Jag har en huvudsäkring som löser lite för ofta. Det är egentligen inga tveksamheter angående vilken last som skall flyttas. Men jag började fundera på hur man räknar ut strömmen i säkringen när det finns belastningar både mellan faser och mellan fas och nolla. Det bör väl vara 60º fasvinkel mellan strömmarna. Jag får det till att bli sqrt(i1² + i1*i2 + i2²). Så att om ugnen drar 16A mellan fas och nolla samtidigt som varmvattenberedaren drar 7,5A mellan faser så belastas en huvudsäkring med 20,8 A. Är det så man räknar?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 341 inlägg
Ok. Tack. Då blir det sqrt(i1² + i2² + sqrt(3) * i1*i2) i stället.
Varmvattenberedaren ligger L2-L3. Ugnen och golvvärmen i badrummet (900W) ligger på L3. Skall jag ladda bilen samtidigt som ugnen går sänker jag strömmen till 5A och det är ändå inte säkert att det går. Vill det sig illa så att ugnen drar sina 16A, golvvärmen 4A, varmvattenberedaren 7,5A och billaddaren 5A så går det 32A genom huvudsäkringen som är märkt 20A. Det saknas utrymme för förvåning över att det fungerar dåligt.
Varmvattenberedaren ligger L2-L3. Ugnen och golvvärmen i badrummet (900W) ligger på L3. Skall jag ladda bilen samtidigt som ugnen går sänker jag strömmen till 5A och det är ändå inte säkert att det går. Vill det sig illa så att ugnen drar sina 16A, golvvärmen 4A, varmvattenberedaren 7,5A och billaddaren 5A så går det 32A genom huvudsäkringen som är märkt 20A. Det saknas utrymme för förvåning över att det fungerar dåligt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 341 inlägg
Vem sa att du kunde ladda bilen hemma Bilförsäljaren
Ironiskt nog fungerade det utmärkt så länge jag använde den medföljande laddaren med schuko-kontakt. När jag fick tag på en med CEE-don började problemen. När jag nu roterat faserna på CEE-uttaget tror jag att det skall fungera bra igen.
Liknande trådar
-
Hur täta hål mellan krypgrund och träet ovanför?
Grund & Markarbeten -
Hur täta mellan kanalplasttak och fasad?
Tak & Vind -
Glipa på 3 cm mellan ekparkettgolv och vägg
Golv -
Hur ska man täta mellan panelvägg och uterums golv?
Altan & Uteplats -
Material för mellanvägg i 70-tals stuga
Byggmaterial & Byggteknik