69 499 läst · 141 svar
69k läst
141 svar
Äger sambon 50% av fritidshuset trots att hon inte varit med och betalat?
Måste ha hjälp att reda ut vad som gäller äganderätt ang. Fritidshus..
2018 byggde jag ett fritidshus, sambon ville från början inte vara med så jag tog mina föräldrars arv + egna sparade pengar och byggde själv. Kostnaden uppkom till ca 2milj kronor, min sambo ångrade sig och ville till sist vara med på mina planer…
Hon lovade att gå in med pengar och jag lät henne skriva på köpe/ ägaravtal…
Men några pengar från henne fick jag aldrig !
Vad gäller nu ? Äger hon 50% trots att hon inte betalat nått ? Kan en namnteckning kostat mig mina föräldrars arv och minst 1 miljon ? Känner mig blåst och vill gärna ha hjälp 🙏🏻
2018 byggde jag ett fritidshus, sambon ville från början inte vara med så jag tog mina föräldrars arv + egna sparade pengar och byggde själv. Kostnaden uppkom till ca 2milj kronor, min sambo ångrade sig och ville till sist vara med på mina planer…
Vad gäller nu ? Äger hon 50% trots att hon inte betalat nått ? Kan en namnteckning kostat mig mina föräldrars arv och minst 1 miljon ? Känner mig blåst och vill gärna ha hjälp 🙏🏻
Ja tyvärr. Om ni inte har några andra överenskommelser. Kräver hon försäljning och hälften eller vad händer ?H Tony Friberg skrev:Måste ha hjälp att reda ut vad som gäller äganderätt ang. Fritidshus..
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 938 inlägg
Är hon lagfaren ägare till 50% av fastigheten i Lantmäteriets register, eller har ni bara skrivit ett papper att hon ska vara det?
Ja, du har rövknu—t dig själv Isf! Grattis! Om hon enbart skrivit på avtal med husbyggare är du safe, annars är det illa.H Tony Friberg skrev:
Nej, det är inte samma sak. Kolla Mina Sidor på www.lm.se så ser du lagfarna ägare (en eller flera) på fastigheten.H Hellhawk skrev: