2 144 läst · 46 svar
2k läst
46 svar
ännu ett stop i ett avlopp
Tack, får skaffa lite bättre grejor i mellandagarna. Om man behöver hjälp, vilken yrkesgrupp är det som är närmast, rörmokare eller vvs/avlopp? Vet att han som gjorde dräneringen lade ner en hel del rör för det nya, gjorde avloppet utomhus och även hade egen kamera på kabel som vi använder för avloppet från badrummen. Kanske ligger närmast att höra där?GoC skrev:Då har du glaserade höganäsrör. Dom har i stort sett evinnerlig livslängd.
Skulle gissa på att ett par meter av det horisontella röret är fyllt av vitt härdat fett.
Nästan omöjligt att få bort utan mekanisk rensing, en högtryckstvätt biter inte på det.
Så kämpa på med rensfjädern.
Men det där du har är rena leksaksgrejerna så det kan bli svårt att komma igenom stoppet med den.
En rörmokare håller på med VVS så det är så klart rätt yrkesgrupp.T tombe691 skrev:Tack, får skaffa lite bättre grejor i mellandagarna. Om man behöver hjälp, vilken yrkesgrupp är det som är närmast, rörmokare eller vvs/avlopp? Vet att han som gjorde dräneringen lade ner en hel del rör för det nya, gjorde avloppet utomhus och även hade egen kamera på kabel som vi använder för avloppet från badrummen. Kanske ligger närmast att höra där?
Problemet är väl att hitta någon som även kan tänkas rensa avlopp.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 691 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 691 inlägg
Vissa rörisar har lite utrustning själva. Typ en K50.GoC skrev:
Men nästan alla ringer en spolbil direkt.
Dom kan både suga och trycka, både kallvatten och hetvatten.
Roterande munstycken och annat lullull.
En enorm fördel!
Dom här har vuxit astronomiskt sista året och satsat mycket på reklam:
https://www.swooshsverige.se/kontakt/
Gjorde ett nytt försök med min nuvarande utrustning, skruvade långsamt i min wire och nu med rotation fick jag in den i hela dess längd, 7.5 meter tror jag. Sen kopplade jag på skruvdragaren och vispade runt några minuter och även med driv på vägen tillbaka. Till skillnad från förra försöket kom wiren nu upp och var nästan svart som den varit insmord med olja blandat med fett även om det bara var ett tunt lager. Fick nästan den lilla virveln på vattnet när det rann ur nu men går fortfarande något långsamt men svämmar inte direkt över till andra diskhon. Reagerade dock på att det fortfarande efter en minut fortsätter klucka i rören. När jag mätt var mina 7.5 meter tar mig så är jag ungefär halvvägs på den vertikala delen. Vet inte om jag ska fixa en kamera först och se hur det ser ut eller direkt skaffa ett längre rensband och köra hela vägen till det går utanför huset och börjar luta nedåt igen?
Vispa runt några minuter gör inte stor verkan.T tombe691 skrev:Gjorde ett nytt försök med min nuvarande utrustning, skruvade långsamt i min wire och nu med rotation fick jag in den i hela dess längd, 7.5 meter tror jag. Sen kopplade jag på skruvdragaren och vispade runt några minuter och även med driv på vägen tillbaka. Till skillnad från förra försöket kom wiren nu upp och var nästan svart som den varit insmord med olja blandat med fett även om det bara var ett tunt lager. Fick nästan den lilla virveln på vattnet när det rann ur nu men går fortfarande något långsamt men svämmar inte direkt över till andra diskhon. Reagerade dock på att det fortfarande efter en minut fortsätter klucka i rören. När jag mätt var mina 7.5 meter tar mig så är jag ungefär halvvägs på den vertikala delen. Vet inte om jag ska fixa en kamera först och se hur det ser ut eller direkt skaffa ett längre rensband och köra hela vägen till det går utanför huset och börjar luta nedåt igen?
In med fjädern igen och kör en kvart, du måste även se till att du spolar rejält med vatten i avloppet samtidigt som du kör med borrmaskinen.
Ok, men tror du min wireläng är tillräcklig om röret antagligen fortsätter 5 meter till innan det viker nedåt?GoC skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 457 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 457 inlägg
Du har hittat stoppet och nu har du gjort ett litet hål i det. Det är därför som det kluckar.
Mer mekanisk rensning, ge inte upp. Nu när du vet var stoppet är och du kan nå det finns goda möjligheter att få bort det.
Efter att du har kämpat mer mekaniskt kan du överväga kokande vatten i massor. Litervis, gärna tio liter eller så.
Mer mekanisk rensning, ge inte upp. Nu när du vet var stoppet är och du kan nå det finns goda möjligheter att få bort det.
Efter att du har kämpat mer mekaniskt kan du överväga kokande vatten i massor. Litervis, gärna tio liter eller så.
Tack, testar vidareClaes Sörmland skrev:Du har hittat stoppet och nu har du gjort ett litet hål i det. Det är därför som det kluckar.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 457 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 457 inlägg
Ett annat alternativ: Kommer du åt stammen i källaren efter stoppet? Överväg att montera en renslucka där. Bara att såga av ledningen och montera en renslucka, kostar några hundralappar.
Ja det är ett ypperligt alternativ. Då kan man samtidigt spola för fullt i diskhon eller stoppa ner en trädgårdsslang.Claes Sörmland skrev:
Du kan inte ha nog med hett, nästan kokande vatten i mängd för detta - vi pratar inte om 10 liter - vi pratar om hel beredare med varmvatten som under minst 1 timme lagom strilande av det nästan kokande vattnet ned i avloppet så att hela fettproppen värms upp ordentligt och den vägen blir mer mjuk och delar kanske tom rinner iväg - och när du börja bearbeta med rensfjäden och borrmaskin - fortsätt häll hetvatten och med slurk diskmedel då och då så att de lösta och avskavda fettet emulgerad med diskmedel spolas iväg vidare i avloppet, helst utan att fastna igen.
har du enskild avlopp så lär du se gucket som kommer ut där i första kammaren - 3-kammarbrunnar och minireningsverk kan inte käka fett när det kommer i rinnande form eller som klumpar, så det kan bli stora klumpar av dessa i brunnen och få tas med nästa slamsugning.
har du enskild avlopp så lär du se gucket som kommer ut där i första kammaren - 3-kammarbrunnar och minireningsverk kan inte käka fett när det kommer i rinnande form eller som klumpar, så det kan bli stora klumpar av dessa i brunnen och få tas med nästa slamsugning.
Tja, mycket enklare med en bra avloppsrenmaskin.X xxargs skrev:Du kan inte ha nog med hett, nästan kokande vatten i mängd för detta - vi pratar inte om 10 liter - vi pratar om hel beredare med varmvatten som under minst 1 timme lagom strilande av det nästan kokande vattnet ned i avloppet så att hela fettproppen värms upp ordentligt och den vägen blir mer mjuk och delar kanske tom rinner iväg - och när du börja bearbeta med rensfjäden och borrmaskin - fortsätt häll hetvatten och med slurk diskmedel då och då så att de lösta och avskavda fettet emulgerad med diskmedel spolas iväg vidare i avloppet, helst utan att fastna igen.
Då behövs inte en droppe varmvatten eller diskmedel, ej heller magiska besvärjelser.
Bara jobba en stund med maskinen och vanligt kallt vatten så försvinner fettavsättningaran ut genom avloppet.