17 547 läst · 107 svar
18k läst
107 svar
Älvsbyhus lät hantverkarna sova över i nybyggen
Vi lever i en globaliserad värld, inte i Nordkorea där vi får finna oss i att handla det som finns i landet eller vara utan. Kan vi i Sverige inte konkurrera så hamnar jobben självklart någon annanstans. Däremot borde t ex EU ställa krav på att inget får importeras till ett EU-land om det inte är producerat enligt samma krav på arbetsvillkor eller miljökrav som vi har i EU, men om vi fortsätter producera hus till dessa höga kostnader som vi har i Sverige idag så blir vi aldrig av med bostadsbristen.Markarbetaren skrev:Jo men det är ju så, vi har länder, landsgränser, man behöver pass för att röra sig över gränser. I många länder har man byggt upp en välfärd där invånarna jobbar och bidrar till systemet. Plötsligt kommer det nya människor till landet, människor som är beredda att tulla lite på olika saker för dom tjänar ju betydligt mer pengar än vad dom gör i hemlandet. Detta utnyttjar naturligtvis arbetsgivarna, deras vinster ökar ju för dom nya människorna har ju inte samma krav som dom infödda.
Vad tror ni händer med den industrin som drabbas? Hur tror ni det går för alla infödda som jobbar i samma yrke? Det är just därför vi har fackförbund som strider för att alla på den svenska arbetsmarknaden ska ha lika villkor. Ja ja tänker ni när ni sitter framför datorn på kontoret, det är ju bara några byggjobbare som drabbas, det är väl inte så noga. Men tro mig, även ni pappersvändare kommer att drabbas. En stor del av dataprogrammering osv. har redan förlagts till låglöneländer som Indien osv. plötsligt en dag kommer även ni vakna upp och inse att det finns nån som kan göra ert jobb nån annanstans i världen till 1/5-del av kostnaden.
Så fundera en extra gång innan ni skriver saker som att det är skit samma med svenska arbetsvillkor osv.
Det är ju en fördel, men också en nackdel. Effektiviseringen i bygg branschen är obefintlig och intresset för att bygga billigare mycket litet.Markarbetaren skrev:Fördelen med byggbranschen är att det alltid kommer att finnas jobb i sverige. Du kan inte gräva för en husgrund i Taiwan när huset ska uppföras i Dalarna. Däremot prefabriceras mycket utomlands där arbetskraften än så länge är lite billigare, men vi måste fortfarande ha personal lokalt som bygger ihop husen, eller lägger asfalt på vägarna.
Vilket gör att nyproducerat boende är relativt dyrt.
Har varit på studiebesök i en av fabrikerna och jag tycker det var en hel del snik, dåliga utförande och slarvigt jobb, så ja håller inte med.( Till det design ala 70 tal).Mikael_L skrev:Ja, jo ...
Men ändå.
Så otroligt billiga är inte husen (i konstruktionen). Det är t.ex. eljo VP2-dosor och Schneider Exxakt apparater överallt, dvs ungefär det dyraste som en massproducent av hus kan tänka sig välja.
Det är Nibe 750 FLVP, Bosch vitvaror.
Det är ordentligt isolerade väggar, bra fönster och dörrar.
Det är egentligen inte nästan något snik alls i Älvsbyhusen, men ändå är de billigast att köpa.
Därmed inte sagt att det inte är prisvärt, men man får absolut vad man betalar för och inget mer.
Jag håller med flera tidigare, det är inte husen som är dyra idag. Tvärt om så har nog själva huset i sig aldrig varit billigare, speciellt om man jämför med vilken standard man får idag mot för 50-100år sedan.
De kostnaderna som har ökat är precis alla andra kostnader förutom själva huset.
De kostnaderna som har ökat är precis alla andra kostnader förutom själva huset.
Men är verkligen kostnaden för att producera boende så dyrt? När jag växte upp bodde vi i en trerumslägenhet. Jag och min bror delade rum. Idag bor jag och min familj, fru och 2 barn, i en villa på 170+60m2. Det är inte så att kraven på boende har tagit lite större proportioner? Går man ännu längre tillbaka i tiden så delade man dass på gården, man kunde bo 5-6 pers i en tvåa.Tommy Lövgren skrev:Vi lever i en globaliserad värld, inte i Nordkorea där vi får finna oss i att handla det som finns i landet eller vara utan. Kan vi i Sverige inte konkurrera så hamnar jobben självklart någon annanstans. Däremot borde t ex EU ställa krav på att inget får importeras till ett EU-land om det inte är producerat enligt samma krav på arbetsvillkor eller miljökrav som vi har i EU, men om vi fortsätter producera hus till dessa höga kostnader som vi har i Sverige idag så blir vi aldrig av med bostadsbristen.
Så frågan är om det verkligen är boendeproduktionen som har blivit dyrare eller om det är våra krav på boendestorlek och komfort som har ändrats? Stoppa in 2-3 familjer i en Älvsbyhusvilla så framstår inte kostnaderna som så stora längre.
Svar till Markarbetaren
Det byggs ju alldeles för lite bostäder i Sverige nu. Speciellt hyreslägenheter och anledningen är att man inte får ta ut dom hyror som krävs för att man ska täcka sina höga kostnader. För hyrorna blir för höga. Man får alltså bygga och sen hyra ut med förlust. Var byggkostnaderna rimligare skulle vi inte ha nån bostadsbrist.
Det byggs ju alldeles för lite bostäder i Sverige nu. Speciellt hyreslägenheter och anledningen är att man inte får ta ut dom hyror som krävs för att man ska täcka sina höga kostnader. För hyrorna blir för höga. Man får alltså bygga och sen hyra ut med förlust. Var byggkostnaderna rimligare skulle vi inte ha nån bostadsbrist.
Är effektiviseringen obefintlig? Du har då inte varit på många byggarbetsplatser märker jag. Produktionstiderna har ju krympt något fruktansvärt idag. För bara 5-10 år sedan gick gubbarna med najtråd och najtång, idag använder man najomat i den utsträckning man behöver naja. Armeringsjärnen kom uteslutande i raka A-järn, allt bockades på arbetsplatsen. Idag kommer i princip all armering färdigbockad, gjord i maskiner som spottar ur sig byglar. A-järn kommer idag som stora mattor ihoprullade som rullar, färdignajade. Bjälklag gjuts sällan på plats, kommer i färdiga sektioner från fabriker utomlands. Samma med väggelement, kommer färdigt.larsbj skrev:
Jag skulle nog säga att effektiviseringen har gått framåt ganska radikalt senaste 10-15 åren!
Produkter som diskuteras: "najtång"
Rabbitstänger
Rabbitstänger eller najtång är ett oerhört mångsidigt verktyg, främst utformade för att hantera och bearbeta armeringsjärn och najtråd. Dessa tänger har en speciell konstruktion som gör det möjligt att tvinna och skära najtråd från
Läs mer
För att anknyta till effektiviseringsdiskussionen ovan så måste man också ta hänsyn till att hus är betydligt mer avancerade idag med mycket mer installationer än för 30-40 år sedan. Installationskostnaderna uppgår ofta till 30 % av produktionskostnaden.
Jag kan hålla med om att det byggs för lite i Sverige. Frågan är varför en nybyggd bostadsrätt säljs långt innan man ens börjat bygga? En tvåa på 60m2 i storstad för 2Msek har du fler köpare än utbud till, varför är det så? Är en bostadsrätt billigare att producera än en hyresrätt? Knappast väl!Tommy Lövgren skrev:Svar till Markarbetaren
Varför lånar folk hellre pengar och köper bostadsrätt än bosätter sig i en nybyggd hyresrätt? Det kanske är boendeformen som borde diskuteras och inte produktionskostnaden.
Nu känns det som att vi drivit iväg från frågeställningen som är varför polska? arbetare utnyttjas och har så lite betalt att de dels måste sova i huset de bygger och dels måste arbeta 16 timmar per dygn 7 dagar i veckan trots att det är säkerhetsmässigt farligt.
Markarbetaren skrev:Är effektiviseringen obefintlig? Du har då inte varit på många byggarbetsplatser märker jag. Produktionstiderna har ju krympt något fruktansvärt idag. För bara 5-10 år sedan gick gubbarna med najtråd och najtång, idag använder man najomat i den utsträckning man behöver naja. Armeringsjärnen kom uteslutande i raka A-järn, allt bockades på arbetsplatsen. Idag kommer i princip all armering färdigbockad, gjord i maskiner som spottar ur sig byglar. A-järn kommer idag som stora mattor ihoprullade som rullar, färdignajade. Bjälklag gjuts sällan på plats, kommer i färdiga sektioner från fabriker utomlands. Samma med väggelement, kommer färdigt.
Jag skulle nog säga att effektiviseringen har gått framåt ganska radikalt senaste 10-15 åren!
Jag jobbar med byggande och är av en annan åsikt, den effektivisering du pratar om har ju inte resulterat i billigare bostäder iaf.
Enligt scb:s statistik har byggpriserna ökat dubbelt så mycket som andra priser i Sverige sedan -80, och detta efter att det är kompenserat för att hus är mer avavncerade idag.falkn skrev:
Nej för att bostadsproducenten istället ökar sina marginaler! Precis som med utländsk arbetskraft som utnyttjas som tråden gäller. Jag ska inte ifrågasätta din roll inom bygg, du verkar ha full koll på det jag precis beskrev...larsbj skrev:
Produktiviteten har sjunkit inom byggsektorn, den var år 2000 lägre än 1992. Med en uppgång där mellan som sen försvann. Uppgången faller väl ihop med största krisen inom byggbranchen iom fastighetskraschen.Markarbetaren skrev:Är effektiviseringen obefintlig? Du har då inte varit på många byggarbetsplatser märker jag. Produktionstiderna har ju krympt något fruktansvärt idag. För bara 5-10 år sedan gick gubbarna med najtråd och najtång, idag använder man najomat i den utsträckning man behöver naja. Armeringsjärnen kom uteslutande i raka A-järn, allt bockades på arbetsplatsen. Idag kommer i princip all armering färdigbockad, gjord i maskiner som spottar ur sig byglar. A-järn kommer idag som stora mattor ihoprullade som rullar, färdignajade. Bjälklag gjuts sällan på plats, kommer i färdiga sektioner från fabriker utomlands. Samma med väggelement, kommer färdigt.
Se sid 210 i kapitel 6
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2002/12/sou-2002115/
I denna antologi kan vi däremot utläsa att byggkostnader och branschens effektivitet har varit ett ständigt omdebatterat ämne i över 60 år.
sid 6, inledning
http://www.sverigesbygguniversitet.se/dokument/byggsektorn_antologi.pdf
Mycket av effektiviseringen är prefab och riktar sig för att korta ner byggtiderna. Sen upplever ju jag att "pappersarbetena" blir mer och mer omfattande, Stressen på storbyggena är värre nu än tidigare och samtidigt tycker jag att ledningen hos de största byggbolagen ofta är väldigt dålig. Det är ett otroligt stort svinn med byggmaterial, och transporterna krockar eller uteblir, och sällan upplever man att ledningen har koll och tar ansvar.. Jag tycker att dom verkar lite "mätta",
Jag är övertygad om att det går att bygga otroligt mycket billigare. Men det behöver man inte göra, man säljer ändå. Jag är lite förvånad att inte Ikea kört på sitt boköpkraft-koncept, brf 2-plans i trä. Som i princip alltid säljer sig självt.. En annan aspekt på östeuropeisk arbetskraft är ju tillgängligheten/flexibiliteten. Svenskar vill helst inte jobba över o definitivt ej helger medans jag upplever att detta inte är problem med tex. Polacker.
Jag är övertygad om att det går att bygga otroligt mycket billigare. Men det behöver man inte göra, man säljer ändå. Jag är lite förvånad att inte Ikea kört på sitt boköpkraft-koncept, brf 2-plans i trä. Som i princip alltid säljer sig självt.. En annan aspekt på östeuropeisk arbetskraft är ju tillgängligheten/flexibiliteten. Svenskar vill helst inte jobba över o definitivt ej helger medans jag upplever att detta inte är problem med tex. Polacker.