D Daniel Kron skrev:
Ok detta visste inte jag. Jag leder nog dig på villospår. Tyckte bara felet kom så lägligt efter du haft ute fläkten och den inte verkar fungera som den ska.
Jag har iaf värme nu i rummen, men nu står ju ACF på nivå 3.
Kör jag på nivå 2/1 försvinner värmen igen så kör nog på nivå 3 så länge..
Jag undrar bara om elen kommer skjuta i höjd nu eller kanske inte spelar nån större roll om man har 3 jämfört med 2?:rolleyes:
 
Claes Sörmland
ACF:en pumpar in luft i ACJ. Vrider du på ACF så får du en ökad luftström genom ACJ.

Kanske är det så här:

ACJ har varit trasig en längre tid så att motorn inte varvar upp som den ska. Men du har inte märkt det för att ACF:en pumpat in tillräckligt med luft i ACJ för att värmesäkringen inte ska lösa ut och stänga ned den. Nu har du meckat med lagren så att motorn i ACF går trögare och pumpar mindre med luft. Nu när du har ett dubbelfel så avslöjar sig det gamla felet i ACJ genom att värmesäkringen går.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
ACF:en pumpar in luft i ACJ. Vrider du på ACF så får du en ökad luftström genom ACJ.

Kanske är det så här:

ACJ har varit trasig en längre tid så att motorn inte varvar upp som den ska. Men du har inte märkt det för att ACF:en pumpat in tillräckligt med luft i ACJ för att värmesäkringen inte ska lösa ut och stänga ned den. Nu har du meckat med lagren så att motorn i ACF går trögare och pumpar mindre med luft. Nu när du har ett dubbelfel så avslöjar sig det gamla felet i ACJ genom att värmesäkringen går.
Det kan stämma.
Men varför vill den inte funka på nivå 1 och 2?har du nån teori?
 
Claes Sörmland
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Det kan stämma.
Men varför vill den inte funka på nivå 1 och 2?har du nån teori?
Lägena är ju bara spänningen som du matar ACF-motorerna med poch det styr hur mycket luft de pumpar. Drar du på (läge 3) så är luftflödet helt enkelt tillräckligt för att inte lösa värmeskyddet i ACJ. Dessutom har du ju 1000 W förvärmning i ACF. Är den påslagen så ger den också värme.
 
Men vad händer om du tar bort filterkasseten som är precis i högra delen av din ritade cirkel?

Edit: Glöm min fråga. Missade en del inlägg som tyder på annat fel än igensatta filter.
 
Det är inte så att kondensatorn till fläktmotorn gått sönder? (jag menar fläkten i värmepaketet)
Det ger symptomen du beskriver, att fläkten inte vill gå på låg spänning.
Medför även att fläkten inte vill varva upp till fullt flås.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Det är inte så att kondensatorn till fläktmotorn gått sönder? (jag menar fläkten i värmepaketet)
Det ger symptomen du beskriver, att fläkten inte vill gå på låg spänning.
Medför även att fläkten inte vill varva upp till fullt flås.
Ingen aning. Saken är ju att alla fläktar funkar ju i max nivå.
Det enda som ej funkar är ju den fläkt jag byte kullager på där bara nivå 3 funkar och ibland nivå 2 och nivå 1 är dött.
Kan de vara kondensator batteriet som är sönder i den alltså? Är de lätta att byta?
 
Jag vet inte om det är det men själva bytet är relativt enkelt. Du behöver borra upp nitarna i fläkthuset för att byta kondensatorn. Sen popnita ihop det efteråt.
 
Claes Sörmland
Det är en sån här kondensator (minns ej kapacitansen för ACF-motorerna):

https://www.flaktbutiken.se/kondensator-2-mf

Jag kan också intyga att bytet är väldigt enkelt. För mig var det enda krångliga att jag var tvungen att köpa en popnitstång för det är inget jag vanligen använder.
 
3uf i den jag har, MADE IN ITALY!!
Tog ut fläkten idag för att se vilken uf jag hade..
Märkte att fläkten snurra mycket bättre och inte alls trög utan kunde snurra den lätt bara med liten touch... Så testade att ta på nivå 1 och 2 och den funka klockrent nu.. Så jävla skumt... Aja, skulle den börja strula igen får jag beställa då så länge kör jag med det gamla!
 
Fick du lagt de två fjäderbrickorna på rätt håll på axeln när du bytte kullagret?
Dom ska ligga som ett "ufo", konkava sidorna mot varandra.
 
Jag tar upp denna tråd igen. Problemet är ej löst, men jag har köpt en värmepump som jag har haft i ca 1 år nu som fungerar galant. El räkningen har gått ner mer en 50%.
Men jag undrar en sak.
Jag har stängt av ACJ helt nu sen jag köpte värmepumpen och kör ACF på normalläge.

Dock, när jag stänger dörrarna kommer det ju ingen värme in i rummen eftersom jag har stängt av ACJ.
Kan jag lösa det på något sätt?
Där min luftschakt är så är det ju 23 grader och kan jag sätta på ACJ'n på nivå 1 och ställa den på 0 grader och den bara tar min luft inomhus så den kanske pumpar ut sig 18-19 grader iaf i rummen?
Eller kan man ej göra så?

Förstår ni vad jag menar? =)
 
  • Gilla
kokkelimokk
  • Laddar…
D Daniel Kron skrev:
Kika in på denna tråden:
[länk]

Det lär ge endel svar på luftvärmepumpens värmespridning.

Sen är jag inte helt säker på att det är riktigt bra att stänga av ACJ helt för bostadens ventilation. Bättre att skruva ner värmen på den isf.
Okej, men vad är de för skillnad om jag stänger av ACJ?
Ny fräsch uteluft kommer ju från värmepumpen och ACF suger ju in gamla husluften.
 
Har värmen svårt att sprida sig till alla rummen bör väl den bra luften också ha svårt att sprida sig?

Som sagt, jag är lite osäker här. Det finns säkert andra som har bättre koll på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.