M Myckling skrev:
Om du tar bort filtret då? Tänker att det är tätt och hindrar flödet .
Nea, asså kommer ju inte in någon luft alls därifrån.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Du har inte råkat flytta någon möbel i hallen så du tätat till återluftsgallret?
Gallret brukare sitta nära golv.
Nix, inte gjort något alls.
Tyckte det var kallt när jag gick upp imorse 19 grader, sen när jag kom hem var det 17.
Inte flyttat eller gjort något! Vet ej tusan vad som felet kan vara...

Vill ju inte ha luckan öppen hela tiden, för låter ju ganska mkt och ser inte snyggt ut .. Men vill ju inte ha 17 grader här :sweat:
 
Claes Sörmland
Motorn på ACJ-enheten ska varva upp när värmepaketet slår till. Om styrkortet är trasigt kan det vara så att den slår på värmen men ej varvar upp fläkten. Då överhettar utrymmet med värmepaketet och den stänger ned hela systemet.

Så: Stäng av hela fläkten igen. Låt det svalna 10 min. Ställ ned termostaten så lågt det går. Slå på elen igen.

Öppna luckorna. Snurrar fläkten nu? (Det ska den göra för den grundventilerar hela huset). Om inte så är fläkten eller styrkortet till fläkten trasigt.

Stäng luckorna. Dra på termostaten till 30 grader C.

Lyssna. Varvar fläkten upp? Om inte så är styrkortet trasigt.

Luktar det nu bränt? Utlöser löverhettningsskydded efter några min? Om så är det återigen goda indikationer på att styrkortet är trasigt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Motorn på ACJ-enheten ska varva upp när värmepaketet slår till. Om styrkortet är trasigt kan det vara så att den slår på värmen men ej varvar upp fläkten. Då överhettar utrymmet med värmepaketet och den stänger ned hela systemet.

Så: Stäng av hela fläkten igen. Låt det svalna 10 min. Ställ ned termostaten så lågt det går. Slå på elen igen.

Öppna luckorna. Snurrar fläkten nu? (Det ska den göra för den grundventilerar hela huset). Om inte så är fläkten eller styrkortet till fläkten trasigt.

Stäng luckorna. Dra på termostaten till 30 grader C.

Lyssna. Varvar fläkten upp? Om inte så är styrkortet trasigt.

Luktar det nu bränt? Utlöser löverhettningsskydded efter några min? Om så är det återigen goda indikationer på att styrkortet är trasigt.
Fläkten går samma hela tiden.
Men jag fattar inte.
När jag öppnar luckan så funkar ju allt bra.
Men så fort jag stänger den så slutar den ju ge värme till rummen, som att jag täpper till ett hål, men fläkten går ju ändå som vanligt och öppnar jag luckan igen så sprutar den ut varm luft i rummen igen.. Fattar inte varför den inte tar luften som kommer utifrån? Har det alltså med kretskortet att göra? :sweat:
Asså fixar ett kullager, sen dagen efter blir det så här med värmen.. Känns jätte konstigt!!!

Edit.
Nu är luckan stängd och nu kommer det värme i rummen. Men sen efter en stund går det av igen? Jag har ställt in på max grader men har bara 19.7c i rummen..
 
Förr kom det ju kall luft från detta utrymme, men nu är det ingen luft alls som kommer därifrån, det är nog det som är fel men jag vet ju inte vad den luften kommer ifrån och varför det inte kommer nån luft nu..
Där det gula är så är det ett rör .. Men det gula täcker inte röret
 
  • Öppet ventilationssystem med synligt rör och damm, omringat av ett orangetejpat område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det ha nåt att göra med ACF: n ändå? Typ att inte båda fläktarna snurrar efter lagerbytet?
 
D Daniel Kron skrev:
Kan det ha nåt att göra med ACF: n ändå? Typ att inte båda fläktarna snurrar efter lagerbytet?
Kolla på det förut.. Och det är min tanke också. Men fattar inte varför den inte skulle snurra? Gjorde som klippet och jag testa att köra igång fläkten innan jag montera i den och då snurra ju den..
Blir tokig .....
Dock så snurra den inte på nivå 1.men snurra på nivå 2 (normal läge ) och 3.
Men innan kullager byte snurra den även hela tiden på nivå 1, vet ej varför den inte vill nu...
 
Skumt, ska ju snurra på alla lägena. Gäller det båda fläktarna?
 
D Daniel Kron skrev:
Skumt, ska ju snurra på alla lägena. Gäller det båda fläktarna?
Den jag byte på som sitter åt höger sida.
Snurrar inte alls på läge 1.
Snurrar ibland i läge 2.
Snurrar hela tiden i läge 3.

Jag vred upp till läge 3 nu och märkte att luften i rummen öka nu. Så antagligen fläkten jag byte kullager på som är konstig som gör att ACF inte får luft och därför blir överhettad och stänger ner sig..

Men då är frågan varför inte fläkten i FTX som jag bytte kullager på vill snurra i läge 1 och läge 2 hela tiden .. :thinking::sweat:

Den andra fläkten snurrar i alla lägen utan problem !

Vad händer om jag kör i läge 3 istället hela tiden? Förbrukar det massvis el?
 
Claes Sörmland
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Fläkten går samma hela tiden.
Men jag fattar inte.
När jag öppnar luckan så funkar ju allt bra.
Men så fort jag stänger den så slutar den ju ge värme till rummen, som att jag täpper till ett hål, men fläkten går ju ändå som vanligt och öppnar jag luckan igen så sprutar den ut varm luft i rummen igen.. Fattar inte varför den inte tar luften som kommer utifrån? Har det alltså med kretskortet att göra? :sweat:
Asså fixar ett kullager, sen dagen efter blir det så här med värmen.. Känns jätte konstigt!!!

Edit.
Nu är luckan stängd och nu kommer det värme i rummen. Men sen efter en stund går det av igen? Jag har ställt in på max grader men har bara 19.7c i rummen..
Jag tror ditt styrkort har slutat att fungera. Symptomen stämmer: Fläkten går men varvar inte upp när värmepaketet slår på. Det ger värme en stund och överhettar sedan. Då stänger det av.
 
Nåt med elen i fläkten? Nån kontakt som lossnat/glappar när du kopplat loss fläkten kanske?
 
Claes Sörmland
Grejen är att ACF FTX-anläggningen som du meckade med inte behöver ge luft till ACJ-delen för att den senare ska fungera. ACJ-delen som nu strular ska hämta luft från hallen eller annat centralt beläget utrymme. Om nu inte nån tidigare ägare av huset har sabbat hela anläggningen och tagit bort luftschaktet.
 
D Daniel Kron skrev:
Nåt med elen i fläkten? Nån kontakt som lossnat/glappar när du kopplat loss fläkten kanske?
Ingen aning, känns så konstigt att det ska ha gått sönder bara för man tar bort den just nu.
Tagit bort den flera ggr förut på gamla fläkten. Jag testa även att koppla in den i andra sidan med den kontakten och blev samma effekt. Och testa att koppla in vänstra fläkt i högra uttag och ingen skillnad.
Så isåfall är det den högra fläkten som gått sönder men känns så konstigt isåfall.. Maximal otur? När jag snurrade fläkten gick den lite segt jämfört med den gamla som sitter på vänster sida.
Kan de varit jag tryckte i kullager för kort in eller nått då? Men känns ändå inte som att det ska göra att den inte vill snurra på nivå 1/2... Teknik ibland :sweat::sweat:
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grejen är att ACF FTX-anläggningen som du meckade med inte behöver ge luft till ACJ-delen för att den senare ska fungera. ACJ-delen som nu strular ska hämta luft från hallen eller annat centralt beläget utrymme. Om nu inte nån tidigare ägare av huset har sabbat hela anläggningen och tagit bort luftschaktet.
Ok detta visste inte jag. Jag leder nog dig på villospår. Tyckte bara felet kom så lägligt efter du haft ute fläkten och den inte verkar fungera som den ska.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grejen är att ACF FTX-anläggningen som du meckade med inte behöver ge luft till ACJ-delen för att den senare ska fungera. ACJ-delen som nu strular ska hämta luft från hallen eller annat centralt beläget utrymme. Om nu inte nån tidigare ägare av huset har sabbat hela anläggningen och tagit bort luftschaktet.

Är detta luftschaktet?
Den sitter i mitt andra vardagsrum Iaf.
Sen har jag bara små som sitter i köket och toaletterna.
Men om det är luftschaktet jag tog bild på så suger den mer luft beroende på om jag har på läge 1/2/3 på min ACF
 
  • Ventilationsgaller i vägg i vardagsrum, eventuellt ett luftschakt anslutet till ACF.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.