Åsa Lund
Har du nån planritning över köket? Vore intressant att få ta del av

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Visst fins det en sådan, men kanske till kvällen om gud vill och redskapen håller så får jag fram den till komputern.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Fulkemisten
Hur har du tänkt kring stommar skåp och lådor? Material? Byggmetod? Ytbehandling?

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Efter många timmars eller snarare dagars överläggningar med frugan så är det äntligen dags. Det som till slut avgjorde beslutet var att golvet i torpet börjar kännas lite "mjukt" samt att skåpet till diskbänken börjat separera från väggen, vilket antyder om att golvet börjar ge med sig. Och största anledningen till det är att det ligger en PLASTMATTA!! som inte släpper igenom den fuktvandring som bör tillåtas i torpargrunder. Kontentan av detta ser vi nu även om vetskapen har funnits tidigare att detta inte ska låta sig göras. Dessvärre så finns inte utrymme för inspektion av grunden annat än att vi kommer att öppna upp golvet för att se hur det ligger till med bjälklag samt timmervägg. Och då är det lika bra att göra en total omvandling med inkluderande obligatorisk gipssanering.
Lite bilder från det befintliga köket som kommer att häpnadsväckande få ÄNNU mindre yta att röra sig på men med en mera harmonisk planlösning. Det mesta kommer att platsbyggas i egen regi med de medel som finns att tillgå. Och vi räknar med att överraskningar kommer att stå som spön i backen, men förhoppningsvis så kommer det att ta ca två månader med 60 timmarsveckor innan det är färdigt. Som tur är att det är ett litet kök i alla fall.
Först lite bilder på utrensat kök och avsaknad av kylfrysen till höger om fönstret gör ingen ledsen.
[bild]
Fick för ett par dagar sedan bort lvp som ändå har tappat funktion och satt på höger sida om väggöppningen. Vi kommer inte att sätta dit någon ny utan det ska komma dit en skåpsektion i stället framöver. Över och underskåpen kommer att förpassas till boden utanför, och ersättas av diskbänk i rostfritt utförande.
[bild]
Tidigare nämnda diskbänk som separerar sig från väggen alltmer. Och förhoppningsvis så kommer det att finnas lite utrymme bakåt för den nya diskbänken, så att den inte kommer att inskränka på fönsterytan likt befintlig bänk gör. Alternativt att vi får beställa en lite smalare diskbänk i stället. Och platsbygger man så får man de mått som ges utrymme för.
[bild]
Vedspisen kommer att fortsätta som en central enhet. Spisen som saknas till höger om vedspisfundamentet kommer att ersättas av en ny och lite bredare samtidigt som den kommer att flyttas ut i linje med fundamentets framsida. Och då under spisen så kommer vi att göra en inspektionslucka för framtiden till grundens åtkomst. Men det är inte hugget i sten då vi inte kommer åt att se konstruktionen än.
[bild]
Detta var en liten rundvandring med onsdagsdagsbilder.
Här kommer några torsdagsbilder med påbörjad rivning av skåp och de första överraskningarna. Är det tillåtet att ansluta en köksventilation till ett avloppsrör med kringsmetad fogskum? Kanske inte har så stor betydelse då slangen var gjord av plast även den. Men själva väljer vi bort det alternativet i alla fall.
[bild]
Jag stoppar upp fingret bakom en tapet, vad är det jag känner, jo en klibbig smet....Kunde bara inte låta bli.
Det är så förbannat fascinerande att se de gamla lagren av tapet att man tappar all inriktning på att riva. Man vill bara få kontakt med de som med omsorg satt upp dessa för att ge en spegling av den tidens tankar och smaker. Men helt klart är att ju längre tillbaka i lagren man kommer desto mer fattar jag tycke för den smaken. Jag kommer nog att försöka ånga upp tapeterna ända tillbaka till kaklet.....Nej lerkliningen ska det ju vara.
[bild]
När man tittar på takbården så får man en uppfattning om var det ursprungliga taket låg på för nivå och där också bekräftat av den lilla gluggen i timmerväggen som utgjorde en del av bjälklagsfattningen.
[bild]
Här kommer en till överraskning även om det ändå fanns en tanke på konstruktionen som lämnade mera att önska rent estetiskt. Att timmerväggen lutar är det nog inte bara jag som uppfattar. Men att gamla karmen med dess profilering inte varit synlig har sin förklaring, men hur gör vi nu? Man skulle ju kunna ge sig i kast på att försöka kapa runtom och sedan skarva till ny inslag vägg, men det skull innebära borttagande av hela härligheten och då blir det nog ändå att låta tillverka ny karm, även om det inte finns medräknat i vare sig budget eller tidplan. Men det ska väl lösa sig genom att inte lägga en massa tid på att uppdatera denna påbörjade tråd😉.
[bild]
Och dagen har utgjorts av ordinarie arbetspass med plåtbitar som passas ihop enligt önskemål. Och efter detta fixade jag lite med väderskydd och allmänt skräpplockande så att det hålls någorlunda rent ikring.
[bild]
Morgondagen är vigd för att införskaffa golv som får acklimatisera sig i liknande miljö som köket. Hmmm Hoppsan klockan är visst redan nu i morgondagen. Bäst jag stänger ner ögonaböj.
Jobbigt o härligt på en gång, ser fram emot att följa projektet :D

Ser att arbetsledaren är på plats på sista bilden..

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nu så är den framme och även den sedan en tid tillbaka den befintliga. Obs! linjerna är mina egna och ska ej tas för att vara professionellt utförda. Det är bara jag som ska dechiffrera dessa krumelurer😫😉
.
.
.
.
Häpp! Det gick tydligen inte att ladda pdf😕
Jag gör nya försök att spara som bild , men det får vänta ytterligare då det blivit tråkigheter som jag får kolla upp vad man kan göra åt den situationen....

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Hur har du tänkt kring stommar skåp och lådor? Material? Byggmetod? Ytbehandling?
Återkommer med redogörelse senare. 🙂

Mats-S
Och största anledningen till det är att det ligger en PLASTMATTA!! som inte släpper igenom den fuktvandring som bör tillåtas i torpargrunder
Har aldrig haft några problem med täta golv på våra torpargrunder, så det är inte det som är problemet.
Gör man grunden korrekt så kan slitlagret på golvet vara tätt utan problem.

• Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jobbigt o härligt på en gång, ser fram emot att följa projektet :D

Ser att arbetsledaren är på plats på sista bilden..
Det är ett oprövat kort, så det kommer att ta tid och resurser, men samtidigt förbaskat kul, och tyvärr tråkigheter dessvärre som jag återkommer till alldeles strax.
Och självfallet så ämnar jag att sköta mig själv, men kvalitetsansvarige tidsstudieman vågar ändå inte släppa mig fri, trots att jag flertalet gånger bedyrat min förträfflighet i detta projekt🙀

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fulkemisten
men kvalitetsansvarige tidsstudieman vågar ändå inte släppa mig fri, trots att jag flertalet gånger bedyrat min förträfflighet i detta projekt
Meddela vederbörande snarast att "ingen kommer ihåg en fegis".

• Haha
Noramasen
  • Laddar…
Dåså har vi fått klarhet i varför diskbänksskåpet börjat sin vandring mot oklara mål. Detta kommer vi att ta upp med säljaren av fastigheten då det var denne som har stått för renoveringen av bjälklag och (utan min vetskap) tydligen utbyte av nedersta timmerstocken med tillhörande grundgjutning.
Anledning till att golvet börjat svikta ligger i att bjälklaget som ligger direkt under skåpets utsida har ej varit fäst i motsvarande vägg överhuvudtaget. Utan enbart legat löst på "plintar" bestående av tegelstenar och annat liknande på tre ställen. Då dessa "plintar ligger på sand och andra rester så har det efter en tid inte funnits tillräckligt med bäring, så därför denna separation mot vägg. Och självfallet så har det inte funnits några som helst möjligheter att undersöka krypgrunden då min och andras mänskliga kroppar ej kan anpassa sig in i detta minimala utrymme. Detta ska vi trots tiden som gått försöka få prövat som "dolt fel", och jag har kollat upp det och det kan åberopas upp till tio år från försäljningstillfället. Men som sagt vi ska kontakta säljaren först och se vad som kommer fram av det.
Renoveringsarbete, upprivet golv, exponerade balkar, rör, verktyg, byggmaterial, fönster mot gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter borttagande av trossbotten så blev det tydligare ändå vilket spektakel som utförts tidigare. Filmen skulle jag vilja dra ett kvarts varv men det ville inte hänga med tydligen.

Och med ett spetts hjälp så blir det änder tydligt hur illa ställt det är med tankegången på den tidigare utföraren av bärlagret. Efter fem släpp med tillhörande gnuggningar i cirklar där "plinten" stod så har det sjunkit ca 35 cm utan motstånd....Hur i svartsvedda djävlar kan man tro att det kommer att bära över tid? Det är likadant på samtliga "plintar" på detta bjälklag.
Grävning inomhus visar rör, kablar, jord, tegelstenar och en del av en träkonstruktion.
Skapa konto

Och som om det inte var nog med det. Som en föraning om vad som skulle komma så under gårdagen så skulle jag hiva upp en sugpump över gallret på kärran på väg till återvinningen. Och söckendagsgåbortklädd som jag var och i sista minuten så hände det som absolut inte fick hända. Det var tydligen sump kvar i pumpen och det visste sin plats tydligen.
Person i vit t-shirt med stor kaffefläck och logotypen "Byggahus.se".
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Bra jobbat! Det ser ut som om någon, d.v.s. du, verkligen behövde göra om och göra rätt.

Och fascinerande fotografier. Jag förstår ibland inte riktigt vad jag tittar på, utan det är som om någon bara satt ihop en massa olika material på lite olika ledder.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Har aldrig haft några problem med täta golv på våra torpargrunder, så det är inte det som är problemet.
Gör man grunden korrekt så kan slitlagret på golvet vara tätt utan problem.
Tidigare erfarenheter från andra som har sagt att det inte är bra att få alltför tätt uppåt. Och sett från det jag hittills här upptäckt, så under tjugo år har det inte funnits några direkta fel. Men det har som du säger säkerligen också varit beroende på grundens utformning och andra förutsättningar. Och du ser grundorsaken här till felet i inlägget från mig ovanför..

Jag gillar denna tråd!
Är så gött att få ta del av andras överraskningar i deras gamla hus. 😀
Deja vu-faktorn är hög. När man själv står där med skägget i brevlådan är det inte lika kul...

Upptäckte i höstas att vårat hus också har duktigt sneda väggar och obegripligt snikiga små fönsteröppningar i de inre "nyrenoverade" (<50 år) väggskikten. Ändå har jag aldrig tidigare noterat att väggen förefaller sned.

Gnagare är inte diskriminerande. De älskar all form av mineralull, och frigolit, liksom allt annat lättgnagt och inbjudande. Getingar är inte heller petiga, de bygger gärna bon i håligheter oavsett om de är skapade av människohand eller gnagartänder.

Ser fram mot nästa uppdatering.

• Gilla
Noramasen och 4 till
  • Laddar…
Det här följer jag. Kommer inom kort ställas inför samma projekt som du. ”Tyvärr” förefaller mitt renoverade timmerhus inte bjuda på samma spännande överraskningar som ditt.

• Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
C Crippe_Crull skrev:
Det här följer jag. Kommer inom kort ställas inför samma projekt som du. ”Tyvärr” förefaller mitt renoverade timmerhus inte bjuda på samma spännande överraskningar som ditt.
Ojoj, farligt att tro på turen... Det dyker nästan alltid upp nåt skit man inte räknar med. Men hoppas du har rätt

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.