Claes Sörmland
Kan du rensa från andra hållet så är det mycket bra. T ex skruva upp någon renslucka i källaren och gå in den vägen. Lättare att trycka ut stopp från andra hållet.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan du rensa från andra hållet så är det mycket bra. T ex skruva upp någon renslucka i källaren och gå in den vägen. Lättare att trycka ut stopp från andra hållet.
Finns en ungefär halvvägs mellan köksavloppet och stoppet, vet inte om det gör någon större skillnad? Tyvärr ingen mer från andra hållet, bytte allt inkommande ut till gatan med 45 graders lutning nedåt förra året men de sista 5 metrarna har ca 70 år på nacken..

Kan vara lite krångligt att rensa köksavlopp.
Det härdade fettet blir rejält hårt så det krävs ordentlig mekanisk bearbetning för att få loss det ur rören.
Du körde väl rejält med borrmaskinen ansluten när du körde ner rensfjädern.
Förövrigt skall den du har med enkelhet ta sig förbi en vinkel på röret.
Bara jobba på och föröka spola med vatten samtidigt.
Som tidigare nämnts så är det bästa att rensa bakifrån upp mot stoppet och samtidigt spola vatten i diskbänken

GoC GoC skrev:
Kan vara lite krångligt att rensa köksavlopp.
Det härdade fettet blir rejält hårt så det krävs ordentlig mekanisk bearbetning för att få loss det ur rören.
Du körde väl rejält med borrmaskinen ansluten när du körde ner rensfjädern.
Förövrigt skall den du har med enkelhet ta sig förbi en vinkel på röret.
Bara jobba på och föröka spola med vatten samtidigt.
Som tidigare nämnts så är det bästa att rensa bakifrån upp mot stoppet och samtidigt spola vatten i diskbänken
Trodde inte jag kan sätta in den jag har i borrmaskinen, det finns en vevfunktion så jag kan snurra manuellt. Som jag nämnde ovan så finns det tyvärr inga rensluckor från andra hållet på närmaste 30 metrarna då allt ligger nedgrävt under mark eller under betongen.

T tombe691 skrev:
Trodde inte jag kan sätta in den jag har i borrmaskinen, det finns en vevfunktion så jag kan snurra manuellt. Som jag nämnde ovan så finns det tyvärr inga rensluckor från andra hållet på närmaste 30 metrarna då allt ligger nedgrävt under mark eller under betongen.
Enligt instruktionen till den Biltemafjädern kan du driva den endera med borrmaskin, sätt fast chucken på ”piggen” och kör på, eller veva.
Med handvevande tror jag det blir allt för dålig rotation.
Fjädern skall fara runt inne i röret slå loss fettet
Men är avloppet 70 år?

GoC GoC skrev:
Enligt instruktionen till den Biltemafjädern kan du driva den endera med borrmaskin, sätt fast chucken på ”piggen” och kör på, eller veva.
Med handvevande tror jag det blir allt för dålig rotation.
Fjädern skall fara runt inne i röret slå loss fettet
Men är avloppet 70 år?
Huset byggdes 1954, anslutningen till byttes vid dränering häromåret, från köket ner till källaren byttes det till plaströr vid en tidigare renovering 2007 så det som återstår är ca 5 meter "glacerade" betongrör/tegelrör under den gjutna betongplattan i källaren. Tog en bild som var mest lik men det jag har köpte jag på järnia, ska se om det går att koppla in den på skruvdragaren

T tombe691 skrev:
Huset byggdes 1954, anslutningen till byttes vid dränering häromåret, från köket ner till källaren byttes det till plaströr vid en tidigare renovering 2007 så det som återstår är ca 5 meter "glacerade" betongrör/tegelrör under den gjutna betongplattan i källaren. Tog en bild som var mest lik men det jag har köpte jag på järnia, ska se om det går att koppla in den på skruvdragaren
Försökte med skruvdragaren men första metrarna som inte gått ner i röret korvade sig som ett tvinnat snöre men snurreffekten nådde inte resterande del av wiren.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För att vattnet blockerar nästanstoppet i stammen. Då får du som dubbla vattenlås och luften i avloppsröret har ingenstans att ta vägen. Som att försöka tömma en flaska med halsen under vatten.

Så här:

[bild]
Brukar stoppet i första hand bara vara på en kortare sträcka eller är det allt från där man stöter på det och vidare som brukar sätta igen sig? Finns det något kemiskt som kan bita utan att förstöra de första metrarna som är plast? 20 liter kokande vatten rakt ner i röret?

T tombe691 skrev:
Försökte med skruvdragaren men första metrarna som inte gått ner i röret korvade sig som ett tvinnat snöre men snurreffekten nådde inte resterande del av wiren.
Ja men du skall mata ut fjädern allt efter som du kör ner den i röret. Annars blir det precis som du skriver, ett kaos med en fjäder som far runt inne i rummet.
Mata ner en bit i röret, kör en stund, mata ner lite mer och kör.
rotera även åt rätt håll så matar fjädern fram sig själv. Med fel rotation så backar den ur röret.

GoC GoC skrev:
Ja men du skall mata ut fjädern allt efter som du kör ner den i röret. Annars blir det precis som du skriver, ett kaos med en fjäder som far runt inne i rummet.
Men då är det svårt att koppla den på skruvdragaren?

Det behövs rejälare dorningar kanske. Vi kör typ en sådan på jobbet å det behövs ibland på köksavlopp då det som nämts redan kan sitta ganska hårt. Kanske kan hyra på någon lokal rörfirma?!

• Rörblockerare VEVOR 250 W med tillhörande verktyg och kabel, används för rensning av rör, uppvisad på vit bakgrund med produktbeskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tombe691 skrev:
Då har du glaserade höganäsrör. Dom har i stort sett evinnerlig livslängd.
Skulle gissa på att ett par meter av det horisontella röret är fyllt av vitt härdat fett.
Nästan omöjligt att få bort utan mekanisk rensing, en högtryckstvätt biter inte på det.
Så kämpa på med rensfjädern.
Men det där du har är rena leksaksgrejerna så det kan bli svårt att komma igenom stoppet med den.

V Vector skrev:
Det behövs rejälare dorningar kanske. Vi kör typ en sådan på jobbet å det behövs ibland på köksavlopp då det som nämts redan kan sitta ganska hårt. Kanske kan hyra på någon lokal rörfirma?!
Men det bör stå Ridgid på den 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.