Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Här har du en omröstning där du kan rösta och diskutera det ämnet: Hur ofta är det rimligt att byta ut hela köket? [länk]
Varför är högsta intervallet 30 år? Mitt kök är original från 1959, vi har bytt luckor och en bänkskiva men skulle aldrig byta stommarna. Riktigt trä och går ända upp i taket. Gedigen rejäl rostfri diskbänk och skafferi.
 
  • Gilla
Beforest och 5 till
  • Laddar…
Jättefint kök! Vi byggde vårt tredje kök härom året och helt klart lär man sig av tidigare missar :) Vårt första - ritat av ett "proffs" - var en katastrof. När man öppnade diskmaskinen så kunde man inte skölja av disken.. Diskho framför fönstret är jättetrevligt, men man får putsa det fönstret lite oftare än andra!
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
M MrsForest skrev:
Jättefint kök! Vi byggde vårt tredje kök härom året och helt klart lär man sig av tidigare missar :) Vårt första - ritat av ett "proffs" - var en katastrof. När man öppnade diskmaskinen så kunde man inte skölja av disken.. Diskho framför fönstret är jättetrevligt, men man får putsa det fönstret lite oftare än andra!
Tack! Jag har inte märkt av att fönstret blir smutsigare. Det kanske är för att vi har en relativt djup ho?
 
A Anna Fr skrev:
Varför är högsta intervallet 30 år? Mitt kök är original från 1959, vi har bytt luckor och en bänkskiva men skulle aldrig byta stommarna. Riktigt trä och går ända upp i taket. Gedigen rejäl rostfri diskbänk och skafferi.
Jag minns inte varför jag valde de intervallen. Håller med dig om att det borde funnits längre alternativ. Grattis till ett fint originalkök! :)
 
  • Gilla
Anna Fr
  • Laddar…
V Viskan123 skrev:
Hej, nu tänker jag säga nåt tråkigt. En lärdom från en som levt med porslinsho. Den kommer alltid att se smutsig ut och om ett år eller två har den blivit repig. Jag kommer aldrig att skaffa en porslinsho i köket igen! Annars var köket jättefint!
Det var ju inte då kul. Vilket fabrikat var det på hon?
 
Ser jättetrevligt ut! Sparklådor vid arbetsbänkarna och lister vid förvaringsskåp. Någon har tänkt till!
Tappställe vid spisen är jättetrevligt. Förutom tappställe för matlagning, brukar jag skölja ris i hon samt kyla såser och krämer vid behov. Ibland bra med en lite mindre ho som snabbt kan fyllas med vatten.

Hoppas att ni inte har för vana att gå in i möbler. Bänkskivans hörn ser läskigt vassa ut. Vi har en liknande köksdesign och jag har gått in i halvön några gånger och sagt några mindre snälla ord. Runda hörn är lite snällare.

Ett stort klagomål från katterna är att de inte får äta på halvön. Om de är lite äldre kanske en pall kan fungera som trappsteg?;) Givetvis måste de äta ur tidsenligt porslin.:p
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Kul att du gillar det :) Ja, vi hade en sådan utslagsvask vid spisen i gamla köket också, jag skulle inte vilja vara utan den. Har inte tänkt på det där med hörnen, har klarat mig från att gå in det än så länge.

Hur visste du att Doris gärna hoppar upp på halvön? ;)
 
Jag undrar hur ni löst det med radiatorerna? Jag skulle också vilja flytta diskbänken till fönstersidan men har en radiator under varje förnster. Golvvärme vågar jag mig inte på då jag har ett gammalt hus och jag tror att huset behöver att det läcker lite värme ner i krypgrunden.
 
G Gkme skrev:
Jag undrar hur ni löst det med radiatorerna? Jag skulle också vilja flytta diskbänken till fönstersidan men har en radiator under varje förnster. Golvvärme vågar jag mig inte på då jag har ett gammalt hus och jag tror att huset behöver att det läcker lite värme ner i krypgrunden.
Vi hade också en gammal radiator där. Vi bytte till en tunnare och fick offra det ena skåpet under hon som inte är så djupt. Värmen stiger uoo vid fönstret, funkar bra.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi hade också en gammal radiator där. Vi bytte till en tunnare och fick offra det ena skåpet under hon som inte är så djupt. Värmen stiger uoo vid fönstret, funkar bra.
Så ni har kvar radiatorn? Hur lång är eran radiator? Min är 1 m så det blir mer än ett skåp.
Har ni då tagit bort baksidan på det skåpet?
 
Mats-S
Köksö höjer trivseln och användbarheten i köket
Instämmer ... men ... det ni kallar köksö i erat nya kök är ju inte någon köksö precis, möjligen en halvö ;-) En köksö är fristående från övriga fasta bänkar.

Men ett tips apropå köksö.
När vi renoverade för 2 år sedan valde jag att konstruera en flyttbar köksö, typ "hangarfartyg" då ;-) Men till poängen, det fulaste jag vet är flyttbara köksöar där man ser hjulen eftersom det saknas sockel.
Bygg en rejäl bottenplatta med hjul som ni sätter skåpen på. Sist av allt skruvar ni dit sockeln lika som ni har på skåpen. Ge sockeln ca 2 mm frihöjd från golvet så att köksön går att flytta lätt. Än så länge har alla som hälsat på oss trott att vi har en fast köksö ... tills jag puttat till den ... många häpna reaktioner på den konstruktionen

Givetvis finns det inget vatten på ön, men el är förberedd och bara att plugga in i närmaste vägguttag. Kravspecen kom från min fru som hade som krav att kunna ha ön för bak när hon ville, serveringsyta när vi har gäster, och frukostbord vanliga dagar.
"Hangarfartyget" uppfyller alla kraven, samtidigt som det motsvarar mina estetiska "sockel"-krav
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Instämmer ... men ... det ni kallar köksö i erat nya kök är ju inte någon köksö precis, möjligen en halvö ;-) En köksö är fristående från övriga fasta bänkar.

Men ett tips apropå köksö.
När vi renoverade för 2 år sedan valde jag att konstruera en flyttbar köksö, typ "hangarfartyg" då ;-) Men till poängen, det fulaste jag vet är flyttbara köksöar där man ser hjulen eftersom det saknas sockel.
Bygg en rejäl bottenplatta med hjul som ni sätter skåpen på. Sist av allt skruvar ni dit sockeln lika som ni har på skåpen. Ge sockeln ca 2 mm frihöjd från golvet så att köksön går att flytta lätt. Än så länge har alla som hälsat på oss trott att vi har en fast köksö ... tills jag puttat till den ... många häpna reaktioner på den konstruktionen

Givetvis finns det inget vatten på ön, men el är förberedd och bara att plugga in i närmaste vägguttag. Kravspecen kom från min fru som hade som krav att kunna ha ön för bak när hon ville, serveringsyta när vi har gäster, och frukostbord vanliga dagar.
"Hangarfartyget" uppfyller alla kraven, samtidigt som det motsvarar mina estetiska "sockel"-krav
Du måste nästan lägga upp en bild på skapelsen nu. :)(y)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
G Gkme skrev:
Så ni har kvar radiatorn? Hur lång är eran radiator? Min är 1 m så det blir mer än ett skåp.
Har ni då tagit bort baksidan på det skåpet?
Nja. Tidigare hade vi en större Lenhovda sektionsradiator duplex under kökfönstret.

Vi visste att vi behövde ersätta det med en ny radiator som var mindre bred (80 eller 90 cm istället för 100-110 cm) annars hade vi inte fått plats med diskmaskinen till höger om vasken. Den nya radiatorn behövde även vara mindre djup, annars hade vi kanske inte fått plats med blandaren bakom vasken. Minns inte om vi köpte ett Lenhovda REX eller MR.

Men det blev fel i ritningen så vi fick bygga om skåpet på plats. Vi kortade ner djupet på skåpet med 125 mm vilket i sin tur gjort att sophanteringen inte är optimal.

Vit köksvask fylld med byggmaterial bredvid en vit sektionsradiator och nära ett skåp med justerat djup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Underbart kök underbar färg, det ända jag måste klaga på är att handfatet har man i badrummet ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
Hur försvarar man att byta ut ett fullt fungerande kök i dessa tider?
VI fick byta köket efter 5 år. Byggde nytt hus (valde deras "lyx-kök", efter något år kom vi på att detta kök inte alls var anpassat till 2000-talet. Vi tänkte inte på det, kom från lägenhet, förutsatte att allt var mycket bättr ei nybyggt hus. Vi fick knappt plats med något alls när vi började skaffa saker som vi inte hade fått plats med i vårat minimala lägenhetskök.. Överallt var det skåp, skåp och åter skåp, de enda lådorna var till bestick, en sån där smal 40-modul med en massa dumma smålådor. Wok-panna fock nite plats, hushållsmaskiner tog en massa utrymme i stora skåp som endast kunde nyttjas till 50%. Vi ville ha LÅDOR!

Kollade upp hur man bytte detta (myresjökök). Tyvärr, vi har ändrat mått på våra stommar för ett år sedan.
I princip ingenstans fanns det att köpa inredning som passade till våra skåp. Luckorna var jättefina men vad spelar det för roll.

Det slutade med att vi rev ut hela köket och sålde det billigt till en släkting som renoverade ett fallfärdigt 40-talskök. Vi köpte ett helt nytt kök från HTH med underbara stora 80-lådor som sväljer allt och lite till

/S
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.