Krilleman
K KriZomb skrev:
Samtidigt som förtalsfrågan läggs ner mot Aftonbladet trots artiklar i svart-vitt, så tycker denna man att kvitton på inköp av en vara som eventuellt inte ens använts i sagda badrum ska vara bevis. Spännande detta.
Jag tänkte precis samma sak. Visa upp kvitto på en vara som man påstår sig ha använt hos en kund...

L Location skrev:
Festligt att han själv lägger upp bilder på sin nya hemsida med ett överlåtelseavtal där han säljer sitt företag för 1 kr.
[länk]
Om man nu är så framgångsrik, har 20 år i branschen, och minsann aldrig har fuskat, hur kommer det sig att man då säljer sitt företag för 1 kr?
Ja bara detta är ju suspekt om något! :crysmile::crysmile:

Redigerat:
L Location skrev:
Festligt att han själv lägger upp bilder på sin nya hemsida med ett överlåtelseavtal där han säljer sitt företag för 1 kr.
[länk]
Om man nu är så framgångsrik, har 20 år i branschen, och minsann aldrig har fuskat, hur kommer det sig att man då säljer sitt företag för 1 kr?
Tja, det har inte gått så dåligt att man kan komma undan ansvar genom att gå i konkurs.

En lustig detalj är att han inte säljer bolagsnamnet utan behåller det.
Ett sätt att klippa de juridiska banden och kunna fortsätta med en ny firma, fast med samma namn som det tidigare bolaget?

Det kan också förklara varför företaget inte fixade problemen pga uteblivna/innehållna betalningar.

Ser ut som om han öppnar sig för en motstämning genom sina anklagelser om han vill gå den vägen.

Är det förresten bara jag som reagerar på skillnaden i språkstil på webbsidan och hur han skriver på forumet? https://www.byggahus.se/forum/search/38751395/

Krilleman
Han har ju själv skrivit att han får hjälp med grammatiken av en som kan svenska bättre.

Om jag kommer ihåg rätt så var det en "gammal dam".

I vilket fall som helst så blir ju resultatet tvärtom ändå........om han inte gjort nåt så hade det varit bortglömt och lagt till historien efter en vecka. Nu håller han ju ärendet aktuellt själv med alla skriverier och negativitet som följer. ......

Izla skrev:
Bra med anmälan! Om man verkligen försöker rädda sitt rykte hur kan någon ens tro på skitsnacket om fuskbyggare??

Det är väl inget nytt att tv-program förvrider sanningen och klipper ihop sekvenser för att få mer tittarsiffror?? T.ex. Ullared Morgan som dom visar upp på ett omoraliskt vis.

Att kalla Adde för fuskbyggare bara för ett enstaka misstag som antagligen ligger annat bakom är ju absurt. Om man jobbat i över 20 år i branschen utan anmärkningar och anmälningar osv och dessutom rekommenderad av husfirmor. Det är ju bara löjligt att kalla honom för en fuskbyggare.

Det roligare utav allt är att dom inte visar resten av huset. Dom visar ett badrum, som dom påstår är fuskbygge. Men ett sånt stor hus måste väl ha fler badrum? Dom verkar vara ok och godkända.

Det ligger nog en hel del skumt och lögner bakom detta och det är inte ok att förstöra någons karriär och rykte på detta sätt bara för att skapa tittarsiffror.
Du såg inte bilden på fördelarskåpet? :thinking:

• Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
BigR
Izla skrev:
[klipp]
Att kalla Adde för fuskbyggare bara för ett enstaka misstag som antagligen ligger annat bakom är ju absurt. Om man jobbat i över 20 år i branschen utan anmärkningar och anmälningar osv och dessutom rekommenderad av husfirmor. Det är ju bara löjligt att kalla honom för en fuskbyggare.

Det roligare utav allt är att dom inte visar resten av huset. Dom visar ett badrum, som dom påstår är fuskbygge. Men ett sånt stor hus måste väl ha fler badrum? Dom verkar vara ok och godkända.

Det ligger nog en hel del skumt och lögner bakom detta och det är inte ok att förstöra någons karriär och rykte på detta sätt bara för att skapa tittarsiffror.
Det är inte löjligt och även om du går upp i rätten så kommer det inte leda någon vart för din del. Din hantverksskicklighet och dina företagsaffärer som visats upp blir inte okej för att du lever rövare under olika namn. Tvärtom så framstår du mer och mer som medelsvenssons hantverkarmardröm.

• Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
thomasse
BigR BigR skrev:
Det är inte löjligt och även om du går upp i rätten så kommer det inte leda någon vart för din del. Din hantverksskicklighet och dina företagsaffärer som visats upp blir inte okej för att du lever rövare under olika namn. Tvärtom så framstår du mer och mer som medelsvenssons hantverkarmardröm.

Helt klart att man inte säljer sitt bolag för 1kr om det bara rör sig om ett litet fel en endaste gång.

Att byta skepnad för att kunna fortsätta verkar ju vara denna personens signatur-move.

• Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
nzsc
Hmm... Jag har inte sett avsnittet, och har enbart tagit del av hans hemsida inkl. uppladdade dokument, läst artikeln och tillhörande tråd.

Kan säga att jag är strikt och starkt emot klåpare som låtsas veta ett och annat, men som inte kan ett skit. Att ha göra med en fuskbyggare är en mardröm av naturliga skäl.

Det jag däremot kan säga, fastän jag inte har sett programmet, är att jag har blivit förvånad över att hantverkaren har ansträngt sig så här mycket för att rentvå sig.

Å ena sidan hade en fuskbyggare normalt sett inte gjort sig mödan att ens lägga tid eller energi på att kommentera saken i och med att denne redan vet om han fuskat med bygget. Här ser vi raka motsatsen, alltså hantverkaren som faktiskt gör allt för att ge sin version av det hela och därtill gå ett steg längre genom att påstå att produktionen ljuger i ärendet.

Å andra sidan känns det riktigt suspekt att bl.a. sälja sitt företag för en symbolisk summa som 1 kr. Det kan väl inte stämma? Bara maskiner, inventarier och annat överstiger det beloppet eller bör åtminstone göra det.

Det jag framförallt reagerade på och blev överraskad över är att få veta att programmet Fuskbyggarna faktiskt fällts i Granskningsnämnden ett antal gånger tidigare. Detta kände jag inte till. Men vad har detta fått för konsekvenser för programmet rent konkret? Verkar som inga alls. Det verkar som att TV4 fortsätter som vanligt utan att ta hänsyn till de fällande domarna/utlåtandet från Granskningsnämnden. Det nonchalerande beteendet tycker jag är i sådant fall oacceptabelt. Högre krav bör ställas på journalisterna och något skarpare straff bör utdelas när de begår fel.

Jag kan inte ta någons parti här, då jag inte vet hela sanningen och alla omständigheter bakom allt detta. Men en sak är säker och det är att varken den ena eller den andra parten verkar ha rent mjöl i påsen och talar sanning fullt ut.

Följer med spänning och hoppas att det går vidare till civilrättslig prövning i domstol för att se vem som faktiskt talar sanning här. Har hantverkaren byggt allting rätt som han faktiskt påstår att han har eller har produktionen faktiskt belyst alla punkter och sakligt redovisat alla omständigheter samt bevisat att allting byggts med fusk?

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
På en bild ser man RO genom fixet. De utgör slutet på en tryckt text.
Är det folie Bostik PRO? Kan det vara något annat?
Finns det någon vindduk som skulle matcha dessa bokstäver?
(Byggahusare brukar ju vara bra på att identifiera saker på bilder...)

Det är nog så att han har använt Bostik. Men på en av bilderna i den förra tråden, så ser man en rörgenomföring där ”halsen” på pexfixturen går ut genom väggen, den skall kapas jäms med väggen innanför kaklet. Sedan skall ytterröret tid PEX RIR gå ut till nivå med kaklet, tätmanschetten skall täta mot ytterröret, inte mot halsen på bockfixturen.

Om halsen sticker ut så går det inte att på något vettigt sätt få dit manschetten. Och skulle man lyckas få dit den så kommer vatten att läcka mellan halsen och ytterröret, in i väggen.

På den bilden ser man något som ser ut som rester av en tätskiktsmanschett, på väggen. Men den kan som sagt inte monteras mot halsen av fixturen.

Adde påstår att TV har slitit bort manschetten, men de kan ju knappast ha förlängt halsen på fixturen. Och iom. att halsen finns där så kan inte manschetten ha funnits på rätt plats. Min gissning (som kan vara jättefel) är att de har försökt få dit manschetten mot halsen, men fått skära upp den för att få dit den så att det bara blev lite kvar mot väggen (halsen har avsevärt större diameter än ytterröret).

nzsc
H hempularen skrev:
halsen har avsevärt större diameter än ytterröret
Du menar väl tvärtom? Innerrör som du benämner som hals har avsevärt mindre diameter än ytterrör. :)

Nej jag menar bockfixturen. Den har en hals av plast där ytterröret leds ut. Den skall inte sticka ut ur väggen.

nzsc
Jaha, då är jag med. Bara jag som missförstod ”halsen”. :)(y)

Jag har inte sett avsnittet av fuskbyggarna men jag måste säga att jag spontant ogillar den typen av program som gör TV på andras bekostnad. Tyvärr tror jag att fuskbyggarna i princip alltid krämar på rätt rejält med vad som anses undermåligt och svartmålar hantverkarna kategoriskt.

I grund är idén bra att hänga ut hantverkare som inte sköter sig så det står jag bakom.

Men i detta fall så tycker jag det ser väldigt mycket ut som Adnan har rätt i sak och att det är fråga om ett fall för granskningsnämnden. Personligen så ser jag gärna att fuskbyggarna får sig en knäpp på näsan. Gärna i form av smutskastnings-TV. Vad sägs om att spela in ett avsnitt i den nya serien Fejk-TV där man åker hem till Anders (inte till kontoret för TV4 utan faktiskt hem till hans riktiga hem) samt även till Thomas Thulin som är besiktningsman och sakkunnig.

Gräv till botten och riv upp andra badrummet också...

• Gilla
Adnanhodhod och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.