Måste ha hjälp att reda ut vad som gäller äganderätt ang. Fritidshus..
2018 byggde jag ett fritidshus, sambon ville från början inte vara med så jag tog mina föräldrars arv + egna sparade pengar och byggde själv. Kostnaden uppkom till ca 2milj kronor, min sambo ångrade sig och ville till sist vara med på mina planer…
Hon lovade att gå in med pengar och jag lät henne skriva på köpe/ ägaravtal…
Men några pengar från henne fick jag aldrig !
Vad gäller nu ? Äger hon 50% trots att hon inte betalat nått ? Kan en namnteckning kostat mig mina föräldrars arv och minst 1 miljon ? Känner mig blåst och vill gärna ha hjälp 🙏🏻

• Ledsen
  • Gilla
blomknopp och 7 till
  • Laddar…
H Tony Friberg skrev:
Måste ha hjälp att reda ut vad som gäller äganderätt ang. Fritidshus..
2018 byggde jag ett fritidshus, sambon ville från början inte vara med så jag tog mina föräldrars arv + egna sparade pengar och byggde själv. Kostnaden uppkom till ca 2milj kronor, min sambo ångrade sig och ville till sist vara med på mina planer…
Hon lovade att gå in med pengar och jag lät henne skriva på köpe/ ägaravtal…
Men några pengar från henne fick jag aldrig !
Vad gäller nu ? Äger hon 50% trots att hon inte betalat nått ? Kan en namnteckning kostat mig mina föräldrars arv och minst 1 miljon ? Känner mig blåst och vill gärna ha hjälp 🙏🏻
Ja tyvärr. Om ni inte har några andra överenskommelser. Kräver hon försäljning och hälften eller vad händer ?

• Gilla
PSRX och 4 till
  • Laddar…
Är hon lagfaren ägare till 50% av fastigheten i Lantmäteriets register, eller har ni bara skrivit ett papper att hon ska vara det?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hon skrev på köpeavtal på Götenehus så förmodar även att hon står på halva fastigheten även på lantmäteriet och andra myndigheter… men kan jag inte visa mina transaktioner mm ? Har betalt allt och känner mig bedragen…

Förmodar? Kolla din fastighet / mina sidor på lantmäteriet så ser du om hon äger gemensamt med dig eller ej, herregud mänska! ;)

• Gilla
Half-Leif och 37 till
  • Laddar…
Har alltid tagit detta hus som mitt egna, mor och fars arv och mina egna sparade pengar samt att jag har slitit och byggt allt själv, hur man kan en kråka på ett papper blåsa mig på hälften !? Är det inte nån form av bedrägeri ?

H Tony Friberg skrev:
Har alltid tagit detta hus som mitt egna, mor och fars arv och mina egna sparade pengar samt att jag har slitit och byggt allt själv, hur man kan en kråka på ett papper blåsa mig på hälften !? Är det inte nån form av bedrägeri ?
Ja, du har rövknu—t dig själv Isf! Grattis! Om hon enbart skrivit på avtal med husbyggare är du safe, annars är det illa.

• Gilla
  • Haha
Fredrik Johansson2667 och 21 till
  • Laddar…
H Hellhawk skrev:
Hon skrev på köpeavtal på Götenehus så förmodar även att hon står på halva fastigheten även på lantmäteriet och andra myndigheter… men kan jag inte visa mina transaktioner mm ? Har betalt allt och känner mig bedragen…
Nej, det är inte samma sak. Kolla Mina Sidor på www.lm.se så ser du lagfarna ägare (en eller flera) på fastigheten.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, du har rövknu—t dig själv Isf! Grattis! Om hon enbart skrivit på avtal med husbyggare är du safe, annars är det illa.
Ska kolla upp det och strida att in till det sista !!!🦸‍♂️

• Gilla
Åsa Å
  • Laddar…
Strida? Antingen äger hon hälften eller inte. Du kan du lite trolla bort hennes halva om hon äger den

• Gilla
Newgolds och 19 till
  • Laddar…
Strida? Antingen äger hon hälften eller inte. Du kan du lite trolla bort hennes halva om hon äger den
Skulle krävt pengarna innan, jävla golddigger !

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Hon stod med på LM ocå 😩

• Gilla
  • Ledsen
johannord och 1 till
  • Laddar…
H Hellhawk skrev:
Hon stod med på LM ocå 😩
Men om hon står med på avtalet med byggfirman/huslev. ska hon ju betala halva kostnaden.

• Gilla
Åsa Å och 5 till
  • Laddar…
Men om hon står med på avtalet med byggfirman/huslev. ska hon ju betala halva kostnaden.
Det lovade hon att göra, jag stod för alla fakturor och tömde allt jag hade och enl överenskommelse så skulle hon föra över hälften till mig… men i helvete heller !

• Ledsen
  • Wow
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
H Hellhawk skrev:
Det lovade hon att göra, jag stod för alla fakturor och tömde allt jag hade och enl överenskommelse så skulle hon föra över hälften till mig… men i helvete heller !
Dubbeltorsk! Lawyer up!

• Gilla
Kashew och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.