss. Och då den behöver lite stöd och utgångsläge så skruvades lite reglar upp på vägg och golv, just för att säkerställa att måtten håller och än så länge ser de ut att göra det😬
Renoveringsarbete pågår, trägolv lagt, verktyg och skruvar synliga, ofärdig vägg och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fått dän lite undertak för att säkerställa position för redan dragna ledningar som också kommer att få fortsatt funktion. Vågade helt enkelt inte chansa och dra skruv genom dessa när kommande tak skulle monteras. Elektrikern har dragit färdigt sina ledningar och reglarna för undertaket är monterade och därmed läge för att få dit sponten som vi har skaffat i tre olika bredder, och detta för att få lite mera liv i taket än statiskt samma som det blir med lika breda spont. Riktningen på taket kommer att leda in en i köket på samma sätt som golvet.
Renovering pågår, träpaneler, vit takskiva, öppen väggisolering, rör, genomföring för el eller ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan att det finns andra som också vill hjälpa till med målningsarbetet får man väl ändå vara tacksam över att det finns...
Vit målad yta med smuts och märken, möjligtvis del av en konstruktion, oskarp bakgrund med grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men åter nu till spisens läge i renoveringen. Jag tog bort det övre lagret med bruk och visst fasen hittade jag mera FOGSKUM. Det satans fläskhuvudet till spismontör har SKUMMAT fast spisen i position.
Och fram kommer bränd dito som naturligtvis sinkar en i arbetet som man inte trodde att skulle innebära några problem.
Arbetsyta med hammare, stämjärn, skyddsglasögon och sågspån. Verktyg och material på en grov arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så efter alla sidorna fanns bränt skum och som var tvunget att undanröjas för att få ett säkerställt resultat. Och jag hade inte någon lust med att demontera hela spisen så det var bara att framöver fylla på med bruk och därmed ett bra underlag till kommande lösning av spishäll. Och utrymmet under spisen blev jag tvungen att demontera ramen till luckan, för att kunna dra fast den senare då den satt lite löst. -När man ändå håller på så..
Gammal vedspis i renoverande rum med osläckt tegelvägg och nytt träverk. Verkar out-of-service.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lösningen på detta hjälps av att dra rostfri tråd som förankras i fogen med slagspik. Och en liten dubbelvikt papperslapp som distans för att inte ramen skulle ligga direkt på golvet.
Gammal ugnsdörr nära trädgolv, smutsig, sliten, med röda tegelstenar synliga och blått tejpstycke framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med det gjort så var det dags för putsning av fundamentet och lite skydd krävdes då man inte är riktigt van med sleven. Samtidigt behövdes det lite hjälp av diverse material att få till ett rakt utförande till kommande elspis.
Byggarbetsplats, verktyg på betongbänk, plastskydd, varningstejp, oslättad mur, oslipad träpanel, byggstädning pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Paus här i arbetet med att lägga in info om denna renovering..... På obestämd tid.....
 
  • Gilla
Lill72 och 7 till
  • Laddar…
Den obestämda tiden är över nu och fortsättningen kommer nu.
Putsningen av vänstra framsidan är klar (ej färdig puts) och förberedelserna för ovansidan utgörs av att med hjälp av en regel som sänker underlaget med två mm. kommer att agera mall för höjden på färdigställt underlag. Jag kan nu på förhand säga att hällen kommer att vara gjord av linoljebränd två millimeters svartplåt. Och den är tillverkad och nu löst på plats, men då den slog sig lite vid bränningen så väntar jag med att sätta ut bilder på resultatet, men tanken håller -bara man får till det😱😂.

Med väggarna på plats så kommer arbetet med att förbereda för ett skafferi, och i samband med det så fick jag göra en typ av isolerad box för att förutsättningarna för blandad grundkonstruktion mellan detta kök och intilliggande utrymme inte kunde utgöra annat än detta än denna lösning som jag kunde tänka mig. Men det kommer framöver att döljas av skåp så inget synligt i alla fall.
Och spillbitar från tak kommer väl på sin plats för hyllor i skafferiet.
Ombyggnad av trärum, halvfärdiga hyllor, snickeriverktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förberedelser för spiskåpan kommer för att inte framöver ta alltför mycket plats, utgöras av lite modifieringar av fläkten som inhandlats genom att ta bort lite material, och tillföras med nytt utförande så att den får plats i kåpan.
Metallapparat med fläkt, verkstad, verktyg på kartong, arbetsmiljö-bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr inga bilder men tanken är att kåpan kommer att få en lutning i framkanten och därmed krävs en motsvarande lösning på fläktens framsida.

Frun har målat väggar och förberedelserna för att få till bra möten med karmarna har gjorts genom att avlägsna färg på dessa för att bland annat få fram profiler på de befintliga sidostyckena som kommer att få fortsätta finnas och även ett grundläge för anslutningen med kommande sidosmygar. Att det kommer att bli spackling är givet med tanke på gamla infästningar som måste döljas.
Öppet fönster, träram, delvis renoverat, isolering syns, inomhus, spegling, gammalt, vitmålad, krokar som lås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppregling för diskbänken och kommande stomme är på gång.
Renovering pågår, trägolvinstallation, tomrum, verktyg och material synliga, inomhusarbete, förändringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sidorna är på plats också.
Renovering pågår, träpaneler, verktyg på golvet, inomhus miljö, fönster med utsikt mot gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man målar inte mera än nödvändigt säger frun😂
Sidorna provisoriskt på plats och som utgörs av limfogade hyllplan som är stående för att hålla formen.
Pågående renovering med träpaneler, osäkert steg, brädtak. Ljusa och mörka ytor, verktyg, oavslutad byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har haft funderingar på vilket system som vi vill ha angående lådornas utdrag. Efter mycket funderingar så skippade vi lösningen med movento blumotion då vi vill ha ett säkerställt system som håller minst längre än att vara beroende av reservdelar eller annat som påverkar livslängden genom att använda detta. I stället så kommer vi att köra traditionella lösningar med lådor som glider på eklister som framöver oljas eller kanske vaxas för att få en kanske inte helt underhålls fri lösning men definitivt hållbar sådan. (Jag håller fullständigt med Göran Gudmundsson om att underhållsfritt är lika med att det inte går att underhålla och därmed är helt förkastligt ur hållbarhetssynpunkt.)
Träplankor på arbetsbänk med ritning och verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fastsättning av dessa glidlister består av skråspikning med limning i stomväggarna. Jag skulle helst vilja ha en annan lösning egentligen men tiden har sin pådrivande kraft att avgöra beslut så det fick bli denna ändå.
Träbearbetning, spik, c-klämmor, arbetsbänk, timmerstycke, snickeri, verkstad, precision, hantverk, konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stommarna resta och inte helt fasta utan enbart för att säkerställa att de håller höjd mot diskbänken som kommer strax. Kranen är på plats i alla fall och kan snart få en funktion också.
Elementdjävelskapet har fått en insmältande färg för att få en förhoppningsvis undanskymd tillvaro😂
Köksrenovering pågår, osammanfogade träskåpsdörrar, tomma utrymmen, verktyg på golv, röd vägg, snöigt fönsterutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppsan satfläsket som monterade stommen till vänster under hon "applicerade" den på fel sida om golvregeln så diskbänken kunde inte fås in mot väggen😢 så det är bara att riva köket och börja om från början😭
Nej för böfvelen! Detta låter sig ICKE göras! Heller då låta flytta stomsidan till andra sidan regelen och därhmed låter sig diskbänken förflyttas in mot uttänkt position. Men fotografven har fått förtappat avtryckarfinger och inte kunnat med denna enklaste görning, så vid skrifvande stund finns icke några fotografier att beskåda. Annat än fadäsen som låter stå som varnagel i ögat på den som ska uthängas för tilltaget att misslyckas med denna enklaste uppgift.
Rostfritt stål diskbänk, brun vägg, trägolv, blå skyddsplast, fragment av stege, perspektivet skevt uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och nu till nutid och dagens drama. Att få plats med kolossen från medelhavet men först en beskådan av utrymmet. Och även där håller väggfärgen sig sparsmakad i sin position. Den lackerade cembritskivan på plats och den seendes skivan framåt som senare låter sig målas i annan färg har sin ännu gråa lyster. Lite under all bråte skymtar spishällen som inte ligger i placering men väl där ändå.
Renoveringsområde med rörigt verktygsbord, avtäckt vägg, träpanel och byggnadsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att det skulle bli trångt var det inga tvivel om men att man blev tvungen att med hjälp av stol och pall ta sig från utrymmet för att stoppa i kontakten var inte riktigt beräknat. Varför finns det inte längre sladdar till vitvarorna kan man undra? Måste det till halsbrytande lösningar för att få ström i varorna. Vi är inte någon av oss ergonomiska virtuoser längre som kan förpassa dynamikens lagar likt den legendariska Olga Korbut😂

Ny spis i renoverat kök, verktyg, stege, oskyddat golv, byggkaos, nästan klar installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spisen fick plats på millimetern men fick ställa sig avsides då det enbart var för att säkerställa ATT den fick plats innan arbetet fortskrider med att få till spiskåpan. Det kan nämnas att för att få in kylen så måste elementhelvetet demonteras och vad vi gör för lösning med fönsterbrädan återstår att se då den kommer att sticka ut en del, och detta minst så att elementhelvetethelvetet får en undanskymd tillvaro. HUVA...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Snigla och 13 till
  • Laddar…
Förhoppningsvis har du köpt en underhållsfri kyl. 😎
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Förhoppningsvis har du köpt en underhållsfri kyl. 😎
Ha Ha. Det beror på betydelsen av "underhållsfri" Men helt klart att jag önskar att den har en hållbarhet som tyvärr inte är att förväntas av nästan allt skit som finns idag. Och inte minst dessa tidigare svensktillverkade varorna som fått produktionen förlagd på länder, där det är billig arbetskraft samt gynnat av andra finansiella skatte/etableringsbidrag. Det har bara blivit RÄMMIL av dessa produkter som tillverkas idag och som smutskastat dessa varumärken till avgrunden.

MEN när jag läste upp detta inlägg så höll vi på med att få till en lösning avseende spiskåpa och för att få till ett verkligt läge angående ergonomi, praktisk funktion och utseende så gick jag amok med tillverkningen och fick till ett resultat som i mitt tycke är helt och hållet ett mästerverk och som pryder sin tillvaro utan att kännas överdådigt och kitschigt. Här har jag fått till en ventilationslösning som jag absolut ska ta patent på. Men att det faktiskt kom till av slumpen att plåten inte riktigt ville räcka till tar jag inte riktigt till mig av, utan det var som välsignade händer tog tag i mina och bara lät det ske av övertygelsen att jag är en god människa och här kom belöningen. -Att det ser ut som ett ofärdigt verk är bara en av betraktaren utryck för avundsjuka kan jag tro😉.

Ett kök under renovering med verktyg, modern spis och retro kylskåp. Oavslutad vägg och arbetsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Inte alltför mycket som har tillkommit sedan förra inlägget annat än att arbetet med spiskåpan fortsätter.
Rivit den provisoriska plåtkåpan för att ersättas med ny plåt i rostfritt. Samt ett underlag av plyfa som skruvats fast i reglar som i sin tur är skruvade i undertaket, och där kommer den största delen av tyngden att belastas.
Industriell miljö med metallkonstruktion, trä och verktyg synliga. Otydlig användning, verkstad eller byggplats kanske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fläkten som ses skymta mellan plåtarna fram är kopplad till skorstensventilationen, men lite provisoriskt än så länge. Det kommer att framöver behövas tätas mot muren då anslutningen är lite otät för närvarande, men den fungerar hur som helst. Framöver så kommer det att brandisoleras kring fläkten inte minst för att dämpa ljudet och eventuella vibrationer, vilket också innebär att servicearbete kommer att kräva att framsidan på kåpan kommer att behövas att demonteras då det blir svårt att ta det underifrån, men det finns lösningar på detta också. Därav är inte kåpan helt täckt av plåt. Fastsättning av de rostfria plåtarna mot muren är med hjälp av slagankare då det inte är lämpligt med hjälp av nylonplugg som kanske kommer att tappa funktion från värmen som alstras i teglet.
Ytterhörnet kommer att få en avrundning i nederkant med samma radie som kåpan förändras i dimension utifrån sockeln mot taket. men det är inget jag gör i rostfritt då den saknar betydelse och blir då enbart onödigt arbete.
Träplanka med skruvar ovanpå en blank yta, siffrorna 13,5 skrivna med penna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den rostfria plåten är fäst framför allt i takregeln. Men nitad med popnit i aluminium och försänkningen av niten är beroende på att det färdiga ytmaterialet inte ska bråka aluminiumet, då de inte är alltför trevliga kompisar och niten riskerar att försvinna med tiden. Ett litet hål är utfört i plyfan och rf plåten, och tanken på detta är att en stång ska förbindas med spjället som skymtar på väggen och ska därmed ges möjlighet att öppnas och stängas vid behov. Kanske lite krystat men men...
Kök under renovering med oavslutad spisfläkt, spis, och retro kylskåp; oslipade och ommålade väggar, tillfällig belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja vad gör man inte för att få ett lite mera av helhetsbild? Papperet åker fram igen då det är lite billigare och mera snabbjobbat än slutmaterialet.
Renovering av kök med äldre och nyare spisar, öppna skåp, verktyg på golvet, och TV i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara ett annat perspektiv samt lite hjälplinjer för att åskådliggöra skarvarna på slutmaterialet.
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Här går ALLT med svindlande fart! Strax färdigt.... Nä ibland så önskar man att kloningen av männskan kunde rappa på lite, så att man kunde lägga energi på det som hör till hemmet istället för att tillgodose kundernas beställningar😉.

Nåväl. Arbetet med fläktens ventilation har färdigställts trots ett litet "?" aber med flexslangen som helt plötsligt slet sig ur händerna och ville tydligen lägga sig ner bakom kolossen på knutsberget för att riktigt genuint djävelskap frammana ett inlägg på GAAAAHHH-tråden.
Cykelhjul, väggkontakt, träväggar, trångt utrymme, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det hade jag alltför stor insikt om, att det skulle absolut inte ske med den skadeglädjen som kan infinna sig då man tydligen också bäddat för sig. Bättre då att gå och surmula lite för sig själv och önska att man bodde i ett funkishus i stället med totalt öppen planlösning där inget kan gå på tok. Men nu låg slangen där och skrattade mig rakt i ansiktet, och försök med ståltråd och allsköns "hjälpmedel" för att få upp den igen misslyckades naturligtvis då jag inte ens kan komma åt att se ormuslingen. (Bilden är tagen efter att jag lyckats prångla till mig själv och med lite rådbråkning av armar så fick jag loss ett kort i alla fall) Och tanke på att flytta kolossen för att få fram anacondan var uteslutet på grund av oklara anledningar. Hmmm. Vikt kan vara en anledning ihop med trängseln.
Ett utsågat rektangulärt hål i en grå gipsskiva, exponerar innervägg och mörkt utrymme bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jaja! Bara att kapitulera och ta upp ett hål i cembritskivan som är dragen ner till golvet för att få tag på ormen och med rejält stryptag göra den foglig igen för att få den på sin tilltänkta sista viloplats.
Flexibel ventilationskanal under trähylla, inomhus, byggmaterial, avloppsslang, svart, silverfläns, skruvade träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med slangen i fastspänt läge så gällde det att få till en lösning på den andra lilla ventilationen som kan vara behjälplig när nödvändigheten infinner sig. Och det är för vedspisens skull ifall det skulle bli lite svårtänt med rök som följd av eventuell köldpropp. Det är en befintlig lucka i stocken som också använts tidigare men ska få en fortsatt användning men i utökad form. Med hjälp av gassvetsen och ett städ så bidde det en liten variant av ett embryo till ledstång.
Smedja: Städet, hammare, länk med ögla och svetsbrännarutrustning på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med lite förbättring i konstruktion med hjälp skruv och mutter med tillhörande brickor så blev det en led som samtidigt är stabiliserad av en plåt som den yttre stången löper i.
Inomhus, ventilationssystem, träkonstruktioner, dammigt, metallkanaler, byggmaterial, flexibel slang, otydligt skrivet meddelande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SATFLÄSK OCKSÅ! Ser att ormen slitit sig... Äsch lite fel i tidslinjen bara😉
Nästa arbete med fläkten var att börja klä underdelen med lister, för att dölja den rostfria ramen.
En roterad bild av ett kök med synlig fläktkåpa, skåp och en trasig vägg eller tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men då det finns en svängd del på kåpans vänstra sida så blev jag tvungen att hitta på en lösning med den profilen som ska möta de båda andra.
Knäckte en Z-profil.
Två kopparlister på ett slitet och nerskrivet arbetsbord med tydliga användningsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som med hjälp av lite bearbetning med drivning medelst krympning får en form som förhoppningsvis passar till det tilltänkta objektet. Det finns ju en radie att förhålla sig till och som bestämmer villkorslöst om det ska passa eller inte. Men man får börja lite smått och gå vidare allt eftersom.
Kopparplåtar på sliten arbetsyta, en med finérade skår, metallbearbetning, verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär! då var den färdig efter ett antal slag med schweifhammaren och dragning i sickmaskinen för att få till ett jämnare resultat. Bilden ljuger lika mycket som jag och trots att det inte ser så ut så är den radien faktiskt i 90º.
Böjd kopparstrimla med tandning, ligger på slitbord med skärmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara det att gammelgubben fick olyckligtvis för sig att den radien som denna bit har, är lika med radien på kåpans yttersida!! Och det är bara att ta lärdom och krypa till nästa Z-profil och börja om med att knacka på men med en tilltänkt mindre radie och som SKA passa. Att trettiotvå millimeter ska göra sådan skillnad! BAH! Är det någon som är intresserad av en lika dan fast större kåpa så har jag en del som kan passa😂
Inomhusbygge, träreglar, metallförstärkningar, grov konstruktion, byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dåså sitter bitarna på plats, även om det inte är helt färdigt på bilden. Återstår bara att få själva undersidan på plats också, men då måste det bli ett inköp då jag inte hade tillräckligt stor plåt hemma, så jag smiter emellan med lite annat som är i görningen.
Inomhusbygge, träreglar, metallförstärkningar, grov konstruktion, byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satte dit en svängd kona i hörnet som stöd för ytan som senare ska dit. Men den blir enbart provisoriskt ditsatt för att senare kunna tas bort för att komma åt att montera undersidan på kåpan.

Förstärkning eller åtminstone stöd för det som kommer framöver. En rostfri plåt som garanterar ett rakt hörn då putsarbetet inte håller så hög klass som man kunde önska. (Gammelgubben som varit i farten där igen).
Verkstadsdisk med verktyg och skruvlådor, ofärdigt golv och vägg, arbetsbelysning, inne i byggnad under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påbörjat med beklädnaden bakom spisen. Och här används gammal ärgad koppar som är i sådan begränsad mängd att det är tvunget att med millimetrarnas hjälp se till att det ska räcka till med denna plåt. Och tekniken för skarvarna kallas slussfalser, och dessa är perfekta att ta till när man inte vill ha synliga infästningar.
Verkstadsutrymme under renovering med verktyg, skåp och oavslutade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett par skarvar som inte gör sig dåliga utan snarare hjälper till att få ytterligare liv i ytan kommer på plats, också för att få plåten att räcka till som sagt. Och här sitter framsidorna på plats samt en del av spisens sida. Nu är det slut på DEN plåten. Det som saknas in mot den röda väggen är en plåt som kommer från samma objekt, men med en liten annan patina beroende på lägesplaceringen. Den är tillverkad men jag kan inte få dit den förrän spiskåpan är på plats. Och det av rent monteringstekniska skäl. Allt måste gå i rätt följd för att få ett snyggt resultat.
Renovering av kök, gammal spis, köksfläkt, verktyg, byggmaterial, pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det att ta till av annan plåt som har tagits tillvara på från olika objekt som jag handlat från. Men då ärgningen påverkas av olika förutsättningar som exempelvis ålder, läge och yttre påverkan så har de alla olika patina. Här har jag gjort ett försök att ta vara på en mörkare plåt som kommer att få markera kåpans framsida mot den lutande sidan som i sig har en annan patina och är gulare samt lite mörkare än plåten från spisen, men då jag inte är nöjd med denna brytning så blir det att under morgondagen leta fram andra bitar att göra försök med.
Gammal köksspis, verktyg, renovering pågår, oavslutad köksinredning, arbetsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske rent av så att jag kan komma med uppdatering av tråden under förhållande närtid😉.
 
  • Konstruktion under arbete, isolering synlig, verktyg spridda, metallfläktkåpa, inomhusbyggmiljö, trä och betongdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
saiter och 18 till
  • Laddar…
Den ärgade kopparplåten är nog den snyggaste inklädnaden runt en spis jag någonsin sett.
 
  • Gilla
MrsBlaise och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.